Γιάννης Ταφύλλης / Χθες δεν δούλεψε κανένα γρανάζι του συστήματος της Πολιτικής Προστασίας
Μετά από τόσες καταστροφές, τόση απίστευτη ταλαιπωρία τόσων ανθρώπων η χθεσινή μέρα απέδειξε ότι δεν έχουμε ένα σύστημα Πολιτικής Προστασίας καθώς αυτός ο φορέας δεν έχει ούτε τα όργανα, ούτε τις προβλέψεις εκείνες, που χαρακτηρίζουν τα οργανωμένα συστήματα Πολιτικής Προστασίας σύγχρονων χωρών, επισήμανε μιλώντας Στο Κόκκινο ο Γιάννης Ταφύλλης, πρώην γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας.
Ο κ. Ταφύλλης στον Νίκο Ξυδάκη εξήγησε πως αυτές οι ελλείψεις φαίνονται καθώς η Πολιτική Προστασία μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά είτε σε συμβάντα με χαμηλό ρίσκο είτε περιορισμένη πολυπλοκότητα. Όταν τα πράγματα είναι περίπλοκα οδηγούμαστε σε παραλυτικές συμπεριφορές του συστήματος.
Υπάρχουν σοβαρότατες ενδείξεις ότι επιχειρείται αντιπερισπασμός για τις ευθύνες της Αττικής Οδού και για τις ευθύνες της Πολιτικής Προστασίας, τόνισε και ο κ. Ταφύλλης, και εξήγησε ότι για το εθνικό και επαρχιακό δίκτυο ευθύνη καθαρισμού – αποχιονισμού έχουν οι περιφέρειες, για το δημοτικό δίκτυο οι δήμοι και για τους αυτοκινητόδρομους οι παραχωρησιούχοι.
Ο κ. Ταφύλλης επισήμανε ότι δεν υπάρχει περίπτωση να συμβεί σύγχυση αρμοδιοτήτων φορέων για τον αποχιονισμό καθώς η Πολιτική Προστασία από το 2017 έχει στη διάθεση της ψηφιοποιημένους χάρτες – οι οποίοι είναι δημόσιοι για όλους στο διαδίκτυο – και σε αυτούς με χρωματικούς κώδικες αναφέρονται όλοι οι φορείς που έχουν ευθύνη. Για παράδειγμα για τον αποχιονισμό η λ. Κηφισίας, η λ. Μεσογείων, η λ. Αλεξάνδρας είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας Αττικής.
Μάλιστα εξήγησε ότι την ευθύνη της επιτήρησης όλων των δρόμων, του συνόλου του οδικού δικτύου π.χ. κυκλοφοριακή κατάσταση, εμπόδια κ.τ.λ. βασικός φορέας είναι η ΕΛ.ΑΣ.
Μέσα στους αυτοκινητόδρομους έχουν οι εταιρίες έναν περιορισμένο εύρος αρμοδιοτήτων στον τομέα αυτό π.χ. παίρνουν μέτρα ρύθμισης κυκλοφορίας όταν γίνονται για γίνονται έργα, βάζουν κάμερες αλλά η γενική ευθύνη σε όλο το δίκτυο είναι της ΕΛ.ΑΣ. Η ΕΛ.ΑΣ., είπε, έχει την ευθύνη να κόψει την κυκλοφορία, να επιτρέψει την κυκλοφορία.
Η Πολτική Προστασία πρέπει να λειτουργεί σε τρία στάδια προετοιμασία – ετοιμότητα – αντιμετώπιση και κατά την προετοιμασία οφείλει να καλεί τους παραχωρησιούχους οι οποίοι θα πρέπει να της καταθέσουν όλα τα μέσα που έχουν στη διάθεση τους με την έναρξη του χειμώνα για αποχιονισμό, την κατάσταση τους, που θα βρίσκονται καθώς και στατιστικά στοιχεία για το που εμφανίζονται τα περισσότερα συμβάντα, τόνισε χαρακτηριστικά.
Επιπλέον ζητείται από την Πολιτική Προστασία να έχουν σε απόθεμα στη φάση της ετοιμότητας και τρόφιμα και κουβέρτες μιας χρήσης για έκτακτη ανάγκη και νερά. Αυτά που ακούσαμε χθες οι εγκλωβισμένοι να μην έχουν ούτε νερό είναι πράγματα αδιανόητα, σημείωσε.
Αυτά γίνονται στη φάση της προετοιμασίας κατά την έναρξη της χειμερινής περιόδου και ξαναγίνεται φρεσκάρισμα με τη σύσκεψη των φορέων όταν έχουμε προειδοποίηση για συμβάν έτσι ώστε να ξέρουμε ακριβώς ποια είναι η κατάσταση, σημείωσε ο κ. Ταφύλλης.
Στη φάση της ετοιμότητας καθώς οι εταιρίες έχουν κέντρο επιχειρήσεων τοποθετείται εκεί ένας εκπρόσωπος του Πυροσβεστικού Σώματος και ένας της Αστυνομίας, επισήμανε. Η Πυροσβεστική έχει αρμοδιότητα να παρέμβει μόνο σε περίπτωση διάσωσης και εγκλωβισμού. Η Αστυνομία για να έχει εικόνα πια είναι η κατάσταση, η κυκλοφοριακή και η λειτουργική των δρόμων, των αυτοκινητοδρόμων.
Στο επίπεδο της Πολιτικής Προστασίας μαζί με τον εκπρόσωπο της Ε.Μ.Υ. - η παρουσία του οποίου δεν προβλέπεται καν στον νόμο που ψήφισε η παρούσα κυβέρνηση - θα πρέπει ο στρατηγός από την ΕΛ.ΑΣ. που είναι υπεύθυνος της Τροχαίας και στελεχώνει και αυτός το κέντρο επιχειρήσεων της Π.Π. ώστε να υπάρχει επαφή συνεχώς με όλες τις δυνάμεις που είναι στους δρόμους. Όλα αυτά προφανώς και δεν έγιναν από τον άνθρωπο που έχει τη συνολική εικόνα παρά τις προβλέψεις των μετεωρολόγων για τα καιρικά φαινόμενα σημείωσε ο κ. Ταφύλλης.
Εξήγησε μάλιστα πως ακόμα και αν η Αττική Οδός έμενε ανοιχτή που θα πήγαιναν τα οχήματα με όλους τους κεντρικούς δρόμους της Αττικής κλειστούς; Όλα αυτά λειτουργούν σαν παζλ, σαν γρανάζια της ίδιας μηχανής και όλα αυτά χθες δεν λειτούργησαν, σημείωσε χαρακτηριστικά.