Το πρόβλημα με τον Τραμπ είναι ότι μιλάει σαν παλαιστής του κατς. Σαν να είναι σκηνοθετημένος. Οπότε δεν επιτρέπεις στον εαυτό σου να τον πάρει σοβαρά.
Και κατά συνέπεια δεν μπορείς να σταθμίσεις πόσο επικίνδυνος είναι.
Προχθές, ο Τραμπ επανέλαβε ότι σκοπεύει να καταλάβει την Γροιλανδία και τον Παναμά ακόμα και με στρατιωτικά μέσα.
Ο Τραμπ θέλει την Γροιλανδία για να κάνει εξορύξεις πετρελαίου, φυσικού αερίου και σπάνιων γαιών, ρίαλ εστέιτ, ανάπτυξη και όλα αυτά.
Και επίσης γιατί οι πάγοι λιώνουν, και στον Αρκτικό Κύκλο η ναυσιπλοΐα γίνεται πιο εύκολη.
Που σημαίνει το εξής: Την ώρα που το θέμα είναι η απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, η ισχυρότερη χώρα του κόσμου επενδύει στις εξορύξεις πετρελαίου.
Και στο λιώσιμο των πάγων για το εξωτερικό της εμπόριο.
Δηλαδή μια ενδεχόμενη αναστροφή της κλιματικής αλλαγής δεν της είναι απλώς αδιάφορη, αλλά και επιζήμια.
Που σημαίνει ότι έχει κηρύξει τον πόλεμο σε όλον τον πλανήτη.
Ο Παναμάς είναι ακόμα πιο επικίνδυνη υπόθεση.
Ας ξεκινήσουμε από πιο μακριά. Στις νότιες ακτές της Κίνας, ανάμεσα στην Ταιβάν και τα στενά της Μαλάκα – μεταξύ Ινδονησίας και Σιγκαπούρης – βρίσκεται η Νότια Σινική Θάλασσα.
Εκεί υπάρχει μια μόνιμη εστία έντασης ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα.
Ο λόγος είναι ότι από εκεί περνάνε 3 τρισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο. Το ένα τρίτο των παγκόσμιων ναύλων.
Το 60% της παγκόσμιας θαλάσσιας μεταφοράς καυσίμων: 10 δισεκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου και 200 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.
Και το 15% των αγαθών που εισάγονται στις ΗΠΑ.
Συμπεριλαμβανομένων όλων των προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, από Κίνα, Ιαπωνία και Νότια Κορέα.
Και δραστηριοποιούνται επίσης τεράστια αμερικανικά επιχειρηματικά συμφέροντα.
Φαντάζεστε λοιπόν τι θα γίνει αν η Κίνα θέσει έναν τέτοιας σημασίας εμπορικό δρόμο υπό τον έλεγχό της.
Οι ΗΠΑ λοιπόν εγείρουν θέματα ασφαλείας στην Νότια Σινική Θάλασσα.
Ναι αλλά πώς εγείρεις θέματα ασφαλείας έξω από τα χωρικά ύδατα του άλλου;
Μπορεί άραγε η Κίνα να στείλει αεροπλανοφόρα να εγείρει θέματα ασφαλείας ανοιχτά της Καλιφόρνια;
Ή, διαφορετικά, έχουν οι ΗΠΑ περισσότερα δικαιώματα από τους υπόλοιπους πάνω στο πλανήτη;
Τα πράγματα θα περιπλακούν περισσότερο, αν ο Τραμπ προσαρτήσει την διώρυγα του Παναμά.
Από εκεί περνάει γύρω στο 5% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Αλλά είναι σημαντικό ποσοστό.
Και αφορά κυρίως τα συμφέροντα της Κίνας, που είναι ο βασικός παγκόσμιος εξαγωγέας εμπορευμάτων.
Και που θέλει να έχει πρόσβαση στα λιμάνια της Λατινικής Αμερικής και της Ευρώπης.
Αν λοιπόν ο Τραμπ βάλει στο χέρι τον Παναμά και η Κίνα αντιδράσει με αντίποινα στην Σινική Θάλασσα, τότε οι πιθανότητες να γίνουμε Κούγκι, αυξάνονται γεωμετρικά.
Συνυπολογίστε τον Μάρκο Ρούμπιο. Ο οποίος αναλαμβάνει υπουργός Εξωτερικών του Τραμπ. Και έχει ψύχωση με την Κίνα.
Στο παρελθόν την έχει κατηγορήσει για τα πάντα: από την καταπάτηση των δικαιωμάτων των Ουιγούρων (συγκινηθήκαμε τώρα) και τον COVID, μέχρι το 5G και την τεχνητή νοημοσύνη.
(Στα οποία επίσης οι ΗΠΑ έχουν περισσότερα δικαιώματα από τον υπόλοιπο πλανήτη).
Ο Ρούμπιο έχει κατηγορήσει επίσης την Κίνα ότι διαβρώνει τα κράτη της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής, με σκοπό να κατακλύσει τις ΗΠΑ με συνθετικά οπιοειδή.
Δηλαδή ότι το καρτέλ ναρκωτικών του Μεξικού υποκινείται από το Κινέζικο κράτος.
Αυτός ο άνθρωπος τοποθετείται από τον Τραμπ επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας.
Μια χαρά θα πάει όλο αυτό.