Live τώρα    
33°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
33 °C
30.4°C35.2°C
3 BF 35%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
32 °C
28.5°C34.6°C
4 BF 50%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
33 °C
31.0°C33.3°C
2 BF 60%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
29 °C
28.8°C29.4°C
2 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
30 °C
30.1°C30.7°C
3 BF 45%
New York Times / Αποκαλυπτικό δημοσίευμα - «Όλοι ήξεραν ότι το αλιευτικό ήταν καταδικασμένο»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

New York Times / Αποκαλυπτικό δημοσίευμα - «Όλοι ήξεραν ότι το αλιευτικό ήταν καταδικασμένο»

ΝΑΥΑΓΙΟ
EUROKINISSI

Κόλαφος το δημοσίευμα των ΝΥΤ αναφορικά με τους χειρισμούς του ελληνικού λιμενικού και τους ισχυρισμούς της ελληνικής κυβέρνησης για το ναυάγιο της Πύλου: Δορυφορικές εικόνες, σφραγισμένα δικαστικά έγγραφα καθώς και περισσότερες από 20 συνεντεύξεις με επιζώντες και αξιωματούχους, υποδηλώνουν ότι η τραγωδία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.

Το δημοσίευμα αναφέρει πως το αλιευτικό Adriana ανατράπηκε και βυθίστηκε παρουσία ενός μόνο πλοίου της ελληνικής ακτοφυλακής τον περασμένο μήνα, σκοτώνοντας περισσότερους από 600 μετανάστες:

«Δεκάδες αξιωματούχοι και πληρώματα της ακτοφυλακής παρακολουθούσαν το πλοίο, ωστόσο η ελληνική κυβέρνηση αντιμετώπισε την κατάσταση σαν επιχείρηση επιβολής του νόμου, όχι σαν διάσωση. Αντί να στείλουν ένα πλοίο νοσοκομείου του ναυτικού ή ειδικούς διάσωσης, οι αρχές έστειλαν μια ομάδα που περιλάμβανε τέσσερις μασκοφόρους, ένοπλους άνδρες από μια μονάδα ειδικών επιχειρήσεων της ακτοφυλακής».

Σχετικά με τους ισχυρισμούς της Ελλάδας αναφέρει ότι «οι ελληνικές αρχές έχουν επανειλημμένα δηλώσει ότι το Adriana έπλεε προς την Ιταλία και ότι οι μετανάστες δεν ήθελαν να διασωθούν. Ωστόσο, οι δορυφορικές εικόνες και τα δεδομένα παρακολούθησης που ελήφθησαν από τους New York Times δείχνουν με βεβαιότητα ότι το Adriana παρασύρθηκε σε βρόχο τις τελευταίες 6,5 ώρες. Και σε ένορκη μαρτυρία, οι επιζώντες περιέγραψαν επιβάτες στα ανώτερα καταστρώματα του πλοίου να ζητούν βοήθεια και ακόμη και να προσπαθούν να πηδήξουν σε ένα εμπορικό δεξαμενόπλοιο που είχε σταματήσει για να παρέχει πόσιμο νερό».

Παρά τα αποκαλυπτικά στοιχεία για το ναυάγιο, το δημοσίευμα επισημαίνει πως «το ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλιακών Υποθέσεων δήλωσε ότι δεν θα απαντήσει σε λεπτομερείς ερωτήσεις επειδή το ναυάγιο βρισκόταν υπό ποινική έρευνα» και συνεχίζει:

«Παρά τις πολλές ώρες συνεχούς παρακολούθησης, οι μόνοι αυτόπτες μάρτυρες στις τελευταίες στιγμές του Adriana ήταν οι επιζώντες και 13 μέλη του πληρώματος στο πλοίο της ακτοφυλακής, γνωστό ως 920. Εκπρόσωπος του Υπουργείου Ναυτιλίας είπε ότι η κάμερα νυχτερινής όρασης του πλοίου ήταν απενεργοποιημένη εκείνη τη στιγμή. Τα δικαστικά έγγραφα δείχνουν ότι ο καπετάνιος του λιμενικού έδωσε στις αρχές ένα CD-ROM που περιείχε βιντεοσκοπήσεις, αλλά η πηγή των ηχογραφήσεων είναι ασαφής και δεν έχουν δημοσιοποιηθεί.

Ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης υπερασπίστηκε την ακτοφυλακή κατά τη διάρκεια σχολίων στις Βρυξέλλες την περασμένη εβδομάδα, χαρακτηρίζοντας τους επικριτές της ''άδικους''. Η βύθιση δεν προκάλεσε έντονη κριτική από αξιωματούχους της ΕΕ απέναντι στην Ελλάδα.

Στην Ελλάδα, εννέα Αιγύπτιοι επιζώντες από το Adriana συνελήφθησαν και κατηγορήθηκαν για λαθρεμπόριο και πρόκληση του ναυαγίου. Σε ένορκες μαρτυρίες και συνεντεύξεις, οι επιζώντες είπαν ότι πολλοί από τους εννέα εκβίασαν τους επιβάτες. Όμως οι συνεντεύξεις με συγγενείς των κατηγορουμένων παρουσιάζουν μια πιο περίπλοκη εικόνα. Τουλάχιστον ένας από τους άντρες που κατηγορούνταν ως λαθρέμπορος είχε πληρώσει ο ίδιος μια πλήρη αμοιβή άνω των 4.000 δολαρίων για να είναι στο πλοίο.

Πληρώνοντας συλλογικά έως και 3,5 εκατομμύρια δολάρια για να μεταφερθούν λαθραία στην Ιταλία, οι μετανάστες στριμώχνονταν στο πλοίο, σε αυτό που οι επιζήσαντες περιγράφουν ότι οι άνθρωποι πάνω στο πλοίο ήταν ταξικά διαμοιρασμένοι: Πακιστανοί στο κάτω μέρος, γυναίκες και παιδιά στη μέση, Σύριοι, Παλαιστίνιοι και Αιγύπτιοι στην κορυφή.

Πολλοί από τους επιβάτες, τουλάχιστον 350, προέρχονταν από το Πακιστάν, δήλωσε η πακιστανική κυβέρνηση. Οι περισσότεροι ήταν στα κάτω καταστρώματα και στο αμπάρι του πλοίου. Από αυτούς επέζησαν 12.

Γύρω στις 7 το απόγευμα της 13ης Ιουνίου, σχεδόν επτά ώρες αφότου η Frontex εντόπισε το Adriana, οι ελληνικές αρχές ζήτησαν από δύο κοντινά εμπορικά δεξαμενόπλοια να φέρουν στους μετανάστες νερό, φαγητό και ντίζελ για να συνεχίσουν το ταξίδι τους, σύμφωνα με βιντεοσκοπήσεις και δικαστικά έγγραφα.

Ένα κρίσιμο μέρος της εξήγησης των ελληνικών αρχών για τη μη διάσωση του Adriana είναι ο ισχυρισμός τους ότι έπλεε ενεργά προς την Ιταλία. Όταν το BBC, χρησιμοποιώντας δεδομένα από γειτονικά πλοία, ανέφερε ότι το Adriana ήταν σχεδόν αδρανές για αρκετές ώρες πριν να βυθιστεί, η ελληνική κυβέρνηση σημείωσε ότι το πλοίο είχε διανύσει 30 ναυτικά μίλια προς την Ιταλία από τότε που τον εντόπισε η Frontex.

Ωστόσο, οι δορυφορικές εικόνες και τα δεδομένα από την πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων MarineTraffic δείχνουν ότι το Adriana παρέλειψε τις τελευταίες επτά ώρες περίπου. Οι δορυφορικές εικόνες ραντάρ από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος δείχνουν ότι τη στιγμή που οι Έλληνες κάλεσαν τα εμπορικά πλοία, το Adriana είχε ήδη φτάσει στο πλησιέστερο σημείο του στην Ιταλία.

(...)

Καθώς πλησίαζαν τα μεσάνυχτα της 14ης Ιουνίου, το πλοίο της Ελληνικής Ακτοφυλακής 920, το μοναδικό κυβερνητικό πλοίο που απεστάλη στο σημείο, έφτασε δίπλα στο Adriana.

Η παρουσία του πλοίου 920 δεν καθησύχασε τους μετανάστες. Αρκετοί είπαν σε συνεντεύξεις τους ότι ήταν αναστατωμένοι από τους μασκοφόρους. Στο παρελθόν, η ελληνική κυβέρνηση έχει χρησιμοποιήσει την ακτοφυλακή για να αποτρέψει τη μετανάστευση. Τον Μάιο, οι Times δημοσίευσαν βίντεο που δείχνουν αξιωματικούς να μαζεύουν μετανάστες και να τους χώνουν σε μια σχεδία στο Αιγαίο Πέλαγος.

Η αποστολή του 920 είναι ασαφής, όπως και τι συνέβη αφού έφτασε και επέπλεε κοντά για τρεις ώρες. Ορισμένοι επιζώντες λένε ότι προσπάθησε να ρυμουλκήσει το Adriana, ανατρέποντάς το. Η ακτοφυλακή το αρνήθηκε στην αρχή, στη συνέχεια παραδέχτηκε ότι πέταξε ένα σχοινί στη μηχανότρατα, αλλά είπε ότι αυτό ήταν ώρες πριν βυθιστεί». 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL