Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
20.4°C23.0°C
3 BF 44%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
13.7°C17.6°C
4 BF 47%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
17.1°C18.7°C
3 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
18.8°C20.2°C
4 BF 69%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
18.9°C21.3°C
3 BF 45%
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΡΜΠΑΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΙΓΑΛΕΩ / Δημήτρης Μπίρμπας: Η πεμπτουσία της αποκέντρωσης είναι η επιτάχυνση της εξυπηρέτησης του δημότη
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΡΜΠΑΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΙΓΑΛΕΩ / Δημήτρης Μπίρμπας: Η πεμπτουσία της αποκέντρωσης είναι η επιτάχυνση της εξυπηρέτησης του δημότη

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Για τις μάχες που έδωσε στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας ως επικεφαλής της “Ριζοσπαστικής Αυτοδιοικητικής Πρωτοβουλίας, μιλά ο Δημήτρης Μπίρμπας στην “Αυγή” σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης. Άλλωστε, η πενταετία που μόλις τελείωσε ήταν καθοριστική για το μέλλον της Αυτοδιοίκησης και τη μεταμόρφωση των δήμων σε σύγχρονους οργανισμούς μέσω της αποκέντρωσης και με την αξιοποίηση ψηφιακών εφαρμογών ο πολίτης θα μπορεί να εξυπηρετηθεί ευκολότερα και αμεσότερα. Παράλληλα, ο Δημήτρης Μπίρμπας μας μιλά για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του Αιγάλεω και για την επόμενη ημέρα που σχεδιάζει εφόσον επανεκλεγεί.

* Ποιες είναι οι νίκες και οι ήττες που κατέγραψε την αυτοδιοικητική περίοδο που τελείωσε η παράταξη “Ριζοσπαστική Αυτοδιοικητική Πρωτοβουλία” στην ΚΕΔΕ;

Μεγάλη νίκη της Αυτοδιοίκησης για την πενταετία που πέρασε είναι η θέση που πήρε η ΚΕΔΕ για τη συνταγματική αναθεώρηση. Ας μην ξεχνάμε ότι η συμβολή της παράταξης, στην οποία είχα την τιμή να είμαι επικεφαλής, ήταν καθοριστική. Με σειρά αποφάσεων από τα συνέδρια της ΚΕΔΕ ενισχύσαμε τη θέση μας, ότι δηλαδή η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων από το κράτος πρέπει να προχωρήσει στο πλαίσιο της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης και να λειτουργήσει υπέρ της Αυτοδιοίκησης, με ταυτόχρονη μεταβίβαση των αναγκαίων πόρων. Για εμάς ζητούμενο είναι η καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη, που μπορεί να επιτευχθεί μόνο όταν το κράτος δώσει αρμοδιότητες με τους αναγκαίους πόρους στην Αυτοδιοίκηση. Αυτή είναι η πεμπτουσία της αποκέντρωσης. Αυτό δείχνει η ευρωπαϊκή εμπειρία. Πρόκειται για μια θέση που οι δύο μεγάλες παρατάξεις, που πρόσκεινται στη Ν.Δ. και στο ΚΙΝ.ΑΛΛ., υποστήριξαν παρότι τα κόμματά τους κεντρικά δεν εξέφρασαν την ίδια άποψη. Η κυβέρνηση, λαμβάνοντας υπόψιν την άποψη της ΚΕΔΕ, έχει δεσμευτεί να προχωρήσει στο “άνοιγμα” του άρθρου 102 του συντάγματος και τις λεπτομέρειες της αναθεώρησης θα τις δούμε στην επόμενη Βουλή. Η δεύτερη μεγάλη νίκη είναι ότι, παρά τις παλινωδίες που εξέφρασαν οι δύο μεγαλύτερες παρατάξεις, τελικά η ΚΕΔΕ υιοθέτησε σε μεγάλο βαθμό την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων ως προς τους στόχους της ανακύκλωσης και της απόθεσης υπολείμματος στους ΧΥΤΥ. Παραμένει, βέβαια, η διαφωνία μας με την πλειοψηφία στο ότι πρέπει να διατηρηθεί ο δημόσιος κοινωνικός χαρακτήρας της διαχείρισης απορριμμάτων και να μην επικρατήσουν οι Συμπράξεις του Δημοσίου με τον Ιδιωτικό Τομέα (ΣΔΙΤ).

Τώρα, εάν με ρωτάτε για τις ήττες, θα σας πω ότι δεν θεωρούμε πως ηττηθήκαμε δεδομένων των συσχετισμών δυνάμεων στα συλλογικά όργανα της Αυτοδιοίκησης. Εμείς θεωρούμε “ήττα” για την Αυτοδιοίκηση αυτόν τον στείρο αντικυβερνητισμό που ανέπτυξαν οι παρατάξεις που πρόσκεινται σε Ν.Δ. και ΚΙΝ.ΑΛΛ., οι οποίες προσδοκούσαν την πτώση της κυβέρνησης ήδη από το 2015, ονειρεύονταν αριστερή παρένθεση και ανέπτυξαν πολεμική ρητορική απέναντι στην απλή αναλογική.

* Διαφοροποιηθήκατε, όμως, σε κυβερνητικούς χειρισμούς;

Αρκετές φορές η παράταξή μας διαφοροποιήθηκε σε εσφαλμένους, κατά τη γνώμη μας, χειρισμούς της κυβέρνησης. Εμείς δεν είχαμε κανένα λόγο να μην τοποθετηθούμε ενάντια στις κυβερνητικές αστοχίες. Στόχος μας ήταν αυτές να διορθωθούν, πράγμα που σε αρκετές περιπτώσεις επετεύχθη.

* Πείτε μας ένα τέτοιο παράδειγμα

Είχαμε διαφωνήσει με τη δομή του Νόμου 4412/2016 για τις δημόσιες συμβάσεις, γιατί είναι ένας νόμος δυσλειτουργικός, που μπλοκάρει πολλές φορές τις διαδικασίες. Επίσης, είχαμε διαφωνήσει όταν το 2015 η κυβέρνηση έφερε την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) για τη μεταφορά των ταμειακών διαθεσίμων στην Τράπεζα της Ελλάδος, γιατί επέλεξε να χρησιμοποιήσει αυτό το αναγκαστικό νομοθετικό εργαλείο παραβιάζοντας κατάφωρα τη διοικητική αυτοτέλεια των ΟΤΑ. Όταν λίγες μέρες αργότερα η κυβέρνηση έφερε σχετικό νόμο στον οποίον περιλαμβάνονταν δικλείδες ασφαλείας, τότε εγώ ως δήμαρχος Αιγάλεω ήμουν ο πρώτος που κατέθεσε μέρος τους στην Τράπεζα της Ελλάδος αφού μας συνέφερε το επιτόκιο.

* Πώς βλέπετε το νέο τοπίο που διαμορφώνεται με την απλή αναλογική;

Θεωρούμε ότι η απλή αναλογική είναι μια μεγάλη δημοκρατική μεταρρύθμιση που, αποτυπώνοντας ισότιμα τη λαϊκή βούληση, οδηγεί τους αιρετούς σε αλλαγή κουλτούρας, υποχρεώνοντάς τους σε προγραμματικές συγκλίσεις. Βέβαια, ένα πρόβλημα που από την αρχή είχαμε εντοπίσει είναι ότι, λόγω μη ύπαρξης εκλογικού μέτρου, μπορεί να οδηγηθούμε σε δημοτικά συμβούλια που θα απαρτίζονται από επικεφαλής παρατάξεων. Υπάρχει, λοιπόν, ενδεχόμενος κίνδυνος σε όποιον διοικήσει να υπόκειται σε πιέσεις από ομάδες και μικροσυμφέροντα. Παρότι θα υπάρξουν δυσκολίες στην αρχή, πιστεύω αξίζει τον κόπο γιατί θα εμπεδωθεί μια αντίληψη συνεργασίας.

* Ας περάσουμε στον δημότη... Κατά πόσο η αποκέντρωση μπορεί να τον βοηθήσει;

Αυτό έχει αποδειχθεί από την ποιότητα των κοινωνικών υπηρεσιών που πέρασαν από το κράτος στους δήμους, όπως οι παιδικοί σταθμοί, το πρόγραμμα “Βοήθεια στο Σπίτι”, αλλά και τα ΚΕΠ, που είναι το το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Εάν, για παράδειγμα, τα ΚΕΠ έχουν μεγαλύτερη πρόσβαση στις βάσεις δεδομένων του Δημοσίου, τότε ο πολίτης θα εξυπηρετείται πιο γρήγορα, γλιτώνοντας την ταλαιπωρία της κρατικής γραφειοκρατίας.

* Κατά πόσο οι έξυπνες εφαρμογές συμβάλλουν σε αυτή την κατεύθυνση;

Με τη δημιουργία ψηφιακών εφαρμογών και υποδομών μειώνεται ο χρόνος εξυπηρέτησης του πολίτη. Αυτό όμως προϋποθέτει ο δήμος να έχει πρόσβαση σε όλες τις βάσεις δεδομένων του Δημοσίου. Επίσης, οι έξυπνες εφαρμογές παίζουν καθοριστικό ρόλο στη χάραξη πολιτικών με βάση τα στοιχεία που θα αντλούνται από τις κεντρικές βάσεις δεδομένων. Μας ενδιαφέρει, για παράδειγμα, η μεταβολή των χρήσεων στα διάφορα καταστήματα σε σχέση με τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας για την ανάσχεση της ανεργίας ή το πλήθος των ενοικιοστασίων για την πολιτικών των δημοτικών τελών.

Εμείς στο Αιγάλεω έχουμε κάνει την αρχή με την έξυπνη στάθμευση μέσω ενός προγράμματος με χρηματοδότηση από το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Παράλληλα, σχεδιάζουμε μια ολοκληρωμένη ψηφιακή πολιτική που συλλέγοντας στοιχεία θα μπορέσουμε σε επόμενη φάση να καθορίσουμε πολιτικές για την βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Αντικείμενο του προγράμματος είναι η ψηφιοποίηση όλων των συναλλαγών του πολίτη με τον Δήμο. Άλλωστε, έχουμε επιλεγεί ως δήμος-πιλότος για την εφαρμογή πρακτικών ψηφιοποίησης και περιορισμού των γραφειοκρατικών διαδικασιών.

* Και ποια είναι η επόμενη ημέρα για το Αιγάλεω;

Στόχος μας είναι να κάνουμε το Αιγάλεω μια σύγχρονη, βιώσιμη, συμμετοχική, αλληλέγγυα και ψηφιακή πόλη. Θέλουμε το μεταβιομηχανικό Αιγάλεω να μετατραπεί σε μητροπολιτικό κόμβο αξιοποιώντας τον κεντρικό σταθμό των υπεραστικών λεωφορείων, που έχει ήδη χωροθετηθεί στον Ελαιώνα, και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Επεξεργαζόμαστε τη δημιουργία κέντρου καινοτομίας για την υποβοήθηση των start ups, αξιοποιώντας πόρους από την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση Δυτικής Αθήνας. Αναμένουμε την έγκριση της πρότασής μας ώστε το άλσος του Μπαρουτάδικου να γίνει ψηφιακό άλσος και τις εφαρμογές Smart City στο ιστορικό κέντρο. Επίσης, θέλουμε να αναδείξουμε το Αιγάλεω σε πολιτιστικό προορισμό λόγω των ευρημάτων του μετρό (Ελαιώνας, Ιερά οδός). Παράλληλα, θέλουμε να αναδείξουμε τις υπόγειες στοές του Πυριτιδοποιείου ως μουσείο βιομηχανικού πολιτισμού. Σχεδιάζουμε, επίσης, να δημιουργήσουμε το Μουσείο Ελιάς στο Κτήμα Μερκάτη, εκεί όπου υπάρχουν ακόμη οι τελευταίες ελιές του αρχαίου αττικού ελαιώνα, στον χώρο των πρώην ΤΕΙ Πειραιά.

Ο Δημήτρης Μπίρμπας είναι δήμαρχος Αιγάλεω. Γεννήθηκε το 1958. Είναι τεχνολόγος γραφικών τεχνών. Έχει εργαστεί ως ωρομίσθιος καθηγητής ΤΕΙ, σε τομείς πώλησης και διαφήμισης επιχειρήσεων, ως συνιδιοκτήτης χαρτοπωλείου (1987-1990) και στον προγραμματισμό παραγωγής του Οργανισμού Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων. Σήμερα, μετά τη διάλυση του ΟΕΔΒ, είναι υπάλληλος στο υπουργείο Παιδείας. Έχει μακρά πορεία στην Αυτοδιοίκηση. Εκλέχθηκε πρώτη φορά το 1995 ως δημοτικός σύμβουλος. Από το 2011 είναι μέλος της Εθνικής Αντιπροσωπείας στην Επιτροπή των Περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (CoR). Είναι επικεφαλής της παράταξης “Ριζοσπαστική Αυτοδιοικητική Πρωτοβουλία” στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL