Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Γιώργος Φακανάς: Πολύχρονη κατάθεση ψυχής για την jazz στην Ελλάδα

Τον γνώρισα 18 χρόνων παιδί να παίζει στο jazz κλαμπ του Μπαράκου. Τον ρώτησα τότε αν φανταζόταν ότι κάποτε θα μπορούσε να συναντηθεί, να παίξει και να ηχογραφήσει με κάποια από τα πιο σημαντικά ονόματα της μουσικής. Η απάντησή του ήταν καταφατική.

Του Ιλάν

Δάσκαλος και μουσικός με παγκόσμιες διακρίσεις, ο Γιώργος Φακανάς μας αφηγείται σήμερα από τις σελίδες της "Αυγής" τη ζωή του μέσα από τη μουσική του. Ξεκίνησε το 1979 παίζοντας στη «Λιλιπούπολη». Ήταν η πρώτη του φορά σ’ ένα στούντιο ηχοληψίας.

Έπαιξε σε δεκάδες ηχογραφήσεις έργων του Μάνου Χατζιδάκι, του Κυριάκου Σφέτσα, του Μίμη Πλέσσα, της Ελένης Καραΐνδρου, του Γιάννη Μαρκόπουλου και τόσων άλλων. Όλα αυτά μέχρι το 1992. Η τελευταία εμπορική του δουλειά ήταν οι «Γραμμές των Οριζόντων» του Θάνου Μικρούτσικου. Από τότε διάλεξε τον δρόμο της καρδιάς του.

Τα πρώτα χρόνια

Γεννήθηκε στην Αθήνα, αλλά η καταγωγή του είναι από την πανέμορφη Ελάτη, ψηλά στα Ζαγοροχώρια, κοντά στα Γιάννενα. Μεγάλωσε και ζει πάντα στο Μοσχάτο, που αποτέλεσε τη μόνιμη αφετηρία όλων των μουσικών του περιπετειών σε ολόκληρη τη Γη. Έχει παίξει τη μουσική του σε όλες σχεδόν τις ηπείρους, δεν αισθάνθηκε όμως ανάγκη να ζήσει σε άλλη χώρα με πρόσχημα την ανάπτυξη της καριέρας του.

Μορφώθηκε μουσικά στην Ελλάδα και από εδώ αποζήτησε τη διεθνή καταξίωση. Από την πρώτη του «συναυλία» στην αυλή του σπιτιού του σε ηλικία 4 ετών, με ένα τόξο για κιθάρα, όπου υποχρέωνε τη γιαγιά του να παραστήσει το κοινό, μέχρι τις εκατοντάδες συναυλίες ανά τον κόσμο, η μουσική του ήταν η αποστολή του.

 

Στα γκρουπ της γειτονιάς

Από την κλασική κιθάρα των παιδικών του χρόνων, στο πρώτο ροκ συγκρότημα με τα μεγαλύτερα παιδιά της γειτονιάς, που τον «ρίξανε» στο μπάσο. Αυτό το βαθύφωνο έγχορδο, που ταιριάζει «γάντι» στην ιδιοσυγκρασία του, του έσωσε τη ζωή! «Το μπάσο είναι η κόλλα που ενώνει την αρμονία, τη μελωδία και τον ρυθμό, τα τρία συστατικά της μουσικής» λέει στους μαθητές του. «Βρίσκεται στα θεμέλια, στη βάση του μουσικού οικοδομήματος, γι’ αυτό και λέγεται μπάσο».

Δεκαπέντε ετών άκουσε τυχαία το "School Days" με τις ηλεκτρισμένες χορδές του γίγαντα Stanley Clarke και μετά τον αξέχαστο Jaco Pastorius, τον Anthony Jackson, τον Ron Carter. Το 1976 απέκτησε το πρώτο του Fender Jazz Bass και τέσσερα χρόνια αργότερα γινόταν μέλος της Eurojazz Big Band, μιας καθαρόαιμης jazz ορχήστρας με τους καλύτερους νέους Ευρωπαίους μουσικούς. Μετά ήρθαν οι Iskra, το πρώτο και κορυφαίο fusion jazz γκρουπ στην Ελλάδα. Δίπλα του ο David Lynch, ο Τάκης Φαραζής, ο Νίκος Τουλιάτος, ο Λεωνίδας Πλιάτσικας και ο Τάκης Μπαρμπέρης.

Συναυλίες και δισκογραφία

Στους δίσκους του ("Α New Day" και "Parastasis" με τους Iskra, το "Stand Art" και τα "Horizon", "Amorosa", "Echoes", "Domino", "Interspirit", "Maestrο", "Acrobat" και "Live in Athens" με το YFG) συμμετέχει η αφρόκρεμα της ελληνικής jazz σκηνής και όχι μόνο: Νίκος Καπηλίδης, Σπύρος Παναγιωτόπουλος, Γιώργος Μανιάτης, Γιάννης Σταυρόπουλος, Αλέξανδρος-Δράκος Κτιστάκης και Μένιος Πασιαλής στα τύμπανα, Τάκης Πατερέλης, David Lynch, Αντώνης Λαδόπουλος, Δήμος Δημητριάδης, Sam Marlieri (σαξόφωνα), Παντελής Μπενετάτος, Βασίλης Τσαμπρόπουλος, Δημήτρης Καλαντζής, Γιώργος Κοντραφούρης και Δημήτρης Σεβδαλής στο πιάνο και στα πλήκτρα, ο Χρήστος Ραφαηλίδης στο βιμπράφωνο, ο Αντώνης Ανδρέου (τρομπόνι), ο Μάνος Θεοδοσάκης με την τρομπέτα του και κάποιοι από τους μεγαλύτερους μουσικούς του κόσμου, όπως οι Mike Stern, Dave Weckl, Wallace Roney, Frank Gambale, Anthony Jackson, Mitch Forman, Alex Acuña, Eric Marienthal, Biréli Lagrène, Scott Kinsey, Dennis Chambers, Bob Franceschini, Lew Soloff, Tony Lakatos, Mihail Iosifov, Guthrie Govan, Horacio “Εl Negro” Hernandez κ.ά.

Το άλμπουμ «Ιnterspirit», με τη μουσική που έγραψε ειδικά για τον σπουδαίο ηλεκτρικό μπασίστα Anthony Jackson, μπήκε στη λίστα των υποψήφιων για τα Grammy Awards στην κατηγορία “Best Contemporary Jazz Album”, διάκριση μοναδική για την ελληνική μουσική, ενώ η ιαπωνική King Records επανεκδίδει τα «Echoes» και «Domino» για όλη την Ασία.
 

Οι συνθέσεις του άλμπουμ «Maestro», στο οποίο συμμετέχουν οι Alex Acuña, Biréli Lagrène, Eric Marienthal και Scott Kinsey, είναι αφιερωμένες στον παγκόσμια καταξιωμένο Έλληνα μαέστρο Δημήτρη Μητρόπουλο, ενώ στο άλμπουμ «Acrobat» παίζουν ο Dennis Chambers στα τύμπανα, ο Mike Stern στην κιθάρα και ο απών πια τρομπετίστας Lew Soloff.

Το «Domino» χαρακτηρίστηκε από τον διεθνή μουσικό Τύπο «μια τέλεια ηχογράφηση», «ένα άλμπουμ που περιλαμβάνει μερικές από τις καλύτερες groove-fusion μουσικές της εποχής μας», «καυτή, ορχηστρική, ηλεκτρική jazz μουσική από τον Έλληνα bassmaster».

Γιώργος Φακανάς, ο δάσκαλος

Σήμερα ο Γιώργος Φακανάς -«ο Λεωνίδας Καβάκος του μπάσου», όπως τον είπαν- έχει γαλουχήσει στο ηλεκτρικό μπάσο και στα θεωρητικά μυριάδες επαγγελματίες μουσικούς στο Ωδείο Τέχνης Φακανά που ίδρυσε και διευθύνει είκοσι πέντε χρόνια τώρα στο Νέο Φάληρο, μεταδίδοντας τις γνώσεις του μπολιασμένες από τα προσωπικά του βιώματα. Στο μάθημα ή στη σκηνή ξαναζεί τη ζωή του και προσδοκά να ανοίξει νέους δρόμους δημιουργίας και απόλαυσης.

«Η συμβίωσή μας με τη μουσική ανοίγει το μυαλό σε νέες σκέψεις, νέες λύσεις, στην ανατροπή της κρίσης. Ας βοηθήσουμε όλοι λοιπόν να ακούγεται η δημιουργική μουσική και σίγουρα καλύτερες μέρες μας περιμένουν» μας είπε με τον νου του στο μέλλον, στους δίσκους, στις συναυλίες και στη συγγραφή εκπαιδευτικών μουσικών βιβλίων που διδάσκονται στα σύγχρονα ωδεία της χώρας μας και του εξωτερικού.

Στο Αθηνά Live, στον μεγάλο και άψογα οργανωμένο συναυλιακό χώρο του Ωδείου, έχουν διοργανωθεί άπειρες συναυλίες και σεμινάρια με την αφρόκρεμα της παγκόσμιας jazz σκηνής: John Scofield, Mike Stern, Pat Martino, Joe Zawinul, Bireeli Lagrene, Steve Vai, Buster Williams, Billy Cobham, Steve Gadd, Dave Weckl, John Patitucci, Tony Lakatos, Wallace Roney, Dennis Chambers, Allan Holdsworth, Horacio "El Negro", Scott Kinsey, Scott Henderson, Frank Gambale, Victor Wooten, Anthony Jackson, Alex Acuna, Eric Marienthal, Bob Franceschini και άλλοι πολλοί έχουν πατήσει στη σκηνή του.


Κωνσταντινούπολη, 2019. Yiorgos Fakanas Group με την κιθάρα του Guthrie Govan. Η μουσική ενώνει!

Το «School Project»

Δύο νέα projects του Γιώργου Φακανά έρχονται να προστεθούν φέτος στις δραστηριότητές του. Το «School Project» αποτελεί μια πολιτιστική πρόταση προς τα σχολεία όλης της Ελλάδας. Σκοπός του είναι η διάδοση και η γνωριμία με το παγκόσμιο ορχηστρικό ιδίωμα της σύγχρονης jazz fusion μουσικής. Απευθύνεται στους νέους μαθητές και σπουδαστές. Οι πρωινές αυτές συναυλίες, που έχουν ήδη αθρόα προσέλευση σχολείων στο Αθηνά Live, αποτελούν μια σοβαρή πολιτιστική παρέμβαση με στόχο τη δημιουργία ενός νέου κοινού για την jazz και την όλη ορχηστρική μουσική.


Νέα Υόρκη: Live στο ιστορικό 55 BAR

Ένα «Θαύμα»!

Το «Θαύμα» αποτελεί το δεύτερο νέο project του. Πρόκειται για μια «θεατρική συναυλία», ένα πάντρεμα θεατρικού λόγου με το μουσικό του έργο “Echoes” (παραγγελία του Σταύρου Ξαρχάκου για την ΚΟΕΜ). Μουσική και θέατρο δρουν παράλληλα, χωρίς καμία από τις δύο τέχνες να υπολείπεται της άλλης. Από τη μία ο ηθοποιός περιγράφει το οδοιπορικό του σε δέκα περιοχές της Ελλάδας, όπου προσπαθεί να βρει και να συνθέσει αυτά τα χαμένα χαρακτηριστικά που θα δώσουν φως στη σημερινή ζωή μας. Από την άλλη μια δεκαμελής ορχήστρα εκτελεί το μουσικό κομμάτι από το «Echoes» που αφορά την ίδια περιοχή. Ο θεατής - ακροατής από τον Μάρτιο του 2020 θα παρακολουθεί ένα θεατρικό δρώμενο παράλληλα με μια συναυλία.


Guthrie Govan και Yiorgos Fakanas Group live

Yiorgos Fakanas Group

Στη σημερινή σύνθεση του YFG, το οποίο συμπράττει συχνά με ονόματα της διεθνούς jazz και fusion σκηνής συμμετέχουν οι Τάκης Πατερέλης και Sam Marlieri στα σαξόφωνα, Δημήτρης Σεβδαλής, πλήκτρα, ο Μένιος Πασιαλής στα τύμπανα και ο leader στο ηλεκτρικό μπάσο.

«Συνεργάζομαι με ανοιχτά μυαλά που ονειρεύονται έναν χαρούμενο και σκεπτόμενο κόσμο. Η ζωή είναι μικρή και μεγάλη μαζί. Το βασικό της συναίσθημα είναι η χαρμολύπη κι εγώ είμαι μέσα στην καλή χαρά, παρά το ότι μέσα σε όλες αυτές τις υποχρεώσεις που έχω είμαι απόλυτα μόνος, χωρίς κρατικές επιχορηγήσεις, χωρίς δάνεια, χωρίς χορηγούς. Έκανα το χόμπι μου δουλειά και ζω καλά απ' αυτό. Είναι μοναχικός ο δρόμος, είναι όμως λίγοι αυτοί που μένουν πιστοί στις αξίες τους και τις αρχές τους...».

Κάνοντας έναν απολογισμό «Η πορεία μου μέσα στο μουσικό γίγνεσθαι είναι ατέρμονη. Μπορεί με το YFG να έχω παίξει σε όλη τη Γη με πολύ μεγάλη αποδοχή, μπορεί η μουσική μου να έχει συναντηθεί με το διεθνές κοινό και να έχει πάρει πολύ καλές κριτικές από τα μεγαλύτερα διεθνή μουσικά έντυπα, μπορεί οι συνεργασίες μου με τους μεγαλύτερους μουσικούς να ξεπερνούν και τα πιο προχωρημένα μου όνειρα, οι στόχοι μου όμως με οδηγούν καθημερινά σε πιο ευρείς ορίζοντες. Το ταξίδι συνεχίζεται και ο δρόμος είναι μακρύς. Με τις νέες μου δισκογραφικές δουλειές, με την εκπαιδευτική δραστηριότητα στο Ωδείο Τέχνης Φακανά, με τη συγγραφή ακόμη ενός βιβλίου, με νέες συνθέσεις και μελέτη, μελέτη, μελέτη...».


Με τον Mike Stern πριν το live

Ένα μακρύ ταξίδι

Όταν ξεκινούσε αυτό το ταξίδι, ο Γιώργος Φακανάς είχε στο μυαλό του να αποδείξει αυτό που πιστεύει μέχρι και σήμερα. Ότι στην Ελλάδα μπορούν να γίνουν τα πάντα στον ίδιο υψηλό βαθμό που συμβαίνουν σε οποιοδήποτε άλλο μέρος του πλανήτη. «Γεννιόμαστε σ' αυτή τη χώρα, που όλοι της χρωστάνε τα πάντα, με μια διάθεση υποτέλειας. Μας μαθαίνουν να αυτοπροσδιοριζόμαστε ως κατώτεροι και να θεωρούμε πως ό,τι ξένο είναι καλύτερο. Ήθελα να φέρουμε τους πραγματικά κορυφαίους μουσικούς, τους θρύλους των παιδικών μας χρόνων εδώ, να έρθουν σε επαφή με τους Έλληνες μουσικούς και το κοινό, να δούμε από κοντά τους λόγους που τους έκαναν μεγάλους, την ανθρώπινη πλευρά τους αλλά και τις αδυναμίες τους. Να γίνουμε κι εμείς κομμάτι της παγκόσμιας πολιτιστικής πραγματικότητας…»


Live με τον θρυλικό μπασίστα Antony Jackson

Μετά την κρίση

«Νομίζω ότι τώρα είναι η πιο κατάλληλη εποχή για να αναπτυχθεί η τέχνη. Γιατί στους δύσκολους καιρούς είναι αυτή που δείχνει τον δρόμο. Η οικονομική κρίση δεν είναι μόνο οικονομική. Ήταν και είναι κυρίως πολιτιστική. Μειώθηκαν τα εισοδήματα, με αποτέλεσμα να μειωθεί και η σπατάλη στα νυχτομάγαζα. Έτσι το κοινό στρέφεται σε πιο οικονομικές μορφές ψυχαγωγίας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία μουσικών σκηνών σαν τη δική μας -το Αθηνά Live-, όπου εκφράζονται πολλά νέα παιδιά, παίζοντας jazz ή rock κ.λπ. Σήμερα υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να βγουν πολλά θετικά αποτελέσματα σε ό,τι αφορά τη δημιουργική μουσική».

 

 

 

 

 

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Στουρνάρας μαινόμενος

Ο κεντρικός μας τραπεζίτης Γ. Στουρνάρας βγήκε χθες στο πρακτορείο Bloomberg και είπε ότι χρειάζονται συντονισμένα μέτρα δημοσιονομικής τόνωσης των οικονομιών, διότι αλλιώς η Ευρώπη θα βρεθεί ξανά αντιμέτωπη με μια σοβαρή κρίση χρέους.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις