Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Μύρων Μιχαηλίδης: "Αυτό που θα μας σώσει είναι το όραμα για το μέλλον"

Η συνάντησή μας με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, τον μαέστρο Μύρωνα Μιχαηλίδη, έγινε την ημέρα που το ραδιόφωνο του BBC είχε μεταδώσει εκτενές ρεπορτάζ για την επιτυχημένη πορεία του οργανισμού.

Η συνάντησή μας με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, τον μαέστρο Μύρωνα Μιχαηλίδη, έγινε την ημέρα που το ραδιόφωνο του BBC είχε μεταδώσει εκτενές ρεπορτάζ για την επιτυχημένη πορεία του οργανισμού. Επιτυχία που όλοι ομολογούν, καθώς δύο χρόνια πριν οι συζητήσεις για κλείσιμο της Λυρικής έδιναν κι έπαιρναν... Όμως η επιτυχία αυτή φαίνεται να "τιμωρείται", καθώς η ΕΛΣ υπέστη πέρσι περικοπή της κρατικής επιχορήγησης ύψους 28%, η μεγαλύτερη από κάθε άλλο καλλιτεχνικό οργανισμό, ενώ φέτος η ήδη κουτσουρεμένη επιχορήγηση των 16,8 εκατ., απειλείται με επιπλέον μείωση 5 εκατ.! Ο Μ. Μιχαηλίδης δεν χάνει το χαμόγελό του, ακόμη και σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες. Βοηθά σε αυτό και η ανταπόκριση του κοινού, είτε εντός είτε εκτός των τειχών του θεάτρου Ολύμπια. Έχοντας μπροστά του μια νέα σεζόν, που εγκαινιάζεται την Παρασκευή με τη Σταχτοπούτα του Ροσίνι, αλλά το καθήκον να συντάξει ένα πεντάχρονο πρόγραμμα για τη μετάβαση της Λυρικής στη νέα της στέγη, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Στ. Νιαρχος, λέει με αισιοδοξία: "Αυτό που θα μας σώσει είναι το όραμα για το μέλλον".

 

Συνέντευξη στον Σπύρο Κακουριώτη

 

* Αναφερόμενοι στην πορεία της ΕΛΣ, όλοι κάνουν λόγο για ένα... "success story"! Πώς, από την απειλή να μπει λουκέτο, φτάσατε σήμερα σε αυτό το σημείο;

Φέτος η ΕΛΣ απολαμβάνει τα αποτελέσματα της πολύ καλής διαχείρισης σε οικονομικό, διοικητικό και, βέβαια, καλλιτεχνικό επίπεδο. Το 2011 είχε δύο πολύ μεγάλα οικονομικά προβλήματα: ένα συσσωρευμένο χρέος που άγγιζε τα 17 εκατ. ευρώ και τη συνεχή δημιουργία ελλείμματος. Κάναμε λεπτομερή καταγραφή των δαπανών λειτουργίας και διαπιστώσαμε ότι με σωστή εξοικονόμηση, χωρίς αυτό να αντανακλάται στο επίπεδο της καλλιτεχνικής μας προσφοράς, μπορούσαμε να περιορίσουμε τις δαπάνες και συγχρόνως να αποπληρωθούν τα παλαιά χρέη με διακανονισμούς. Αυτό κατέστησε τον οργανισμό αξιόπιστο συνομιλητή και αποτέλεσε πειστικό επιχείρημα απέναντι στην πολιτεία προκειμένου να συνεχιστεί η στήριξή της, έστω και περιορισμένη. Σε συνδυασμό με την περικοπή λειτουργικών δαπανών, εξόδων στέγασης, προμηθειών, μείωσης κόστους καλλιτεχνικών παραγωγών, η Λυρική προχώρησε σε εξυγίανση τη στιγμή που η κρίση στην Ελλάδα κορυφωνόταν.

Στο καλλιτεχνικό πεδίο μπορείς να κάνεις μια παραγωγή που να φαίνεται πλούσια, αλλά να είναι πολύ οικονομική. Κληθήκαμε να αναπτύξουμε την ευρηματικότητα και τη φαντασία μας για να κάνουμε έξυπνες, χαμηλότατου κόστους παραγωγές, χάρη στους εξαιρετικούς καλλιτέχνες που διαθέτουμε. Όμως αυτή τη στιγμή η επιχορήγηση των 16,8 εκατ. είναι για την ΕΛΣ όρος για τη συνέχιση και την πορεία της προς το μέλλον.

 

* Σήμερα όμως η πολιτεία έρχεται να σας "τιμωρήσει" για την επιτυχία σας, περικόπτοντας την επιδότηση κατά πέντε επιπλέον εκατομμύρια...

Δεν βλέπουμε το κράτος ως τιμωρό, είμαστε ρεαλιστές. Ξέρουμε ότι η πατρίδα μας περνά πολύ δύσκολες στιγμές. Δεν είμαστε μόνοι, κι άλλοι οργανισμοί υφίστανται περικοπές. Αυτό που θέλουμε είναι να υπάρχει ευήκοον ους και ενδελεχής μελέτη των στοιχείων που καλείται να αξιολογήσει η πολιτεία και να πάρει τις αποφάσεις της. Προσδοκούμε ότι δεν θα περιοριστούμε σε αυτό το ποσό, ότι η κοινωνική παρουσία της ΕΛΣ σε δύσκολους καιρούς θα συνεκτιμηθεί...

 

* Οι περικοπές αυτές έχουν επιπτώσεις στις εργασιακές σχέσεις;

Καλλιεργούμε σχέσεις ειλικρίνειας με το προσωπικό. Πάντα ενημερώνουμε για το τι ακριβώς συμβαίνει. Και στην απεργία των Χριστουγέννων κυριάρχησε η προσπάθεια για διάλογο και, από τη διοίκηση, η προσπάθεια να επιλύσει όσα προβλήματα των εργαζομένων ήταν εφικτό. Από τις περικοπές, μέχρι στιγμής, δεν έχει υπάρξει πρόβλημα στη μισθοδοσία, καθώς έχουμε και τις εισπράξεις από τις παραγωγές μας, που το καλοκαίρι μάλιστα ήταν πολύ ικανοποιητικές. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι το θέμα της μείωσης της επιχορήγησης θα επιλυθεί άμεσα, ώστε να μην έχει επιπτώσεις στους εργαζόμενους, κάτι που θα ήταν πολύ δυσάρεστο.

 

* Με τέτοιες συνθήκες όμως μπορείτε να προχωρήσετε σε πιο φιλόδοξες παραγωγές;

Προσπαθήσαμε να επενδύσουμε στην ευρηματικότητα και στη φαντασία του καλλιτέχνη. Έχουμε σώματα πολύ υψηλού επιπέδου, η Ορχήστρα, η Χορωδία, το Μπαλέτο, οι μονωδοί μας... Η Λυρική έχει αποδείξει ότι μπορεί με πολύ λιγότερα χρήματα απ' ό,τι στο παρελθόν να κάνει παραστάσεις που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από άλλα ευρωπαϊκά θέατρα. Την επιχορήγηση δεν τη ζητάμε για να κάνουμε τις παραγωγές μας, αυτές καλύπτονται σχεδόν εξ ολοκλήρου από τα εισιτήρια. Ζητούμε το ελάχιστο, που είναι η κάλυψη των ανελαστικών λειτουργικών δαπανών, οι οποίες έχουν μειωθεί από 33 εκατ. ευρώ κάτω από 19 εκατ.

 

* Η λέξη που θα χαρακτήριζε τη Λυρική Σκηνή αυτά τα χρόνια είναι η "εξωστρέφεια";

Εξωστρέφεια και άνοιγμα στην κοινωνία... Είναι μύθος ότι η όπερα είναι για τους λίγους. Ξεκίνησε ως λαϊκό θέαμα, στις πλατείες της Ιταλίας. Είναι μυσταγωγία η όπερα σε μια ωραία αίθουσα, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ένας οργανισμός δεν μπορεί να εμφανίζεται και εκτός των τειχών του. Το πρόγραμμα που είχε μεγαλύτερη επιτυχία ακόμη κι από αυτήν που προσδοκούσαμε ήταν η Όπερα της Βαλίτσας. Μια «σμίκρυνση» της όπερας, σε χώρους που η Λυρική δεν επρόκειτο να πάει ποτέ, γιατί ήταν ένας βαρύς οργανισμός. Αυτή μινιατούρα διείσδυσε σε καινούργιο κοινό και γοήτευσε, έφερε τους ανθρώπους σε απόσταση δύο-τριών μέτρων από τον καλλιτέχνη, κάτι που δεν μπορεί να συμβεί σε ένα θέατρο, μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Οι εμφανίσεις μας σε απρόσμενα σημεία, όπως στη Βαρβάκειο Αγορά, είναι απόδειξη ότι η Λυρική μπορεί να απευθύνεται σε όλους. Το να υπάρχει στην γκρίζα Αθήνα ζωντανή τέχνη που μιλά για πράγματα που μπορούν να ενώσουν την κοινωνία και να ομορφύνουν τη ζωή των ανθρώπων είναι καθοριστικός στόχος για έναν καλλιτεχνικό οργανισμό σε καιρούς κρίσης.

 

* Το νεανικό κοινό που προσελκύει πλέον η Λυρική είναι αποτέλεσμα της εμπιστοσύνης που δείχνετε σε νέους καλλιτέχνες;

Χωρίς ρίσκο δεν κάνεις τίποτε. Αν στην τέχνη προσπαθείς να πηγαίνεις πάντα από τη σίγουρη οδό, είναι σίγουρο ότι οδηγείσαι στην αβεβαιότητα. Η τέχνη θέλει ρίσκο, και το ρίσκο θέλει μέτρο. Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός της ΕΛΣ έχει να προσφέρει σε οποιονδήποτε μέσο θεατή, είτε αυτός είναι συντηρητικός είτε καινοτόμος, θέαμα που ανταποκρίνεται στις δικές του απαιτήσεις. Δίπλα στην πρωτοεμφανιζόμενη στην Ελλάδα Ροδούλα Γαϊτάνου θα δει κανείς τον Γιάννη Κόκκο, δίπλα στον νέο σκηνοθέτη Αλέξανδρο Ευκλείδη, τον Γιάννη Χουβαρδά. Αυτό πιστεύω πως δημιουργεί προσμονή στο κοινό, αλλά και την αίσθηση ότι δεν θα είναι όλα τα ίδια.

 

* Η παρουσία της ΕΛΣ στο εξωτερικό περιλαμβάνεται στον μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό σας;

Τα ελληνικά καλλιτεχνικά σύνολα δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα απολύτως από τα αντίστοιχα ξένα με συνθήκες σωστής οργάνωσης. Αρχικά σκοπεύουμε να προχωρήσουμε στην έκδοση μιας πρώτης σοβαρής επαγγελματικής μαγνητοσκόπησης παράστασης της Λυρικής. Θα κάνουμε έτσι μια αρχή για την παρουσία μας στη διεθνή αγορά. Παράλληλα, ήδη δρομολογούμε συμπαραγωγές με ξένες όπερες, που σύντομα θα αποφέρουν καρπούς και στο επίπεδο της παρουσίας παραγωγών μας στο εξωτερικό.

 

* Το νέο οργανόγραμμα, εν όψει της μεταστέγασης στο Φάληρο, διασφαλίζει τις θέσεις εργασίας;

Προβλέπει περίπου 555 θέσεις εργασίας. Το 2008 η ΕΛΣ είχε 810 και σήμερα έχει 458. Θεωρούμε ότι για να μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά θα πρέπει να έχει ένα προσωπικό της τάξεως των 500-550. Ο αριθμός μπορεί να ακούγεται μεγάλος, σκεφθείτε όμως πως μόνο μια ορχήστρα έχει 120 μέλη, πόσο μάλλον ένας ολόκληρος οργανισμός.

 

* Πώς φαντάζεστε τη Λυρική σε 20 χρόνια από τώρα;

Φαντάζομαι μια σύγχρονη Λυρική, που θα έχει αναπτύξει όλες της τις αρετές και τις δυνάμεις στον νέο της χώρο, θα έχει επεκταθεί με τις δράσεις της σε όλη την ελληνική περιφέρεια, θα έχει ανοίξει τα φτερά της με επιτυχία στην Ευρώπη, στην ψηφιακή εποχή, θα έχει συντελέσει στη δημιουργία όπερας και σε άλλα μέρη, όπως στη Θεσσαλονίκη. Βλέπετε, είμαι πάρα πολύ αισιόδοξος για το μέλλον της Εθνικής Λυρικής Σκηνής!

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Οι ρωγμές στο τείχος

Οι περιοδείες του Τσίπρα και των άλλων στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ και οι συναντήσεις τους με τον κόσμο του εμπορίου, της εστίασης και της μικρής επιχειρηματικότητας δημιουργούν ένα σοβαρό ρήγμα στο επικοινωνιακό τείχος που έχει σηκώσει η κυβέρνηση γύρω από την πολιτική της.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις