Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.0°C25.9°C
3 BF 34%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
25 °C
23.4°C26.5°C
2 BF 33%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.0°C24.4°C
2 BF 51%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.7°C21.0°C
2 BF 71%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
24.0°C24.0°C
1 BF 40%
Μένουμε σπίτι διαβάζοντας Χόφμανσταλ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μένουμε σπίτι διαβάζοντας Χόφμανσταλ

«Τώρα περισσότερο από ποτέ υπάρχει η ανάγκη της αλληλεγγύης, της ψυχολογικής στήριξης και της καλλιέργειας του μυαλού, ώστε να μπορούμε να διαχειριστούμε τέτοιες καταστάσεις μέσα από πνευματικές διαδικασίες» λέει ο εκδότης των «Κειμένων» Φοίβος Βλάχος για την απόφασή του να διατεθεί σε ψηφιακή μορφή η ανθολογία ποιημάτων του Hugo von Hofmannstal «Ιππότης, θάνατος, διάβολος» αντί να κυκλοφορήσει στα βιβλιοπωλεία τις επόμενες ημέρες, όπως είχε προγραμματιστεί.

Έτσι τα «Κείμενα» γίνονται ο πρώτος εκδοτικός οίκος που διαθέτει δωρεάν στους αναγνώστες του έναν νέο, αδημοσίευτο τίτλο σε ψηφιακή μορφή θέλοντας να προσφέρει ασπίδα προστασίας απέναντι στη μελαγχολία και τις ανατροπές της αναγκαστικής παραμονής στο σπίτι.

Η Ανθολογία φέρει την υπογραφή της ποιήτριας Αγγελικής Κορρέ στην επιλογή, τη μετάφραση και το επίμετρο. Τα περισσότερα ποιήματα μεταφράζονται πρώτη φορά στα ελληνικά, ενώ η έκδοση περιλαμβάνει επίσης δύο μονόπρακτα του Χόφμανσταλ, το «Ειδύλλιο» (Idylle) και το «Ο Μώρος και ο Μόρος» (Der Tor und der Tod), των οποίων η συμβολική συνομιλεί με τα ποιήματα.

Ο Χόφμανσταλ του «Ιππότης, θάνατος, διάβολος», όπως διαπιστώνει η μεταφράστρια, δεν είναι ο συγγραφέας της Επιστολής του Λόρδου Τσάντος ούτε ο συνεργάτης του Στράους, αλλά ένας άλλος, πιο μυστηριακός, ένας έφηβος κρυμμένος πίσω από το όνομα του ώριμου εαυτού του.

 

Συνομιλία ποίησης και ζωγραφικής

Στο επίμετρο της έκδοσης η Αγγελική Κορρέ γράφει χαρακτηριστικά: «Ας επαναληφθεί λοιπόν το αμήχανο συμπέρασμα: Έχει πιο πολλά να πει κανείς για τον Χόφμανσταλ ως δραματουργό, αλλά πιο πολλά να θαυμάσει στον Χόφμανσταλ ως ποιητή. Πράγματι, με όρους λογοτεχνίας το δράμα αργά ή γρήγορα επισκιάζει την ποίηση, οι ζυμώσεις είναι στραμμένες εκεί, η εποχή το αναζητάει βιαστικά και λαίμαργα, η Ιστορία το κατακλύζει.

Η ποίηση όμως, η ποίηση του Ούγκο Φον Χόφμανσταλ, δεν έχει τελικά άλλον συνομιλητή πέρα από τη ζωγραφική, την οποία ο ποιητής ανακάλυψε στο μέλλον του, σαν το πεπρωμένο του να του το φύλαγε για να διασώσει το παρελθόν του. Ο χρόνος για τον Χόφμανσταλ είναι εμπειρία, η πραγματικότητα είναι εμπειρία, ο χρόνος εντός της πραγματικότητας είναι εμπειρία και η πραγματικότητα εντός του χρόνου.

Αυτό που βλέπει τον συναρπάζει περισσότερο από καθετί, όπως τον περιηγητή, όπως τον περιπλανώμενο. Όργανά του το βιούμενο και το δυναμικό. Να ο τρόπος με τον οποίον ο Χόφμανσταλ κατέκτησε τη ζωή· δανδής έστω, αστός, ξένος κι αυτόχθων μαζί στην Αυστρία, ξένος κι αυτόχθων μαζί στη Γερμανία, στο εννοιακό χρέος της γερμανικής γλώσσας και στην παρασιτική -γι’ αυτό και χρειαζούμενη για τη διατήρηση των πραγμάτων- ελληνικότητα. Αλλά δεν βγαίνει αλώβητος κανείς από τη ζωή, συνεπώς δεν μπορεί να κάνει τίποτε άλλο μ’ αυτήν παρά να την κατακτήσει».

Έπεται συνέχεια

Στις προθέσεις των εκδόσεων «Κείμενα» είναι να διατεθούν σε ψηφιακή μορφή, δωρεάν, παλαιότεροι τίτλοι και όποιο καινούργιο βιβλίο παραδίδεται προς έκδοση. Άλλωστε, όπως λέει ο Φοίβος Βλάχος, «από τη στιγμή που δεν ξέρουμε ακόμα πόσο θα διαρκέσει ο αναγκαστικός εγκλεισμός μας στο σπίτι, θα επιδιώξουμε να μοιραζόμαστε το αγαθό της γνώσης με όλους τους συμπολίτες μας».

Παράλληλα όμως επικεντρώνει στο μεγάλο ζήτημα που εντείνει η επιδημία του κορωνοϊού, αυτό της οικονομικής στήριξης των βιβλιοπωλείων, των βιβλιοδετείων, των τυπογραφείων και των εκδοτικών οίκων «με σοβαρά μέτρα από την Πολιτεία ώστε να συνεχίσουμε να υπάρχουμε και μετά τη λαίλαπα του κορωνοϊού ως πνευματικοί και πολιτιστικοί φορείς».

Άλλωστε για τον Φοίβο Βλάχο «μετά την υγεία είναι σημαντικό να προστατεύσουμε και τον πολιτισμό μας, που ανέκαθεν αποτελεί ίαμα του νου και της ψυχής μιας κοινωνίας».

Πόλυ Κρημνιώτη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL