Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.1°C25.3°C
3 BF 46%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.2°C24.2°C
2 BF 48%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
18.8°C21.0°C
3 BF 64%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
19.3°C21.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
24.5°C24.5°C
3 BF 40%
Καβάκος σε συναυλία - σταθμό με την ΚΟΑ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Καβάκος σε συναυλία - σταθμό με την ΚΟΑ

Του Κυριάκου Π. Λουκάκου

Έχουμε εκφράσει κατά καιρούς επιφυλάξεις για ερμηνευτικές επιλογές του Λεωνίδα Καβάκου, ενός από τους αδιαμφισβήτητα επίλεκτους βιολονίστες της κορυφαίας παγκόσμιας αφρόκρεμας. Η έντονη όμως και καθολική ανανέωση παρουσίας και δήλωσής του στη συναυλία της 8ηςΜαρτίου, ως δεξιοτέχνη και αρχιμουσικού, ιδιότητες υπό τις οποίες συνέπραξε με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, αποτέλεσε πραγματικό σταθμό στις κοινές τους εμφανίσεις. Σταθμό που εκτιμούμε και ελπίζουμε ότι σηματοδοτεί νέα φάση προσωπικής και δημιουργικής ωριμότητας για τον σπουδαίο αυτό μουσικό.

Ανήκοντας στους ελάχιστους που είχαμε τηρήσει αποστάσεις τόσο από αθηναϊκές συναυλίες όσο και από τη βραβευμένη έκδοση των πέντε κονσέρτων για βιολί του Μότσαρτ με τον ίδιο (SONY 2006), ομολογούμε την άνευ όρων συνθηκολόγησή μας στην εκτέλεση του 3ουκονσέρτου που εγκαινίασε την πρόσφατη εκδήλωση. Επικεφαλής μικρού σχηματισμού, απολαύσαμε έναν ευσταλή και κομψό Καβάκο, χωρίς μπαγκέτα και με τη χαλαρή διάθεση που δικαιώνει την κλασική χάρη μιας μουσικής αντιπροσωπευτικής του «ευγενικού» ύφους της εποχής και του περιγύρου του Μότσαρτ. Ήταν αυτή μια σύμπραξη εξαιρετικής όσμωσης με τους μουσικούς της Ορχήστρας και την παρακολούθησε υπό άκρα σιγή η ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» (Φίλων της Μουσικής) του Μεγάρου. Η φαινομενικά ανέμελη και μετρημένη φινέτσα της φραστικής σολίστ και συνόλου συνάντησε ευεργετικά την υποκείμενη ανθρωπιά της έμπνευσης του μόλις 19χρονου maestrino. Η φωτεινότητα και το βάθος της μουσικής αναδημιουργίας κόσμησαν κατεξοχήν τις στιχομυθίες των κεντρικών κεφαλαίων των τριών μερών, ενώ το μέτρο του επιτεύγματος αποτύπωσαν οι σπάνιας μουσικότητας αυτοσχεδιασμοί α' και β' κίνησης, αμφότεροι επίζηλης οικονομίας και αισθητικής. Χαριτωμένοι μουσικοί «μορφασμοί» στο καταληκτικό Rondeau ανέδειξαν την παιγνιώδη πλευρά του κονσέρτου, χωρίς να παραβλέπονται μετατροπίες εσωτερικότητας ενδεικτικές για το σταθερά λανθάνον στοχαστικό υπόβαθρο του Μότσαρτ, σε κάθε του σύνθεση. Παρόμοια εμβάθυνση διέτρεξε και τις όντως νοσταλγικές «Αναμνήσεις από την Αλάμπρα» του Φρ. Τάρρεγκα, το ανκόρ του βιολονίστα.

Αντιστικτικά πανηγυρική, με σημαντικές αναθέσεις σε κρουστά και χάλκινα, η σύντομη αλλά πλούσιας ενορχήστρωσης 31η-οικεία ως «Παρισινή»- συμφωνία επιβεβαίωσε τον αστείρευτο πλούτο ιδεών του Μότσαρτ και τη δουλειά βάθους του Καβάκου, ενώ προετοίμασε κατάλληλα το έδαφος για την 1ησυμφωνία του Μπραμς μετά το διάλειμμα. Γι’ αυτό το μπετοβενικής επιρροής opus 68, ο Καβάκος δόμησε μια δραματική ανάγνωση, με ζωηρό οργανικό διάλογο, έντονη εκφραστική φόρτιση, χωρίς όμως κραυγαλέες αγωγικές ταλαντώσεις και με θυσία επαναλήψεων χάριν της εμπροσθοβαρούς ροής της μουσικής ανάπτυξης. Αξιολογούμε ως καθοριστικό της ευθυκρισίας του φιλοξενούμενου μαέστρου αυτόν τον κεντρικό συμφωνικό βηματοδότη που επέτρεψε στη μουσική του Μπραμς να αναπνέει χωρίς εκπτώσεις στους λόγους που τής διασφαλίζουν την αγάπη του κοινού, ρέμπελη απέναντι στο πεπρωμένο όπως και αυτή του Μπετόβεν, απαλλαγμένη όμως ταυτόχρονα από μελοδραματισμούς που ενίοτε την επιβαρύνουν. Στην ορατή, εντατική προεργασία του Καβάκου με τους μουσικούς οφείλονται εξαίρετα σόλι ξύλινων και χάλκινων της Ορχήστρας, όπως στην επίσημη εισαγωγή του εκτεταμένου φινάλε της Συμφωνίας. Το έκτισε με όρους προμηθεϊκής επαναστατικότητας, διακριτούς και στη θυελλώδη συμμετοχή των τυμπάνων, επισφραγίζοντας έτσι την τελική apotheose μιας μεγαλειώδους και σφαιρικά ώριμης ερμηνείας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL