Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
21.1°C24.7°C
2 BF 40%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
18.6°C23.8°C
3 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C23.2°C
2 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.9°C22.4°C
2 BF 52%
Ρέει στις φλέβες τους...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ρέει στις φλέβες τους...

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΧΙΟΥΜΟΡΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΟΥ ΤΖΙΜ ΤΖΑΡΜΟΥΣ

Η νέα ταινία του Τζιμ Τζάρμους «Μόνο Οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί» («Only Lovers Left Alive») σίγουρα δεν συγκαταλέγεται στις καλύτερες του, δεν είναι του ύψους, για παράδειγμα, του «Στην Παγίδα Του Νόμου» και πολύ λιγότερο των δύο αριστουργημάτων του, των «Ο Νεκρός» και «Ghost Dog: Ο Τρόπος Των Σαμουράι». Είναι όμως μία καθόλου βαρετή και πολύ διασκεδαστική – με την καλύτερη έννοια της λέξης – ταινία η οποία μπορεί να γίνει αληθινά απολαυστική αν ο θεατής κατέχει τους κώδικες του σημαντικότατου Αμερικανού σκηνοθέτη και μπορεί να τους αναγνώσει. Γιατί το σενάριο/στόρι σε αυτή την περίπτωση δεν είναι παρά ένα πρόσχημα για να παίξει ο Τζάρμους ένα παιχνίδι με την ευφυία, την καλαισθησία και την άψογη αίσθηση του στιλ που πάντα τον χαρακτηρίζουν αλλά και με άφθονο χιούμορ, όπως συμβαίνει σε ορισμένα από τα φιλμ του.

Το παιχνίδι του μάλιστα αυτό είναι διπλό, αφενός με τον μύθο των βρικολάκων και αφετέρου με την πραγματικότητα της μουσικής, πιο συγκεκριμένα του rock ‘n' roll που λατρεύει και του τρόπου ζωής του αλλά συνάμα και με τον μύθο ο οποίος συνοδεύει τον τελευταίο. Το ανδρικό ήμισυ του ζευγαριού των βρικολάκων του είναι και ένας «wannabe» - αλλά συνάμα και απρόθυμος -  rock star που ζει εν κρυπτώ, μην αποκαλύπτοντας μήτε την μία μήτε την άλλη πλευρά/ιδιότητα του. Τα βαμπίρ του Τζάρμους αποκαλούν τους κοινούς θνητούς «ζόμπι» γιατί διαβιούν μέσα στην αποξένωση και «αποσταγμένοι» από κάθε πραγματικό ζωτικό στοιχείο και την ίδια στιγμή τρέφονται με αίμα που όταν το πίνουν έχει επάνω τους την ίδια ακριβώς επίδραση την οποία έχει στους χρήστες της και η ηρωίνη, η ναρκωτική ουσία που έχει σκοτώσει τους περισσότερους rockers. Πάνω απ΄ όλα όμως οι ήρωες του ως βρικόλακες έχουν κατακτήσει την αθανασία, σε ένα μεγάλο βαθμό και την αιώνια νεότητα, αυτό ακριβώς δηλαδή που είναι και το διαχρονικό υποσυνείδητο ζητούμενο των απανταχού αυθεντικών rock ‘n' roll συγκροτημάτων. Το rock  ‘n' roll κυριολεκτικά ρέει στις φλέβες τους, όπως ακριβώς το αίμα...μα και η ηρωίνη για δυστυχώς αρκετούς από τους φανατικούς του ιδιώματος.

Ο Τζάρμους ξεκίνησε ως μουσικός (πιο συγκεκριμένα τραγουδιστής και κιμπορντίστας του new wave γκρουπ Del Byzanteens στις αρχές της δεκαετίας του ‘80) και η πρώτη του αγάπη δεν τον εγκατέλειψε ποτέ. Είναι φυσικό λοιπόν η μουσική να παίζει κεντρικό ρόλο σε όλες τις ταινίες του και σε μερικές από αυτές, όπως στο «Ghost Dog: Ο Τρόπος Των Σαμουράι» αλλά βέβαια και στο «Μόνο Οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί», να είναι η αληθινή πρωταγωνίστρια. Πίσω όμως από αυτό τον μόνιμο και εν πολλοίς παιγνιώδη κώδικα του και αυτή την φορά υπάρχουν τα υποσημαινόμενα που είναι αρκετά πιο σοβαρά. Οι ήρωες του δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να διατρανώνουν την πίστη του στην ιδιότητα, την θέση και την σπουδαιότητα του αυθεντικού εστέτ, του πάσης φύσεως δημιουργού που ζει αποκλειστικά και μόνο για το έργο του και διαμέσου αυτού, από τους ρομαντικούς (όπου ρομαντισμός με την έννοια του πνευματικού κινήματος και όχι της ψυχολογικής διάθεσης) παλαιότερων  εποχών όπως ο Λόρδος Βύρων και ο Σελεϊ αλλά και ο ημέτερος αισθητής Καβάφης μέχρι συγχρόνους «καταραμένους» σαν τον Jack White των White Stripes που το σπίτι του καταδεικνύεται στο φιλμ. Τους εστέτ που μπορεί επιφανειακά να δείχνουν αποκομμένοι από τον περίγυρο τους και τις περισσότερες φορές να μην διατυπώνουν, απροκάλυπτα ή μη, πολιτικά αιτήματα αλλά η προσωπική διανοητική, ακόμα και ηθική, επανάσταση τους ενάντια στον εσαεί κομφορμισμό των κοινωνιών τείνει τελικά να μετατρέπεται αναπόφευκτα σε γνήσια και απόλυτα πολιτική.

Τέτοιοι εστέτ είναι και οι ήρωες του που με ατελείωτες, μακρές νυχτερινές διαδρομές με αυτοκίνητο σε έρημους δρόμους (σήμα κατατεθέν του ύφους του σκηνοθέτη) ή με αεροπλάνο όταν χρειάζεται μετακινούνται διαμέσου και από το ένα στο άλλο δύο πολύ μακρινών αλλά εξίσου κομβικών από πολιτισμικής πλευράς σημείων του πλανήτη, του πάλαι ποτέ βιομηχανικού Ντιτρόιτ των ΗΠΑ, έδρα της ιστορικής δισκογραφικής εταιρείας της soul Motown αλλά και του θρυλικού πολιτικοποιημένου γκρουπ MC5 και της «εξωτικής» Ταγγέρης του Μαρόκο όπου βρήκαν έμπνευση και/ή καταφύγιο πολλοί beatnik λογοτέχνες αλλά και μουσικοί όπως ο Brian Jones των Rolling Stones που μάλιστα ηχογράφησε εκεί έναν δίσκο με εγχώριους παραδοσιακούς μουσικούς. Καταλήγοντας λοιπόν το «Μόνο Οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί» μπορεί μεν να μην είναι μια ταινία για τους αυστηρά προσηλωμένους στην υψηλή ποιότητα σινεφίλ αλλά αναμφισβήτητα προτείνεται στους κινηματογραφόφιλους που επίσης λατρεύουν την μουσική. Και προφανώς συστήνεται ανεπιφύλακτα στους «μανιακούς» εκείνους μουσικόφιλους που αντιμετωπίζουν τους παλαιούς δίσκους βινυλίου και τα εξώφυλλα τους με τον ίδιο «υποψιασμένο» φετιχισμό με τον οποίο η κάμερα του Τζάρμους ακολουθεί σχεδόν ηδονικά, από ψηλά και με την ίδια φορά και ταχύτητα, την περιστροφή ενός single 45 στροφών επάνω στο πλατό ενός «αρχαίου» πικάπ!

 

//www.youtube.com/embed/IPAtiAAhXj4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL