Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ρεμπέτικο με ήχο συμφωνικό

Την Πέμπτη στο θέατρο Ολύμπια

Η "Μυσιρλού" έχει γυρίσει όλο τον ντουνιά, κατακτώντας φανατικούς ακροατές. Ωστόσο, σε συμφωνική αίθουσα δεν έχει μπει ακόμα. Ούτε η "Γκαρσόνα", το "Πριν το χάραμα", ο "Καϊξής", το "Πού να βρω γυναίκα να σου μοιάζει", "Το μινόρε της Αυγής" ή το "Σαν μαγεμένο το μυαλό μου". Εμβληματικά ρεμπέτικα, χιλιοτραγουδισμένα που εξακολουθούν να γοητεύουν νεότερες γενιές ακροατών, έχουν την τιμητική τους την Πέμπτη στο θέατρο "Ολύμπια" (8.30 μ.μ.). Με τη διαφορά ότι αυτή τη φορά δεν θα ακουστούν όπως τα έχουμε συνηθίσει. Ο μπαγλαμάς, το κανονάκι, το μπουζούκι, η λαϊκή ορχήστρα δίνουν τη θέση τους σε μεγάλο συμφωνικό σχήμα και για πρώτη φορά επιχειρείται μια διαφορετική μουσική σύζευξη. Μετά την ένταξή του στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της Unesco το 2017, το ρεμπέτικο, αφήνει για λίγο το πάλκο, και ανεβαίνει στη σκηνή με συμφωνική Ορχήστρα, παρτιτούρες και πόντιουμ.

"Είναι μια δύσκολη ισορροπία. Από τη μια υπάρχει η συμφωνική ορχήστρα, με τον γνωστό της ήχο, η οποία συνδιαλέγεται και με τη λαϊκή ορχήστρα συνόλου, που απαρτίζεται από δύο μπουζούκια, κιθάρα και πιάνο", υπογραμμίζει ο μουσικολόγος και ενορχηστρωτής Γιάννης Μπελώνης, που ανέλαβε το εγχείρημα της πρώτης ολοκληρωμένης παρουσίασης του ρεμπέτικου σε συμφωνική επεξεργασία. Διευκρινίζει ωστόσο ότι "η μελωδική γραμμή των τραγουδιών δεν έχει αλλοιωθεί καθόλου, ούτε η αρμονία, και αυτό που στην ουσία έχει γίνει είναι ο μετασχηματισμός του μουσικού ήχου". Παράλληλα καθησυχάζει: "Δεν είναι αγνώριστα τα τραγούδια".

Τα Κίτρινα Ποδήλατα, η Μπέτυ Χαρλαύτη και ο Σπύρος Κλείσσας θα ερμηνεύσουν τα τραγούδια, συνθέτοντας μια επίσης διαφορετική ερμηνευτική εκδοχή για το είδος, ενώ τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων διευθύνει ο Λευτέρης Καλκάνης.

"Δεν προσπαθούμε να υποκαταστήσουμε το ρεμπέτικο, ούτε να μιμηθούμε τον ήχο μιας ρεμπέτικης κομπανίας", διευκρινίζει ο Γιάννης Μπελώνης. "Είναι κάτι εντελώς νέο το οποίο ευελπιστούμε ότι θα έχει αποδέκτες", λέει. Άλλωστε δεν το κρύβει ότι η επιδίωξη είναι να παρουσιαστεί ένα ρεπερτόριο που δεν συνηθίζεται να ερμηνεύεται από μεγάλες συμφωνικές ορχήστρες, σε ένα κοινό που "συχνά, δεν είναι εξοικειωμένο με το συγκεκριμένο είδος, κάποιες φορές και με το άκουσμα αυτό καθαυτό".

Η απενεχοποίηση

Η καταγραφή του στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Unesco δικαίωσε όλους εκείνους που εξαρχής το είχαν αναγνωρίσει ως σημαντικό δείγμα του λαϊκού μας πολιτισμού. Και να αποδώσει τα τω Καίσαρι. Ο Φοίβος Ανωγειανάκης, κι ο Μάνος Χατζιδάκις, ως πρωτεργάτες, επιχείρησαν να ανοίξουν το δρόμο της απενοχοποίησης του ρεμπέτικου και τα αυτιά όσων επέμεναν σε στερεοτυπικές ερμηνείες. "Δικαίως συμπεριελήφθη στον Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, γιατί το ρεμπέτικο εκπροσωπεί ένα είδος που αγκάλιασε την ελληνική κοινωνία και εξέφρασε ένα μεγάλο κομμάτι του ελληνικού λαού", θυμίζει ο Γιάννης Μπελώνης. "Ο κατάλογος της Unesco ήρθε να βάλει τη σφραγίδα που χρειαζόταν για να γίνει ευρέως κατανοητή, και να δώσουμε τη σημασία που πρέπει στη μεγάλη συμβολή του στην πολιτιστική μας κληρονομιά".

Πόλυ Κρημνιώτη

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Αυτή είναι η δημοκρατία τους

Δύο βουλευτές της Ν.Δ. και ένας υπουργός βγήκαν χθες στις τηλεοράσεις για να μας εξηγήσουν ότι αυτά που διαπράττει τις τελευταίες ημέρες η Αστυνομία είναι απολύτως νόμιμα και στο πλαίσιο της εντολής που έχει η κυβέρνηση να πατάξει την ανομία.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο