Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
22.0°C24.8°C
3 BF 39%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.0°C24.2°C
2 BF 52%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
18.8°C20.5°C
4 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
19.3°C19.8°C
5 BF 60%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
22.9°C24.0°C
3 BF 33%
70ό Φεστιβάλ των Καννών / Ταινίες για τις αίθουσες ή για "οικιακή κατανάλωση";
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

70ό Φεστιβάλ των Καννών / Ταινίες για τις αίθουσες ή για "οικιακή κατανάλωση";

Η ομάδα του «Wonderstruck» με τις Μισέλ Ουίλιαμς, Τζούλιαν Μουρ δίπλα στον σκηνοθέτη της ταινίας Τοντ Χέινς

Σχεδόν 2.000 ταινίες (1.930 για την ακρίβεια) παρουσιάζονται αυτές τις μέρες στο μεγαλύτερο και σημαντικότερο φεστιβάλ κινηματογράφου του κόσμου, στη γαλλική Ριβιέρα, εφόσον συνυπολογίσουμε και τις ειδικές προβολές πέρα από τα καθιερωμένα τμήματα της διοργάνωσης, καθώς και τις εορταστικές εκδηλώσεις - προβολές για την 70ή επέτειο. Αλλά στην «καρδιά» της διοργάνωσης, το επίσημο διαγωνιστικό τμήμα, που έχει ως έπαθλο τον Χρυσό Φοίνικα, παρουσιάζονται 19 ταινίες μεγάλου μήκους, από τις οποίες τέσσερις υπογράφονται από Αμερικανούς σκηνοθέτες (Σοφία Κόπολα, Τοντ Χέινς, Νόα Μπάουμαχ, Μπένι και Τζος Σάφντι) και τέσσερις από Γάλλους (Μισέλ Χαζαναβίσιους, Φρανσουά Οζόν, Ζακ Ντουαγιόν, Ρομπέν Καμπιλό).

Μεταξύ των υπολοίπων, υπάρχει ένας Γερμανός τουρκικής καταγωγής (Φατίχ Ακίν), ένας Έλληνας (Γιώργος Λάνθιμος) κι ένας Αυστριακός, ο Μίκαελ Χάνεκε, ο οποίος δεν αποκλείεται να κερδίσει φέτος τον τρίτο Χρυσό Φοίνικα της καριέρας του μετά τη «Λευκή κορδέλα» του 2009 και την «Αγάπη» του 2012. Το «Happy End» του Χάνεκε βάζει στο στόχαστρο τη «ζούγκλα» - ντροπή για την Ευρώπη του προσφυγικού καταυλισμού στο Καλαί...

Το Φεστιβάλ των Καννών είναι μακράν η μεγαλύτερη καλλιτεχνική διοργάνωση παγκοσμίως, φιλοξενώντας αυτή τη στιγμή περίπου 45.000 διαπιστευμένους επαγγελματίες (από τους οποίους 4.500 είναι δημοσιογράφοι). Για να δώσουμε ένα μέτρο σύγκρισης, που προσδιορίζει την «έκρηξη» τα τελευταία χρόνια στην οπτικοακουστική βιομηχανία, παράλληλα με την ένταση παραγωγής (η οποία εν μέρει οφείλεται στη διευρυνόμενη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας), αξίζει να θυμίσουμε ότι πριν από 20 χρόνια οι διαπιστευμένοι επαγγελματίες στις Κάννες δεν ξεπερνούσουν τους 20.000.

Αστυνομοκρατία και έλεγχοι παντού

Ο αριθμός των δυνάμεων ασφαλείας, φανερών και «μυστικών», λόγω του φόβου για τρομοκρατικό χτύπημα παραμένει επτασφράγιστο μυστικό, αλλά οι ουρές που δημιουργούνται παντού στις αίθουσες εξαιτίας των συνεχών ελέγχων αναδεικνύουν καθαρά τη διαφορά σε σχέση με πέρυσι...

Όλα ξεκίνησαν από το κράτος...

Ο προϋπολογισμός του φεστιβάλ φτάνει στα 20 εκατομμύρια ευρώ, από τα οποία σχεδόν τα μισά προέρχονται από δημόσιους πόρους. Ούτως ή άλλως πρόκειται για μια διοργάνωση που ξεκίνησε από την κρατική πρωτοβουλία, και μάλιστα από έναν νεαρό υπουργό της κυβέρνησης του Λαϊκού Μετώπου του 1938. Ο αριστερός Ζαν Ζάι, υπουργός Δημόσιας Παιδείας και Καλών Τεχνών στην κυβέρνηση του Λεόν Μπλουμ, είχε προτείνει την ίδρυση ενός «ανοιχτού» παγκόσμιου φεστιβάλ κινηματογράφου, ανεξάρτητου από πολιτικές παρεμβάσεις, με σκοπό να λειτουργήσει σαν αντίβαρο στη βενετσιάνικη Μόστρα του Μπενίτο Μουσολίνι.

Το πρώτο Φεστιβάλ των Καννών είχε προγραμματιστεί να διεξαχθεί από την 1η έως τις 20 Σεπτεμβρίου του 1939, με επίτιμο πρόεδρο τον Λουί Λιμιέρ και πρόεδρο τον ίδιο τον Ζαν Ζάι. Εβδομάδες πριν, καταφθάνουν στη γαλλική Ριβιέρα τα μεγάλα ονόματα του Χόλιγουντ, ο Ντάγκλας Φέρμπανκς, ο Γκάρι Κούπερ, η Μέι Γουέστ, ο Ταϊρόν Πάουερ... Την ημέρα των εγκαινίων, την 1η Σεπτεμβρίου, οι Γερμανοί εισβάλλουν στην Πολωνία. Ελάχιστες προβολές πραγματοποιούνται, η σύναξη διαλύεται μέσα στις επόμενες μέρες, με τα μαύρα σύννεφα του ολοκληρωτικού πολέμου να πλακώνουν ολόκληρη την Ευρώπη. Ο Ζαν Ζάι θα εκτελεστεί από το καθεστώς του Βισύ τον Ιούνιο του 1944, όμως το όνειρό του για ένα Φεστιβάλ που θα λειτουργεί σαν την «καρδιά» του παγκόσμιου κινηματογράφου, σημείο συνάντησης διαφορετικών πολιτιστικών επιρροών, θα γίνει πραγματικότητα στα μεταπολεμικά χρόνια...

"Άναψε φωτιές" η ψηφιακή πλατφόρμα Netflix

Το θέμα που «άναψε φωτιές» με το ξεκίνημα του Φεστιβάλ ήταν η δυναμική παρουσία εδώ στην Κρουαζέτ της ψηφιακής πλατφόρμας Netflix, η οποία έχει μπει πλέον και στην παραγωγή ταινιών - δύο από τις ταινίες του διαγωνιστικού προγράμματος έχουν συμπαραγωγό τη Netflix. Ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής Πέδρο Αλμοδόβαρ δεν μάσησε τα λόγια του δηλώνοντας ενοχλημένος και αντίθετος με τις «νέες πρακτικές», που παραμερίζουν την αίθουσα και προσφέρουν την κινηματογραφική ταινία ως προϊόν για «οικιακή κατανάλωση»: «Οι ψηφιακές πλατφόρμες δεν θα πρέπει να ακυρώσουν τις υπάρχουσες μορφές παρουσίασης, όπως είναι οι κινηματογραφικές αίθουσες».

Επεισοδιακή πρεμιέρα με αποδοκιμασίες

Η πρώτη ταινία παραγωγής Netflix που προβλήθηκε στο Φεστιβάλ ήταν το «Okja» του Νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν Χο. Η πρεμιέρα ήταν επεισοδιακή, καθώς διακόπηκε λόγω τεχνικού προβλήματος μέσα σε αποδοκιμασίες... Οι αποδοκιμασίες ήταν για την ταινία, για το τεχνικό πρόβλημα της προβολής ή για τη Netflix; Ειδικά οι Γάλλοι έχουν ενοχληθεί πάρα πολύ από την απόφαση της Netflix να «αγνοήσει» εντελώς τις κινηματογραφικές αίθουσες της Γαλλίας κατά την προώθηση της ταινίας. Ο Μπονγκ Τζουν Χο έφτιαξε ένα παραμύθι που προσπαθεί ταυτόχρονα να έχει κι ένα «κοινωνικό μήνυμα» δανειζόμενος στοιχεία από το έργο του μεγάλου Χαγιάο Μιγιαζάκι αλλά και από την ξέφρενη φαντασία του Τιμ Μπάρτον: Στο μέλλον, οι πολυεθνικές παράγουν κλωνοποιημένα ζώα για να ικανοποιήσουν τις διατροφικές ανάγκες του συνεχώς αυξανόμενου πληθυσμού. Η Mirando Corporation της Λούσι Μιράντο (Τίλντα Σουίντον) είναι «υπεύθυνη» για ένα γουρούνι σε διαστάσεις ελέφαντα. Προκειμένου να «πουλήσει» το γενετικά μεταλλαγμένο ζώο, διοργανώνει έναν διαγωνισμό: 26 κλωνοποιημένα γουρουνάκια ανατίθενται σε κτηνοτρόφους σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη για να τα ξανασυναντήσουμε σ' ένα τηλεοπτικό ριάλιτι σόου, όπου θα αναδειχθεί ο πρωταθλητής, το «Super Pig». Ο νικητής θα βραβευτεί σε μία φιέστα στην καρδιά της 5ης Λεωφόρου και οι καταναλωτές θα είναι ευτυχισμένοι με την αφθονία χοιρινού!

Μεταβατική εποχή για το σινεμά

Στη συνέντευξη Τύπου η Τίλντα Σουίντον επανέφερε το θέμα της Netflix και της απουσίας διανομής στις αίθουσες: «Στο ερώτημα εάν η ταινία πρέπει να έχει διανομή ώστε να τη δει περισσότερος κόσμος στη μεγάλη οθόνη, οφείλω να υπενθυμίσω πως εκατοντάδες υπέροχες ταινίες ξεκινούν από το Φεστιβάλ των Καννών και δεν βρίσκουν ποτέ τον δρόμο για την αίθουσα. Ας είμαστε ψύχραιμοι. Ζούμε σε μια μεταβατική εποχή για το σινεμά. Ταυτόχρονα θεωρώ πολύ σημαντικό και απαραίτητο να έχει ο Αλμοδόβαρ ως πρόεδρος της κριτικής επιτροπής την απόλυτη ελευθερία να εκφράσει ακριβώς αυτό που επιθυμεί. Η αλήθεια όμως είναι ότι εμείς δεν ήρθαμε εδώ για τα βραβεία, αλλά για να δείξουμε την ταινία μας στο φεστιβάλ και στον κόσμο. Και πράγματι είναι μεγάλη χαρά να δείχνουμε την ταινία στην τεράστια αυτή οθόνη. Και ναι, αυτό είναι ένα μεγάλο και σημαντικό ζήτημα και πρέπει να κάνουμε αυτή τη συζήτηση...».

Το «Wonderstruck», η νέα ταινία του Τοντ Χέινς, είναι ένα παραμύθι αφιερωμένο στην ανθρώπινη επικοινωνία, αλλά και στο ίδιο το σινεμά. Στη συνέντευξη Τύπου η πρωταγωνίστρια Τζούλιαν Μουρ δεν παρέλειψε να πλέξει το εγκώμιο στον Τοντ Χέινς, με τον οποίο συνεργάζεται για τέταρτη φορά: «Ο Τοντ δεν είναι απλά φίλος μου, είναι ο αγαπημένος μου σκηνοθέτης, γιατί με γοητεύει με το πόσο ξεκάθαρο είναι το όραμα που έχει όταν κάνει ταινίες. Σε βάζει στην καρδιά της ιστορίας. Κι αυτό συνεχίζεται στα γυρίσματα. Η γενναιοδωρία του με κάνει να τον αγαπώ και ταυτόχρονα, ως ηθοποιός, νιώθω μεγάλη ασφάλεια...».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL