Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
21.1°C24.7°C
2 BF 40%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
18.6°C23.8°C
3 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C23.2°C
2 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.9°C22.4°C
2 BF 52%
ΝΙΚΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ: / Νίκος Χατζόπουλος: "Το θέατρο έχει πάψει να είναι βιοποριστικό επάγγελμα"
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΝΙΚΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ: / Νίκος Χατζόπουλος: "Το θέατρο έχει πάψει να είναι βιοποριστικό επάγγελμα"

Δωδέκατη νύχτα

Συνέντευξη στον Σπύρο Κακουριώτη

Πεπειραμένος ηθοποιός, δόκιμος μεταφραστής, ο Νίκος Χατζόπουλος, που από σήμερα θα βρεθεί στη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, ερμηνεύοντας τον ρόλο του Μαλβόλιο στη Δωδέκατη νύχτα του Σαίξπηρ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, ετοιμάζεται για μια "πρώτη": "Δεν έχω τολμήσει ξανά να παίξω κείμενο που έχω μεταφράσει" λέει μιλώντας στην Αυγή. Όσο για τον ρόλο; "Φαίνεται πως με κυνήγησε", λέει, αποκαλύπτοντας ότι του είχε προταθεί ο ίδιος ρόλος παλιότερα, όμως η συνεργασία δεν προχώρησε...

Θεωρείται δόκιμος μεταφραστής σαιξπηρικών κειμένων. "Έχω μεταφράσει έξι έργα. Χαίρομαι να αρέσουν οι μεταφράσεις μου, όμως πάνω απ’ όλα μεταφράζω ως ηθοποιός, όχι σαν φιλόλογος. Μια καλή μετάφραση κρίνεται όταν θα ειπωθεί από το στόμα των ηθοποιών. Ολοκληρώνεται στις πρόβες" λέει και προσθέτει: "Για να μεταφράσω σωστά πρέπει να μπω μέσα σε κάθε ρόλο, να καταλάβω γιατί λέει αυτό που λέει".

* Αυτό σας βοηθά να αποδώσετε τον ρόλο;

Αντιθέτως, την ώρα που λέω το κείμενο αναρωτιέμαι αν το έχω αποδώσει σωστά. Όπως καταλαβαίνετε, δεν είναι εύκολο να προχωρήσεις αντιμετωπίζοντας αυτά που λες σαν να μην είναι δεδομένα, σαν να μπορούσαν να είναι αλλιώς.

* Το ίδιο αισθάνεστε και ως σκηνοθέτης;

Όταν σκηνοθετώ κάτι που έχω μεταφράσει ξέρω πως η δοκιμασία δεν έχει ολοκληρωθεί μέχρι να γίνει η παράσταση. Όπως λένε, η μετάφραση είναι η μισή σκηνοθεσία. Μπορείς να είσαι πιστός στο πρωτότυπο, αλλά να δώσεις άλλες κατευθύνσεις στην παράσταση.

* Πώς αντιμετωπίζει το κείμενο η παράσταση;

Φτιάχνει ένα μη ρεαλιστικό σύμπαν, καθαρά θεατρικό, που κάποια όντα προσπαθούν να το κατοικήσουν υποδυόμενοι ρόλους. Στην παράσταση κυριαρχεί η επιθυμία απελευθέρωσης από τις κοινωνικές συμβάσεις, που κάποιοι επιμένουν να τηρούν και κάποιοι επιθυμούν να ανατρέψουν, αλλά στο τέλος υπάρχει μια αίσθηση ματαιότητας: ότι ακόμη κι αν μας δοθεί απόλυτη ελευθερία, δεν μπορούμε να την διαχειριστούμε.

* Θα χαρακτηρίζατε τη Δωδέκατη νύχτα κωμωδία;

Πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί με τη χρήση του όρου στα κλασικά κείμενα. Τότε κωμωδία ονόμαζαν όποιο έργο δεν σκοτώνονταν όλοι στο τέλος! Ο Σαίξπηρ και οι ελισαβετιανοί είναι μοναδικοί στο να αναμιγνύουν τραγικά με κωμικά στοιχεία, ακόμα και στις τραγωδίες. Το γέλιο δεν είναι κάτι που υποτιμά το υλικό από το οποίο προέρχεται. Είναι μια λοξή ματιά, μια σκέψη που έρχεται ξαφνικά και μας κάνει να μιλάμε γελώντας...

* Πώς είναι να σας σκηνοθετεί κάποιος άλλος;

Δύσκολα μπορείς να απαλλαγείς από τη σκέψη τι θα έκανες εσύ στη θέση του. Από τη στιγμή όμως που επαγγελματικά έχουμε διαλέξει να παίζουμε διπλούς και τριπλούς ρόλους, πρέπει αναγκαστικά να το κάνουμε. Όσο κι αν το βλέπεις διαφορετικά, πρέπει να δώσεις προτεραιότητα στη ματιά αυτού που σε σκηνοθετεί, αυτή είναι η δουλειά σου ως ηθοποιός.

* Αυτή η πολλαπλότητα ρόλων είναι μάλλον ο κανόνας στον χώρο του θεάτρου...

Κάνουμε πολλές δουλειές για να επιβιώσουμε, διότι το θέατρο έχει πάψει να είναι βιοποριστικό επάγγελμα, δυστυχώς. Με την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων και με σχολές που βγάζουν 500 άτομα κάθε χρόνο που αξιώνουν τον τίτλο του ηθοποιού, έχουμε φτάσει σε σημείο απο-επαγγελματοποίησης του θεάτρου. Όταν η δουλειά μας χάνει τα επαγγελματικά χαρακτηριστικά, πλησιάζει προς τον ερασιτεχνισμό, από τον οποίο όμως δεν έχει κανείς μεγάλες απαιτήσεις. Έτσι κατεβαίνει ο πήχης. Αυτό είναι το πρόβλημα έχει δημιουργηθεί με την κατάργηση των επιχορηγήσεων. Η αντίληψη ότι ο πολιτισμός δεν χρειάζεται λεφτά είναι δολοφονική για τη χώρα. Ακόμα και τώρα θεωρούμε τον σύγχρονο πολιτισμό τον τελευταίο τροχό της αμάξης. Από μια κυβέρνηση της Αριστεράς θα περιμέναμε άλλη αντιμετώπιση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL