Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
21.7°C26.3°C
2 BF 38%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.6°C24.9°C
3 BF 38%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
19.4°C24.3°C
2 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.4°C21.6°C
2 BF 64%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
21.9°C23.5°C
0 BF 37%
Μαρμάρινα ομοιώματα αβέβαιων αντικειμένων
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μαρμάρινα ομοιώματα αβέβαιων αντικειμένων

Μοιάζει με ένα μονό στρώμα ή με μια κουβέρτα που η μια άκρη της είναι διπλωμένη προσεκτικά για προσκέφαλο, βρίσκονται διακριτικά ακουμπισμένα πάνω σε ένα παγκάκι του κήπου της Βρετανικής Σχολής Αθηνών της οδού Σουηδίας 52. Κανείς δεν θα μπορούσε να σκεφτεί και να διακρίνει πως πρόκειται για ένα γλυπτό από μάρμαρο, που ξαφνιάζει τον ανύποπτο περιπατητή και επισκέπτη του κήπου στην καρδιά της Αθήνας.

Είναι ένα από τα έργα του εικαστικού Ανδρέα Λόλη που τα συναντάς αρμονικά τοποθετημένα στον κήπο. Μια σκάλα φθαρμένη από τη χρήση, ακουμπισμένη στο χώμα ανάμεσα στα φύλλα και τους κισσούς, ξύλα λεπτά σαν πάσσαλοι σε μια μεριά των παρτεριών, αλλά και κουτιά.

Όλα τους έργα του δημιουργού που συνθέτουν την έκθεση Prosaic Origins με διάρκεια έως τις 14 Νοεμβρίου στον κήπο της Βρετανικής Σχολής Αθηνών σε επιμέλεια της Νάγιας Γιακουμάκη, που εντάσσεται στο πρόγραμμα Έργο στην Πόλη παραγωγής του ΝΕΟΝ.

Ο Ανδρέας Λόλης είναι ένας γλύπτης που δουλεύει με μάρμαρο. Τα έργα του, κιβώτια από χαρτόνι, σκάλες και ξύλινες σανίδες, «γίνονται μαρμάρινα ομοιώματα αβέβαιων, μεταβατικών και απαρατήρητων αυθεντικών αντικειμένων. Μέσω αυτής της παραδοσιακής μεθόδου, αναβαθμίζει τον καθημερινό κόσμο των εγκαταλελειμμένων, διαμελισμένων αντικειμένων, των αυτοσχέδιων κατασκευών και των καθημερινών πραγμάτων, προσδίδοντάς τους το κύρος αγαλμάτων», όπως επισημαίνει η επιμελήτρια προσθέτοντας πως «αυτά τα 'ρεαλιστικά' αντικείμενα από μεγάλα κομμάτια μάρμαρο σηματοδοτούν τον υλικό και λογιστικό κόσμο της κατανάλωσης, των απορριμμάτων και του εμπορίου".

Αντικείμενα που, αφού έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους, συχνά επαναχρησιμοποιούνται, βρίσκουν νέους κύκλους χρήσης: ένα κιβώτιο από χαρτόνι γίνεται ένα καταφύγιο, μία παρατημένη παλέτα μπορεί να ξαναγίνει κάθισμα. Σκιαγραφούν το «τοπίο της κρίσης» της σύγχρονης Ελλάδας, ενώ ταυτόχρονα υποδεικνύουν την επινοητικότητα και την έλλειψη υλικών μέσων αυτών που δέχθηκαν τα χειρότερα πλήγματα από την τρέχουσα οικονομική κατάσταση.

Τοποθετημένα στον κήπο της Βρετανικής Σχολής τα γλυπτά μοιάζουν να συγκρούονται με την εξιδανικευμένη δυτική αντίληψη περί αρχαιοελληνικής κλασικής κληρονομιάς, εγκατεστημένα με τρόπο που τα κάνει να μοιάζουν σαν να ήταν εκεί από πάντα. Ο Λόλης αντιγράφει πιστά το αρχικό αντικείμενο. Χρησιμοποιώντας με ευφυή τρόπο την αντίληψη του αρχαιοελληνικού καλλιτεχνικού ιδεώδους της μίμησης, τα έργα αποτελούν συγχρόνως αντίγραφα της φύσης και μνημεία στην ανθρώπινη επινοητικότητα.

Όπως επισημαίνει η επιμελήτρια της έκθεσης, «η έκθεση είναι αυτή καθαυτή μια δήλωση. Αυτό το ιστορικό ίδρυμα, που έχει στόχο του τη στήριξη και την ενίσχυση της αρχαιολογικής έρευνας, γίνεται το έδαφος για την εγκατάσταση αντικειμένων που αψηφούν τη διάβρωση, για την ίδρυση ενός μελλοντικού αρχαιολογικού χώρου».

Ο John Bennet, διευθυντής της Βρετανικής Σχολής Αθηνών, σημειώνει από την πλευρά του: «Ελπίζουμε ότι τα έργα του Ανδρέα Λόλη θα προκαλέσουν τους θεατές και θα τους χαρίσουν απόλαυση και ελπίζουμε να δουν τη Βρετανική Σχολή Αθηνών σαν ένα προσιτό μέρος όπου συνεχίζουμε την ευρεία εμπλοκή μας με τον ελληνικό κόσμο, την οποία έχουμε αναπτύξει και προβάλει στα πρώτα 130 χρόνια της λειτουργίας μας».

Η Βρετανική Σχολή Αθηνών, από το 1886 που ιδρύθηκε, παρέχει εγκαταστάσεις για αυτούς που ασχολούνται με την έρευνα στην ανθρωπολογία, την αρχαιολογία, την αρχαιομετρία, την αρχιτεκτονική, τις τέχνες, το περιβάλλον, τη γεωγραφία, την ιστορία, τη γλώσσα, τη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία, τη θρησκεία και την τοπογραφία της ελληνικής γης σε όλες τις περιόδους, συμπεριλαμβανόμενης της σύγχρονης.

Η έκθεση, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, θα είναι ανοιχτή Τετάρτη με Κυριακή από τις 12 το μεσημέρι έως τις 8 το βράδυ και από τις 3 Οκτωβρίου από τις 10 το πρωί έως τις έξι το απόγευμα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL