Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.8°C19.3°C
1 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
16 °C
11.6°C19.0°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
12.0°C15.9°C
2 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.8°C19.7°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C15.7°C
0 BF 82%
Ο Λάππας ανατρέπει τα όρια
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ο Λάππας ανατρέπει τα όρια

Με γνώση, μεράκι, όραμα, ευαισθησία και κυρίως προσωπικό γούστο, η Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη, ιστορικός τέχνης με ακαδημαϊκή καριέρα στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, που την εγκατέλειψε ενσυνείδητα για χάρη της οικογένειας και των δυο της παιδιών, βρίσκεται πίσω από την πετυχημένη και ξεχωριστή διαδρομή της Γκαλερί Citronne στον Πόρο, που εδώ και δώδεκα χρόνια, έχει εντάξει το νησί σε έναν εικαστικό χάρτη αξιώσεων και τουριστικών προορισμών.

Ο χαρακτηριστικός κίτρινος κατάλογος που συνοδεύει από την πρώτη στιγμή κάθε θερινή διοργάνωση εκθέσεων στην Γκαλερί Citronne, στεγασμένης σε ένα παλαιό σπίτι του 19ου αιώνα, στο γενέθλιο νησί της οικογένειας, εμπνέεται και παραπέμπει, όπως και το όνομά της, στο “Λεμονοδάσος” του Κοσμά Πολίτη, λογοτεχνική αναφορά μιας ολόκληρης εποχής και ενός μυρωδάτου τοπόσημου που γειτονεύει με τον Πόρο.

Οι εκθέσεις, η διοργάνωσή τους και η επιλογή των έργων των καλλιτεχνών, αποτελούν μια προσωπική υπόθεση για την Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη, που τις οργανώνει όπως μας λέει, σε έναν τόπο όπου οι ντόπιοι στήριξαν με πάθος τη διοργάνωση από την αρχή. “Με άξονα θεματικό και ποτέ ευκαιριακό, καθώς δεν επηρεάζομαι από μόδες” όπως αναφέρει.

“Τα όρια” είναι το θέμα που επελέγη για τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο που μόλις εγκαινιάστηκε με την έκθεση του Γιώργου Λάππα “Φιγούρες και σακίδιο με αυτιά”.

“Ο Λάππας είναι ένας καλλιτέχνης που με συγκινεί βαθιά. Η δουλειά του σηματοδοτεί και έχει αντίκρισμα. Ένας διεθνής Έλληνας και στη σκέψη και στην προσέγγιση. Ο Λάππας ανατρέπει τα όρια. Έλληνας της διασποράς και ταξιδευτής” λέει για τον σπουδαίο εικαστικό η Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη.

Στην έκθεση παρουσιάζονται 31 έργα, γλυπτά, μελέτες και σχέδια, τα οποία καλύπτουν την περίοδο 1978 - 2015, δηλαδή από τα φοιτητικά του χρόνια έως τον πρόωρο θάνατό του το 2016, και συγκροτούν μια ενότητα η οποία επικεντρώνεται στην ανθρώπινη φιγούρα. Φιγούρες σε μεγάλο και μικρό μέγεθος από μπρούντζο, αλουμίνιο, ύφασμα, πλαστικό, ηλεκτρικές λυχνίες, που απαρτίζουν τον γλυπτικό κόσμο του καλλιτέχνη.

“Περισσότερο από όλα με συγκινούν οι γυναικείες φιγούρες του Λάππα” αποκαλύπτει η ιδιοκτήτρια της Citronne, καθώς “το σώμα τους αποτελείται από ένα στέλεχος και μόνο, γλυπτά που βρήκαμε στο εργαστήριο του καλλιτέχνη και τα δούλευε τελευταία, λίγο πριν τον θάνατό του. Το εμβληματικό του έργο “Σακίδιο με αυτιά", σηματοδοτεί απόλυτα το θέμα των ορίων και της έλλειψής τους. Ο Λάππας ως ένας ταξιδευτής του κόσμου αφουγκράζεται όλα αυτά που δεν μπορεί κάποιος άλλος”, σημειώνει. “Στα έργα της έκθεσης κυριαρχεί η ανθρώπινη φιγούρα αλλά και η έκπληξη” προσθέτει.

Ένας κόσμος από σαμάνους, ισορροπιστές, ταχυδακτυλουργούς, θεότητες που στέκουν στα άκρα της πραγματικότητας και αφηγούνται παραστατικά την αέναη επιθυμία του ανθρώπου να υπερβεί τα εκάστοτε όρια - είτε πρόκειται για τον φυσικό κόσμο που τον περιβάλλει είτε για την πεπερασμένη νόηση και γνώση.

“Οι αφετηρίες της έμπνευσης του Λάππα δεν γνωρίζουν όρια γεωγραφικά, χρονικά, πολιτισμικά ή εθνικά” εξηγεί. “Τα γλυπτά του παραπέμπουν υπαινικτικά στην Αίγυπτο και στα ιερογλυφικά, στην Ινδία και στους ναούς των Βραχμάνων, προβάλλουν το παράδοξο και υπαινίσσονται την μαγεία - ως ενδείξεις, ίσως, μιας νοσταλγίας για ένα "μεταφυσικό” παρελθόν της Ανατολής που έρχεται σε αντίθεση με τον ορθολογισμό της Δύσης”.

Η θεματική των «Ορίων» περιλαμβάνει μετά το τέλος της έκθεσης του Γιώργου Λάππα στις 11 Ιουλίου, έργα του Γιάννη Αδαμάκου (15 Ιουλίου - 4 Σεπτεμβρίου) που κινείται πάνω στο Όριο, σε μια νοητή ιδεατή μεθόριο, εξαντλεί τα όρια ανάμεσα στον αισθητό κόσμο και την υποκειμενική - υποσυνείδητη πρόσληψη της πραγματικότητας. Ακολουθεί η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη (9 Σεπτεμβρίου - 31 Οκτωβρίου) που επιχειρεί να μετατοπίσει τα όρια. Αντιπαλεύει την φθορά, συνθέτει τα θραύσματα, συνενώνει τα αποτυπώματα, δημιουργεί στρώσεις και επιστρώσεις, όπως οι φάσεις και οι αναμνήσεις του ανθρώπινου βίου. Με κυρίαρχο στοιχείο τη μνήμη, προσωπική ή συλλογική, οι καλλιτέχνες εντοπίζουν καταβολές και συγκροτούν ταυτότητες. Τα “Όρια” περιορίζουν, επεκτείνονται, αναστέλλουν, λειτουργούν, απαγορεύουν ή ξεπερνιούνται.

Την ίδια ώρα η Γκαλερί Citronne σε συνεργασία με το Αρχαιολογικό Μουσείου Πόρου διοργανώνει κάθε χρόνο και μια έκθεση που φέτος φιλοξενεί έργα της Αφροδίτης Λίτη με τίτλο “Γλαύκες”, τα ιερά πτηνά της Αθηνάς και σύμβολα της σοφίας, που “στην εγκατάσταση της δημιουργού στέκονται ή πετούν ανάμεσα στα κιονόκρανα και τις κεραμώσεις των αρχαίων ναών, σαν να βρίσκονται στο φυσικό τους περιβάλλον. Ατενίζουν σιωπηλές τα εκθέματα του Μουσείου, με αυστηρότητα και γνώση για το παρελθόν και το παρόν, έτοιμες να διηγηθούν τις ‘αμφιλεγόμενες’ ιστορίες τις οποίες διέσωσε η μυθική παράδοση”.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL