Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Μιλώντας για την καθημερινή βία

Η βία είναι πλέον στοιχείο καθημερινό. Ασκείται απρόκλητα και απροκάλυπτα από τους ένοπλους και ένστολους εκπροσώπους της νόμιμης τάξης που παρα-βιάζουν το οποιοδήποτε νόμιμο δικαίωμα του κάθε πολίτη να διαδηλώνει την αντίθεσή του σε κυβερνητικά μέτρα και μεθοδεύσεις

Της Λήδας Καζαντζάκη

Η βία είναι πλέον στοιχείο καθημερινό. Ασκείται απρόκλητα και απροκάλυπτα από τους ένοπλους και ένστολους εκπροσώπους της νόμιμης τάξης που παρα-βιάζουν το οποιοδήποτε νόμιμο δικαίωμα του κάθε πολίτη να διαδηλώνει την αντίθεσή του σε κυβερνητικά μέτρα και μεθοδεύσεις που περιστέλλουν, στο όνομα της ονομαζόμενης περιφρούρησης της ασφάλειάς του, την ελευθερία κίνησής του σε κηρυγμένους αυθαίρετα απαγορευμένους χώρους κυκλοφορίας τους όπως τα Εξάρχεια, και τα κεκτημένα δικαιώματά του.

Φέρνει ξανά στην επιφάνεια τη σχέση της με το δίκαιο και τη δικαιοσύνη, που «προκύπτει από μια ανεξάρτητη αποτελέσματος αιτία μόνον όταν αυτή αρχίζει να επεμβαίνει σε ηθικές αξίες», όπως γράφει στο δοκίμιό του «Για μια κριτική της βίας» ο φιλόσοφος Βάλτερ Μπένγιαμιν. Την προβάλλουν τα έργα ζωγραφικής και τα σχέδια τού δυστυχώς ακόμα άγνωστου στη χώρα μας πολυτάλαντου αρχιτέκτονα, γλύπτη, ζωγράφου ή δημιουργού «πολύτεχνων» χάπενινγκ Κοσμά Ξενάκη, με τον τίτλο «Χασάπηδες και Κριοφόροι», στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης επί της οδού Αγίου Κωνσταντίνου. Πίνακες ζωγραφικής και σχέδια που δημιουργήθηκαν στο χρονικό διάστημα 1945-1960 υπό την νωπή επήρεια της ωμής γερμανικής κατοχής, της μαθητείας του καλλιτέχνη στον Τσαρούχη και στον Διαμαντόπουλο, τη συνάντησή του, όπως και του Διαμαντόπουλου, στο Παρίσι με τον Πικάσο και τον Ματίς.

Συνδέουν με τις αδρές γραμμές τους και τις επίπεδες, απαλλαγμένες από κάθε περιγραφικότητα και γραφικότητα σχηματοποιημένες φιγούρες και τις ζωγραφικές επιφάνειές τους ή τις κυβιστικές παραμορφώσεις τους, την αρχαϊκή με τη σύγχρονη τέχνη. Δένουν πλαστικά με τις εικόνες των λαϊκών ανθρώπων της βιοπάλης και με τα γήινα χρώματά τους, σε μια διαλεκτική της ζωής με την τέχνη, τη σκέψη για την καθημερινή βία του καθημερινού, του αποξενωμένου από οποιανδήποτε ωραιοποίηση, αφοσιωμένου στο επάγγελμά του χασάπη με τον αφοσιωμένο στη θυσία του ζώου, αρχαϊκό «Μοσχοφόρο». Προβάλλουν ως καθημερινό το παράδοξο της βαρβαρότητας του νεωτερικού πολιτισμού, που είναι ικανό να αναστρέψει τους ηθικούς κανόνες για την εξασφάλιση του δικού του ανήθικου κόσμου.

Info: Κοσμάς Ξενάκης, "Χασάπηδες και Κριοφόροι» ΜΙΕΤ, Μέγαρο Εϋνάρδου, Αγ. Κωνσταντίνου 20 & Μενάνδρου

Διάρκεια έκθεσης: 4 Δεκεμβρίου 2019-28 Μαρτίου 2020

Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Παρ. 11.00-18.00, Σαβ. 11.00-17.00

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Εθελοντική γενναιοδωρία και κοινωνική λεηλασία

Η ιδέα να δώσουν οι βουλευτές το 50% του μισθού τους για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού είναι μια σωστή ιδέα. Είναι επίσης μια ιδέα «εμπορική», που θα πουλήσει πολύ. Αυτό το ήξερε, φυσικά, ο Κ. Μητσοτάκης όταν την κατέθεσε. Αλλά ο πρωθυπουργός δεν είχε την πολιτική βούληση να την επιβάλει.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις