Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
17.1°C20.7°C
4 BF 50%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.5°C21.9°C
2 BF 38%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C20.5°C
3 BF 60%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.4°C21.4°C
5 BF 44%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
18.9°C19.5°C
2 BF 45%
Η «αμαζόνα» της ρωσικής πρωτοπορίας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η «αμαζόνα» της ρωσικής πρωτοπορίας

Μια ιδιαίτερα σημαντική έκθεση έργων της Λιουμπόβ Ποπόβα, η πρώτη μεγάλης κλίμακας που διοργανώνεται τις τελευταίες τρεις δεκαετίες διεθνώς και η οποία περιλαμβάνει σχεδόν το σύνολο των έργων και του αρχειακού υλικού που έχει στη συλλογή του το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Θεσσαλονίκης, παρουσιάζεται έως και την 1η Μαρτίου στο MOMus στη Μονή Λαζαριστών.

Μια έκθεση με τον τίτλο «Λιουμπόβ Ποπόβα. Φόρμα. Χρώμα. Χώρος», που περιέχει περισσότερα από διακόσια έργα και αντικείμενα της σπουδαίας Ρωσίδας καλλιτέχνιδας, προερχόμενα από τη συλλογή Κωστάκη. Συμπληρώνεται επίσης με ορισμένα σπάνια έργα από ιδιωτικές συλλογές και παρουσιάζει σειρές σχεδίων που δεν είχαν έως τώρα ποτέ εκτεθεί.

Ζωγράφος, θεωρητικός, δασκάλα και σχεδιάστρια, η Λιουμπόβ Ποπόβα, που την αποκάλεσαν «αμαζόνα» της ρωσικής πρωτοπορίας, σπούδασε αρχικά σε εργαστήρια στη Μόσχα και στη συνέχεια ταξίδεψε στο Κίεβο και στην Ιταλία, όπου γνώρισε τη ρωσική εικαστική παράδοση και την τέχνη της Αναγέννησης. Εργάστηκε στο εργαστήριο του Τάτλιν στη Μόσχα και συνέχισε μαζί με άλλους Ρώσους καλλιτέχνες τις σπουδές της στην Ακαδημία Λα Παλέτ στο Παρίσι. Από το 1914 συμμετείχε στις εκθέσεις της ομάδας "Βαλές Καρό" και ακολούθησε μια σταθερή εκθεσιακή πορεία, συμβάλλοντας σημαντικά στα κινήματα του κυβοφουτουρισμού, του σουπρεματισμού -ως ενεργό μέλος της ομάδας "Σουπρέμους" του Καζιμίρ Μαλέβιτς- και στη συνέχεια του κονστρουκτιβισμού.

Παρουσίασε μεγάλη καλλιτεχνική δραστηριότητα με ευρύ φάσμα εικαστικής παραγωγής, καθώς ασχολήθηκε με το θέατρο, όπου δημιούργησε τα πρωτοποριακά σκηνικά για τα έργα «Ο μεγαλόψυχος κερατάς» του Κρόμελινκ και «Γη σε αναβρασμό» του Τρετιακόφ, σε παραγωγή του Βσέβολοντ Μέγιερχολντ, ενώ εργάστηκε στο σχεδιασμό υφασμάτων για το πρώτο κρατικό εργοστάσιο εκτύπωσης υφασμάτων της Μόσχας. Παράλληλα, ενδιαφέρθηκε για τη γραφιστική και παρήγαγε σχέδια για αφίσες, εξώφυλλα περιοδικών, βιβλία και πορσελάνες. Υπήρξε μέλος του Ινστιτούτου Καλλιτεχνικής Παιδείας και δίδαξε στα Ανώτατα Καλλιτεχνικά και Τεχνικά Εργαστήρια της Μόσχας, πρωτοστατώντας στην οργάνωση ενός νέου συστήματος καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Έμεινε στην Ιστορία της Τέχνης ως μία από τις σπουδαιότερες εκπροσώπους της Ρωσικής Πρωτοπορίας.

Στο βιβλίο του Γιώργου Κωστάκη «Η πρωτοπορία μου. Απομνημονεύματα ενός συλλέκτη» καταγράφεται μια σημαντική μαρτυρία του για την απόκτηση των έργων της Ποπόβα, σύμφωνα με την οποία, επισκεπτόμενος το σπίτι του θετού γιου του αδερφού της καλλιτέχνιδας, στο Ζβενίγκοροντ, έξω από τη Μόσχα, αντίκρισε για πρώτη φορά ένα έργο της με τίτλο "Χωροδυναμική Κατασκευή" που πάνω του κρεμόταν μια σκάφη. Στο παράθυρο της αποθήκης ήταν καρφωμένο ένα κόντρα πλακέ πάνω στο οποίο ήταν γραμμένος ένας αριθμός κι από κάτω η υπογραφή: «Ποπόβα». "Από την άλλη πλευρά του κόντρα πλακέ υπήρχε ένας εξαιρετικός πίνακας της ζωγράφου για τον οποίο ο ανιψιός της μου είπε πως μπορεί να μου τον δώσει εάν του τον αντικαθιστούσα με ένα κόντρα πλακέ που θα προφύλασσε την αποθήκη από βροχή. Έτσι κι έγινε. Ως αντάλλαγμα ο σπιτονοικοκύρης μου έδωσε τον υπέροχο πίνακα. Μου πούλησε και τους υπόλοιπους ζωγραφικούς πίνακες και μάλιστα σε πολύ χαμηλή τιμή. Έτσι, τα περισσότερα έργα της Ποπόβα τα αγόρασα από την οικογένεια της καλλιτέχνιδας» καταλήγει ο συλλέκτης.

Η έκθεση, σε επιμέλεια Μαρίας Τσαντσάνογλου, Andrei Sarabianov και Kristina Krasnyanskaya, αποτελεί την πρώτη στη σειρά του νέου εκθεσιακού προγράμματος του Μουσείου που αφορά εκθέσεις οι οποίες θα είναι αφιερωμένες στους κεντρικούς καλλιτέχνες της Ρωσικής Πρωτοπορίας τα έργα των οποίων βρίσκονται στη συλλογή του. Είναι επισκέψιμη κάθε Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, από τις 10 π.μ. έως τις 6 μ.μ. και την Πέμπτη, από τις 10 π.μ. έως τις 10 μ.μ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL