Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Εικόνες στα όρια του πραγματικού

Οπτικές

 

Της Λήδας Καζαντζάκη

 

Κινείται ανάμεσα στα όρια. Στο μεταβατικό στάδιο που οι ψυχολόγοι τοποθετούν τη διαταραχή προσωπικότητας μεταξύ των νευρώσεων και των ψυχώσεων. Εκεί όπου το άτομο αρχίζει να χάνει μέσα στην αστάθεια των διαθέσεων και των συναισθημάτων του, ανάμεσα στην απάθεια και την επιθετικότητα, την επαφή του με το πραγματικό, διασχίζει τις σχέσεις του με τους άλλους γύρω του και με τον εαυτό του.

Μιλά με εικόνες της μνήμης από τον κινηματογράφο που γεννήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του '50 από τη λεγόμενη «πολιτική των δημιουργών». Που ανέτρεπαν μέσα από την εικαστική και κριτικά κοινωνική, ψυχογραφική τους ματιά τα χολιγουντιανά πρότυπα μιας συντηρητικής ηθικοπλαστικής προβολής του κόσμου. Και με εικόνες που γεννήθηκαν την ίδια εποχή στην Αμερική με το κίνημα ενός εσωτερικευμένου ρεαλισμού που καθιέρωσε ο Έντβαρντ Χόπερ.

Ο Μίλτος Σκούρας γράφει στην τελευταία του δουλειά που παρουσιάζει υπό τον τίτλο «BORDER LINE», στον Εικαστικό Κύκλο ΔΛ, στην Αθήνα, με λάδια και με τις πηχτές πινελιές του εξπρεσιονισμού τοπία ορμητικά και αφαιρετικά ανάμεσα στους σκοτεινούς όγκους των βουνών τους και τις ομιχλώδεις ακρογιαλιές, βαμμένες στις ίδιες γκρίζες τονικότητες των σύννεφων που τις καταθλίβουν.

Τοποθετεί εκεί στα όρια που σχηματίζουν η ρευστότητα του νερού και η στερεότητα της γης τις μορφές του ως παράδοξες, ανοίκειες φιγούρες που διαρρηγνύουν το οικείο.

Γυναίκες της πόλης που βαδίζουν μόνες τους πάνω σε ψηλοτάκουνες γόβες, ντυμένες με εφαρμοστά κουστούμια και με μια βαλίτσα στο χέρι ερημικές ακρογιαλιές.

Γυναίκες που κάθονται σε μανιεριστικές στάσεις πάνω στα ακροδάχτυλά τους και κοιτούν προκλητικά τον θεατή, όπως τα μοντέλα τον φακό, ενώ στο πλάι τους τρέχουν προς τα ανοιχτά του πελάγου, αμέριμνα κι ελεύθερα, τρία παιδιά, ενώ ένα τρίτο την παρακολουθεί κρυμμένο.

Γυναίκες που στροβιλίζονται σε έναν διονυσιακό χορό απαθανατίζονται τη στιγμή που αποτολμούν την τελευταία βουτιά από ένα βράχο στον βυθό.

Γυναίκες με μίνι φορέματα στο στιλ της Μπριζίντ Μπαρντό, που στέκονται καπνίζουσες και αδιάφορες, παίζοντας τον ρόλο της χειραφετημένης, κοντά σε έναν, σαν στημένο, καυγά ανδρών, κομπάρσων, που ίσως να αποτελεί το μήλον της έριδάς τους, όπως στην «Περιφρόνηση» του Γκοντάρ από το 1963.

Στήνει δίπλα τους μικρών διαστάσεων διάφανα πλασμένα, ονειρικά έργα που συμπληρώνουν ως ρεαλιστικά αποτυπωμένα θραύσματα το σκηνικό. Χείλη ανοιγμένα, έτοιμα να δεχτούν το φιλί, πρόσωπα ζευγαριών ή μιας ωραίας κοιμωμένης τμηματικά αποδοσμένα που προσδοκούν τη συνεύρεση και δηλώνουν το ανεκπλήρωτο της επιθυμίας. Μια πεταμένη, κόκκινη γόβα - φετίχ και το κορμί ενός κοριτσιού που βρέχονται από το κύμα, ένας τηλεφωνικός θάλαμος, μια ομπρέλα, ένα αυτοκίνητο που δηλώνουν με την απουσία της ανθρώπινης παρουσίας το ανέφικτο της σύγχρονης επικοινωνίας και τη μοιραία απόληξή του.

Μας προτρέπει με όχημα τις εικόνες της μνήμης από την τέχνη του κινηματογράφου και της ζωγραφικής σε μια ποιητική φυγή από τα ασφυκτικά όρια του σύγχρονου κόσμου.

 

Info:

Μίλτος Σκούρας, «BORDER LINE». Επιμέλεια Γιάννης Μπόλης

Εικαστικός Κύκλος ΔΛ,

Ακαδημίας 6

Διάρκεια έκθεσης: 27 Σεπτεμβρίου - 26 Οκτωβρίου 2019.

Ώρες λειτουργίας: Τρ./Πεμ./Παρ.: 11.00-20.00, Τετ./Σαβ.: 11.00-16.00

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Τάξις και Ασφάλεια

Από την επιχείρηση που έκαναν τα ΜΑΤ στα Εξάρχεια, μετά το τέλος της πορείας του Πολυτεχνείου, πληθαίνουν στα κοινωνικά δίκτυα τα βίντεο που δείχνουν τους αστυνομικούς σε ένα ντελίριο φανατισμού να επιδίδονται σε πράξεις αναίτιας βίας.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο