Ασθενής ομίχλη
Σπάνιο "γαλαξία-γυρίνο" εντόπισε το τηλεσκόπιο Hubble

Σπάνιο "γαλαξία-γυρίνο" εντόπισε το τηλεσκόπιο Hubble

Αστρικά «πυροτεχνήματα» σε σπάνιο “γαλαξία-γυρίνο” εντόπισε το διαστημικό τηλεσκόπιο «Hubble». Ο κοσμικός «βάτραχος» διαθέτει ένα πολύ φωτεινό “κεφάλι” και μια επιμήκη ουρά, διαφέροντας εξωτερικά από τους συνήθεις σπειροειδείς και ελλειπτικούς γαλαξίες.

Στο «κεφάλι» του, που έχει μήκος 2.700 ετών φωτός, αποκαλύφθηκε «έκρηξη» δημιουργίας δεκάδων νέων σμηνών άστρων, που θυμίζει εκτόξευση πυροτεχνημάτων, αντίθετα με την πολύ πιο ήσυχη «ουρά» του.

Ο εν λόγω γαλαξίας λέγεται LEDA 36252 ή Kiso 5639, βρίσκεται σε απόσταση 82 εκ. ετών φωτός από τη Γη και τα περισσότερα άστρα της ουράς του είναι πολύ «γέρικα». Μάλιστα το «κεφάλι» του μοιάζει και με ελβετικό τυρί, καθώς περιέχει ουκ ολίγες τρύπες, κενά που πιθανότατα προκλήθηκαν από πολυάριθμες εκρήξεις σούπερ-νόβα.

Οι γαλαξίες-γυρίνοι ήσαν πιο συνήθεις στο πρώιμο σύμπαν, όπου αποτελούσαν το 10% των γαλαξιών, αλλά είναι πολύ πιο ασυνήθιστοι στο τοπικό «σύγχρονο» σύμπαν. Εκτιμάται ότι για κάθε 10.000 κοντινούς γαλαξίες, δεν υπάρχουν περισσότεροι από 20 γαλαξίες-γυρίνοι.

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble αποτελεί συνεργασία της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA).

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη Ντέμπρα Έλμεργκριν του Κολλεγίου Βασάρ της Νέας Υόρκης, έκαναν τη σχετική δημοσίευση για την ανακάλυψή στο περιοδικό αστροφυσικής "The Astrophysical Journal".