Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Στον αέρα ο υπεραισιόδοξος προύπολογισμός - Ορατός ο κίνδυνος "διορθωτικών" μέτρων σε βάρος των φορολογουμένων

Η υπεραισιόδοξη κυβερνητική πρόβλεψη ισοδυναμεί με μια απόκλιση της τάξεως του 1,6 με 1,7 δισ. ευρώ και υπενθυμίζεται εν προκειμένω οτι στην προηγούμενη επίσκεψή τους στην Αθήνα, οι δανειστές κατέστησαν σαφές στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, ότι το κενό θα πρέπει να κλείσει

«Στον αέρα» βρίσκεται ο προϋπολογισμός του 2020, καθώς το προσχέδιό του, το οποίο κατατέθηκε χθες στην βουλή, χαρακτηρίζεται από δύο ισχυρές αβεβαιότητες οι οποίες και είναι:

Πρώτον, η εκτίμηση των δανειστών ότι κατά το επόμενο έτος θα υπάρξει δημοσιονομικό κενό ύψους 1,6 με 1,7 δισ. ευρώ, κατά βάση λόγω των φορολογικών ελαφρύνσεων που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση, κυρίως για τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Δεύτερον, το υπεραισιόδοξο φτιασίδωμα των προβλέψεων του προϋπολογισμού. Ενδεικτικές είναι εν προκειμένω οι εκτιμήσεις   του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου για αισιόδοξες προβλέψεις του προϋπολογισμού όσον αφορά λχ την ανάπτυξη, καθώς ξεπερνούν εκείνες του ΔΝΤ, του ΟΟΣΑ, της ΕΕ, ακόμη και του ίδιου του Προγράμματος Σταθερότητας.

Πιο αναλυτικά, το προσχέδιο που κατατέθηκε στη βουλή, έχει ως στόχο ένα πρωτογενές πλεόνασμα άνω του 3,5% του ΑΕΠ, και συγκεκριμένα στο 3,56% του  ΑΕΠ, παρότι οι δανειστές  της χώρας το αμφισβητούν εντόνως, εκτιμώντας ότι το πλεόνασμα θα διαμορφωθεί γύρω στο 2,6 με 2,7% του ΑΕΠ. Στην προκειμένη περίπτωση, εάν το υπεραισιόδοξο σενάριο αποδειχθεί και στην πράξη ουτοπικό, όχι μόνο όλες οι παραδοχές και οι στόχοι του νέου προϋπολογισμού θα βρισκονται στον αέρα, αφού τίποτα δεν θα ισχύει, αλλά οι φορολογούμενοι θα απειλούνται ευθέως από τις συνεπαγόμενες «διορθωτικές» δημοσιονομικές παρεμβάσεις, ή πιο απλά με πρόσθετες επιβαρύνσεις.

Η υπεραισιόδοξη κυβερνητική πρόβλεψη ισοδυναμεί με μια απόκλιση της τάξεως του 1,6 με 1,7 δισ. ευρώ και υπενθυμίζεται εν προκειμένω οτι στην προηγούμενη επίσκεψή τους στην Αθήνα, οι δανειστές κατέστησαν σαφές στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, ότι το κενό θα πρέπει να κλείσει και για να κλείσει πρέπει η κυβέρνηση είτε να ακυρώσει κάαποια από τα 13 μέτρα που έχουν ληφθεί ή πρόκειται να νομοθετηθούν είτε να λάβει νέα μέτρα.

Δεν είναι άσχετο άλλωστε με τον φόβο των αποκλίσεων, το γεγονός ότι ένα από τα μέτρα που αποφάσισε η κυβέρνηση και δρομολόγησε την εφαρμογή του, είναι η αύξηση των αντικειμενικών των ακινήτων. Ήδη η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών άρχισε το έργο της και επί του παρόντος προετοιμάζει την αύξηση των φορολογικών τιμών των ακινήτων, αλλά και την επέκταση του αντικειμενικού συστήματος σε πάνω από 7.000 περιοχές, οι οποίες σήμερα βρισκονται εκτός. Και αν μη τι άλλο, με τις κινήσεις αυτές, αίρονται οι μειώσεις του ΕΝΦΙΑ (περίπου 400 εκατ. ευρώ) και με την ένταξη στο αντικειμενικό σύστημα και των εκτός σχεδίου ακινήτων, θα υπάρξει και αύξηση των εισπράξεων του δημοσίου. Επίσης, παραμένει ο κινδυνος και για άλλες παρεμβάσεις, μεταξύ των οποίων και η αναβολή της εφαρμογής κάποιων εξαγγελιών (π.χ. αναβολή της μειωσης των εισφορών), αλλά και η μείωση του αφορολόγητου ορίου.

Στο μεταξύ, πολύ αισιόδοξος αλλά επιτεύξιμος, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν άλλα μέτρα λιτότητας, ο στόχος για ανάπτυξη 2,8% του χρόνου, αναφέρει το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, ενώ στο 3,56% ανεβαινει ο πήχυς για το πρωτογενές πλεόνασμα.

Πιο συγκεκριμένα, το συμβούλιο εκτιμά πως υπό την προϋπόθεση ότι θα επιτευχθεί ο στόχος για ανάπτυξη 2% το 2019, η εκτίμηση για επιτάχυνση της ανάπτυξης στο 2,8% το 2020 θεωρείται ιδιαίτερα απαιτητική, και μόνο υπό προϋποθέσεις επιτεύξιμη. Σημειώνεται ότι το προσχέδιο, που κατατέθηκε στη βουλή, προβλέπει φορολογικές ελαφρύνσεις και νέες κοινωνικές πρωτοβουλίες συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ και θέτει τον πήχη της ανάπτυξης στο 2,8% τηρώντας τη δέσμευση για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Μάλιστα ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα τίθεται οριακά υψηλότερα στο 3,56% του ΑΕΠ.

Οι εκτιμήσεις του δημοσιονομικού συμβουλίου

α. Για το σύνολο του 2019, η εκτίμηση του Υπουργείου Οικονομικών για άνοδο του ΑΕΠ κατά 2% είναι πιο αισιόδοξη από το κεντρικό σενάριο των προβλέψεων του ΕΔΣ (αύξηση του ΑΕΠ 2019 περί το 1,8%).

β. Οι ρυθμοί μεταβολής που αφορούν στο 2020 είναι πολύ πιο αισιόδοξοι σε σχέση με τους στόχους του Προγράμματος Σταθερότητας 2019-2022. Η πρόβλεψη του Υπουργείου Οικονομικών για αύξηση του ΑΕΠ το 2020 βρίσκεται εντός του εύρους των οικονομετρικών προβλέψεων του ΕΔΣ (με σταθερές τιμές του πετρελαίου και χωρίς τις επιπτώσεις του Brexit).

γ. Επιπλέον, οι αναφερόμενοι ρυθμοί μεταβολής για το 2020 γενικώςαποκλίνουν αισθητά προς τα πάνω σε σχέση με τις αντίστοιχες προβλέψεις που έχουν δημοσιοποιήσει διεθνείς οργανισμοί (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο).

δ. Η εκτίμηση από το Υπουργείο Οικονομικών για διαρθρωτικό πλεόνασμα της τάξης του 2,7% του δυνητικού ΑΕΠ για το 2019 και 1,8% του δυνητικού ΑΕΠ για το 2020, έτσι όπως περιλαμβάνεται στο Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2020, εμπίπτει στα όρια που τίθενται στο Δημοσιονομικό Σύμφωνο.


Όσον αφορά τα κυριότερα μεγέθη του, προσχέδιο του προϋπολογισμού προβλέπει:

• Aνάπτυξη 2,8%,
• πρωτογενές πλεονάσματα 3,56%,
• μείωση της ανεργίας στο 15,6%,
• αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8% και των
• αύξηση των επενδύσεων κατά 13,4%,
• μείωση φορολογικών βαρών για μισθωτούς, συνταξιούχους, αγρότες, επαγγελματίες και επιχειρήσεις
• κοινωνικά μέτρα συνολικού ύψους 1,3 δισ. ευρώ,
• αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων


Επίσης, το 2020 θα αυξηθούν οι αποδείξεις που θα πρέπει να συγκεντρώνουν οι πολίτες για το χτίσιμο του αφορολόγητου, ενώ θα διευρυνθούν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές προκειμένου να περιοριστεί η φοροδιαφυγή και να αυξηθούν τα δημόσιο έσοδα.

Συνολικά τα μέτρα αναθέρμανσης της Οικονομίας μαζί με τις νέες κοινωνικές πρωτοβουλίες φτάνουν τα 1200 εκατί. ευρώ και περιλαμβάνουν όλα όσα ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην πρόσφατη ομιλία του στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, τα οποία αφορούν δημοσιονομικά το 2020.

Το 2020 λαμβάνονται ταυτόχρονα μέτρα διεύρυνσης της φορολογικής βάσης (ηλεκτρονικές συναλλαγές, φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας με βάση τις πραγματικές αξίες ακινήτων κ.α.) και εξορθολογισμού των δαπανών και των εσόδων της Γενικής Κυβέρνησης.

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Δεν θα ξεχάσουμε

Δεν περίμενε κανείς πολλά από τις απολογίες των νεοναζί στη δίκη της Χρυσής Αυγής. Ξέρετε, τα γνωστά. Η οργάνωση είναι θύμα παρεξηγήσεων και συκοφαντίας...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο