Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
17.1°C20.7°C
4 BF 50%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.5°C21.9°C
2 BF 38%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C20.5°C
3 BF 60%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.4°C21.4°C
5 BF 44%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
18.9°C19.5°C
2 BF 45%
Οι 12 πρωτοβουλίες για την επόμενη τετραετία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Οι 12 πρωτοβουλίες για την επόμενη τετραετία

Η εξασφάλιση της ποιότητας σπουδών, η αντιμετώπιση των ελλείψεων στη φοιτητική μέριμνα, η παραγωγή επιστημόνων, η σύνδεση του Λυκείου με το Πανεπιστήμιο και η ενίσχυση της έννοιας της δημοκρατίας είναι μεταξύ άλλων οι προτεραιότητες που έθεσε ο υπουργός Παιδείας για τον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης παρουσιάζοντας από τον Βόλο δώδεκα εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες με ορίζοντα τετραετίας.

Ο Κώστας Γαβρόγλου επισκέφθηκε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας προκειμένου να συμμετάσχει ως ομιλητής στην ημερίδα με θέμα «Το νέο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας: Ισχυρό παρόν - δυναμικό μέλλον», όπου παρουσίασε προτάσεις, σκέψεις και προβληματισμούς για το μέλλον της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης:

1. Ποιότητα

Εξασφάλιση της ποιότητας σπουδών, της κοινωνικής μέριμνας για τους φοιτητές, εκσυγχρονισμός του τρόπου και των χώρων διδασκαλίας. Μπροστά στον κίνδυνο ποσοτικοποίησης, σημείωσε ότι η αξιολόγηση δεν έχει μονοσήμαντη σχέση με την κατοχύρωση της ποιότητας.

2. Φοιτητική μέριμνα

Αντιμετώπιση των ελλείψεων στη φοιτητική μέριμνα περιλαμβανομένων της σίτισης, της στέγασης των φοιτητών και της παροχής συγγραμμάτων. Προκειμένου να λυθεί το μεγάλο πρόβλημα στέγασης των φοιτητών στο Ηράκλειο και το Ρέθυμνο έχει δρομολογηθεί η δημιουργία εστίας 3.000 κλινών με Συμπράξεις Δημοσίου - Ιδιωτικού Τομέα. Οι 1.000 θα είναι δωρεάν, οι 1.000 με πολύ χαμηλό επιδοτούμενο ενοίκιο και 1.000 με κανονικό ενοίκιο.

Ως προς την εστίαση ο υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι θα πρέπει να εξορθολογιστεί το υπάρχον σύστημα σίτισης με κατεύθυνση τους φοιτητές «που έχουν ανάγκη» και όχι υιοθετώντας μια «οριζόντια πολιτική που ουσιαστικά αδικεί αυτούς που έχουν ανάγκη».

Επί τάπητος έθεσε και το ζήτημα των συγγραμμάτων. «Δίνουμε 70 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο για τα συγγράμματα. Δεν λέμε ότι αυτό πρέπει να σταματήσει, αλλά να έχουμε ένα παράλληλο σύστημα ηλεκτρονικών συγγραμμάτων. Πριν από λίγες μέρες υπεγράφη από τον κ. Δραγασάκη η νέα περίοδος του ‘Κάλλιππου’, όπου θα υπάρχει μια επιστημονική επιτροπή και μετά από κρίση θα μπορούν νέοι επιστήμονες, ή όχι και τόσο νέοι, να γράφουν τα βιβλία τους και να πληρώνονται από πριν τα δικαιώματα ως προς τα βιβλία που θα γράψουν. Και αυτό πρέπει να γίνει για λόγους όχι μόνο οικονομικούς, αλλά και επιστημονικούς» σημείωσε.

3. Περιφερειακότητα και τοπική ανάπτυξη

Να δοθούν περισσότερα κίνητρα από τα περιφερειακά ιδρύματα για την προσέλκυση διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού. Σύμφωνα με τον υπουργό η δημιουργία, για παράδειγμα, των διετών προγραμμάτων σπουδών στα ΑΕΙ συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση εκτιμώντας πως «αν ένα πανεπιστήμιο έχει διεθνή εμβέλεια, τα διετή προγράμματα σπουδών θα έχουν τοπική εμβέλεια».

4. Υποδομές των πανεπιστημίων

Να ανοίξει διάλογος μεταξύ του υπουργείου και των ΑΕΙ για τις υποδομές των ιδρυμάτων, τι χρειάζονται και πώς μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες περισσότερων φοιτητών σε μόρφωση και κατάρτιση. «Έχουμε μια ριζική διαφωνία με όσους λένε ότι τα πανεπιστήμια παράγουν ανέργους» επισήμανε ο Κ. Γαβρόγλου τονίζοντας πως δεν είναι δουλειά του πανεπιστημίου να βρίσκει δουλειά στα παιδιά και ότι «δεν γίνεται να υπονομεύεται η διάθεση που υπάρχει στην ελληνική κοινωνία για περισσότερη μόρφωση. Η δουλειά της Πολιτείας είναι να δίνει όσο καλύτερες υποδομές γίνεται και όσο περισσότερο προσωπικό γίνεται για να μπορούν τα πανεπιστήμια να το κάνουν αυτό καλά, αλλά όχι για να είναι τα πανεπιστήμια κάτι κλειστό σε όσους πραγματικά θέλουν να σπουδάσουν».

5. Σύνδεση Λυκείου - ΑΕΙ και προφίλ φοιτητών

Να αποκτήσουν τα πανεπιστήμια σχέση με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ώστε τα προγράμματα σπουδών της Γ’ Λυκείου να έχουν σχέση με τα αντίστοιχα γνωστικά αντικείμενα. Αυτό προϋποθέτει διάλογο μεταξύ των μελών της επιστημονικής κοινότητας για το μίνιμουμ των γνώσεων που θα πρέπει να κατέχει ένας πρωτοετής φοιτητής. Να υπάρξει δηλαδή συναίνεση ως προς το προφίλ του πρωτοετούς φοιτητή σε όλα τα γνωστικά επίπεδα.

6. Ανομία

Η πανεπιστημιακή κοινότητα πρέπει να συζητήσει διεξοδικά τα ζητήματα της ανομίας μέσα στα ιδρύματα. «Αυτό δεν έχει σχέση με το υπουργείο» ανέφερε ο υπουργός προσθέτοντας ότι δεν λύνονται όλα τα θέματα με την αστυνομία.

7. Δημοκρατία

«Είμαστε όλοι σίγουροι -Πολιτεία και πανεπιστήμια- ότι τα θέματα δημοκρατίας προχωράνε στα πανεπιστήμια ή η δημοκρατία έχει πολλές φορές εκφυλιστεί σε μια διαδικασιολογία και βεβαίως απειλείται από μια κουλτούρα ότι ελάχιστα άτομα μπορούν να πάρουν την καθημερινότητα στα χέρια τους;» διερωτήθηκε ο υπουργός και πρότεινε να ανοίξει ένας ευρύτερος διάλογος για την τήρηση της νομιμότητας σε όλα τα επίπεδα, από τους φοιτητές μέχρι τους πανεπιστημιακούς δασκάλους.

8. Παραγωγή νέων επιστημόνων

Να δοθούν κίνητρα για να ασχοληθούν τα νέα παιδιά με την επιστήμη. Να συζητηθούν νέοι τρόποι διεύρυνσης του ζωτικού χώρου των πανεπιστημίων.

9. Αξιοποίηση επιστημονικού δυναμικού

Αξιοποίηση του επιστημονικού δυναμικού των ΑΕΙ (ΕΔΥΠ, ΕΤΕΠ, ΕΕΠ κ.λπ.) και θεσμική κατοχύρωση των εργασιακών τους δυνατοτήτων.

10. Μετακίνηση φοιτητών

Δυνατότητα μετακίνησης φοιτητών και ενίσχυση της διεπιστημονικότητας (majors και minors). Να εξεταστεί το ενδεχόμενο οι φοιτητές να παίρνουν όλα τα μαθήματα για την κατοχύρωση του πτυχίου τους, αλλά να έχουν τη δυνατότητα να πάρουν μαθήματα από άλλα τμήματα. Σύμφωνα με τον Κ. Γαβρόγλου η ιδέα αυτή θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε πρώτη φάση πιλοτικά σε ορισμένα πανεπιστήμια.

11. Να μην παραγκωνιστούν οι ανθρωπιστικές - κοινωνικές επιστήμες

Υπογραμμίζοντας τον κίνδυνο για το μέλλον των ανθρωπιστικών επιστημών και των κοινωνικών επιστημών, πρότεινε τη δημιουργία νέων τμημάτων και τη δημιουργία νέων ινστιτούτων ώστε οι επιστήμες αυτές να αποκτήσουν έναν κυρίαρχο και σύγχρονο ρόλο στο πλαίσιο της «επανανοηματοδότησης των πανεπιστημίων».

12. Να γεφυρωθεί το χάσμα διδασκόντων - φοιτητών

Να εξετάσουν τα πανεπιστήμια τι σημαίνει η πανεπιστημιακή εκπαίδευση για τα νέα παιδιά, τη νέα γενιά. «Είναι μία γενιά που μεγαλώνει χωρίς κείμενο, η γενιά του Instagram» παρατήρησε ο Κ. Γαβρόγλου προσθέτοντας πως «έχουμε να κάνουμε με μία μεταβατική περίοδο που προφανώς κάπου θα ισορροπήσει με εξελίξεις που είναι πέραν του καλού και του κακού».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL