Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
18.2°C22.0°C
1 BF 47%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
18 °C
14.7°C21.2°C
2 BF 57%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
16.0°C19.4°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.8°C21.5°C
1 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.9°C18.4°C
2 BF 63%
Ο γόρδιος δεσμός του νέου συστήματος διορισμών
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ο γόρδιος δεσμός του νέου συστήματος διορισμών

Το νέο σύστημα διορισμών, το οποίο ήταν προϋπόθεση για την υλοποίηση των μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση μετά από δέκα χρόνια αδιοριστίας, αποτελεί πια νόμο του κράτους. Οι δύο τελευταίες εβδομάδες, ωστόσο, ήταν εβδομάδες κινητοποιήσεων για τους εκπαιδευτικούς. Κατόπιν διαβουλεύσεων και με φόντο τις κινητοποιήσεις, ο υπουργός Παιδείας προχώρησε σε βελτιώσεις στη μοριοδότηση των ακαδημαϊκών προσόντων και των κοινωνικών κριτηρίων, ενισχύοντας περαιτέρω το βασικό πτυχίο. Η μοριοδότηση της προϋπηρεσίας και των ακαδημαϊκών προσόντων παρέμεινε ισοδύναμη.

Σύμφωνα με το υπουργείο, το επόμενο διάστημα θα πραγματοποιηθούν οι αιτήσεις για τους πρώτους 4.500 διορισμούς που θα γίνουν τον Σεπτέμβριο στην Ειδική Αγωγή, ενώ την άνοιξη θα ακολουθήσουν οι αιτήσεις για τους 5.250 διορισμούς για το έτος 2020-2021.

Τα κριτήρια διορισμών αναφορικά με το “ταβάνι” των 120 μηνών στην προϋπηρεσία και την ίση μοριοδότηση προϋπηρεσίας και ακαδημαϊκών προσόντων πυροδότησαν τις αντιδράσεις στους κόλπους των εκπαιδευτικών και κυρίως των αναπληρωτών, οι οποίοι ζητούν μαζικούς διορισμούς με κριτήρια την προσμέτρηση όλης της προϋπηρεσίας και του βασικού πτυχίου.

Για τον καθορισμό των κριτηρίων ο υπουργός Παιδείας υπογραμμίζει ότι το προφίλ των εκπαιδευτικών συνδιαμορφώνεται όχι μόνο από την προϋπηρεσία, αλλά από τα πτυχία και τα κοινωνικά κριτήρια με στόχο να υπάρξει ισορροπία ανάμεσα στις τάξεις των εκπαιδευτικών.

Επιδίωξη του υπουργείου ήταν η διαμόρφωση ενός δίκαιου συστήματος διορισμών, με τον Κώστα Γαβρόγλου να δηλώνει ότι μεταξύ των 150.000 υποψηφίων «υπάρχουν κάποιοι που έχουν μεγάλη προϋπηρεσία, υπάρχει μία κατηγορία ανθρώπων που δεν έχει καθόλου, υπάρχουν κάποιοι που έχουν πολλά επιστημονικά προσόντα κι άλλοι που έχουν ελάχιστα».

Την ίδια ώρα, το υπουργείο επικαλείται νομικούς λόγους, σύμφωνα με τους οποίους οι υποψήφιοι με αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα δεν θα πρέπει να αποκλείονται από άλλους υποψηφίους λόγω της προϋπηρεσίας και ότι με βάση το σύνταγμα θα πρέπει η προϋπηρεσία να είναι συγκρίσιμη με τα ακαδημαϊκά προσόντα.

"Τα κριτήρια για τις 15.000 προσλήψεις ακολούθησαν τη βασική θέση του ΣΥΡΙΖΑ για κατάργηση του γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και είναι πρωτίστως η προσμέτρηση ολόκληρης της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας του 99% των αναπληρωτών, τα ακαδημαϊκά προσόντα και οι κοινωνικές ανάγκες των υποψηφίων" δηλώνει στην “Α” ο Γιώργος Μπουγελέκας, αναπληρωτής και μέλος της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ.

Παράλληλα τονίζει ότι με το νέο σύστημα “σπάει ο φαύλος κύκλος της αδιοριστίας που είχαν επιβάλει οι μνημονιακές δεσμεύσεις των κυβερνήσεων του τέως δικομματισμού, η υπάρχουσα νομοθεσία και τα αλληλοσυγκρουόμενα, δίκαια σε πολλές περιπτώσεις, αιτήματα των αναπληρωτών και αναπληρωτριών, χωρίς να κλείνει την πόρτα και στους νέους εκπαιδευτικούς”.

Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, το νέο σύστημα δεν αφορά μόνο τους μόνιμους διορισμούς, αλλά αλλάζει και τον τρόπο πρόσληψης των αναπληρωτών, πολλοί από τους οποίους φοβούνται ότι θα “πέσουν” χαμηλά στους πίνακες ή θα μείνουν εκτός εκπαιδευτικού συστήματος καθώς το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στις "μεσαίες” προϋπηρεσίες.

“Δεν είναι μόνο οι διορισμοί. Με το σύνολο των ακαδημαϊκών προσόντων αλλάζει και η κατάταξη πρόσληψης των αναπληρωτών” λέει στην “Α” η γραμματέας του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Δασκάλων (ΠΑΣΑΔ) Παναγιώτα Κατσαγάνη, αναπληρώτρια με 11 χρόνια προϋπηρεσίας.

“Το νέο σύστημα μας αναγκάζει σε ένα αέναο κυνήγι προσόντων χωρίς προοπτική για διορισμό. Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε ότι δεν πρέπει να χάσουμε ούτε μια μέρα προϋπηρεσίας για να μαζέψουμε μόρια σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Τα μεταπτυχιακά μπορεί να δίνονται από δημόσια πανεπιστήμια, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι δωρεάν. Και δεν είναι μόνο το κόστος. Όταν κάθε χρόνο δεν ξέρεις σε ποιο μέρος της Ελλάδας θα δουλέψεις, πώς θα ξεκινήσεις μεταπτυχιακό;” διερωτάται.

Στην ίδια εκτίμηση προχώρησε και ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Νικηφόρος Κωνσταντίνου. Μιλώντας στην "Α" σημείωσε ότι "το νέο σύστημα διορισμών ανατρέπει τους πίνακες γενικής παιδείας και ότι αυτό θα οδηγήσει χιλιάδες πτυχιούχους σε ένα κυνήγι προσόντων για μια θέση στο σχολείο". Θεωρεί, ακόμη, ότι το νομοσχέδιο είναι ενάντια στις "επιταγές του συντάγματος για ίσες ευκαιρίες, καθώς ενισχύει τους ‘έχοντες και κατέχοντες’ για την απόκτηση κριτηρίων για διορισμό”.

“Στο εκπαιδευτικό σύστημα υπάρχει θέση για όλους όσοι έχουμε δουλέψει έστω και μια ώρα ως αναπληρωτές. Η λύση θα ήταν να γίνουν μαζικοί διορισμοί των ανθρώπων που καλύπτουν τόσα χρόνια τις πάγιες και διαρκείς ανάγκες της εκπαίδευσης” μας λέει η Ζωή Μπαγιάτη, αναπληρώτρια με 10 χρόνια προϋπηρεσίας. “Στην ουσία φτιάχνουν ακόμα ένα σύστημα διορισμών και προσλήψεων που απαιτεί από τον εκπαιδευτικό να έχει χρήματα”.

Εκπαιδευτικοί μηδενικής προϋπηρεσίας

Την ίδια ώρα οι εκπαιδευτικοί μηδενικής προϋπηρεσίας εκτιμούν ότι το νέο σύστημα διορισμών δεν τους δίνει τη δυνατότητα να διεκδικήσουν μια θέση στην εκπαίδευση και διεκδικούν ξεχωριστό ποσοστό στους διορισμούς. “Πρόκειται για μια ψευδαίσθηση εξισορρόπησης ανάμεσα στην προϋπηρεσία και τα ακαδημαϊκά προσόντα. Ακόμα και τις 120 μονάδες των ακαδημαϊκών κριτηρίων να μπορούσε να μαζέψει κάποιος -πράγμα εξαιρετικά δύσκολο-, χωρίς την προϋπηρεσία δεν έχουμε καμία ελπίδα” λέει στην “Α” η φιλόλογος και μέλος της Πρωτοβουλίας Εκπαιδευτικών Μηδενικής Προϋπηρεσίας Μαρία Μαυροθανάση.

“Το διαίρει και βασίλευε δεν το ξεκινήσαμε εμείς. Η προϋπηρεσία χτίστηκε με κλειδωμένους πίνακες καθώς το βασικό προσόν πρόσληψης ήταν η επιτυχία στο ΑΣΕΠ, που δεν έχει πραγματοποιηθεί από το 2008 Άρα, είναι ανυπόστατο το αίτημα να γίνονται οι προσλήψεις με κριτήρια το βασικό πτυχίο και την προϋπηρεσία. Επίσης είναι άδικο να μιλά κανείς για ταξικό πρόσημο στην απόκτηση ενός μεταπτυχιακού, τη στιγμή που η απόκτηση πρόσθετων προσόντων είναι μονόδρομος στον ιδιωτικό τομέα.

Δεν είναι όλα τα μεταπτυχιακά συλλήβδην πληρωμένα. Υπάρχουν δωρεάν μεταπτυχιακά καθώς και υποτροφίες για τη χρηματοδότησή τους. Άλλωστε το χτίσιμο της προϋπηρεσίας με τέτοιες συνθήκες εργασίας ήταν πολύ πιο ακριβό από ένα μεταπτυχιακό. Ας αναρωτηθούμε ποιος θα ωφεληθεί από τη στελέχωση των σχολείων με καταρτισμένο και εξειδικευμένο προσωπικό".

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL