Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
15.9°C18.5°C
4 BF 57%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
16.3°C21.0°C
3 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
17.7°C19.9°C
3 BF 52%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
18.8°C19.8°C
6 BF 51%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
17.9°C17.9°C
2 BF 45%
Έφτασε η ώρα για το νέο σύστημα διορισμών στα σχολεία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Έφτασε η ώρα για το νέο σύστημα διορισμών στα σχολεία

Με το βλέμμα στραμμένο στη σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου βρίσκονται χιλιάδες εκπαιδευτικοί, καθώς παρουσιάζεται από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας το νέο σύστημα διορισμών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Έπειτα από χρόνια αναμονής και αδιοριστίας, έφτασε η ώρα των ανακοινώσεων για το σχέδιο νόμου που θα τεθεί το επόμενο διάστημα σε διαβούλευση ώστε να νομοθετηθεί το συντομότερο δυνατό.

Με την κυβέρνηση να έχει δεσμευτεί για την πραγματοποίηση 15.000 μόνιμων διορισμών σε βάθος τριετίας, το υπουργείο Παιδείας καλείται να δώσει την απάντηση σε έναν δυσεπίλυτο γρίφο με δεδομένο ότι υπάρχουν εκπαιδευτικοί διαφορετικών ταχυτήτων και με το ζήτημα της προϋπηρεσίας να αποτελεί σημείο τριβής στους κόλπους της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Όπως έχει εξαγγελθεί, η πρώτη φάση των προσλήψεων θα γίνει από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο (2019-2020) και θα αφορά 4.500 εκπαιδευτικούς και ειδικό βοηθητικό προσωπικό στην Ειδική Αγωγή. Θα ακολουθήσουν οι διορισμοί 5.250 εκπαιδευτικών τη σχολική χρονιά 2020-2021 και 5.250 εκπαιδευτικών την επόμενη χρονιά 2021-2022.

“Με τον νέο προϋπολογισμό, επιτέλους έπειτα από δέκα χρόνια, προχωράμε στον διορισμό 15.000 μόνιμων εκπαιδευτικών σε βάθος τριετίας και το 2019 προχωράμε στους πρώτους 4.500 μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή” τόνισε χθες από τη Βουλή ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. Αναφερόμενος στο νέο σύστημα διορισμών, επισήμανε πως “δεν μπορούμε να ξεχνάμε τη συνταγματική επιταγή και για αξιοκρατία αλλά και για την ισοτιμία στην πρόσβαση στο επάγγελμα χωρίς να παραβλέπει κανείς την προϋπηρεσία”, ενώ δήλωσε κατηγορηματικά αντίθετος στο αίτημα για επαναφορά της επετηρίδας, που θα οδηγήσει εκτός εκπαίδευσης μια γενιά νέων αδιόριστων εκπαιδευτικών. Διαβεβαίωσε ακόμη ότι θα διοριστούν οι περίπου 600 επιτυχόντες ΑΣΕΠ του 2008, η πρόσληψη των οποίων εκκρεμούσε εδώ και χρόνια παρά τις δικαστικές αποφάσεις.

Αυξημένες οι ανάγκες στην Ειδική Αγωγή

«Προτεραιότητα στην πολιτική της κυβέρνησης ήταν η κάλυψη των αναγκών των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και ειδικά των παιδιών που επλήγησαν ακόμη περισσότερο λόγω της οικονομικής κρίσης. Ειδικά τα παιδιά της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) έχουν ανάγκη από έναν δάσκαλο που να μην εναλλάσσεται, να παραμένει, διότι έχουν πολλή ανάγκη αυτή τη σταθερή, μόνιμη σχέση” τόνισε μιλώντας στην “Α” η υφυπουργός Παιδείας Μερόπης Τζούφη.

Σημείωσε μάλιστα πως τα τελευταία χρόνια καταγράφεται μια σημαντική αύξηση του μαθητικού πληθυσμού που χρήζει υπηρεσιών ΕΑΕ. «Με βάση τα περσινά νούμερα, είναι 95.000 στη γενική τάξη και 11.000 μαθητές στις σχολικές μονάδες ΕΑΕ, δηλαδή 106.000 μαθητές/τριες, με διαρκή αύξηση. Την ίδια στιγμή, το μόνιμο προσωπικό στην ΕΑΕ φτάνει μόλις τους 3.536. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι από τους 30.000 αναπληρωτές που προσελήφθησαν φέτος, παραπάνω από τους μισούς, δηλαδή περίπου 16.000, μέχρι στιγμής αξιοποιούνται για να καλύψουν τις ανάγκες της ΕΑΕ».

Οι εκπαιδευτικοί ζητούν ωστόσο να επανεκτιμηθούν τα κενά με βάση τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης. Όπως εξηγούν, οι αναθέσεις μαθημάτων, ο τρόπος λειτουργίας του ολοήμερου ή της παράλληλης στήριξης, η συμπλήρωση ωραρίου εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε δύο ή τρία σχολεία “θολώνουν” το τοπίο, ενώ κάνουν λόγο για “αλχημείες” προκειμένου να μειωθεί ο αριθμός των προσλήψεων.

Γόρδιος δεσμός

Όπως έχε γίνει γνωστό, το νέο σύστημα διορισμών θα βασίζεται στο τρίπτυχο α) επιστημονικά - ακαδημαϊκά κριτήρια (μεταπτυχιακά, διδακτορικά, ερευνητικά προγράμματα κ.λπ.), β) προϋπηρεσία και γ) κοινωνικά κριτήρια, ενώ η διαδικασία θα εποπτεύεται από τον ΑΣΕΠ χωρίς τη διενέργεια γραπτού διαγωνισμού. Πηγές του υπουργείου Παιδείας κάνουν λόγο για ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα, καθώς αναζητείται η χρυσή τομή ανάμεσα σε αναπληρωτές δασκάλους και καθηγητές, με ή χωρίς προϋπηρεσία, σε παλιούς και νεότερους αναπληρωτές, στους εκπαιδευτικούς της Ειδικής Αγωγής και της ιδιωτικής εκπαίδευσης και τους νέους πτυχιούχους.

Επομένως, το νέο σύστημα διορισμών θα πρέπει να διέπεται από μια αντίληψη δικαίου. Πρώτον, για τους εκπαιδευτικούς που έχουν στηρίξει τόσα χρόνια την εκπαίδευση με κόστος προσωπικό και οικονομικό ταξιδεύοντας σε κάθε γωνιά της χώρας. Δεύτερον, για τους νέους ανθρώπους που έχουν σπουδάσει ή έχουν καταρτιστεί σε νέα αντικείμενα (π.χ. Φυσική Αγωγή για ΑμΕΑ) και έρχονται να ανανεώσουν το διδακτικό προσωπικό, ο μέσος όρος ηλικίας του οποίου, ειδικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, είναι γύρω στα 48 έτη.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές πάντως, οι μεγάλες προϋπηρεσίες θα εξασφαλιστούν χωρίς να αποκλείονται οι νέοι σε ηλικία εκπαιδευτικοί.

Αντιδρούν οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες

Συλλαλητήριο από ΔΟΕ και ΟΛΜΕ αύριο, στη 1 μ.μ., έξω από το υπ. Παιδείας

Επί ποδός βρίσκονται οι ομοσπονδίες δασκάλων (ΔΟΕ) και καθηγητών (ΟΛΜΕ), οι οποίες καλούν σε συλλαλητήριο την Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου, στη 1 μ.μ., έξω από το υπουργείο Παιδείας, ζητώντας συνάντηση με τον Κώστα Γαβρόγλου προκειμένου να συζητηθεί διεξοδικά το νέο σύστημα διορισμών. Παράλληλα, εκφράζουν επιφυλάξεις ως προς την υλοποίηση του συνόλου των 15.000 προσλήψεων, αλλά και ενστάσεις ως προς τα κριτήρια των διορισμών.

Σύμφωνα με τη ΔΟΕ, η αναγνώριση της προϋπηρεσίας θα πρέπει να αποτελεί το κυρίαρχο κριτήριο διορισμού, σημειώνοντας πως η ύπαρξη «οροφής» στην προσμετρούμενη προϋπηρεσία δεν επιβάλλεται από τις αποφάσεις του ΣτΕ. Μιλώντας στην “Α”, ο πρόεδρος της ομοσπονδίας Θανάσης Κικινής τονίζει ότι η προϋπηρεσία και το βασικό πτυχίο αποτελούν τα μοναδικά αντικειμενικά κριτήρια διορισμού, τα οποία δεν μπορούν να αμφισβητηθούν. “Το ζητούμενο είναι να μην μπαίνουν στην ίδια ζυγαριά η προϋπηρεσία και τα επιστημονικά - ακαδημαϊκά προσόντα”.

“Αν προσμετρηθούν τα ακαδημαϊκά κριτήρια, τότε θα ανατραπεί όλο το σύστημα, γιατί πρόκειται για νέο κριτήριο που μέχρι σήμερα δεν υπάρχει” δηλώνει στην “Α” ο Πρόεδρος της ΟΛΜΕ Κωνσταντίνος Νικηφόρου, επισημαίνοντας πως με αυτό τον τρόπο οι εκπαιδευτικοί και κυρίως η νέα γενιά θα πρέπει να επιδοθεί σε έναν αγώνα απόκτησης χαρτιών με το αζημίωτο.

Την ίδια ώρα, αναπληρωτές μηδενικής προϋπηρεσίας, η πλειoνότητα των οποίων διαθέτει μεταπτυχιακά, με επιστολή τους προς τον υπουργό Παιδείας τονίζουν ότι "έχουν βρεθεί σε αυτό το σημείο εξαιτίας ενός συστήματος το οποίο προτάσσει την προϋπηρεσία ως βασικό κριτήριο αξιολόγησης ενός εκπαιδευτικού, με αποτέλεσμα να θέτει στο περιθώριο μια ολόκληρη γενιά εκπαιδευτικών που έτυχε να μην έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν στον δημόσιο τομέα, πολλώ δε μάλλον να δώσουν εξετάσεις ΑΣΕΠ”.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL