Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
22.0°C24.8°C
3 BF 39%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.0°C24.2°C
2 BF 52%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
18.8°C20.5°C
4 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
19.3°C19.8°C
5 BF 60%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
22.9°C24.0°C
3 BF 33%
Νέα "σελίδα" στο μάθημα της Ιστορίας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Νέα "σελίδα" στο μάθημα της Ιστορίας

Νέα φιλοσοφία στη διδασκαλία της Ιστορίας εισάγει η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) που παραδόθηκε χθες στον υπουργό Παιδείας. Το σχέδιο περιλαμβάνει την αναμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών από τη Γ' Δημοτικού έως την Α' Λυκείου με στόχο τον εκσυγχρονισμό του μαθήματος, τόσο ως προς τη θεματολογία όσο και ως προς τον τρόπο προσέγγισης των ιστορικών γεγονότων και φαινομένων.

Η εφαρμογή των νέων προγραμμάτων θα ξεκινήσει σταδιακά από το Δημοτικό προς το Λύκειο, αρχής γενομένης από τον Σεπτέμβριο του 2019, οπότε και θα ισχύσουν οι πρώτες αλλαγές στις τέσσερις τάξεις του Δημοτικού. Τα σχολικά βιβλία και οι επιπρόσθετοι θεματικοί φάκελοι θα εκπονηθούν μετέπειτα, καθώς θα ληφθούν υπόψιν και τα συμπεράσματα που θα προκύψουν από την πρακτική εφαρμογή των προγραμμάτων.

“Θέλουμε να καλλιεργήσουμε την ιστορική παιδεία στα σχολεία” υπογράμμισε ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου μετά τη χθεσινή συνάντηση με τον πρόεδρο του ΙΕΠ Γεράσιμο Κουζέλη. Παρόντες ήταν και πανεπιστημιακοί δάσκαλοι - μέλη της επιστημονικής επιτροπής, οι οποίοι εργάστηκαν επί ενάμιση χρόνο, αφιλοκερδώς, για την αναμόρφωση των προγραμμάτων.

Αλλαγές στη φιλοσοφία και στη μεθοδολογία

Βασική επιδίωξη των μελών της επιστημονικής επιτροπής είναι να διαμορφώσουν τα παιδιά ιστορική συνείδηση και να αποκτήσουν μια ευρύτερη οπτική πάνω στην Ιστορία. Προτείνουν μάλιστα νέες διδακτικές πρακτικές, μακριά από τη λογική της αποστήθισης, ώστε οι μαθητές από παθητικοί καταναλωτές της γνώσης να γίνουν ενεργοί παραγωγοί. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η διδασκαλία της τοπικής, προφορικής και οικογενειακής Ιστορίας (ανακαλυπτική μάθηση) και η μελέτη θεματικών φακέλων (μετανάστευση από και προς την Ελλάδα, διαμόρφωση σύγχρονης Αθήνας, θέση της γυναίκας στον Μεσαίωνα, προσφυγική κρίση, θρησκεία και εξουσία κ.ά.), οι οποίοι θα λειτουργούν ενισχυτικά ως προς τη διδασκαλία του μαθήματος. Παράλληλα, η ύλη της νεότερης και σύγχρονης Ιστορίας χωρίζεται σε δύο τάξεις, στην Γ' Γυμνασίου και την Α' Λυκείου, προκειμένου να υπάρχει περισσότερος χρόνος για τη διδασκαλία και κατανόηση των ιστορικών γεγονότων.

Η πρόταση περιλαμβάνει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά:

1. Η ελληνική Ιστορία συνδέεται με την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια, και κυρίως με την Ιστορία των βαλκανικών και μεσογειακών λαών. Με αυτό τον τρόπο η ελληνική Ιστορία δεν εμφανίζεται “αποκομμένη”, αντίθετα εντάσσεται μέσα στις διεθνείς εξελίξεις.

2. Παραμένει η χρονολογική κατανομή στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, η οποία ακολουθεί το σχήμα (ανά τάξη): Αρχαιότητα - Μεσαίωνας - Νεότερη Εποχή - Σύγχρονη Εποχή. Μέχρι σήμερα το σχήμα αυτό διδάσκεται σε τρεις επαναλαμβανόμενους κύκλους: μία στο Δημοτικό, μία στο Γυμνάσιο και μία στο Λύκειο. Η πρόταση περιλαμβάνει τον περιορισμό του σπειροειδούς σχήματος με την ύλη της Νεότερης - Σύγχρονης Εποχής να “σπάει” σε δύο τάξεις, τη Γ' Γυμνασίου και την Α' Λυκείου (βλ. Σχήμα). Επομένως, το σχήμα Αρχαιότητα - Μεσαίωνας - Νεότερη Εποχή - Σύγχρονη Εποχή θα διδάσκεται, μετά το Δημοτικό, για δεύτερη φορά σε τέσσερις τάξεις, από την Α' Γυμνασίου έως την Α' Λυκείου.

3. Παράλληλα, συνδυάζεται η χρονολογική με τη θεματική προσέγγιση. Η βασική αφήγηση οργανώνεται χρονολογικά και πολυδιάστατα και περιλαμβάνει όλες τις χρήσιμες ιστορικές πληροφορίες (χώρος, χρόνος, πρόσωπα, γεγονότα, αίτια και αποτελέσματα), ενώ εξειδικεύεται με θεματικούς φακέλους. Οι θεματικοί φάκελοι αποτελούν ουσιαστική καινοτομία γιατί έτσι επιτυγχάνεται η εμβάθυνση σε ιστορικά ζητήματα, η εξοικείωση με την ιστορική μέθοδο και η αποδέσμευση από το σχολικό εγχειρίδιο.

4. Εκτός από την πολεμική - στρατιωτική Ιστορία που διδάσκεται σήμερα, δίνεται έμφαση στην κοινωνική, οικονομική και πολιτισμική Ιστορία, ενώ ενθαρρύνεται η βιωματική κατανόηση και έρευνα του παρελθόντος. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η διδασκαλία της οικογενειακής, της προφορικής και της τοπικής Ιστορίας στη Γ' και Δ' τάξη του Δημοτικού, όπου η διδασκαλία της Ιστορίας ξεκινά ουσιαστικά από το στενό περιβάλλον των μαθητών.

5. Οι τέχνες και τα γράμματα εντάσσονται οργανικά στην κεντρική αφήγηση των ιστορικών εξελίξεων και παύουν να αποτελούν ένα κεφάλαιο-παράρτημα στο τέλος του βιβλίου. Βασικός στόχος είναι να αναδειχθεί η σχέση τους με το ιστορικό γίγνεσθαι και να κατανοήσουν οι μαθητές με ποιο τρόπο τα ιστορικά γεγονότα αντικατοπτρίζονται στην τέχνη.

“Πρόταση με ενιαία λογική”

Βασικό χαρακτηριστικό, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΕΠ Γεράσιμο Κουζέλη, είναι ότι η πρόταση είναι συστηματική και ότι έχει μια ενιαία λογική. “Ίσως είναι το πρώτο βήμα στην περίοδο αυτής της διακυβέρνησης, που αλλάζει πράγματι το υλικό σε πολύ σημαντικό αντικείμενο της σχολικής εκπαίδευσης”, σημείωσε, προσθέτοντας πως το σχέδιο των αλλαγών ήταν αποτέλεσμα παραγωγικού διαλόγου τόσο με την επιστημονική όσο και με την εκπαιδευτική κοινότητα. Προανήγγειλε δε τον εξορθολογισμό και εκσυγχρονισμό το επόμενο διάστημα και άλλων μαθημάτων.

Μέλης της επιστημονικής επιτροπής

Η επιστημονική επιτροπή αποτελείται από τους πανεπιστημιακούς δασκάλους Πολυμέρη Βόγλη, Κώστα Κασβίκη, Γιώργο Κόκκινο, Χριστίνα Κουλούρη, Άγγελο Παληκίδη και Βασίλη Τσάφο. Οι συνεργάτες εκπαιδευτικοί είναι οι: Μαρία Βλαχάκη, Παναγιώτης Γατσωτής, Σοφία Γελαδάκη, Ιγνάτιος Καράμηνας, Ιωάννης Κασκαμανίδης, Χαράλαμπος Κουργιαντάκης, Γεωργία Κουσερή, Κωνσταντίνος Κωσταβασίλης, Γεώργιος Μακαρατζής, Γεωργία Παπανδρέου, Εμμανουήλ Περάκης, Τριαντάφυλλος Πετρίδης, Παναγιώτης Πυρπυρής, Βασιλική Σακκά, Θεοδώρα Χασεκίδου-Μάρκου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL