Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αυξημένες νεφώσεις
15 °C
13.1°C15.9°C
3 BF 90%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
11.0°C14.4°C
2 BF 77%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
12 °C
11.0°C13.2°C
4 BF 86%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
17.1°C18.0°C
5 BF 78%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
11 °C
10.7°C11.3°C
0 BF 100%
Ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες / Πτωτική η τάση των βάσεων στα περισσότερα τμήματα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες / Πτωτική η τάση των βάσεων στα περισσότερα τμήματα

Εκπλήξεις και διαφοροποιήσεις στα τέσσερα επιστημονικά πεδία αναμένονται φέτος στις βάσεις εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, αναμένεται πτώση των βάσεων στα περισσότερα τμήματα και κυρίως στις περιζήτητες σχολές. Ειδικότερα οι χαμηλότερες επιδόσεις φέτος των υποψηφίων κυρίως στη Φυσική αναμένεται να ρίξουν τις βάσεις στο πεδίο των Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών (Πολυτεχνικές Σχολές), ενώ πτώση των βάσεων αναμένεται και στις Ιατρικές σχολές κυρίως, στα τμήματα της περιφέρειας.

Οριακές θα είναι οι αυξομειώσεις στις σχολές των Ανθρωπιστικών Σπουδών και στις σχολές Οικονομίας και Πληροφορικής, ενώ σημαντική θα είναι η άνοδος των βάσεων των Παιδαγωγικών. Με τη συνδρομή του εκπαιδευτικού αναλυτή Γιώργου Χατζητέγα η “Αυγή” παρουσιάζει τις πρώτες εκτιμήσεις για τη διαμόρφωση των βάσεων ανά επιστημονικό πεδίο με βάση τα στατιστικά στοιχεία από τις βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών.

1ο επιστημονικό πεδίο:
Οριακές αυξομειώσεις

Οριακές αναμένεται να είναι οι αυξομειώσεις στις βάσεις για τις σχολές των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Οι επιδόσεις των υποψηφίων ήταν οριακά χαμηλότερες στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και σημαντικά χαμηλότερες στο μάθημα της Ιστορίας. Ωστόσο οι επιδόσεις στα Αρχαία ήταν πολύ καλύτερες συγκριτικά με πέρυσι, ενώ εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι στα Λατινικά το ποσοστό εκείνων που έγραψαν πάνω από 18 ανέβηκε από το 20,25% στο 28,32%.

Αν οι επιδόσεις αυτές συνεκτιμηθούν με το γεγονός ότι έχουμε 1.000 λιγότερους υποψηφίους, ότι έχουμε επαύξηση του αριθμού των θέσεων κατά 5% και λαμβάνοντας υπόψη και την επάνοδο των Παιδαγωγικών Σχολών, στο 1ο επιστημονικό πεδίο διαμορφώνεται μια εικόνα σταθερότητας με οριακές αυξήσεις των βάσεων.

2ο επιστημονικό πεδίο:
Κλειδί” για την πτώση των βάσεων η Φυσική

Καθοριστικό αποδεικνύεται το μάθημα της Φυσικής για την πτώση των βάσεων σε συνδυασμό και με την επαύξηση του αριθμού των εισακτέων. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στη Φυσική έγραψαν φέτος 5.261 άτομα, ενώ πέρυσι ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 7.764.

Σημειώνεται πως οι θέσεις στο 2ο επιστημονικό πεδίο είναι οριακά περισσότερες από τους υποψηφίους με αποτέλεσμα να υπάρχει ένα είδος “ελεύθερης πρόσβασης”, έστω και σε κάποιο χαμηλόβαθμο περιφερειακό ΤΕΙ. Όπως συνιστά ο κ. Χατζητέγας, η ευκαιρία αυτή δεν θα πρέπει να μείνει ανεκμετάλλευτη γιατί σε πολλές περιπτώσεις αναμένεται και η συγχώνευση αρκετών περιφερειακών πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

3ο επιστημονικό πεδίο:
Πτώση των βάσεων

Οι επιδόσεις στο μάθημα της Βιολογίας στην κλίμακα των αρίστων που διεκδικούν τις Ιατρικές σχολές είναι εμφανώς χαμηλότερες. Χαμηλότερες ήταν και οι επιδόσεις των υποψηφίων στα μαθήματα της Χημείας και της Φυσικής. Το γεγονός αυτό μεταφράζεται σε μια πτώση των Ιατρικών σχολών, η οποία θα είναι μικρότερη στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη αλλά μεγαλύτερη στα περιφερειακά τμήματα, όπου αναμένεται να πέσουν έως και 300 μόρια.

4ο επιστημονικό πεδίο:
Σταθερότητα με οριακές τάσεις ανόδου

Στο πεδίο αυτό έχουμε μια εντυπωσιακή επαύξηση των άριστων επιδόσεων στο μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας, στο οποίο 4.884 υποψήφιοι έγραψαν πάνω από 18 έναντι 2.285 σε σχέση με πέρυσι. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις χαμηλότερες επιδόσεις στο μάθημα της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον και την επαύξηση του αριθμού των θέσεων, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα παρατηρηθεί μάλλον σταθερότητα, με οριακές όμως τάσεις ανόδου στα κεντρικά τμήματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Παιδαγωγικά:
Βέβαιη η άνοδος

Μεγάλη θα είναι άνοδος στις Παιδαγωγικές σχολές, η οποία μάλιστα στα περιφερειακά τμήματα αναμένεται να υπερβεί έως και τα 2.000 μόρια. Τα Παιδαγωγικά αποτελούν πρωτίστως προνομιακό πεδίο για τους υποψηφίους των ανθρωπιστικών σπουδών. Αυτό συμβαίνει καθώς συνήθως καταγράφονται καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με υποψηφίους των υπόλοιπων ομάδων προσανατολισμού. Υπενθυμίζεται ότι φέτος καταργήθηκε το ξεχωριστό επιστημονικό πεδίο των Παιδαγωγικών Σχολών, οι οποίες είναι “ανοιχτές” σε όλους τους υποψηφίους χωρίς την εξέταση επιπρόσθετου μαθήματος.

Άλλοι παράγοντες

Πέρα από τις βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων, καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των βάσεων θα έχει και η στάση που θα κρατήσουν οι υποψήφιοι απέναντι στο νέο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Θα έχουν αυξημένη ζήτηση τα τμήματα ή θα παραμείνουν στα ίδια περίπου επίπεδα με εκείνα των ΤΕΙ Αθήνας - Πειραιά; Αναμένουμε ακόμη να δούμε πώς θα επηρεάσουν τις προτιμήσεις των υποψηφίων οι διαβουλεύσεις για τις επικείμενες ενοποιήσεις πανεπιστημίων - ΤΕΙ και ο παράγοντας των μετεγγραφών.

Προσοχή στα μηχανογραφικά

Από την Πέμπτη 5 Ιουλίου έως τη Δευτέρα 16 Ιουλίου οι υποψήφιοι θα μπορούν να υποβάλλουν οριστικά το μηχανογραφικό τους δελτίο στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://exams.it.minedu.gov.gr. Σε περίπτωση που κάποιος υποψήφιος προχωρήσει στην οριστική υποβολή του μηχανογραφικού και ύστερα θελήσει να το τροποποιήσει, θα πρέπει να απευθυνθεί στο λύκειό του ώστε να ακυρωθεί και να υποβληθεί εκ νέου. Υπενθυμίζεται ότι η ημερομηνία είναι καταληκτική και μετά την παρέλευση της προθεσμίας κανένας υποψήφιος δεν θα μπορεί να οριστικοποιήσει το μηχανογραφικό του δελτίο.

Πριν από την οριστικοποίηση του μηχανογραφικού οι υποψήφιοι θα πρέπει:

1. Να επικεντρωθούν στις επιθυμίες, τις προτιμήσεις και τις κλίσεις τους. Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες στην επιλογή σπουδών και εργασίας είναι να διαλέξουν τα παιδιά ένα αντικείμενο που να τους κινεί το ενδιαφέρον και την αγάπη για τη γνώση.

2. Να εξετάσουν προσεκτικά αν οι σχολές που τους κεντρίζουν το ενδιαφέρον οδηγούν σε επαγγέλματα που τους ταιριάζουν και τους αρέσουν. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα παιδιά καλό θα είναι να ενημερωθούν και για άλλους επιστημονικούς κλάδους με το σκεπτικό ότι μπορεί να ανακαλύψουν ακόμα περισσότερα πεδία που να τους αρέσουν.

3. Να μελετήσουν τα προγράμματα σπουδών των σχολών που τους ενδιαφέρουν και να διερευνήσουν τα επαγγελματικά δικαιώματα κάθε τμήματος. Για παράδειγμα, στη Σχολή Μηχανικών του νέου Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής οι σπουδές θα είναι τετραετούς διάρκειας, ενώ του ΕΜΠ είναι πενταετούς.

4. Αν οι υποψήφιοι έχουν καταλήξει στη σχολή που τους αρέσει, ας μην παρασυρθούν και επιλέξουν άλλη σχολή με υψηλότερη βαθμολογία που στην πραγματικότητα δεν θα είναι εκείνη που επιθυμούν πραγματικά. Όπως επισημαίνουν εκπαιδευτικοί αναλυτές, ένα συνηθισμένο λάθος που κάνουν τα παιδιά (που παρασύρονται και από τους γονείς) είναι να επιλέγουν σχολές κατά αύξουσα σειρά των μορίων τους. Επομένως η σειρά των προτιμήσεων θα πρέπει να αντανακλά τις επιθυμίες των παιδιών άσχετα με τον αριθμό των μορίων.

5. Αν υποψήφιοι “ποντάρουν” σε μια μετεγγραφή, θα πρέπει να δουν πρώτα αν πληρούν τις προϋποθέσεις και κυρίως αν υπάρχουν τα αντίστοιχα τμήματα στις περιοχές όπου επιθυμούν να μετεγγραφούν. Αναφέρουμε ενδεικτικά την περίπτωση που κάποιοι υποψήφιοι στόχευαν σε μια μετεγγραφή από τα ΤΕΙ της περιφέρειας στην Αθήνα (πλέον δεν υπάρχουν τα ΤΕΙ Αθήνας - Πειραιά).

Σοφία Ιωαννίδου, 18 ετών, Αθήνα

"Αξίζει να κουραστούμε για τους στόχους μας"

Πρέπει να προσπαθούμε για το καλύτερο, να πιστεύουμε στον εαυτό μας, να ακούμε τα “θέλω” μας και όχι τα “θέλω” των άλλων. Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνει μέσω της “Αυγής” η 18χρονη Σοφία Ιωαννίδου. Η επιτυχία της Σοφίας δεν έγκειται μόνο στο γεγονός ότι συγκέντρωσε 18.575 μόρια με στόχο την εισαγωγή της σε σχολή της Οδοντιατρικής. Διένυε ήδη τον πρώτο της χρόνο στη Φαρμακευτική Αθηνών όταν αποφάσισε ότι η επιλογή αυτή δεν της ταίριαζε.

Με αποφασιστικότητα και με τη στήριξη των γονιών της αποφασίζει τον περασμένο Μάρτιο να ξαναδώσει Πανελλαδικές. "Στην αρχή φοβήθηκα, δεν είναι εύκολο να μπεις πάλι σε μια τέτοια διαδικασία" λέει. "Όμως αν θες κάτι πραγματικά, αξίζει να το κάνεις, ανακαλύπτουμε δυνάμεις που πολλές φορές δεν ξέραμε ότι είχαμε, επομένως αξίζει να κουραστείς".

Το ζητούμενο πάντως, σύμφωνα με τη Σοφία, είναι τα παιδιά να παραμένουν πιστά στους στόχους τους κατά την προετοιμασία τους για τις εξετάσεις, χωρίς όμως να απομονώνονται από τη ζωή γύρω τους. Δηλώνει αισιόδοξη για το μέλλον σημειώνοντας πως προς το παρόν δεν σκέφτεται να φύγει στο εξωτερικό μετά τις σπουδές της. Αντίθετα θα ήθελε να μείνει στην Ελλάδα, αν βέβαια οι συνθήκες το επιτρέψουν.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL