Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C24.6°C
2 BF 54%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
18.0°C24.3°C
2 BF 53%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C20.9°C
4 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
19.9°C20.8°C
3 BF 56%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.4°C23.9°C
2 BF 35%
Το σποτάκι του ΣΥΡΙΖΑ "σκανδάλισε" κανάλια και ΕΣΗΕΑ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Το σποτάκι του ΣΥΡΙΖΑ "σκανδάλισε" κανάλια και ΕΣΗΕΑ

Συμφωνείς - διαφωνείς, σ’ αρέσει - δεν σ’ αρέσει, το σποτ του ΣΥΡΙΖΑ, με το οποίο απασχολείται το σύνολο της μιντιακής επικράτειας, κατάφερε δύο πράγματα.

* Πρώτον, και δυσκολότερο, για πρώτη φορά να επιβάλει στην επικαιρότητα τη δική του ατζέντα, ενώ εδώ και ένα χρόνο τα ΜΜΕ αγνοούν -ή και αποκρύπτουν- κάθε πρωτοβουλία και δράση του κόμματος και του αρχηγού του.

* Δεύτερον, να καταδείξει ακόμη μια φορά αυτό που κάθε έρευνα γνώμης δείχνει με εμφατικό τρόπο, ότι δηλαδή τα ΜΜΕ (και οι δημοσιογράφοι) βρίσκονται στον πάτο της αξιοπιστίας.

Το σατιρικό σποτ προβάλλει μια γυναίκα στον ρόλο της δημοσιογράφου, η οποία μαζεύει 50ευρα που πέφτουν από τον ουρανό αναφωνώντας «Ο Κυριάκος μας. Ο σωτήρας μας, ο πρωθυπουργός μας», ενώ στη συνέχεια προβάλλονται κάρτες και φωνή από πίσω να ρωτάει για τα 20 εκατ. ευρώ των φορολογουμένων στα ΜΜΕ χωρίς κριτήρια, χωρίς διαφάνεια, χωρίς λογαριασμό, με στόχο τη χειραγώγηση της ενημέρωσης.

Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι το σποτ είναι «ισοπεδωτικό για τους δημοσιογράφους» και μπορεί να οδηγεί σε αντίστοιχες ισοπεδωτικές αντιλήψεις (του είδους «αλήτες - ρουφιάνοι - δημοσιογράφοι») απαξιωτικές για ένα επαγγελματικό σώμα, επικίνδυνες για την κοινωνία. Στο ίδιο πνεύμα το σποτ κατηγορείται επίσης για «λαϊκισμό» και πάλι στην αντίληψη ότι «τσουβαλιάζει» με ανάλογο τρόπο με τον δεξιό λαϊκισμό, π.χ. του τύπου «οι τεμπέληδες δημόσιοι υπάλληλοι». Δεν μπορείς να κατακρίνεις το ένα και να υιοθετείς το άλλο αν θέλεις να είσαι συνεπής, λένε.

Επιβάλλεται να συμφωνήσουμε ότι αυτές οι απόψεις δεν εκκινούν από κανενός είδους «καθωσπρεπισμό» παρόμοιο με αυτόν που απαντάται συχνά στα ΜΜΕ. Πολύ περισσότερο που ορισμένοι το παίρνουν προσωπικά, του είδους «με θίγει». Διότι το «με θίγει» είναι κάτι εξαιρετικά ασαφές, με την έννοια ότι δεν μπορεί να αποτελεί μονάδα μέτρησης: τον έναν τον θίγει να φοράς μίνι φούστα, εμένα με θίγει η ιδιωτικοποίηση του νερού.

Viral το σποτάκι

Το σποτ του ΣΥΡΙΖΑ πάτησε πάνω στην εδραιωμένη αντίληψη που υπάρχει στην κοινωνία και αναδεικνύεται σε κάθε ευκαιρία και σε κάθε μέτρηση κοινής γνώμης, την αναξιοπιστία των ΜΜΕ (η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στην έλλειψη ανεξαρτησίας). Από τους Δημοσιογράφους Χωρίς Σύνορα, μέχρι το Ευρωβαρόμετρο και την πιο πρόσφατη έκθεση του Reuters (έρευνα Reuters Institute for the Study of Journalism), που δείχνει χαμηλή εμπιστοσύνη των Ελλήνων στα ελληνικά ΜΜΕ: σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, η εμπιστοσύνη στα ΜΜΕ μόλις φτάνει το 28%. Και η δημοσιογραφία βρίσκεται στον πάτο των αξιών στην ελληνική κοινωνία.

Το σποτ πατάει ακριβώς σε αυτή την αντίληψη για να αναδείξει την αδιαφάνεια με την οποία η κυβέρνηση διαχειρίζεται 20 εκατ. ευρώ των φορολογουμένων προς τα ΜΜΕ -καμπάνια για τον κορωνοϊό- χωρίς να δίνει λογαριασμό σε κανέναν. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι η απήχηση του σποτ ήταν εξαιρετική: μέχρι χθες το απόγευμα στις 6 οι προβολές ήταν πολύ περισσότερες από 533.000! Από αυτές, μόνο 162.000 ήταν μέσω YouTube και 371.000 μέσω FaceBook, χωρίς να μετρώνται και άλλες πλατφόρμες.

Να ξεκαθαρίσουμε ότι το σποτ δεν είναι παρά ένα από τα πολλά σποτ που βγάζει κατά καιρούς ο ΣΥΡΙΖΑ για χρήση από τα social media. Η πρακτική αυτή επιτρέπει στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να έχει στοιχειώδη παρέμβαση στην κοινωνία, καθώς τα παραδοσιακά - συστημικά media αγνοούν και αποκρύπτουν οποιαδήποτε παρέμβαση ή δήλωση. Όπως έχουν κάνει και για τη λίστα των 20 εκατ., έχουν αγνοήσει κάθε κριτική και κάθε αίτημα λογοδοσίας.

Οι θεσμικές παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ

Πριν από το σποτ ο ΣΥΡΙΖΑ επιχείρησε με κάθε θεσμικό τρόπο να επιβάλει στην κυβέρνηση δημόσια λογοδοσία για το δημόσιο χρήμα. Εκτός από συνεχείς αναφορές των στελεχών και των ΜΜΕ του ΣΥΡΙΖΑ, ερώτηση κατατέθηκε στη Βουλή ήδη πριν από σχεδόν τρεις μήνες, στις 27 Μαρτίου. Άλλη μία ερώτηση κατατέθηκε στη συνέχεια και προ ημερών ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας έκανε αίτηση κατάθεσης εγγράφων στον πρωθυπουργό. Και αναμένει. Με λίγα λόγια, το σποτάκι ήρθε ύστερα από τρεις μήνες, κατά τους οποίους η κυβέρνηση σφυρίζει αδιάφορα: «Βρε, δεν πα’ να λέτε;».

Εάν όμως οφείλει κάποιον πρωτίστως να προβληματίσει η έλλειψη αξιοπιστίας και ανεξαρτησίας των ΜΜΕ, όπως αποτυπώνεται σε όλες τις έρευνες, ιδίως από την έναρξη της κρίσης, περί το 2011-12, είναι τα δημοσιογραφικά σωματεία, η ΕΣΗΕΑ, η ΠΟΕΣΥ και οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι.

Το σποτ του ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να κάνει πολλούς δημοσιογράφους να συζητήσουν για τη δημοσιογραφία με αφορμή την κριτική στο σποτ. Οι ίδιοι αυτοί δημοσιογράφοι δεν είπαν κουβέντα για την κατανομή των 20 εκατ. Δεν μίλησαν για διαφάνεια, δεν μίλησαν για ισομέρεια στα κονδύλια, δεν απασχολήθηκαν με τους αποκλεισμούς.  Ίσως είναι καιρός τώρα πια να απαιτήσουν την άμεση δημοσιοποίηση της λίστας.

Ο Παντελής Μπουκάλας το έχει κάνει, ο Πάσχος Μανδραβέλης το έχει κάνει, η "Καθημερινή" το έκανε δεύτερη φορά προχθές, με κύριο άρθρο. Η Ντόρα Μπακογιάννη ζήτησε τη δημοσιοποίηση της λίστας, το ίδιο και η Φώφη Γεννηματά. Ο κλοιός στενεύει και η Ν.Δ. οφείλει να δώσει απαντήσεις και όχι να μαγειρεύει.

Δύο μέτρα και δύο σταθμά η ΕΣΗΕΑ

Η στάση της ΕΣΗΕΑ, από την άλλη, είναι τουλάχιστον προβληματική. Από την αρχή της καραντίνας μέχρι το τέλος της, και σήμερα ακόμη, δεν βρήκε λέξη να πει για τον αποκλεισμό των δημοσιογράφων από την ενημέρωση και για τη συστηματική και ολοκληρωτική μονοφωνία των ΜΜΕ. Ο περιορισμός της δημοσιογραφικής λειτουργίας και τα εμπόδια στην άσκηση του δημοσιογραφικού επαγγέλματος στο lockdown και μετά, με αφορμή τον κορωνοϊό, παρά τις συνεχείς ανακοινώσεις διεθνών οργανισμών και παρατηρητηρίων, πέρασαν στην Ελλάδα χωρίς να ανοίξει μύτη...

Με αυτό το βάρος η ΕΣΗΕΑ δείχνει να έχει δύο μέτρα και δύο σταθμά: έπειτα από τρεις μήνες συνεχών οχλήσεων του ΣΥΡΙΖΑ για τις λίστες των 20 εκατ. ευρώ -κατ’ εξοχήν πεδίο παρέμβασης για το σωματείο των δημοσιογράφων- έφτασε μόλις την περασμένη Παρασκευή να ζητήσει συνάντηση με τον Στέλιο Πέτσα.

Προσοχή: Δεν ζήτησε δημοσιοποίηση της λίστας, αλλά «συνάντηση» προκειμένου να ενημερωθεί «για τα κριτήρια με τα οποία εντάχθηκαν ΜΜΕ στις καμπάνιες». «Θεωρούμε ότι η αξιοπιστία των ΜΜΕ εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη διαφάνεια στη χρηματοδότησή τους, και ιδιαίτερα όταν πρόκειται για κρατική διαφήμιση» αναφέρει.

Κι αν πήρε τρεις μήνες για να ζητήσει συνάντηση με τον κ. Πέτσα, η επιστολή στον Πάνο Σκουρλέτη έφυγε μέσα σε τρεις ώρες, μεσάνυχτα Παρασκευής. Η ΕΣΗΕΑ «στηλιτεύει τον απαράδεκτο διασυρμό συλλήβδην του δημοσιογραφικού κόσμου μέσω του προκλητικού βίντεο που δημοσιεύσατε στον βωμό της πολιτικής αντιπαράθεσης και της αντιπολιτευτικής τακτικής» λέει στον Π. Σκουρλέτη και συμπληρώνει, λες και ο γραμματέας του ΣΥΡΙΖΑ διαχειρίζεται κρατικά κονδύλια, ότι η ΕΣΗΕΑ «διαχρονικά και σταθερά ζητεί διαφάνεια και ισοτιμία σε οποιαδήποτε διαδικασία σχετίζεται, άμεσα ή έμμεσα, με οικονομική ενίσχυση των ΜΜΕ».

Η ΕΣΗΕΑ ακόμα περιμένει να της κλείσει ραντεβού ο Στ. Πέτσας για το θέμα των 20 εκατ. ευρώ. Ο Πάνος Σκουρλέτης απάντησε στην ΕΣΗΕΑ την επόμενη μέρα. Σήμερα το πρωί, μάλιστα, θα έχει τηλεδιάσκεψη και αμέσως μετά θα συνεδριάσει το Δ.Σ.

Π. Σκουρλέτης: Μεγάλο πολιτικό σκάνδαλο

Ο γραμματέας του ΣΥΡΙΖΑ στην επιστολή του στην ΕΣΗΕΑ υποστηρίζει πως ο στόχος του σποτ δεν ήταν να προσβάλει τον δημοσιογραφικό κόσμο και τονίζει ότι η πλειονότητα των δημοσιογράφων δεν μπορεί να ταυτιστεί με τη μορφή που παρουσιάζει.

«Θεωρούμε ότι πρόκειται για μεγάλο πολιτικό σκάνδαλο, μια ενέργεια που αδικεί και τα ΜΜΕ και τους δημοσιογράφους συνολικά, αλλά και ολόκληρη την κοινωνία, θέτοντας σοβαρό θέμα δημοκρατικής λειτουργίας» σημείωσε ο Π. Σκουρλέτης και έκανε λόγο για «διαχρονικά φαινόμενα στρέβλωσης και το γεγονός ότι δίπλα στους εργάτες του δημοσιογραφικού μόχθου θα συναντήσει κάποιος και μεγαλοδημοσιογράφους με ‘επιχειρηματική’ αντίληψη, η οποία συχνά υπερισχύει της δημοσιογραφικής τους ιδιότητας. Προφανώς αυτή η κατηγορία δημοσιογράφων δεν είναι υπεράνω κριτικής».

Καταλήγει επισημαίνοντας τις «μεγάλες ευθύνες της κυβέρνησης σε αυτή την υπόθεση του κυβερνητικού εκπροσώπου και του πρωθυπουργού, οι οποίοι οφείλουν να δώσουν επιτέλους εξηγήσεις, πρέπει να αναδεικνύονται με τη συμβολή όλων όσοι επιθυμούν να λειτουργούν υπέρ της πλουραλιστικής ενημέρωσης».

Η ΠΟΕΣΥ

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Συντακτών (ΠΟΕΣΥ) καλεί τον ΣΥΡΙΖΑ να αποσύρει το βίντεο και ζητάει διαφάνεια από την κυβέρνηση: «Καταδικάζει τον απαράδεκτο διασυρμό των Ελλήνων δημοσιογράφων» και «καλεί τον ΣΥΡΙΖΑ να αποσύρει άμεσα το βίντεο». Επίσης «καλεί την κυβέρνηση να δώσει άμεσα στη δημοσιότητα πλήρη στοιχεία για την αδιαφανή ανάθεση του κονδυλίου των 20 εκατομμυρίων ευρώ σε ιδιοκτήτες ΜΜΕ, που έχει προκαλέσει σωρεία αντιδράσεων στον δημοσιογραφικό και όχι μόνο χώρο».

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL