Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
18.2°C22.4°C
3 BF 46%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
16.0°C20.2°C
2 BF 40%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
18.8°C21.5°C
2 BF 56%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.3°C21.9°C
3 BF 59%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
18.9°C20.1°C
2 BF 42%
Άφθονο κρατικό χρήμα στους «γαλάζιους» των ΜΜΕ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Άφθονο κρατικό χρήμα στους «γαλάζιους» των ΜΜΕ

«Βόηθα με, φτωχέ, να μην σου μοιάσω» λέει μια παροιμία που αναφέρεται στους πλούσιους πλεονέκτες οι οποίοι εκμεταλλεύονται την αδυναμία των φτωχών. Η έκφραση ταιριάζει γάντι στο μοίρασμα στα ΜΜΕ των 20 εκατ. ευρώ της καμπάνιας ενημέρωσης για τον κορωνοϊό: ενισχύει τους μεγάλους και ισχυρούς ομίλους της Αθήνας στερώντας από τους μικρούς και περιφερειακούς σημαντικά κονδύλια για την επιβίωσή τους.

Όμως η μοιρασιά δεν είναι μόνο θέμα μεγέθους. Σχετίζεται και με «ποιοτικά κριτήρια», όπως για παράδειγμα εάν τα ΜΜΕ είναι υπέρ της κυβέρνησης και πόσο υπέρ, οπότε το ύψος του ποσού κατανέμεται αναλόγως.

Ο κ. Πέτσας, αρμόδιος υφυπουργός Παρά τω Πρωθυπουργώ, κατέθεσε στη Βουλή την περασμένη εβδομάδα τη λίστα με 1.232 ΜΜΕ (έντυπα, τηλεοπτικά κανάλια, ραδιοφωνικούς σταθμούς και ιστοσελίδες) τα οποία έλαβαν καταχωρήσεις της διαφημιστικής εκστρατείας ενημέρωσης για την Covid-19 «Μένουμε Σπίτι» και «Μένουμε Ασφαλείς», συνολικού ύψους 20 εκατ. ευρώ. Ο κ. Πέτσας δεν απάντησε όμως πόσα χρήματα πήρε το κάθε μέσο.

Τι δείχνει η έρευνα της "Α"

Σύμφωνα με έρευνα που έκανε η «Αυγή» στην Αθήνα και την Περιφέρεια και ύστερα από επικοινωνία της με πολλά μέσα ενημέρωσης προκύπτει ότι:

1. Μοιράστηκαν λίγα χρήματα σε πολλούς και πολλά σε λίγους. Σύμφωνα με υπολογισμούς τα ΜΜΕ της περιφέρειας, τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί και εφημερίδες, δεν πήραν αθροιστικά περισσότερα από 1,5 με 2 εκατ. ευρώ.

Περί τις 200 εφημερίδες της περιφέρειας, περί τους 57 περιφερειακής εμβέλειας τηλεοπτικούς σταθμούς σε όλη τη χώρα και γύρω στους 190 ραδιοφωνικούς σταθμούς, όλοι αυτοί μαζί με τους συνδεδεμένους ιστοτόπους τους δεν φαίνεται να υπερβαίνουν σε αμοιβές τα 2 εκατ. ευρώ.

2. Περισσεύουν έτσι 18 εκατ. για τα αθηναϊκά ΜΜΕ: τους μεγάλους τηλεοπτικούς σταθμούς, που πήραν τη μερίδα του λέοντος, μεγάλους μιντιακούς ομίλους με κανάλια ή ραδιοφωνικούς σταθμούς, εφημερίδες και ιστοσελίδες που αποκόμισαν εκατομμύρια, μεγάλες «γαλάζιες» εφημερίδες που έλαβαν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, ακόμα και ανεξαρτήτως κυκλοφορίας και επιρροής, και κίτρινες ιστοσελίδες, όμως στη μάχη από νωρίς «με τον Κυριάκο», που είδαν τους κόπους τους να αποδίδουν καρπούς.

Μαζί με αυτούς, ένα κάρο ακόμη μικρές, ανύπαρκτες, ασήμαντες και «ψεκασμένες» ιστοσελίδες με ασήμαντο λειτουργικό κόστος που έλαβαν μικροποσά, περί τα 1.000 ως και 10.000 ευρώ.

3. Τα "δικά μας παιδιά" ανταμείβονται. Δεν επωφελήθηκαν όλα τα κεντρικά ΜΜΕ από την κυβερνητική γενναιοδωρία. Η σκανδαλώδης ενίσχυση των «γαλάζιων» ΜΜΕ προκύπτει από την αποδυνάμωση των μη κυβερνητικών. Πρώτα απ’ όλα προκαλεί εντύπωση η απροκάλυπτη δυσμενής διακριτική μεταχείριση του ομίλου Documento του Κώστα Βαξεβάνη, που αποκλείστηκε εντελώς και χωρίς προσχήματα από την καμπάνια.

Η εταιρεία απέστειλε εξώδικο στην εταιρεία Initiative, η οποία ανέλαβε να κάνει το πλάνο κατανομής του κονδυλίου των 20 εκατ. στα ΜΜΕ, και προαναγγέλλει προσφυγή στα αστικά και ποινικά δικαστήρια «για αδιαφανή διαχείριση και διανομή κρατικού χρήματος εν κρυπτώ και κατά το δοκούν» με πρόσχημα τη δημόσια υγεία.

Και εάν ο Βαξεβάνης είναι μια ακραία και μάλλον μοναδική περίπτωση απροκάλυπτου αποκλεισμού, η “Αυγή”, ο 105,5 Στο Κόκκινο, η “Εφημερίδα των Συντακτών”, ο “Δρόμος της Αριστεράς” κ.λπ. εντάχθηκαν προσχηματικά στο διαφημιστικό πλάνο, προκειμένου να υποστηριχθεί ενός είδους αμεροληψία και να κλείσουν στόματα, αλλά τα ποσά ανατρέπουν τους όποιους ισχυρισμούς:

Η “Αυγή” έλαβε 10.500 ευρώ, ο 105,5 Στο Κόκκινο έλαβε 5.000 ευρώ και η “Εφημερίδα των Συντακτών” 39.000 ευρώ. Σημειωτέον ότι η “Εφημερίδα των Συντακτών” είναι η δεύτερη σε πωλήσεις ημερήσια πολιτική εφημερίδα. Πήραν ποσά της τάξεως των 40.000 “Τα Νέα”; Ή μήπως ο “Ελεύθερος Τύπος”; Αστεία πράγματα.

5. Θολώνουμε τα νερά με μικροποσά στους περιφερειακούς και στις ιστοσελίδες. Στην περιφέρεια έχει γίνει ανέκδοτο το «χιλιαρικάκι». Με 1.000 ευρώ αμείφθηκαν για σποτ και καταχωρήσεις ένα σωρό ραδιοφωνικοί σταθμοί, μικρές τοπικές εφημερίδες και ιστοσελίδες. Το ποσό είναι υπέρ αρκετό εάν εργάζονται ο ιδιοκτήτης και η γυναίκα του, όμως είναι απολύτως ανεπαρκές εάν υπάρχει προσωπικό 10 ή 15 ατόμων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 1.232 μέσα που ενισχύθηκαν με το κονδύλι των 20 εκατ. ευρώ τα μισά (627) είναι ιστοσελίδες. Από αυτές ορισμένες είναι ανύπαρκτες, άλλες παντελώς αναξιόπιστες, άλλες με αναρτήσεις δυο φορές την εβδομάδα.

Καλό Γενάρη...

Τα επίσημα και ακριβή στοιχεία κατανομής της καμπάνιας των 20 εκατ. ευρώ ανά μέσο και με συγκεκριμένα ποσά δεν αναμένονται πριν από το τέλος του έτους, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο Στ. Πέτσας. Ας έχουμε υπομονή, πάντως, αφού από Σεπτέμβριο ίσως χρειαστεί και νέο πακέτο ενημέρωσης για τον κορωνοϊό...

Δώρο στους καναλάρχες 10 εκατ., όταν αρνούνται να πληρώσουν 4 για την υγεία των εργαζομένων τους

Η κυβέρνηση μηδενίζει τον φόρο διαφήμισης - Οι ιδιοκτήτες των τηλεοράσεων δεν έχουν κάνει βήμα πίσω από τις διεκδικήσεις τους κατά των εργαζομένων και της περίθαλψής τους

Να μηδενίσει τον φόρο διαφήμισης στην τηλεόραση, που σήμερα είναι 5%, προγραμματίζει η κυβέρνηση προσφέροντας ακόμη μια διευκόλυνση στους μεγάλους τηλεοπτικούς σταθμούς, την ώρα που οι ίδιοι οι μεγάλοι σταθμοί προσφεύγουν κατά των εργαζομένων τους: με αίτημα που έχουν καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας ήδη από το 2018 ζητούν να καταργηθεί η εισφορά 2% υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ, δηλαδή του υγειονομικού ταμείου των δημοσιογράφων και εργαζομένων στον Τύπο και τα άλλα ΜΜΕ.

Μειωμένα έσοδα για τον ΕΔΟΕΑΠ

Και ενώ η απόφαση του Α’ Τμήματος του ΣτΕ αναμένεται περί τα μέσα Ιουλίου 2020, οι ιδιοκτήτες των τηλεοράσεων δεν έχουν κάνει βήμα πίσω από τις διεκδικήσεις τους κατά των εργαζομένων και της περίθαλψής τους, εν μέσω μάλιστα της πανδημίας και της ανάγκης για ενίσχυση των συστημάτων Υγείας.

Ήδη η αναλογιστική μελέτη που συντάσσει ο ΕΔΟΕΑΠ για τα έσοδα του 2020 προβλέπει μείωση εσόδου από το 2% -εάν τελικώς διατηρηθεί- κατά τουλάχιστον 20% σε σχέση με πέρυσι, την ώρα μάλιστα που ο Οργανισμός χρειάζεται ενίσχυση λόγω της πανδημίας.

Στ. Πέτσας: Σύντομα τα... μαντάτα

Απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή την περασμένη εβδομάδα, ο Στέλιος Πέτσας ανέφερε: «Εμείς προτιθέμεθα να εξετάσουμε τον φόρο διαφήμισης του 5%, όπως είπατε, κ. Κεγκέρογλου, το επόμενο διάστημα και θα είμαι σύντομα σε θέση να σας πω περισσότερα».

Το νέο «δώρο» που ετοιμάζει η κυβέρνηση για τους καναλάρχες έρχεται ύστερα από κίνητρο που έλαβαν το 2017 (άρθρο 12 του Ν. 4499/2017) προκειμένου να συμφωνήσουν να καταβάλλουν το 2% επί του τζίρου στον ΕΔΟΕΑΠ, λόγος για τον οποίο μειώθηκε ο εν λόγω φόρος τηλεοπτικής διαφήμισης από 20% σε μόλις 5% -το οποίο οδεύει επίσης προς κατάργηση.

Με τον τρόπο αυτόν οι ιδιοκτήτες τηλεοπτικών σταθμών επωφελούνται από σειρά ρυθμίσεων στήριξης, γενικών για τους κλάδους που πλήττονται και ειδικών, όπως τα 20 εκατ., για τις καμπάνιες αντιμετώπισης του κορωνοϊού και άλλες κρατικές καμπάνιες.

Ο φόρος 20% στις τηλεοπτικές διαφημίσεις επιβλήθηκε ως μνημονιακή υποχρέωση το 2010 και ίσχυσε έως το 2018, οπότε με τροπολογία (αρ. 12 Ν. 4499/2017) μειώθηκε σε 5%. Η μείωση απέφερε στους καναλάρχες περί τα 30 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ η κατάργηση και του 5% που απέμεινε θα αποφέρει άλλα 10 εκατ. Οι ίδιοι καναλάρχες διεκδικούν να μην πληρώνουν ούτε στον ΕΔΟΕΑΠ επί του τζίρου 2%, δηλαδή περί τα 4 εκατ. ετησίως.

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL