Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.8°C19.3°C
1 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
16 °C
11.6°C19.0°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
12.0°C15.9°C
2 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.8°C19.7°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C15.7°C
0 BF 82%
Δραματικές σχολές - Δραματική κατάσταση
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Δραματικές σχολές - Δραματική κατάσταση

Νέα σπουδαστική χρονιά και για τις δραματικές σχολές. Με ενθουσιασμό και ελπίδες προσέρχονται νέοι άνθρωποι, σε έναν χώρο σπουδών όπου η κατάσταση δεν είναι και η πιο καλή. Και γιατί η κατάσταση στη θεατρική παιδεία να είναι διαφορετική από αυτήν στην παιδεία γενικώς και στη χώρα γενικότερα;

Κατά το παρελθόν, οι δραματικές σχολές, ελλείψει άλλων συστηματικών σπουδών τέχνης, «παρήγαγαν» πλήθος νέων δημιουργών σε πολλούς τομείς.

Τι γίνεται όμως τώρα; Ακολούθησαν αυτές οι σχολές την εποχή, τις εξελίξεις και την παγκόσμια εμπειρία; Κάποιες μονάδες εντός των σχολών, ναι. Αλλά στην συντριπτικότατη πλειοψηφία τους, όχι. Και πώς άλλωστε να λειτουργήσει μια σχολή και να καλύψει τις ανάγκες του 2013, όταν το προεδρικό διάταγμα για τον κανονισμό λειτουργίας Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης (εξαιρουμένων των σχολών του Εθνικού Θεάτρου και του ΚΘΒΕ) υπογράφουν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ως Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο Απόστολος Κακλαμάνης ως υπουργός Εθνικής Παιδείας και η Μελίνα Μερκούρη ως υπουργός Πολιτισμού, στις 13 Σεπτεμβρίου του 1983! Μη φανταστεί κανείς ότι αυτό το Προεδρικό Διάταγμα ήταν κάτι φρέσκο. Προσαρμογή παλαιοτέρων νόμων και διατάξεων σε ένα νέο κανονιστικό κείμενο ήταν. Και μακάρι να το λάβαιναν υπ όψιν τους πολλές σχολές σήμερα. Το κακό είναι ότι ούτε αυτό το παρωχημένο σε δεσμεύσεις, όσον αφορά μαθήματα, αίθουσες και επάρκεια των διδασκόντων, δεν ακολουθούν πολλές από αυτές.

Οι σχολές θεάτρου ελέγχονται από το υπουργείο Πολιτισμού. Μια ομάδα εξαιρετικά ολιγάριθμων υπαλλήλων πρέπει να φροντίσει για την εύρυθμη λειτουργία τους. Σε εγκαταστάσεις, προγράμματα, επάρκεια διδασκόντων. Παρ' όλες τις φιλότιμες προσπάθειες των υπαλλήλων, η απουσία ελέγχου είναι πασιφανής. Αλήθεια, ποιοι διδάσκουν σε αυτές; Τα ονόματα που δίδονται στο υπουργείο μπαίνουν στην αίθουσα ή απλώς κοσμούν τα διαφημιστικά φυλλάδια; Πολύ συχνά βλέπουμε να προσπαθούν να «δημιουργούν» ηθοποιούς ηθοποιοί ή σκηνοθέτες που δεν τα κατάφεραν και τόσο καλά με την προσωπική τους εργασία στο σανίδι.

Λειτουργούν τόσο πολλές σχολές θεάτρου μόνο εξ αιτίας του ιδεαλιστικού οράματος κάποιων να προσφέρουν στους νέους ανθρώπους; Υπάρχουν και αυτοί. Όμως υπάρχουν και οι άλλοι που έχουν δει την αγωνία των παιδιών σαν ευκαιρία για κέρδος. Είναι γνωστή στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ των δραματικών σχολών η περίπτωση μιας από αυτές που πορεύτηκε με πλήθος επιδοτήσεων κρατικών και ευρωπαϊκών. Με προφανή πληροφόρηση, και μόνο αυτή, πριν κάποιος άλλος το πάρει χαμπάρι...

Η εποχή των μυθικών ανθρώπων της θεατρικής παιδείας έχει παρέλθει. Ο Κάρολος Κουν, ο Πέλος Κατσέλης, η Κατίνα Παξινού και άλλοι σπουδαίοι δάσκαλοι ηθοποιών δεν υπάρχουν πια. Οι άξιοι του σήμερα αναγκάζονται ή να αποχωρήσουν, ή να μικρύνουν για να χωρέσουν στο απαρχαιωμένο σύστημα της εποχής μας, με το κράτος σε πλήρη αδυναμία και πολλούς «επιχειρηματίες» σε επίθεση απέναντι στα πενιχρά βαλάντια των παιδιών. Δεν πρόκειται εδώ για art studies γενικώς, σε διάφορα εξ αλλοδαπής προερχόμενα colleges. Για το Θέατρο πρόκειται. Για την αρχαία τέχνη του Διόνυσου, την οποία πρέπει να παραδώσουμε στους κατοπινούς ωραία, νεανική και με την ψυχή μας εντός της.

Να πούμε τι χρειάζεται; Ανατροπή χρειάζεται. Γιατί ένας νέος «Κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης», όσο αναγκαίος κι αν είναι, από μόνος του δεν λύνει το πρόβλημα. Αν δεν υπάρχει πολιτική βούληση ώστε να λειτουργήσουν αρμονικά το κράτος, οι σχολές, ο έλεγχος, η φροντίδα και η θαλπωρή για τους νέους ανθρώπους, θα μακροημερεύει αυτή η μηχανή του κέρδους που αλέθει, κατασπαράσσει και εκμεταλλεύεται τα όνειρα, τα ταλέντα και το μέλλον. Του Θεάτρου, του Τόπου, του Λαού.

...Και στις Δραματικές σχολές, Δραματική η κατάσταση λοιπόν...

Και με το δέλτα κεφαλαίο!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL