Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.2°C26.3°C
2 BF 36%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.3°C26.0°C
3 BF 36%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C24.8°C
2 BF 52%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.9°C24.0°C
2 BF 38%
Η ασπρόμαυρη γοητεία της Αθήνας του Χέντερσον
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η ασπρόμαυρη γοητεία της Αθήνας του Χέντερσον

Το οπωροπωλείο "Η δικαία χειρ" του Δ. Σ. Μπίλιου στην οδό Λέκκα

Της Μάνιας Ζούση

Μπακάληδες και μπακαλόγατοι, μανάβηδες και μαναβάκια, καμαρώνουν κορδωμένοι μπροστά από θηριώδη τσουβάλια που ξεχειλίζουν από όσπρια, ξηρούς καρπούς, αρμαθιές από σκόρδα και κρεμμύδια, φρούτα και όλων των ειδών τα καλά. Ψηλά πάνω από τα κεφάλια τους ξεχωρίζει η πινακίδα “Οπωροπωλείο Η δικαία χειρ”, οδός Λέκκα, Αθήνα 1904. Ανάμεσα σε επιτύμβια μνημεία του Α’ Νεκροταφείου, αγάλματα στον κήπο του βασιλικού κτήματος στο Τατόι, εξαιρετικές λήψεις στο εσωτερικό των ανακτόρων όπου ξεχωρίζουν η αίθουσα του θρόνου, του χορού, το γραφείο και το λουτρό του βασιλιά Γεώργιου ή το σαλόνι της βασίλισσας, οι βασιλικοί κήποι και η βασιλική φρουρά, ξεπηδούν ακροβάτες που κάνουν το νούμερό τους στην Πλατεία Συντάγματος, λούστροι και μουσικοί στην ίδια πλατεία, αλλά και το χτίσιμο του δυτικού σκέλους του Παναθηναϊκού Σταδίου κατά την περίοδο αντικατάστασης των ξύλινων ειδωλίων με μαρμάρινα, λίγα χρόνια μετά τους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες. Λίγο πιο πέρα, στο λιμάνι του Πειραιά, μια βάρκα με ταμπέλα που γράφει: “Πωλείται. Πληροφορίαι Καφενείον Κοντοκώστα στα Λεμονάδικα”.

Πρόκειται για ορισμένες από τις σπάνιες, εντυπωσιακές, ασπρόμαυρες φωτογραφίες του Βρετανού φωτογράφου Alexander Lamont Henderson που παρουσιάζονται για πρώτη φορά και αποτελούν τη μικρή, γοητευτική έκθεση «Alexander Lamont Henderson. Ταξιδιωτικές φωτογραφίες του 1904» που παρουσιάζεται από χθες στην Πινακοθήκη Γκίκα του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Κριεζώτου 3.


Άποψη της Αθήνας από τους πρόποδες του Λυκαβηττού. Διακρίνονται τα Παλαιά Ανάκτορα με την πλατεία Συντάγματος και την Ακρόπολη στο βάθος. Αριστερά, η λεωφόρος Βασ. Σοφίας με τα νεοκλασικά μέγαρα. Σε πρώτο πλάνο, η περιοχή του Κολωνακίου με διακριτή την οδό Βουκουρεστίου. Λίγο πριν την κατάληξή της, στα δεξιά, το Ιλίου Μέλαθρον

Διακεκριμένος Σκωτσέζος φωτογράφος της βασιλικής οικογένειας, ο Henderson, μας κληροδότησε μια σειρά από μοναδικές, ιστορικές φωτογραφίες της Αθήνας των αρχών του 20ού αιώνα που αποτύπωσε στον φακό του κατά την επίσκεψή του στη χώρα μας, από όπου αντλούνται μοναδικές πληροφορίες για τη φυσιογνωμία του τόπου, μέσα από αρχαία μνημεία, κτήρια, αλλά και οικείες καθημερινές στιγμές. "Χάρη στις εκτυπώσεις από γυάλινες διαφάνειες, σλάιτς εποχής, μπορούμε να δούμε με εξαιρετική λεπτομέρεια κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες και ασυνήθιστες στιγμές από τη ζωή της Αθήνας και ευρύτερα της Ελλάδας, έτσι όπως τις ζούσε τόσο ο απλός κόσμος όσο και η άρχουσα τάξη”, σημείωσε κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης Τύπου ο Γιώργης Μαγγίνης εκ μέρους του Μουσείου Μπενάκη.

Το πολύτιμο υλικό δώρισε στο Μουσείο ο Πέτρος Τσεμπελής από τη Σκιάθο, ο οποίος γνωστοποίησε πως το φωτογραφικό αρχείο έφτασε στα χέρια του όταν ένα φιλικό ζευγάρι από την Αγγλία τού ομολόγησε πως ο μπάρμαν στο μπαρ που σύχναζαν ήταν απόγονος του σοφέρ του μεγάλου φωτογράφου, που ενδιαφερόταν να παραδώσει στην Ελλάδα το υλικό που είχε τραβήξει ο Henderson.

Ο δημοσιογράφος Νίκος Βατόπουλος αναφέρθηκε στην πολυτιμότητα του “ισχυρού” αρχείου και στην ιστορία του φωτογράφου, τη σχέση του με τη βασίλισσα Βικτώρια και την τύχη του έργου του, που το μεγαλύτερο μέρος του καταστράφηκε κατά τη διάρκεια του βομβαρδισμού του Λονδίνου στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το μικρό μέρος που διασώθηκε περιελάμβανε περίπου 4.000 θέματα, κυρίως από τα ταξίδια που πραγματοποίησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Η έκθεση, που επιμελείται η Αλίκη Τσίργιαλου, θα διαρκέσει έως τις 5 Μαίου και στη συνέχεια θα παρουσιαστεί στην Ιερά Μονή Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στη Σκιάθο από 9 Ιουνίου έως και τέλος Σεπτεμβρίου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL