Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
13.4°C18.7°C
3 BF 63%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
12.0°C16.9°C
1 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.3°C16.6°C
2 BF 61%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.8°C18.0°C
2 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
10 °C
9.9°C14.6°C
2 BF 76%
Περί βιβλιοθηκών... και ψευδών ειδήσεων
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Περί βιβλιοθηκών... και ψευδών ειδήσεων

Πάλι στην επικαιρότητα οι ψευδείς ειδήσεις. Αφορμή αυτή τη φορά η διασπορά της είδησης για τον θάνατο γνωστού σκηνοθέτη. Οι λόγοι των δημιουργών των ειδήσεων αυτών πολλοί. Οι λόγοι της αναμετάδοσης αυτών ακόμα περισσότεροι. Κριτική σκέψη, διασταύρωση της πληροφορίας, κριτική ανάλυσή της είναι αυτά που λείπουν. Ίσως περισσότερο από όλα λείπει από τους ανθρώπους η εργαλειοθήκη αυτή που θα τους επιτρέψει να μπορέσουν να φιλτράρουν σωστά μια πληροφορία.

Πολλές φορές η φάρσα ή η στοχευόμενη ψευδή είδηση είναι τόσο πειστικές που υποκύπτουν σε αυτή σχεδόν όλοι. Ποιος μπορεί να πει ότι δεν έχει πέσει θύμα έστω και μία φορά μιας τέτοιας είδησης; τις περισσότερες φορές όμως αυτού του είδους τα ψέματα "κραυγάζουν" ότι είναι κατασκευασμένα. Είναι πολύ εύκολο να απορριφθούν με την πρώτη ανάγνωση. Και όμως συνεχίζουν να αναπαράγονται.

Οι βιβλιοθήκες εδώ και δεκαετίες τρέχουν προγράμματα πληροφοριακής παιδείας. Προγράμματα που σκοπό έχουν να εκπαιδεύσουν τους χρήστες των πληροφοριών στον τρόπο αξιολόγησής τους, κριτικής ανάλυσης και αποτίμησής τους, χρήσης και χρησιμότητά τους. Προγράμματα που εδράζονται τόσο στην έντυπη μορφή αναπαραγωγής της πληροφορίας όσο και στην ψηφιακή. Για τις βιβλιοθήκες δεν έχει σημασία το υπόστρωμα που είναι καταγεγραμμένη η πληροφορία αλλά αυτή καθεαυτή.

Είναι λοιπόν κρίσιμο στην εποχή μας να εντείνουμε τις προσπάθειες ανάπτυξης αυτής της δεξιότητας στο σύνολο του πληθυσμού. Γιατί εκτός από τη φαιδρή ή την προσωπική πικρή οπτικής τους (όταν κανείς γίνεται στόχος μιας τέτοιας είδησης) το κυριότερο πρόβλημα είναι αυτές οι ειδήσεις που διαμορφώνουν συνειδήσεις, αναπαράγουν στερεότυπα και ενισχύουν λανθασμένες αντιλήψεις. Αυτό παύει να είναι πια προσωπική στάση και αντίληψη και περνά στη σφαίρα των κοινωνικών ζητημάτων και προβλημάτων. Κακώς πληροφορημένη κοινωνία είναι μία κοινωνία που θα αντιδράσει με άσχημο τρόπο στα προβλήματα που αναδύονται.

Χρειάζεται λοιπόν να ενισχυθούν τα προγράμματα πληροφοριακής παιδείας, κύρια στα σχολεία, όπου και διαμορφώνονται τρόποι σκέψεις που θα αλλάξουν δύσκολα στη μετέπειτα ζωή των ανθρώπων. Βέβαια στη χώρα μας, με την έλλειψη κανονικών σχολικών βιβλιοθηκών, είναι πολύ δύσκολο να αναπτυχθούν στέρεα τέτοια προγράμματα. Το βάρος πέφτει λοιπόν στις λαϊκές βιβλιοθήκες, όπου εκεί όμως οι πολίτες προσέρχονται εθελοντικά.

Το ζήτημα της πληροφορικής παιδείας μέσω των βιβλιοθηκών είναι κομβικό. Είναι οι αρμόδιοι θεσμοί να το υλοποιήσουν. Οφείλουμε λοιπόν να ασκήσουμε μια ολοκληρωμένη πολιτική πληροφοριακής παιδείας η οποία θα βοηθήσει να αναπτυχθούν οι δεξιότητες της κριτικής ανάλυσης των πληροφοριών στο σύνολο του πληθυσμού. Η επένδυση στις βιβλιοθήκες δεν είναι μόνο τα τριαντάφυλλα, είναι το ίδιο το ψωμί που τρώμε.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL