Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.2°C26.3°C
2 BF 36%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.3°C26.0°C
3 BF 36%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C24.8°C
2 BF 52%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.9°C24.0°C
2 BF 38%
Το κάλεσμα της φωτιάς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Το κάλεσμα της φωτιάς

Πολλά φαντάσματα πλανιούνται πάνω απ' την Ευρώπη σήμερα. Το πιο επικίνδυνο είναι αυτό του παλιού, σοβινιστικού εθνικισμού, γέννημα της παγκοσμιοποίησης, η οποία όχι μόνο δεν κατάφερε να ενώσει τους λαούς, όπως υποσχόταν, αλλά επωάζει από πάνω το αυγό του φασισμού. Ο υγιής πατριωτισμός, η μόνη αντίπαλη δύναμη του κακόβουλου εθνικισμού, συστημικά συκοφαντημένος, μένει σήμερα σχεδόν αδρανής.

Οφείλουμε να επισημάνουμε το έργο του  Άρη Μπινιάρη, που έχει θέμα την επική ελληνική νίκη στο “Ύψωμα 731”, με ενωμένη τότε την κοινότητα των Ελλήνων, μέσα στη μεταξική δικτατορία, και με συνείδηση ότι ο αγώνας έφερνε πιο κοντά το τέλος του ανελεύθερου καθεστώτος. Τονίζοντας ότι δεν πρόκειται για ένα συνηθισμένο “πατριωτικό” επετειακό έργο, αλλά για ένα ρωμαλέο ποιητικό δράμα, που μας ξανασυνδέει με την παλιά και νέα ιστορία μας.

Τι διακρίνει τον υγιή πατριωτισμό από τον εθνικισμό; Το αίσθημα του συνανήκειν σε κάτι πιο μεγάλο χαρακτηρίζει τον πατριωτισμό, σε αντίθεση με τον παθογόνο εθνικισμό, που δεν ανήκει πουθενά και, αντίθετα, πιστεύει ότι όλα του ανήκουν. Πολλά έχουν ειπωθεί επάνω σε αυτό, αλλά εγώ προτιμώ να σας διηγηθώ μια ιστορία.

Πρόκειται για την παλιά, ενός τόσο “δικού μας” κοριτσιού, της Ιφιγένειας, που μας ιστορεί ο παππούς Ευριπίδης στο δράμα του “Ιφιγένεια εν Αυλίδι”:

Έχουν έρθει να την πάρουν για να την πάνε να τη σφάξουν αλύπητα στον βωμό, κλαίει, χτυπιέται και δεν θέλει να πεθάνει. Σε λίγο, χωρίς να έχει φαινομενικά μεσολαβήσει κάτι, το κορίτσι αλλάζει γνώμη, ηρεμεί και δηλώνει ότι δέχεται να τη θυσιάσουν “για το καλό της πατρίδας και για να σταματήσουν οι βάρβαροι να αρπάζουν τις Ελληνίδες”.

Ήδη από την αρχαιότητα παρατηρήθηκε το απότομο της μεταστροφής και κρίθηκε αυτό ως ψεγάδι στην ανεπίληπτη κατά τα άλλα δομή της τραγωδίας. Και οι γνώμες διχάζονται σήμερα ανάμεσα σε όσους διατείνονται ότι είναι όντως πατριωτικά τα λόγια της Ιφιγένειας και σε όσους βλέπουν μια πικρή ειρωνεία σε αυτά. Κατά πόσο όμως είναι πράγματι απότομη η μεταστροφή φρονήματος της κόρης; Μια προσεκτικότερη ανάγνωση του χωρίου μπορεί να μας δώσει άλλη εντύπωση.

Υπάρχει μια κρίσιμη λέξη, που μπορεί από μόνη της να εξηγήσει τη μεταστροφή. Είναι η λέξη “Οδυσσέας”. Λένε στο κορίτσι ότι, αν δεν έρθει με τη θέλησή του, θα φωνάξουν τον Οδυσσέα να την πάει σουρτή και με τη βία. Τα λόγια της δεν απηχούν “πατριωτισμό” ούτε πικρή ειρωνεία. Πρόκειται για ζήτημα αξιοπρέπειας. Το νέο κορίτσι, μέσα σε λίγα λεπτά, μεγάλωσε, κατάλαβε. Δεν δέχεται να την τραβούν μισόγυμνη στους δρόμους, να τη χλευάζουν και να την πομπεύουν.

Η σκέψη μου τρέχει σε τόσες νέες κοπέλες που τις “έστηναν στον τοίχο” οι στρατοδίκες, στη διάρκεια του δικού μας εμφυλίου. Με πόση αξιοπρέπεια αντιμετώπιζαν τον θάνατο δίχως να λυγίζουν, δοξάζοντας με τα στερνά τους λόγια το Κόμμα, ακόμη και αν ένιωθαν από αυτό προδομένες! Μόνες! Αυτό ονομάζω εγώ πατριωτισμό: το αίσθημα του ανήκειν ολοκληρωτικά σε κάτι πιο μεγάλο. Όταν ακούς το κάλεσμα της φωτιάς. Και “κάμεις οίστρο της ζωής τον φόβο του θανάτου.” Κατά τον λόγο του ποιητή.

Το έργο του  Άρη Μπινιάρη είναι ένα “φάρμακο μνήμης”, που μας ξανασυνδέει με τη λησμονημένη πέρα από επετείους ζωντανή ιστορία μας, αλλά και με την ίδια την ψυχοσωματική μας υπόσταση, την οποία έχουμε απωθήσει. Κείμενο κυριολεκτικά γραμμένο στους φλεγόμενους ρυθμούς μιας απελπισμένης μάχης για ό,τι πιο πολύτιμο διαθέτει ο άνθρωπος: ελευθερία, τιμή, αξιοπρέπεια.

Μια λαμπρή και λαμπερή μουσικοθεατρική παράσταση στο Θέατρο “Πορεία”, σκηνοθετημένη από τον ίδιο, με σκηνικά - κοστούμια του Πάρη Μέξη, φωτισμούς των Πάρη Μέξη,  Άρη Μπινιάρη, ελεγειακή μουσική ζωντανή του Βίκτωρα Κουλουμπή (Β. Κουλουμπής μπάσο, Πάνος Σαρδέλης τύμπανα, Χρήστος Γεωργόπουλος κιθάρα), με ιθαγενείς ρυθμούς, κίνηση, μέτρο.

Μια φόρμα επικολυρικής διωδίας άριστα, ισοδύναμα εκτελεσμένη ως υπόκριση, άσμα, λόγος, κίνηση, απαγγελία από τους  Άρη Μπινιάρη και Κωνσταντίνο Σεβδαλή.  Ένα έργο / παράσταση που μας καλεί να αντισταθούμε αδιάλλακτα σε ό,τι μας ευτελίζει.

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL