Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
20.2°C23.5°C
2 BF 43%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
20 °C
16.6°C22.9°C
2 BF 45%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
17.1°C21.5°C
2 BF 64%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C21.1°C
1 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
17.9°C17.9°C
0 BF 59%
Οπτικές / Για την τηλεαναπαραγωγιμότητα του έργου τέχνης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Οπτικές / Για την τηλεαναπαραγωγιμότητα του έργου τέχνης

Τζουλιάνο Καγκλής, Ακροατήριο
Της Λήδας Καζαντζάκη

Βιώνουμε ένα σχέδιο αλλοτρίωσης. Που εκτελείται μεθοδικά σύμφωνα με το δόγμα του σοκ της διασποράς του θανατηφόρου ιού. Που μας κρατά έγκλειστους εντός των τειχών του σπιτιού μας - όσους ακόμα το έχουμε.

Εν αναμονή της ημέρας της απελευθέρωσής μας από την καραντίνα σε ένα τοπίο που καλλιεργείται συστηματικά από τους κρατούντες με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου που ψηφίζονται με βία. Έτσι ώστε να καθιερωθεί η παιδεία της ολιγαρχίας που θα μας οδηγήσει με όχημα την τιμωρία και το στρίμωγμα των παιδιών σε υπεράριθμες τάξεις -αλήθεια, πώς συμβαδίζει αυτό με τα μέτρα πρόληψης εναντίον του κορωνοϊού;- πίσω σε αντιπαιδαγωγικά καθεστώτα της δεκαετίας του 1950. Να καταστραφεί προς όφελος μιας μικρόπνοης ανάπτυξης κάποιων πολυεθνικών και των ημετέρων τους το περιβάλλον, που θα προκαλέσει στο μέλλον, σύμφωνα με τους ειδικούς, και άλλες πανδημίες. Να αποκτήσει μόνιμες ρίζες ένα κουτσουρεμένο σύστημα προστασίας της δημόσιας Υγείας που θα μας αφήνει χωρίς τις απαραίτητες, μόνιμες προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτών, το ίδιο ευάλωτους στον κορωνοϊό όπως πριν από τη μόνωσή μας. Να εγκαθιδρυθεί το πλαίσιο συρρίκνωσης και εντέλει διάλυσης των κοινωνικών μας επαφών και σχηματισμών σε τηλεφωνικές ή διαδικτυακές, παραμορφωμένες «συνομιλίες» και αποστολές της εργασίας μας.

Γινόμαστε θεατές της ζωής και της τέχνης που αναπαράγεται στις οθόνες των τηλεοράσεων και των υπολογιστών. Προσπαθούμε να κρατήσουμε την πνοή των έργων τέχνης μέσα από τις αναπαραγωγές τους που μας στέλνουν οι γκαλερί στα ηλεκτρονικά μας ταχυδρομεία. Που φυσικά ουδεμία σχέση έχουν με τις τεχνικές αναπαραγωγής τους από τον ίδιο τον καλλιτέχνη στη χαρακτική ή τη φωτογραφία. Και φυσικά δεν μπορούν να αλλάξουν στο θέατρο, στη μουσική και ιδιαίτερα στα εικαστικά την ιδιαίτερη, προσωπική μας αντίληψή τους.

Να μεταλλάξουν την άυλη, ψηφιακή εικόνα στην εντελώς υλική πρόσληψή της μέσω των αισθήσεών μας. Να σβήσουν την οσμή του λαδιού, τις παλλόμενες φωτοσκιάσεις, τα αδρά ή αχνά περιγράμματά τους, τη ζέση ή την ψυχρότητα των αποχρώσεών τους που αιχμαλωτίζει ή αποτρέπει το βλέμμα μας στην απευθείας ενατένιση και προσέγγισή τους. Να καταργήσουν το «εδώ και τώρα... την ανεπανάληπτη παρουσία» του πρωτότυπου, καθώς γράφει ο φιλόσοφος Βάλτερ Μπένγιαμιν στο δοκίμιό του «Το έργο τέχνης την εποχή της τεχνολογικής αναπαραγωγιμότητάς του», στον τόπο εξορίας του, στο Παρίσι, λίγα χρόνια πριν ξεσπάσει ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και διασκορπιστεί η «αισθητικοποίηση της πολιτικής» του φασισμού και του ναζισμού.

Ξεχωρίζω ανάμεσα στα έργα των καλλιτεχνών που μου έστειλε η Γκαλερί Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου εκείνο του Τζουλιάνο Καγκλή, το πλασμένο με κοφτερές, εξπρεσιονιστικές πινελιές που μας παραπέμπουν στον Κίρχνερ, σε μια σειρά που τώρα δημιουργεί με θέμα το ακροατήριο. Και έχει ως «λεζάντα» τις ακόλουθες φράσεις: «Το κοινό και ο καλλιτέχνης έχουν μια σχέση ερωτική. Ο ζωγράφος πρέπει να γοητεύσει τους ανθρώπους ή να τους κάνει να ‘υποφέρουν’ (όπως έλεγε ο Χίτσκοκ). Αυτοί τότε θα ανταποκριθούν, θα παραδοθούν όπως γίνεται στο ερωτικό παιχνίδι». Στο χέρι μας είναι να μην μας το χαλάσουν!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL