Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
12.0°C16.5°C
1 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
11.5°C16.0°C
0 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
7.0°C15.5°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
12.8°C15.8°C
2 BF 80%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
5 °C
4.9°C12.9°C
0 BF 100%
Τελεσίγραφο δημιουργών στην κυβέρνηση: / "Δώστε την άδεια αυτή την εβδομάδα, αλλιώς προχωράμε σε μαζικές αγωγές"
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Τελεσίγραφο δημιουργών στην κυβέρνηση: / "Δώστε την άδεια αυτή την εβδομάδα, αλλιώς προχωράμε σε μαζικές αγωγές"

Εντείνονται οι αντιδράσεις των Ελλήνων δημιουργών απέναντι στην κυβέρνηση, με αποκορύφωμα χθεσινή ανακοίνωση - τελεσίγραφο του σωματείου ΑΣΜΑ 450+, που διαμηνύει ευθέως ότι θα υπάρξουν "μαζικές μηνύσεις στο ΥΠΠΟΑ για διαφυγόντα κέρδη αν δεν δοθεί η άδειά μας αυτή την εβδομάδα". Θυμίζοντας ότι "από τον Απρίλιο είδαμε όλους τους αρχηγούς ως οφείλαμε εκ της θεσμικής τους θέσης -και τον σημερινό πρωθυπουργό που μας εκμεταλλεύτηκε απαράδεκτα- για να μην γίνει αυτό".

Προειδοποιεί μάλιστα ότι "αν δεν πάρουμε την άδεια αυτήν την εβδομάδα, αυτό που θα γίνει θα είναι χωρίς προηγούμενο. Business plan ας ζητήσει η κ. Μενδώνη στον κερδοσκοπικό ΑΟΔ που αδειοδότησε. Εμείς είμαστε οι Έλληνες δημιουργοί και θέλουμε την άδειά μας για συνεταιρισμό αμέσως". Και προσθέτει με νόημα "έχουμε τρόπο και να φωνάξουμε, αλλά και να σιωπήσουμε μαζικά με τρόπο που δεν ξανάγινε" υπονοώντας τη δημόσια χρήση των έργων τους.

Την έκρηξη των δημιουργών αυτή τη φορά προκάλεσε η ανακοίνωση που εξέδωσε χθες το υπουργείο Πολιτισμού, προφανώς για να πει κάτι και ουσιαστικά να μην πει τίποτα, μετά τις σφοδρές αντιδράσεις που προκλήθηκαν από την αποκάλυψη της "Αυγής" ότι αδειοδοτείται νέα ΑΟΔ, η οποία σύμφωνα με δημοσιεύματα συνδέεται με τον επιχειρηματία, συνιδρυτή της εταιρείας Stoiximan Δημήτρη Μάρη.

Σε ιδιώτη

Στην ανακοίνωσή του το υπουργείο δεν λέει κουβέντα για το επίδικο, δηλαδή για την αδειοδότηση της Ένωσης Δικαιούχων ΕΔΕΜ, του νέου αυτοδιαχειριζόμενου Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης των δημιουργών, αντιθέτως κατά την πάγια τακτική του υποστηρίζει ψευδώς, όπως του καταλογίζουν, αφενός ότι "η πλειοψηφία των ΟΣΔ, προκειμένου να αδειοδοτηθεί, έχει προσκομίσει στοιχεία που αποδεικνύουν τη βιωσιμότητά του" και από την άλλη ότι "η διενέργεια ελέγχου στην Ειδική Υπηρεσία Έκτακτης Διαχείρισης Δικαιωμάτων μέσω ανεξάρτητης εταιρείας "συμφωνήθηκε με τους δημιουργούς στις 14 Οκτωβρίου 2019".

Η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ "δείχνει δυστυχώς ακόμη περισσότερο τη σοβαρή ευθύνη του για την παράδοση των κόπων μας σε ιδιώτη επιχειρηματία" υπογραμμίζει το σωματείο ΑΣΜΑ 450+ καταλογίζοντας πως "είναι ψευδές το ότι ζητήσαμε εμείς οι δημιουργοί έλεγχο της ΕΥΕΔ. Μας το ανακοίνωσε η ίδια η υπουργός ως μέρος του σχεδίου της. Δεν ξεκίνησε όμως ποτέ τέτοιος", όπως επίσης ότι "είναι ψευδές πως σε όλους τους άλλους οργανισμούς ζητήθηκε ποτέ μελέτη βιωσιμότητας για να αδειοδοτηθούν. Στοιχεία βιωσιμότητας ζητούνται -και τέτοια προσκομίσαμε αμέσως".

Σύμφωνα με τους δημιουργούς το ΥΠΠΟΑ "όχι μόνο ήξερε πως η ‘έκθεση βιωσιμότητας’ που απαιτήθηκε από σύσσωμο το ελληνικό τραγούδι (χωρίς να το ζητάει ο νόμος και λες και είμαστε εμείς οι κερδοσκόποι) θα έπαιρνε μήνες, όχι μόνο αγνόησε -και άφησε αναπάντητες!- όλες τις επιστολές διαμαρτυρίας που του στείλαμε από την επόμενη κιόλας μέρα, αλλά άφησε τη νέα ΑΕΠΙ να στηθεί και να ετοιμαστεί".

Προειδοποιεί μάλιστα ότι "στοιχήματα με τη δουλειά μας δεν περνάνε. Κι αν εμάς υπονοεί αλαζονικά ως ένα από όλα ‘τα μέρη’ που πρέπει να συνεργαστούν, ας το ξανακούσει κι αυτή κι ο πρωθυπουργός: είμαστε το ‘μέρος’ που παράγει τα χρήματα με τα οποία αυτή τη στιγμή τζογάρουν. Τους απαγορεύουμε λοιπόν να μας αντιμετωπίζουν ως επαίτες ή να μας εκμεταλλεύονται υποκριτικά όταν βραβευόμαστε ή όταν πεθαίνουμε".

Καταλήγοντας το ΑΣΜΑ 450+ επισημαίνει ότι "δεν έχει ξανασυμβεί ιστορικά τέτοια απαξίωση του ελληνικού τραγουδιού και δεν θα το αφήσουμε έτσι”.

Εκδικητικότητα

Την ίδια ώρα ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου με επιστολή του προς την ΕΔΕΜ επισημαίνει ότι "πίσω από τις τρικλοποδιές, που μας βάζουν οι κυβερνώντες, κρύβονται" αφενός "εμπαθής εκδικητικότητα γιατί αρκετοί από εμάς δεν αποδεχόμαστε το δόγμα της ‘κανονικότητας’. Πιθανότατα, ιδιοτελή και προσωπικά συμφέροντα λαμόγιων που κινούνται στις παρυφές του συστήματος και έχουν μυριστεί ευκαιρίες για πλιάτσικο στον πολύπαθο τομέα των πνευματικών δικαιωμάτων.

Και, κυρίως, ιδεολογική απέχθεια των κυβερνώντων για κάθε τι συλλογικό, αδέσμευτο και ακηδεμόνευτο, όπως ελπίζουμε και θέλουμε να είναι η ΕΔΕΜ. (Να θυμίσω ότι η Ντόρα Μπακογιάννη, σαν υπουργός Πολιτισμού το 1992, είχε περάσει νομοσχέδιο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της ιδιωτικής ΑΕΠΙ, που διέλυσε τον συλλογικό οργανισμό της ΕΜΣΕ και οδήγησε, με τα χρόνια, στη στρέβλωση και στην κατάρρευση που όλοι βιώσαμε. Τυχαίο; Δεν νομίζω!)".

Ο ίδιος προτείνει κλιμάκωση των κινητοποιήσεων με νέα συνάντηση με τον πρωθυπουργό, "ώστε να δώσει εξηγήσεις για την ανακολουθία του", διαμαρτυρία στο ΥΠΠΟΑ και συναυλίες σε εξωτερικό χώρο.

Ο ρόλος των ΑΟΔ

Στο μεταξύ, χθες οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης "Απόλλων" των Ελλήνων μουσικών, "Ερατώ" των τραγουδιστών και ερμηνευτών και "Διόνυσος" των ηθοποιών, έχοντας "αυταπόδεικτο έννομο συμφέρον", με αίτημά τους προς τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (αρ. Πρωτ. 40770) ζητούν να πληροφορηθούν "ακριβώς ποια κατηγορία δικαιωμάτων εκπροσωπεί η κάθε ΑΟΔ που παρουσιάζεται στον ιστότοπο του ΟΠΙ, ποιο ρεπερτόριο διαχειρίζεται, αν με ασφάλεια ανακοινώνεται το εκπροσωπούμενο ρεπερτόριό της, ώστε να λαμβάνουμε γνώση περί αυτού, και τέλος πώς εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα τους, ώστε να μπορούν να υπεισέλθουν στη συλλογική διαχείριση αυτών των δικαιωμάτων".

Επισημαίνουν μάλιστα ότι "ο νόμος δίνει μία τεράστια ευκολία στις ΑΟΔ να ασκούν συλλογική διαχείριση με μία μόνο ανακοίνωση στον ΟΠΙ, χωρίς να λαμβάνουν άδεια από το υπουργείο Πολιτισμού, όπως υποχρεούνται οι συνεταιριστικοί μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων".

Καταλήγοντας υπογραμμίζουν ότι "η συλλογική διαχείριση μέχρι σήμερα στηρίχθηκε στην προσπάθεια και τους αγώνες όλων των δημιουργών και καλλιτεχνών, όπως σε όλη την Ευρώπη και εκτός αυτής, και ήδη πλέον της εικοσαετίας στη χώρα μας έχει δημιουργηθεί ένα πλαίσιο άσκησης των δικαιωμάτων μας σύμφωνο με το ευρωπαϊκό κεκτημένο και ανάλογο με τους ξένους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης, των οποίων τα δικαιώματα εκπροσωπούμε κατόπιν συμβάσεων αμοιβαιότητας".

Πόλυ Κρημνιώτη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL