Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.4°C22.8°C
3 BF 48%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
15.2°C20.2°C
2 BF 56%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
14 °C
13.0°C15.4°C
4 BF 87%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.3°C21.6°C
2 BF 55%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
13.9°C15.7°C
0 BF 77%
Οι αρχαιότητες της Βενιζέλου είναι το πρόσχημα...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Οι αρχαιότητες της Βενιζέλου είναι το πρόσχημα...

«Αφού η πραγματικότητα δεν συμφωνεί με τα σχέδιά μας, τόσο χειρότερο για την πραγματικότητα». Αυτός είναι ο δρόμος που ακολουθεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη (και) στο θέμα του μετρό της Θεσσαλονίκης.

Βέβαιο είναι ότι δεν υπάρχει πρόβλημα για την κατασκευή του σταθμού της Βενιζέλου με την κατά χώρα παραμονή των σπουδαίων αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν εκεί. Όλα δείχνουν ότι ενορχηστρώνεται ένα κυβερνητικό παιχνίδι γύρω από τον τρόπο κατασκευής του σταθμού, προκειμένου να εξυπηρετηθούν άλλοι, αφανέρωτοι στόχοι. Η εργολάβος κοινοπραξία, στην οποία προΐσταται ο «Άκτωρ», που, σημειωτέον, έχει μεγαλομετόχους που διατηρούν φιλικές σχέσεις με μέλη της οικογένειας Μητσοτάκη, μπορεί να τρίβει τα χέρια της. Μετά την πρωθυπουργική εξαγγελία για τουλάχιστον τριετή καθυστέρηση στην παράδοση του μετρό Θεσσαλονίκης, η κοινοπραξία, που δεν έθεσε τέτοιο θέμα, μπορεί να διεκδικήσει και να λάβει αρκετά εκατομμύρια ευρώ ακόπως, ως αποζημιώσεις για τις νέες καθυστερήσεις. Παράλληλα, η κυβέρνηση κερδίζει πολύ χρόνο για να στρώσει το νέο καθεστώς στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης (μετρό, ΟΑΣΘ) και τον φορέα διαχείρισης. Με δηλωμένη την απέχθεια της Ν.Δ. για τον δημόσιο χαρακτήρα τους, κυβερνητικά στελέχη ήδη μιλάνε για την ανάγκη να μπουν και επιχειρηματίες στο «παιχνίδι». Δεν είναι τυχαίο ότι το υπουργείο Μεταφορών κρατά κλειστά τα «χαρτιά» του για την τύχη του ΟΑΣΘ, ενώ μέσω διαρροών πληροφορούμαστε ότι σχεδιάζουν να δώσουν διετή παράταση στην εκκαθάριση εν λειτουργία.

Κρίσιμος ο τρόπος κατασκευής

Ως γνωστόν, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με την πρώην διοίκηση της Αττικό Μετρό, είχαν δρομολογήσει την απόδοση του έργου στην κοινωνία της Θεσσαλονίκης στο τέλος του 2020 ή, το αργότερο, τους πρώτους μήνες του 2021, χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου. Αυτός θα λειτουργούσε δύο χρόνια αργότερα, το 2023. Τα χρονοδιαγράμματα τηρούνταν κανονικά και αξίζει να σημειωθεί ότι τον περασμένο Φεβρουάριο ο διευθύνων σύμβουλος, δηλαδή το Νο1 του «Άκτορα», διαβεβαίωνε ότι στο τέλος του 2020 η Θεσσαλονίκη θα έχει το μετρό σε λειτουργία. Για να λειτουργήσει, όμως, η βασική γραμμή μέχρι τον νέο σιδηροδρομικό σταθμό, προϋπόθεση είναι η κατασκευή του σταθμού της Βενιζέλου να γίνει με τη μέθοδο ΝΑΤΜ, δηλαδή με τη διάνοιξη υπογείων σηράγγων και όχι με ανοικτό όρυγμα, όπως κατασκευάστηκαν οι υπόλοιποι. Ο μόνος δρόμος λοιπόν για να «παιχτούν» καθυστερήσεις στο έργο είναι να αλλάξει ο σχεδιασμός εκεί.

Γκεμπελίστικη τακτική

Μένει να πειστεί και το «πόπολο» γι’ αυτήν την αναγκαιότητα, που εκτροχιάζει πάλι το μετρό Θεσσαλονίκης. Επειδή λογικό επιχείρημα δεν στέκει, επιστρατεύτηκε η γκεμπελίστικου τύπου τακτική, λέγε - λέγε ψέματα, κάτι θα μείνει, όπως και το αγαπημένο σλόγκαν της Ν.Δ. «για όλα φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ». «Δεν θα παραδώσουμε κολοβό μετρό», ήταν το αστείο επιχείρημα που χρησιμοποίησε ο πρωθυπουργός. Με τη λογική αυτή το μετρό της Αθήνας θα έπρεπε να περιμένει τρία χρόνια για να ολοκληρωθεί ο σταθμός στο Μοναστηράκι, ενώ ο σταθμός της Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη απέχει μόλις 800 μέτρα από τη Βενιζέλου...

Κυβερνητικά στελέχη διαλαλούν ότι οι προηγούμενοι τα άφησαν «όλα στον αέρα»... Αλλά έγινε μεγάλο έργο και στη Βενιζέλου τα προηγούμενα χρόνια. Τελείωσε αισίως το αρχαιολογικό κομμάτι, που αποδείχθηκε δύσκολο και εξαιτίας της ύπαρξης υδραργύρου στο έδαφος, στη συνέχεια τα ευρήματα καταχώθηκαν με τόνους άμμου για να προστατευθούν, ενώ έχουν κατασκευαστεί η οροφή και τα δύο φρεάτια, από τα οποία θα γινόταν η κατασκευή του υπόγειου σταθμού και θα λειτουργούσαν για την πυροπροστασία και τον εξαερισμό του. Τα πράγματα προχωρούσαν βάσει των χρονοδιαγραμμάτων, που τώρα ανατρέπονται και μάλιστα χωρίς νέες μελέτες και χωρίς χρονοδιαγράμματα.

Με fake επιχειρήματα

Το πρώτο ψέμα του νέου προέδρου της Αττικό Μετρό ήταν ότι η κατασκευή της Βενιζέλου, όπως σχεδιαζόταν με την κατά χώρα παραμονή των αρχαιοτήτων, λύση που δόθηκε το 2017, δεν είναι τεχνικά εφικτή. Επανέφερε έτσι το δίλημμα «ή αρχαία ή μετρό» για να προωθηθεί ως μονόδρομος το ξήλωμα της βυζαντινής «Μέσης Οδού» και η (σ.σ.: άγνωστο πότε και πώς) επανατοποθέτησή της στο σημείο, κάτι που προωθήθηκε το 2014. Όταν βγήκε στο φως ότι ήδη η εργολάβος εταιρεία έχει καταθέσει τη σχετική τελική μελέτη (ΟΜ2) τον περασμένο Ιούλιο, ο Νίκος Ταχιάος έσπευσε να πει το δεύτερο ψέμα, ότι η μελέτη απορρίφθηκε. Η αλήθεια είναι ότι έγιναν συγκεκριμένες παρατηρήσεις σ’ αυτήν και ζητήθηκαν διορθώσεις, διαδικασία συνήθης σε δημόσια έργα. Στη συνέχεια, σε ραδιοφωνική του συνέντευξη, παραδέχθηκε ότι δεν υπάρχει τεχνικό ζήτημα για την κατασκευή του σταθμού με την παραμονή των αρχαιοτήτων, αλλά αυτός ο σχεδιασμός απαιτεί μεγάλο κόστος και χρόνο. Μαθαίνοντας προφανώς ότι αυτή η παραδοχή του καθιστά αυτομάτως παράνομη την απόσπαση των αρχαιοτήτων, βάσει του ισχύοντος αρχαιολογικού νόμου, σε δύο ημέρες άλλαξε «τροπάριο» και δήλωσε ότι ενημερώθηκε από μηχανικούς της Αττικό Μετρό πως δήθεν δεν είναι εφικτή η κατασκευή του σταθμού με την κατά χώρα παραμονή των αρχαιοτήτων. Μιλώντας την περασμένη εβδομάδα στο διαφημιστικό σόου για την απόσπαση των αρχαιοτήτων που έστησε ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, επιστράτευσε νέα fake επιχείρημα. Έθεσε ζήτημα ασφάλειας και δη πυρασφάλειας, εάν εφαρμοστεί η λύση του 2017. Αλλά, σύμφωνα με τον προκάτοχό του Γιάννη Μυλόπουλο, η πυρασφάλεια του σταθμού έχει εγκριθεί, βάσει των διεθνών στάνταρ, ήδη από την προμελέτη.

Στους «γαλάζιους» θιασώτες του ξηλώματος των αρχαιοτήτων αρέσει να προβάλλουν ως επιχείρημα το τι έγινε στον σταθμό της Αγίας Σοφίας, αποσιωπώντας σκόπιμα ότι και εκεί υπήρξε ανασχεδιασμός του σταθμού, προκειμένου να διασωθεί το μεγαλύτερο μέρος των ευρημάτων κατά χώρα. Άλλο fake επιχείρημα είναι ότι ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό είχε δηλώσει πως το έργο του μετρό θα τελείωνε το 2024. Η αλήθεια είναι ότι είχε δηλώσει πως ο σταθμός Βενιζέλου θα τελείωνε το αργότερο στις αρχές του 2024 και πως το μετρό θα λειτουργούσε στο τέλος του 2020, χωρίς αυτόν τον σταθμό. Περιμένουμε το επόμενο fake επιχείρημα...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL