Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.5°C18.7°C
2 BF 61%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
12.4°C18.0°C
1 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
13.7°C16.0°C
2 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.3°C18.0°C
0 BF 57%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
15.7°C15.7°C
1 BF 69%
Υπάρχει λόγος / Μηδενική ανοχή στη ζωή
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Υπάρχει λόγος / Μηδενική ανοχή στη ζωή

Του Κώστα Καναβούρη

«Μέρα» ήταν και πάει. Μιλάμε για την 20ή Ιουνίου, την Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων, που ήρθε κι έφυγε κι απομείναμε με τη νύχτα της τραγωδίας που λέγεται παγκόσμιο προσφυγικό πρόβλημα. Ένα πρόβλημα το οποίο δημιούργησε ο καλπασμός του φρικώδους κέρδους, που διώχνει τους ανθρώπους από τις πατρίδες τους. Ένα αποτρόπαιο παγκόσμιο έγκλημα που με τη σειρά του δημιουργεί μια αλυσίδα φρίκης, παγκόσμιας φρίκης, γιατί ο κάθε κρίκος της είναι ακόμα ένα έγκλημα το οποίο αλυσοδένει την ανθρωπότητα και την υποτάσσει στα δεσμά του φασισμού.

Όταν -σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία- υπάρχουν 68,5 εκατομμύρια πρόσφυγες, όταν ο αριθμός των προσφύγων (τα στοιχεία από την «Αυγή», 20.6.2018) αυξάνεται κατά 44.000 κάθε μέρα, κατά 1.850 κάθε ώρα, κατά 31 κάθε λεπτό, όταν οι άνθρωποι πνίγονται σαν τις μύγες στα νερά της Μεσογείου, όταν ο «πολιτισμένος» κόσμος που σαφώς δημιούργησε το πρόβλημα όχι απλώς αποστρέφει το βλέμμα, αλλά κλωτσάει τους τραγικούς αθώους χειροκροτώντας τη βαρβαρότητα των κυβερνήσεών του, τούτο σημαίνει ότι οι ναζί επέστρεψαν και «η γη τρέμει». Ότι η γη χάσκει καταπίνοντας τον εαυτό της. Γιατί δεν καταπίνει μονάχα τα ανθρώπινα πλάσματα, καταπίνει τα πάντα. Αλλά τα πάντα, σε μια απέραντη, διαρκή «νύχτα των κρυστάλλων». Είναι τεράστια φρίκη για να θεωρήσουμε ότι συμβαίνει μακριά μας. Παραφράζοντας τον Ίβαν Γκολ, θα λέγαμε ότι η φρίκη μεγάλωσε τόσο πολύ (η κερδώα φρίκη για να είμαστε ακριβείς) που ξεπέρασε ακόμα και τον εαυτό της: «Όποιο δρόμο κι αν πάρεις, απάνω της θα περπατήσεις».

Και στο τέλος όλοι οι δρόμοι τελειώνουν στα κλειστά σύνορα, στις τειχισμένες ψυχές, στα μπετονένια μυαλά. Και στα σκυλιά των συνόρων που αλυχτούν πίσω από τα συρματοπλέγματα πεινώντας για ανθρώπινο κρέας, όπως μονάχα ο Άδης πεινάει και δεν χορταίνει ποτέ. Ζούμε σε μια κόλαση που μεγαλώνει με χίλιους τρόπους κι αν δεν τη σταματήσουμε, θα μας καταπιεί όλους. Η ανθρωπότητα ζει τον παγκόσμιο εμφύλιο πόλεμο του ανθρώπινου είδους που συμπαρασύρει και τα υπόλοιπα είδη: ζει τον ανελέητο πόλεμο του πλούτου εναντίον της φτώχειας που ο ίδιος δημιουργεί και που με τη σειρά του προκαλεί τον επίσης ανελέητο πόλεμο των φτωχών εναντίον των απελπισμένων. Έναν πόλεμο χωρίς αιχμαλώτους, όπου ακόμα και οι γλώσσες πεθαίνουν στα στόματα της βουβής απανθρωπίας, όταν δεν πεθαίνουν στα στόματα των πνιγμένων βρεφών πριν ακόμη προλάβουν να αρθρώσουν την πρώτη τους λέξη.

Η φρίκη του φασισμού είναι εδώ και είναι χαρούμενη γιατί πέφτουν ένα προς ένα τα αναχώματα του ουμανισμού και έρχεται καλπάζοντας το παγκόσμιο πογκρόμ εναντίον των πιο αδύναμων: το 68% των Ιταλών, σου λέει, επικροτούν την απόφαση του Σαλβίνι που έκλεισε τα λιμάνια για να μην αποβιβαστούν οι 629 δυστυχισμένοι πρόσφυγες του Aquarius αποκαλώντας την τραγωδία τους «κρουαζιέρα»! Και επικροτούν οι Ιταλοί! Στην Ιταλία του Δάντη και του Πετράρχη! Ναι. Είχε δίκιο ο Τσέζαρε Παβέζε όταν έγραφε «ο θάνατος θα ’ρθει και θα ’χει τα μάτια σου».

Για να μην πάμε στη φρίκη που ονομάζεται Τραμπ και αρπάζει τα παιδιά από τις αγκαλιές των μανάδων τους. Τα αρπάζει και τα πετάει στον καιάδα γιατί είναι ανάπηρα: έχουν την αναπηρία της φτώχειας. Και, ως γνωστόν, ουδεμία εκδοχή φασίζουσας σκέψης συγχωρεί κάθε λογής αναπηρία γιατί τη θεωρεί «άχρηστη ζωή». Και την εξοντώνει «διά της νόμιμης εξόντωσης της άχρηστης ζωής». Τόσο απλά, τόσο φρικτά. Το 1920 στη Γερμανία (από τον νομικό Καρλ Μπίτινγκ και τον ψυχίατρο Άλφρεντ Χόκε από το Φράιμπουργκ) είχε ξεκινήσει αυτή η συζήτηση με τα μετέπειτα γνωστά αποτελέσματα.

Και η συζήτηση συνεχίζεται. Σήμερα υπό την κομψή διατύπωση «μηδενική ανοχή». Που σημαίνει μηδενική ανοχή στη ζωή. Όλων...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL