Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
20.2°C23.5°C
2 BF 43%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
20 °C
16.6°C22.9°C
2 BF 45%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
17.1°C21.5°C
2 BF 64%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C21.1°C
1 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
17.9°C17.9°C
0 BF 59%
Απάντηση στη σκοταδιστική κουλτούρα των ΜΜΕ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Απάντηση στη σκοταδιστική κουλτούρα των ΜΜΕ

Της Κατέ Καζάντη

Σύστημα μες στο σύστημα, ταυτισμένοι με το σύστημα, επαγγελματίες που τους κατάπιε το σύστημα -για να τους ξεράσει εν πολλοίς με τον χυδαιότερο τρόπο-, οι διαμορφωτές της κοινής γνώμης, οι μόνιμοι προσηλυτιστές κατά Αντόνιο Γράμσι, αυτός ο εσμός της αγοράς που δημόσια γράφει και ομιλεί, έχει διαρρήξει προ πολλού κάθε σχέση με το κοινωνικό σώμα. Φορτίζοντας με κλιμακούμενο αρνητισμό, σπιλώνοντας τους εργαζόμενους της ενημέρωσης.

Ο εμπεδωμένος, υπαρκτός καπιταλισμός έβαλε το μακρύ του χέρι κι εδώ, κυρίως εδώ. Το προνομιακό για τα συμφέροντα της κυρίαρχης τάξης πεδίο της διάχυσης της πληροφορίας ανέλαβαν οι, με επιστημονικοφάνεια, δημοσιολογούντες, σε πλήρη διανοητική συνταύτιση με ό,τι αγοραίο κυκλοφορεί: εκείνοι που ανυψώνουν τις νεοφιλελεύθερες κοινοτοπίες σε «αντικειμενική αλήθεια», καταλαμβάνουν τη δημόσια σφαίρα, ξεσπιτώνοντας τους αντιφρονούντες, και επανανοηματοδοτούν τον ρόλο του δημοσιογράφου. Στο πλαίσιο της αγοράς, είναι παραπάνω από λογικό, ελάχιστα εντυπωσιακό, μάλλον συνηθισμένο. Η συσσώρευση των μέσων παραγωγής σε ολίγιστους μετέστρεψε το είδος της εργοδοσίας στα ΜΜΕ, εκτοπίζοντας τους εκδότες - εκδότες και εισάγοντας τους εκδότες - κατασκευαστές - εφοπλιστές κ.ο.κ. Συνεπακόλουθα, οι εργάτες της ενημέρωσης εκτοπίστηκαν επίσης.

Η ιστορία, λίγο πολύ, γνωστή: στις νέες συνθήκες, οι λεγόμενες «δυνατές πένες», οι «αξιόπιστοι», επιβάλλονται από το κεφάλαιο, για την υπηρέτησή του, με την εξαγορά των ευεπίφορων στην τρυφή και την εξουσία ή με την επιβολή καινούργιων. Η διαφθορά ταλαντούχων, που αλλαξοπιστούν και εμφανίζουν νέο ταξικό πρόσημο, συνταυτιζόμενοι με τον εργοδότη, προηγείται αλλά και ακολουθεί τη μεταλλαγή της εργοδοσίας. Όχι πως και οι εκδότες - εκδότες δεν στοιχίζονταν, ανέκαθεν, πίσω από οικονομικά ή άλλα συμφέροντα, η κατάσταση όμως εκτραχύνθηκε. Από τον εφοπλιστή - επιχειρηματία που επέβαλλε τον «ανιψιό» στο πολιτικό σύστημα για την υπηρέτηση των συμφερόντων του, τώρα ο εφοπλιστής - επιχειρηματίας, κατέχοντας το σύνολο των ΜΜΕ, διαμορφώνει εν συνόλω τους όρους του ίδιου του πολιτικού συστήματος. Εν τέλει, γίνεται ο ίδιος «πολιτικός» - βλέπε Μπερλουσκόνι ή άλλα, εγχώρια, παραδείγματα.

Πώς απαντά όμως στα παραπάνω η μάλλον σιωπηλή πλειονότητα των εργατών των ΜΜΕ, οι νέοι είλωτες με τα λευκά κολάρα δηλαδή; Εν πολλοίς αθέατοι, κατακρεουργημένοι από την οικονομική κρίση, ή απολύονται ή υπακούουν άκοντες στον συστημικό εργοδότη και αυτολογοκρίνονται. Όσο για τη «δημοσιογραφική αλήθεια», προκύπτει, αν προκύψει, μέσα από τα αντικρουόμενα συμφέροντα των επιχειρηματιών εργοδοτών. Εάν δε συνυπολογίσουμε πως αθέατος εργοδότης είναι και η διαφημιστική πίτα, ακόμα και τα αυτοδιαχειριζόμενα Μέσα οφείλουν να υποκύπτουν στους όρους της αγοράς.

Πώς απαντούν, με τη σειρά τους, τα σωματεία των εργαζομένων; Οι προτάσεις για τη χαλάρωση -για σπάσιμο ούτε λόγος- της αλυσίδας του εργάτη-γραφιά κινούνται επίσης στο πλαίσιο του συστήματος, ακολουθώντας τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις του συνδικαλισμού από τα πάνω.

Η Διημερίδα του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΑ (25-26.1.18) για τη «στήριξη εφημερίδων και περιοδικών στην εποχή της κρίσης», με τους συμμετέχοντες - συντονιστές, ομιλητές κ.ο.κ.- να προέρχονται από τη μεγάλη δεξαμενή των διευθυντικών στελεχών, εκπροσώπων μάλλον των εργοδοτών παρά των συναδέλφων (;) τους δημοσιογράφων, χωρίς την παραμικρή συμμετοχή ανέργων, είναι χαρακτηριστική.

Υπάρχει, άραγε, λύση; Μοντέλα άλλων χωρών (κώδικες δεοντολογίας, κυβερνητικές παρεμβάσεις στη Γαλλία κ.ο.κ.) ίσως βοηθήσουν επικουρικά και τα εν Ελλάδι. Δίχως όμως νέο θεσμικό πλαίσιο, με το οποίο, πρώτα και κύρια, θα ευνοούνται τα συνεταιριστικά εγχειρήματα, δίχως, δηλαδή, να δίνεται ώθηση ώστε να αποκτήσουν οι εργαζόμενοι τα μέσα παραγωγής, τα συμφέροντα του κεφαλαίου θα λυμαίνονται τα ΜΜΕ. Η ορατή - αόρατη χειρ της αγοράς θα γράφει το ρεπορτάζ, η δε αξιοπιστία των εργαζόμενων θα κατρακυλά καθημερινά.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL