Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.4°C21.6°C
2 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
19 °C
15.6°C20.8°C
2 BF 70%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
17.7°C19.8°C
4 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
25 °C
22.5°C24.8°C
2 BF 34%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
20.9°C22.3°C
3 BF 46%
Κοσμοδρόμιο από τον Νίκο Κυριακίδη / Φονικός "προφήτης" μιας παράξενης εποχής
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κοσμοδρόμιο από τον Νίκο Κυριακίδη / Φονικός "προφήτης" μιας παράξενης εποχής

Λέσλι Βαν Χάουτεν: Μέλος της "οικογένειας". Δολοφόνησε τη Ρόζμαρι Λα Μπιάνκα με 16 μαχαιριές. "Πίστευα ότι ήταν ο Ιησούς", είχε πει για τον Μάνσον.

Οι επτά ειδεχθείς δολοφονίες, με σφαίρες, μαχαίρια, ξυλοδαρμούς και απαγχονισμούς, ανάμεσά τους και της 26χρονης εγκύου συζύγου του Ρόμαν Πολάνσκι, της ηθοποιού Σάρον Τέιτ, που διαπράχθηκαν σε διάστημα δύο 24ωρων στο Λος Άντζελες τον Αύγουστο του 1969 από τους οπαδούς του Τσάρλς Μάνσον (πέθανε στη φυλακή την περασμένη Κυριακή στα 83 του) θεωρούνται από αρκετούς στην Αμερική ένα είδος "ορόσημου". Σηματοδοτούν, λένε, το αιματοβαμμένο αποκορύφωμα και φινάλε της ταραγμένης δεκαετίας του 1960. Ήταν το αναπόφευκτο, κατ' αυτούς, βίαιο κρεσέντο μιας βίαιης εποχής, αποτέλεσμα, αν μη τι άλλο, της "υπερτροφίας" της αντικουλτούρας μέσα στην αμερικανική κοινωνία. Των μακριών μαλλιών, του ελευθεριακού σεξ, της χρήσης ναρκωτικών, της κατάρρευσης αξιών και κοινωνικών συμβάσεων.

Ευσταθεί όμως αυτή η θεωρία; Αρκεί για να αποκρυπτογραφήσει το φαινόμενο Μάνσον και τη δολοφονική μανία των οπαδών του; Μπορεί να αποδειχθεί η θρυλούμενη σχέση αντικοινωνικής συμπεριφοράς στο ατομικό επίπεδο μ' εκείνη στο συλλογικό; Ένα ερώτημα ουσίας παραμένει αναπάντητο: Σε ποια κατηγορία φαινομένων της κοινωνιοψυχολογίας μπορεί να καταχωρηθεί η "οικογένεια Μάνσον"; Ομαδική ψύχωση; Πλύση εγκεφάλου; Θρησκευτικός προσηλυτισμός; Αλλά και ποια ακριβώς δομή είχε; Εξτρεμιστική ομάδα, κοινόβιο, αίρεση, αποκρυφιστικό κίνημα; Υπάρχουν πολλά ακόμα ανεξιχνίαστα σημεία προς έρευνα και μελέτη. Και ενώ η υπόθεση συνεχίζει να "γοητεύει" σχεδόν πενήντα χρόνια μετά, κατά έναν παράδοξο τρόπο, τα θύματα της σφαγής έχουν καλυφθεί από τη σκιά της υπέρμετρης προσοχής που έχει δοθεί στον θύτη.

Πώς κατάφερε ένας μικροκακοποιός των δρόμων, που μπαινόβγαινε από αναμορφωτήρια σε φυλακές απ' την εφηβεία του ήδη, εκστασιασμένος με το ροκ, γράφοντας τραγούδια κι ο ίδιος και αποκτώντας σχέσεις με τον κόσμο της μουσικής, να εμπνευστεί μέσα στον μικρόκοσμό του μια καλτ σέχτα, διακηρύσσοντας τη "νομοτέλεια" της ρατσιστικής βίας; Πώς κατόρθωσε να κάνει τους οπαδούς του να πιστέψουν ότι τα τραγούδια του “White Album” των Beatles, που είχε κυκλοφορήσει έναν χρόνο νωρίτερα, και ειδικά το εμβληματικό Helter Skelter (φύρδην- μίγδην) του Μακάρτνεϊ, ήταν μια κωδικοποιημένη προφητεία για τον επικείμενο “έσχατο” φυλετικό πόλεμο λευκών και μαύρων στην Αμερική - και παράλληλα μια προτροπή για την ανατροπή της καθεστηκυίας κατάστασης;

Το "Λευκό Άλμπουμ"

Ο εισαγγελέας Βίνσεντ Μπουλιόζι, που ανέκρινε αρκετά μέλη της “οικογένειας Μάνσον” μετά την εξάρθρωσή της το 1969, ανάμεσά τους και αρκετούς που δεν αντιμετώπιζαν ποινικές κατηγορίες, διαπίστωσε ότι ευσταθούσαν οι πληροφορίες για την εμμονική σχέση που είχε ο Μάνσον με το “Λευκό Άλμπουμ” των Beatles και τις παρανοϊκές συνδέσεις που έκανε, των στίχων των τραγουδιών με τη βιβλική “Αποκάλυψη” και το τέλος του κόσμου.

Ο ίδιος ο Μακάρτνεϊ είχε αναφέρει στο βιβλίο “The Beatles Anthology” του 2000 ότι ο Μάνσον είχε ερμηνεύσει το Helter Skelter ως αναφορά στους “τέσσερις καβαλάρηδες” της “Αποκάλυψης”, τα τέσσερα όντα που "εμφανίζονται" να ιππεύουν πάνω σε λευκό, κόκκινο, μαύρο και πράσινο άλογο και συμβολίζουν αντίστοιχα την Κατάκτηση, τον Πόλεμο, τον Λιμό και τον Θάνατο. Υπό το πρίσμα της χριστιανικής εσχατολογικής θεώρησης, οι τέσσερις ιππείς είναι οι προάγγελοι της Τελικής Κρίσης και της Θείας Αποκάλυψης. “Αυτή η μουσική φέρνει την επανάσταση, την ανοργάνωτη ανατροπή του κατεστημένου”, είχε πει ο ίδιος ο Μάνσον σε μια συνέντευξή του στο “Rolling Stone” το 1970. “Οι Beatles ξέρουν τι συμβαίνει, με την έννοια που το υποσυνείδητο γνωρίζει”, υποστήριξε.

Σχιζοφρενής νάρκισσος, ψυχοπαθής γκουρού, σκοτεινός προφήτης, παρανοϊκό είδωλο; Τι απ' όλα αυτά ήταν στ΄αλήθεια; Το παράδοξο είναι ότι όλες αυτές οι περιγραφές φαίνεται να του ταιριάζουν απόλυτα. Όπως φυσικά και εκείνη του "φαινόμενου της ποπ κουλτούρας". Υπάρχουν ωστόσο δύο βασικά ερωτήματα που αποκρυσταλλώνουν ένα μεγάλο μέρος του προβληματισμού όχι μόνον για την περίπτωση Μάνσον αλλά και για όλο τον θρησκόπληπτο εσμό των οπαδών της μεσσιανικής παρακμιακής υποκουλτούρας που βρίσκει κατά καιρούς πρόσφορο έδαφος για να ευδοκιμήσει. Ήταν πράγματι ο Τσαρλς Μάνσον "προϊόν" της εποχής του; Πώς -και κάτω από ποιες συνθήκες- βρέθηκαν άνθρωποι που τον πίστεψαν και έγιναν τα εκτελεστικά, δολοφονικά όργανά του;

Είναι χαρακτηριστικό πως οι περισσότεροι από τους οπαδούς του ήταν νεαρές γυναίκες προερχόμενες από τη μεσαία και ανώτερη τάξη. Εγκατέλειψαν τα σπίτια τους για να ζήσουν με τον "γκουρού" τους σε μια υπό κατάρρευση ψεύτικη πόλη - σκηνικό της άγριας Δύσης όπου κάποτε γυρίστηκε μια ταινία γουέστερν, κοντά στο Λος Άντζελες. Μια από αυτές, η Σούζαν Άτκινς, ήταν μέλος της εκκλησιαστικής χορωδίας στην κοινότητά της, κάποια άλλη, η 19χρονη γραμματέας Πατρίσια Κρενγουΐνκελ, δήλωσε ότι "μαγεύτηκε" από τον Μάνσον ελπίζοντας ότι θα κατόρθωνε να έχει ένα ρομαντικό ειδύλλιο μαζί του. Η Άτκινς φέρεται να ομολόγησε στις συγκρατούμενές της ότι εκείνη σκότωσε την Τέιτ, δοκίμασε το αίμα της και μ' αυτό έγραψε την λέξη "γουρούνι" έξω από την πόρτα της εισόδου του σπιτιού της.

"Ήταν ο Ιησούς"...

Η Λέσλι Βαν Χάουτεν, η δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο-κυριολεκτικά- της Ρόζμαρι Λα Μπιάνκα, συζύγου ενός πλούσιου έμπορου του Λος Άντζελες, εξήγησε ψυχρά στο δικαστηρίο και δείχνοντας ελάχιστη μεταμέλεια τον τρόπο που μαχαίρωσε 16 φορές την άτυχη γυναίκα στην κοιλιά. Φεύγοντας και αφήνοντάς την αιμόφυρτη πήρε από το ψυγείο της σοκολατούχο γάλα και τυρί. "Πίστευα ότι ήταν ο Ιησούς Χριστός, το είχα αποδεχθεί αυτό ολοκληρωτικά", είπε στο δικαστήριο αναφερόμενη στη σχέση της με τον "πατέρα" της "οικογένειας".

Εκτός από τα μακριά μαλλιά και την έφεση στο περιστασιακό σεξ, ο Μάνσον, που πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη φυλακή με μια σβάστικα χαραγμένη στο κεφάλι του, έχει περισσότερα κοινά ιδεολογικά στοιχεία με τις ακροδεξιές ομάδες παρά με αναρχικό αριστερίστικο χώρο όπως οι Γίπις, η νεολαιίστικη, αντιεξουσιαστική και αντιπολεμική οργάνωση που αποτέλεσε την πολιτικοποιημένη μετεξέλιξη του κινήματος των χίπις.

Σύμφωνα με τον Μπέιναρντ Γουντς των “New York Times”, ο Μάνσον δεν ήταν το αποκορύφωμα του κινήματος της αντικουλτούρας στην Αμερική αλλά ένα τμήμα της αντίδρασης ενάντια στο κίνημα υπέρ των πολιτικών δικαιωμάτων που είχε συγκλονίσει τη χώρα το '60, ένας προάγγελος του σημερινού φαινομένου των μαχητών της λευκής ανωτερότητας, όπως ο περιβόητος Ντύλαν Ρουφ, ο δράστης της μαζικής δολοφονίας εννιά Αφροαμερικανών μέσα σε εκκλησία στο Τσάρλεστον της Νότιας Καρολίνας, τον Ιούνιο του 2015.

Ένα μέρος της αμφιθυμίας που προκαλεί ο σκοτεινός μύθος του Μάνσον ίσως πηγάζει και από το γεγονός ότι στο στόχαστρο της “οικογένειάς” του βρέθηκαν λευκοί πλούσιοι της ανώτερης τάξης του Λος Άντζελες, κάτι που προκαλεί αναπόφευκτους συνειρμούς. Ωστόσο ο σκοπός του ήταν ξεκάθαρος: να θεωρηθούν οι φόνοι έργο των μαύρων και να πυροδοτηθεί ένας γενικευμένος φυλετικός πόλεμος. Όπως εξομολογήθηκε αργότερα ο Τεξ Ουότσον, καταδικασμένο πρώην μέλος της “οικογένειας”, ο Μάνσον τους καλούσε να κινητοποιηθούν και “να κάνουν ό,τι δεν έχουν τη δύναμη και την εξυπνάδα να κάνουν οι μαυριδεροί, να ανάψουν την σπίθα του 'φύρδην-μίγδην' και να δημιουργήσουν το βασίλειο του Τσάρλι”.

Θα μπορούσε βέβαια εδώ να αναρωτηθεί κανείς πώς ο άνθρωπος αυτός των περιορισμένων δυνατοτήτων "μίλησε" για μια κατάσταση που βίωσε 23 χρόνια αργότερα η πόλη του Λος Άντζελες; Το 1992, η δικαστική αθώωση τεσσάρων αστυνομικών που συμμετείχαν στον καταγραμμένο σε ερασιτεχνικό βίντεο ξυλοδαρμό του Αφροαμερικανού οδηγού Ρόντνεϊ Κινγκ, πυροδότησε γενικευμένες φυλετικές ταραχές στη μεγαλούπολη της δυτικής ακτής προκαλώντας σοκ και αφήνοντας πίσω τους 63 νεκρούς και υλικές ζημιές άνω του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων.

"Αυτό το είδος της λογικής μάς είναι σήμερα πολύ οικείο", γράφει ο Γούντς στους “NYT”. "Οι παρανοϊκές, ρατσιστικές, εσχατολογικές ασυναρτησίες του Μάνσον είναι το DNA της αντιδραστικής, σημερινής εναλλακτικής Δεξιάς. Πριν διαπράξει τη σφαγή στην εκκλησία του Τσάρλεστον, ο Ντύλαν Ρουφ είχε μιλήσει στους φίλους του για τον επικείμενο 'φυλετικό πόλεμο' και τα ίδια είπε μετά στους ανακριτές του. Ήταν άλλωστε ενθουσιώδης αναγνώστης των σχετικών σάιτ (...) Ο Μάνσον δεν ήταν η αναπόφευκτη απόφυση της αντικουλτούρας του '60. Ήταν ο αποκαλυπτικός ρατσισμός πάρα πολλών εποχών, συμπεριλαμβανομένης της δικής μας".

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL