Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.2°C26.3°C
2 BF 36%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.3°C26.0°C
3 BF 36%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C24.8°C
2 BF 52%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.9°C24.0°C
2 BF 38%
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ / Γιαλό - γιαλό πηγαίναμε
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ / Γιαλό - γιαλό πηγαίναμε

Συνηθίσαμε να βλέπουμε το ξενοδοχείο Μακεδονία Παλλάς ως ένα κομμάτι της πόλης όπου διάσημοι και πλούσιοι μπορούσαν να διαμένουν σε πολυτελή δωμάτια με απεριόριστη θέα στη θάλασσα.

Η μεσαία τάξη μπορούσε να πηγαίνει πότε - πότε για ένα -ακριβό- γεύμα ή ένα ποτό στο μπαρ του ξενοδοχείου ικανοποιώντας κάποια γνωστά σε όλους εμάς τους μικρομεσαίους ταξικά κόμπλεξ απέναντι στην ιθύνουσα μεγαλοαστική τάξη. Ας ξεφύγουμε όμως από τη δύναμη της συνήθειας και ας δούμε τι αντιπροσωπεύει αυτό το τεράστιο κτίσμα στη θέση όπου βρίσκεται.

Η οικοδομική άδεια, προφανώς παράνομη λόγω της απόστασης του κτηρίου από τη θάλασσα, βγήκε το 1966, περίοδο πολιτικής αποσταθεροποίησης στη χώρα μας, ενώ τα εγκαίνια έγιναν το 1972, μέσα στη δικτατορία. Η αισθητική αυτού τού, χωρίς καμιά κομψότητα, μεγαθηρίου δεν νομίζω πως θα βρει πολλούς θαυμαστές.

Όμως κατασκευάστηκε, έστω σε σκοτεινές εποχές, το συνηθίσαμε, απέκτησε μια ιστορία με τη φιλοξενία ηθοποιών, πρωθυπουργών, καλλιτεχνών και άλλων επωνύμων και θεωρείται σήμερα, με όλη την εξωτερική ασχήμια του, ένα ορόσημο για την πόλη. Το ανεχόμαστε λοιπόν, όπως και το διπλανό παράνομο κτίσμα του Ιντέρνι, μια και δεν αποφεύχθηκε η κατασκευή τους την κατάλληλη στιγμή.

Τώρα όμως μαθαίνουμε πως μαζί με τις επισκευές και αλλαγές στην εσωτερική διαμόρφωση του κτηρίου προετοιμάζονται σχέδια για την κατάκτηση και του θαλάσσιου τμήματος, που, σύμφωνα με μια διαστρεβλωμένη λογική, “του ανήκει”. Μαρίνες, πισίνες και όλα τα κομφόρ για τους ισχυρούς αυτού του κόσμου, που θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να νοικιάζουν ένα δωμάτιο με τιμή για μια μέρα υψηλότερη από το ενοίκιο ενός μήνα για ένα μεσαίου μεγέθους διαμέρισμα.

Σχεδόν 30 στρέμματα παραλιακής ζώνης για τη μαρίνα και τα συμπαρομαρτούντα, κυματοθραύστη, ενυδρείο, πισίνα, χώρο για ξαπλώστρες κ.λπ., μέχρι και ελικοδρόμιο προβλέπεται, έναντι αλμυρού αντιτίμου, απαγορευτικού για τους φτωχοδιάβολους (δηλ. για το 90% του πληθυσμού). Και για να μην πληγώνονται οι καημένοι οι περιπατητές, αλλά και να μην ενοχλούν τους πλούσιους πελάτες, εξάλλου από τη ζήλια μπορεί και να τους ματιάσουν, θα απαγορευτεί η διάβαση σε εκείνο το σημείο και η συνέχεια ενός περιπάτου δίπλα στη θάλασσα θα διακοπεί. Κάτι σε Ντουμπάι μου μοιάζει το όλο σχέδιο.

Μπροστά σε μια τέτοια προσπάθεια ιδιωτικοποίησης ενός -με κάθε νομική και ηθική έννοια- δημόσιου αγαθού, όπως η θάλασσα και η ανεμπόδιστη πρόσβαση στην παραλία, η αντίθεση των πολιτών πρέπει να είναι κατηγορηματική. Δεν θα επιτραπεί σε τέτοια επιχειρηματικά σχέδια, που κατάφωρα παίρνουν από τους πολλούς για να δώσουν στους λίγους, να γίνουν πράξη.

Ένα νέο πεδίο κοινωνικής διεκδίκησης του αυτονόητου έχει ανοίξει. Ένα πεδίο όπου τα χρήματα που παίζονται είναι πολύ περισσότερα και η σύγκρουση ανάμεσα στα επιχειρηματικά συμφέροντα και στην κοινωνία των πολιτών θα είναι πιο έντονη, πιο δύσκολη αλλά και πιο σημαντική από τη διαμάχη για τα τραπεζοκαθίσματα στα γυάλινα περίπτερα της εμβληματικής νέας παραλίας της Θεσσαλονίκης, θέμα που άνοιξε πριν από ένα μήνα με έντονες αντιπαραθέσεις στο δημοτικό συμβούλιο.

Τα νέα σχέδια, που στην ουσία κλέβουν από την πλειονότητα των κατοίκων έναν χώρο ελεύθερης πρόσβασης και δωρεάν αναψυχής, εμφανίστηκαν έτσι στα ξαφνικά, ως μια ωραία ιδέα, για να καταλάβουν εξ απίνης μια κοινωνία κουρασμένη από τη φτώχεια και την ανεργία, την καθημερινή μάχη για την επιβίωση, και να της στερήσουν ένα ακόμη κομματάκι χαράς.

Οι μεγαλεπήβολες βλέψεις για κερδοφόρες επεμβάσεις στον Θερμαϊκό δεν έχουν παρουσιάσει καμία άποψη για την ανάγκη ή τη θετική επίδραση της επένδυσης στη ζωή της πόλης και των κατοίκων και δεν έχουν ούτε τα πενιχρά επιχειρήματα υπεράσπισης του προηγούμενου σχεδίου. Όλοι οι δημότες της ευρύτερης περιοχής, όλοι οι άνθρωποι που αγάπησαν και έκαναν δική τους την παραλία, θα αντισταθούν και θα δώσουν αυτοί τη νέα δύσκολη μάχη που αφορά τον δημόσιο χώρο και την καθημερινότητα των πολιτών.

Ρία Καλφακάκου, καθηγήτρια στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, διευθύνουσα σύμβουλος της Εγνατία Οδός Α.Ε. και επικεφαλής της δημοτικής παράταξης Θεσσαλονίκη Ανοιχτή Πόλη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL