Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.1°C19.8°C
3 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
14.7°C17.0°C
1 BF 75%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C17.1°C
3 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.8°C17.5°C
1 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
14 °C
13.9°C16.9°C
0 BF 62%
Ένα σχέδιο ανάπτυξης και παραγωγικής ανασυγκρότησης του Πειραιά
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ένα σχέδιο ανάπτυξης και παραγωγικής ανασυγκρότησης του Πειραιά

Των Γιάννη Καρδαρά - Καίτης Κυλάκου

Η Νομαρχιακή Επιτροπή του Πειραιά στo πλαίσιo των εργασιών της Παμπειραϊκής Συνδιάσκεψης της 18-19.2.2017 έχει αποφασίσει να ανοίξει η συζήτηση για την επεξεργασία ενός στρατηγικού σχεδίου για την παραγωγική ανασυγκρότηση και για τη βιώσιμη ανάπτυξη της χωρικής ενότητας Πειραιά και των Νησιών.

Ένα πρώτο αποκρυστάλλωμα της μέχρι τώρα δουλειάς θα παρουσιαστεί ως σχέδιο την πρώτη ημέρα των εργασιών (18.2.2017) της Συνδιάσκεψης. Το σχέδιο θα είναι αντικείμενο συνεχούς διαβούλευσης από τις Ο.Μ. του ΣΥΡΙΖΑ και ανοιχτό σε διάλογο και προτάσεις.

Η πρόθεσή μας δεν είναι να «κλείσει» το θέμα, αλλά, αντίθετα, να εκκινήσει μία ουσιαστική προσπάθεια που θα δώσει περιεχόμενο και σε «Θεματικές Ομάδες» που μπορεί να λειτουργήσουν σε κάθε Ο.Μ. Πέραν των παραπάνω, αποτελεί αφορμή επαναπροσέγγισης των Ο.Μ. με συλλογικότητες και τοπικά κινήματα και εμβάθυνσης της αυτοδιοικητικής παρέμβασης του ΣΥΡΙΖΑ με τη δημιουργία πολιτικών και κοινωνικών συμμαχιών δύο χρόνια προ των εκλογών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Το κατατεθειμένο σχέδιο δεν αποτελεί από μόνο του ένα «αυτοδιοικητικό πρόγραμμα», αλλά ένα συνεκτικό πρόγραμμα της χωρικής ενότητας Πειραιά που συναρθρώνει επιμέρους δράσεις οι οποίες μπορεί να υλοποιούνται από την εκάστοτε κυβέρνηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια και τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Στο σχέδιο δίδεται η έμφαση στον ενιαίο σχεδιασμό και στο ότι οι προτεινόμενες παρεμβάσεις αστικού, περιβαλλοντικού και οικονομικού χαρακτήρα έχουν διαδημοτική επίδραση στη βάση κοινών προβλημάτων και των κοινών υπερτοπικών αναπτυξιακών δυνατοτήτων.

Φιλοδοξεί να αποτελέσει μια συνολική περιγραφή μιας πολιτικής παρέμβασης με βασικούς άξονες - πυλώνες αλλά και με επιμέρους προτάσεις που έχουν μία συνεργατική δυναμική και ιεράρχηση στόχων ώστε σε έναν βαθμό να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα των υπηρεσιακών δυσκολιών και δυσλειτουργιών του κρατικού μηχανισμού τουλάχιστον στο επίπεδο του κεντρικού σχεδιασμού και της εύρεσης δυνητικών πηγών χρηματοδότησης.

Το σχέδιο προτείνει δύο βασικούς άξονες - πυλώνες ενός επιτελικού σχεδιασμού που παρατίθενται χωρίς αξιολογική αρίθμηση.

Ο ένας άξονας - πυλώνας έχει ως βάση τον λιμενοβιομηχανικό - βιοτεχνικό - μεταποιητικό - ναυπηγοεπισκευαστικό προσανατολισμό και ο έτερος άξονας - πυλώνας έχει ως βάση τις υπηρεσίες, τον τουρισμό, το εμπόριο, τη ναυτιλία, τη ναυτική διαιτησία, την επισκεψιμότητα των υπερτοπικών πόλων έλξης, την κρουαζιέρα, τις ξενοδοχειακές υποδομές, την καινοτομία, την αυτοαπασχόληση, την επιχειρηματικότητα, την προσέλκυση επενδύσεων, τα logistics, την ενίσχυση του ρόλου ως διαμετακομιστικού και ενεργειακού κόμβου την κοινωνική οικονομία με παρεμβάσεις για τη βιώσιμη πράσινη αστική ανάπτυξη της χωρικής ενότητας του Πειραιά, που ορίζεται από το ΣΕΦ έως το Πέραμα και τη Σαλαμίνα, το όρος Αιγάλεω και ανατολικά τον Ελαιώνα στου Ρέντη και νότια τα νησιά.

Όλα τα παραπάνω θα συμβάλουν:

* Στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.

* Στη μείωση της ιδιαίτερα υψηλής ανεργίας.

* Στην περιβαλλοντική αναβάθμιση.

* Στην επανεκκίνηση οικονομικών δραστηριοτήτων.

Παράλληλα, εφόσον τα επιμέρους προτεινόμενα έργα και παρεμβάσεις εντάσσονται σε έναν συνολικό σχεδιασμό, η υλοποίηση και επιμέρους έργων και παρεμβάσεων που «ωριμάζουν» δεν θα έχει πλέον τον μέχρι σήμερα χαρακτήρα αποσπασματικής και ασύνδετης μεταξύ τους υλοποίησης.

Η υλοποίηση απαιτεί συνεργασία κράτους, Περιφέρειας, δήμων και μιας επιλεγμένης υγιούς επιχειρηματικότητας καθώς και τρόπους χρηματοδότησης από δυνητικές πηγές πόρων όπως ΕΣΠΑ, Ευρωπαϊκό Διαρθρωτικό Επενδυτικό Ταμείο (ΕΔΕΤ) το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ), το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI) κ.λπ.

Μετά την πώληση του πλειοψηφικoύ πακέτου (51%) του ΟΛΠ στην κρατική κινεζική COSCO, o οποιοσδήποτε σχεδιασμός αναγκαστικά λαμβάνει υπ' όψιν και το στοιχείο αυτό.

Η παραγωγική ανασυγκρότηση με επίκεντρο τους ανθρώπους και το περιβάλλον αλλά και η συνεργασία με την υγιή επιχειρηματικότητα αποτελούν κεντρικούς προγραμματικούς στόχους του ΣΥΡΙΖΑ απέναντι στη στρατηγική του νεοφιλελευθερισμού, που δεν είναι άλλη από την υπερεκμετάλλευση των κοινών πόρων με στόχο την μεγιστοποίηση της κερδοφορίας, με τις γνωστές συνέπειες στα εργασιακά και στο περιβάλλον.

Ο ΣΥΡΙΖΑ αγωνίζεται με όλες τις δυνάμεις του για να καταστεί κοινωνικά κυρίαρχος ένας άλλος προσανατολισμός. Αυτός της παραγωγικής ανασυγκρότησης της οικονομίας, της αστικής αναζωογόνησης και της δίκαιης ανάπτυξης με μέτρα ενίσχυσης της εργασίας και των δικαιωμάτων, με στροφή στην καινοτομία και την ποιότητα, στον σχεδιασμό σε συγκριτικά πλεονεκτήματα της κάθε περιοχής, με ενίσχυση της κοινωνίας έναντι της ανεξέλεγκτης αγοράς με οικολογική διάσταση. Δύο διαφορετικοί προσανατολισμοί συγκρούονται σε μια μάχη την οποία βιώνουμε με ένταση σήμερα και που θα ενταθεί και το επόμενο διάστημα. Θα είναι διαρκής, ανοιχτή και υπό συνεχή διαπραγμάτευση.

Η πολιτική του κόμματός μας για την παραγωγική ανασυγκρότηση και τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη δεν απαντάει μόνο στην ανάγκη για την αντιστροφή της πορείας κατάρρευσης της ελληνικής οικονομίας, αλλά και σε διαχρονικά ζητήματα που αφορούν τα αίτια της κρίσης του νεοφιλελεύθερου μοντέλου ανάπτυξης στην Ελλάδα. Για τον ΣΥΡΙΖΑ, η παραγωγική ανασυγκρότηση με κοινωνικό και οικολογικό πρόσημο και η δίκαιη ανάπτυξη με δραστικό περιορισμό της τεράστιας ανεργίας δεν είναι μια εύκολη και τεχνοκρατική υπόθεση, αλλά μια μακρά, κοινωνικοπολιτική διαδικασία τομών και ρήξεων και συμμετοχικού σχεδιασμού.

Η απερχόμενη Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ Πειραιά, με αφετηρία τις παραπάνω προγραμματικές αναλύσεις και θέσεις, διαπιστώνει ότι είναι μεγάλη και επείγουσα η ανάγκη οι οργανώσεις ΣΥΡΙΖΑ Πειραιά με τη δραστηριοποίηση των μελών τους να εμπλακούν ενεργά με τις τοπικές κοινωνίες στην εκπόνηση ενός συνεκτικού σχεδίου για την παραγωγική ανασυγκρότηση του Πειραιά και των γύρω δήμων. Γι' αυτό και επιχειρεί να καταθέσει σε ανοιχτή, διαρκή διαβούλευση την παρούσα πρόταση ενός τέτοιου σχεδίου. Και τούτο γιατί οποιοδήποτε σχέδιο ανάπτυξης, όσο άρτια κι αν νομοθετηθεί, δεν θα μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς την εμπλοκή φορέων, συνδικάτων, Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης και κοινωνίας σε μια κατεύθυνση συμμετοχικού σχεδιασμού.

Για την Αριστερά, η δίκαιη ανάπτυξη με «μεροληψία» υπέρ των αδυνάτων και ο αγώνας για τη μείωση της εξαιρετικά υψηλής ανεργίας ξεκινούν από τις ανάγκες της κοινωνίας και εξαρτώνται από αυτήν άρρηκτα και ουσιαστικά.

Αν όχι εμείς, τότε ποιοι μπορούν να συμμεριστούν τις ιδέες των νέων για τη δημιουργία σχημάτων κοινωνικής οικονομίας σε τοπικό επίπεδο και να βοηθήσουν στην υλοποίησή τους βήμα - βήμα.

Αν όχι εμείς, τότε ποιοι μπορούν να συμπορευτούν για να βοηθήσουν στη δημιουργία συλλογικοτήτων και ομάδων για την αξιοποίηση των παραγωγικών δυνάμεων του Πειραιά και των γύρω δήμων.

Αν όχι εμείς, τότε ποιοι μπορούν να κινητοποιήσουν δυνάμεις με επίκεντρο το λιμάνι, το εμπόριο, την ακτοπλοΐα, τον τουρισμό και τη βιοτεχνία - βιομηχανία, με εξειδίκευση στη μεταποίηση και τον παραδοσιακό κλάδο της ναυπηγοεπισκευής που πρέπει να επανεκκινήσουμε;

Αν όχι εμείς, τότε ποιοι μπορούν να συμβάλουν στην αξιοποίηση των "ανενεργών αναπτυξιακών αποθεμάτων" της χωρικής ενότητας Πειραιά ως χώρων πολιτισμού, αθλητισμού, αναψυχής, οικολογικής αναβάθμισης του αστικού πράσινου και τουρισμού, όπως και ενδεικτικά τα:

α) Παλιά εργοστάσια όπως τα Κεραμοποιείο Δηλαβέρη, Αμαξοστάσιο ΟΣΕ, παλαιό εργοστάσιο ΔΕΗ στο Ν. Φάληρο, εργοστάσιο ΧΡΩΠΕΙ στην οδό Πειραιώς. ΚΥΔΕΠ Καπνεργοστάσιο Κεράνη στα Καμίνια, Καπνεργοστάσιο Παπαστράτος κ.ά.

β) Ανενεργά λατομεία. Ανάπλαση χώρων όπως, το Λατομείο Καραμπίνη στη Νίκαια - Ρέντη, εκτάσεις στα Λατομεία Κορυδαλλού, το ανενεργό Λατομείο Αδάμ στο Κερατσίνι).

γ) Αναξιοποίητοι παράκτιοι χώροι από το ΣΕΦ έως τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και από την Ηετιώνεια Πύλη έως το Πέραμα και τη Σαλαμίνα.

Αν όχι εμείς, τότε ποιοι μπορούν να αναδείξουν την ανεργία και τη μειωμένη απασχόληση ως το μείζον πρόβλημα της περιοχής μας, το υψηλότερο σε σχέση με άλλες περιοχές της Αττικής;

Αν όχι εμείς, τότε ποιοι θα πάρουν πάνω τους την προστασία και οικολογική ανάδειξη του Όρους Αιγάλεω ως ένα από τα σημεία υπερτοπικής σημασίας σε σύνδεση με το Περιβαλλοντικό Πάρκο Σχιστού, τις πράσινες διαδρομές με δίκτυα ποδηλατοδρόμων - αστικών διαδρομών και χώρων ήπιας κυκλοφορίας, την ανάπλαση ελεύθερων χώρων και των πρώην στρατοπέδων, την ανάπλαση του Τουρκολίμανου με τα τουριστικά καταστήματα και την ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα, τις παρεμβάσεις στις πλαζ Βοτσαλάκια και Τερψιχόρη, την ιστορική ανάδειξη της Μαρίνας Ζέας με τους Νεώσοικους και τα αρχαία τείχη, την ανάδειξη του Ναυτικού και Αρχαιολογικού Μουσείου στη Ζέα, την ανάπλαση των Κονώνειων τειχών γύρω από την Πειραϊκή, την Ηετιώνεια Πύλη και την ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων, τον σταθμό του ΟΣΕ, το παράλιο μέτωπο Δραπετσώνας για την ανάδειξή του ως υπερτοπικού κέντρου αναψυχής και τουρισμού, την ανάπτυξη «μαρινών» στον αρμό του Περάματος και κατασκευή χώρων αναψυχής και αθλητισμού, την ανάδειξη του δυτικού άκρου του Περάματος για αναψυχή, πολιτισμό, αθλητισμό, τις μαρίνες, τη ζεύξη Περάματος - Σαλαμίνας και την ανάπτυξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της αλλά και των νησιών του Σαρωνικού (Αίγινα, Ύδρα, Πόρος, Σπέτσες, Κύθηρα, Τροιζήνα κ.α.) σε μία προγραμματική σύνδεση σε θέματα τουριστικής ανάπτυξης, αλιείας και άλλων τομέων συναφών με τις ιδιαιτερότητες κάθε νησιού.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL