Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
20.7°C23.5°C
4 BF 41%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.0°C20.8°C
3 BF 54%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
17 °C
16.5°C18.0°C
5 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.3°C21.6°C
5 BF 60%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
20.7°C21.9°C
4 BF 30%
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ / Να ξαναδιαβάσουμε Μαρξ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ / Να ξαναδιαβάσουμε Μαρξ

Στη χώρα μας, πολλοί δηλώνουν μαρξιστές -παλαιότερα το έκανε και το ΠΑΣΟΚ, επηρεασμένο από ένα είδος τριτοκοσμικού μαρξισμού. Ωστόσο, λίγοι προσεγγίζουν τις ιδέες του Μαρξ με διαλεκτικό τρόπο, που σημαίνει προσέγγιση των ιδεών στην κίνησή τους.

Ιστορικά η Αριστερά, είτε πρόκειται για τη σοσιαλδημοκρατική είτε για την κομμουνιστική εκδοχή της, έχει ταυτιστεί με τις ιδέες του Μαρξ. Το ίδιο ισχύει ακόμα και για εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα του 20ού αιώνα. Εξ αντικειμένου, λοιπόν, δημιουργήθηκαν πολλοί «μαρξισμοί» στον κόσμο. Με άλλα λόγια, οι ιδέες του Μαρξ επιδέχονται πολλών ερμηνειών και εφαρμογών, ανάλογα με τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες και τα επίπεδα ανάπτυξης των κοινωνιών. Σε κάθε περίπτωση, ο μαρξισμός είναι μια κριτική θεωρία, ένα ανοιχτό και όχι κλειστό ιδεολογικό σύστημα.

Πρώτο κλασικό έργο του, που φέρει και την υπογραφή του Ένγκελς, είναι το Κομμουνιστικό Μανιφέστο. Πρόκειται για σύντομο και εξαιρετικά περιεκτικό κείμενο, που καλό θα ήταν να το διαβάσουν τα νέα κομματικά μέλη τα οποία δεν έχουν περάσει από τα διάφορα κομμουνιστικά σχολεία...

Ο Μαρξ εκεί αναφέρει ότι οι αντικαπιταλιστές δεν πρέπει να υποτιμούν την ικανότητα του καπιταλισμού να ξεπερνάει τις κρίσεις του και να αυτοανανεώνεται, ότι δεν αρκεί να ηχήσουν δυνατά οι σάλπιγγες για να πέσουν τα τείχη της Ιεριχούς. «Η αστική τάξη δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς να επαναστατικοποιεί αδιάκοπα τα εργαλεία παραγωγής δηλαδή τις σχέσεις παραγωγής, δηλαδή όλες τις κοινωνικές σχέσεις [...] αυτή η αιώνια αβεβαιότητα και κίνηση, διακρίνουν την αστική εποχή από όλες τις προηγούμενες».

Αναμφισβήτητα, ο Μαρξ υπήρξε διεθνιστής, δικό του είναι το σύνθημα «Προλετάριοι όλου του κόσμου ενωθείτε». Ωστόσο, δεν υποτιμούσε την πάλη για τον σοσιαλισμό στο εθνικό επίπεδο. «Η πάλη του προλεταριάτου ενάντια στην αστική τάξη αν και δεν είναι, στο βάθος, μια πάλη εθνική, παίρνει ωστόσο στην αρχή τέτοια μορφή. Είναι αυτονόητο πως το προλεταριάτο κάθε χώρας πρέπει να ξεμπερδέψει, πριν απ’ όλα, με τη δική του αστική τάξη».

Εν αντιθέσει με σκόπιμες ή λόγω άγνοιας ερμηνείες του μαρξισμού, ο Μαρξ υποστηρίζει ότι «ο κομμουνισμός δεν αφαιρεί από κανέναν τη δύναμη να ιδιοποιείται κοινωνικά προϊόντα. Αφαιρεί μόνο τη δύναμη να υποδουλώνει την εργασία των άλλων με τη βοήθεια αυτής της ιδιοποίησης».

Ο Μαρξ, επίσης, ήταν πρόδρομος σε ό,τι αφορά τα δικαιώματα των γυναικών και των παιδιών. Απευθυνόμενος στους πολέμιους των ιδεών του δηλώνει: «Μας κατηγορείτε γιατί θέλουμε να καταργήσουμε την εκμετάλλευση των παιδιών από τους γονείς τους, το ομολογούμε αυτό το έγκλημα».

Στον πυρήνα του Κομμουνιστικού Μανιφέστου θα βρούμε και την ιδέα της ειρήνης, της οποίας η μόνιμη επικράτηση θεωρείται δυνατή μόνο αφού καταργηθεί η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. «Καταργήστε την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο και θα καταργήσετε την εκμετάλλευση ενός έθνους από άλλο έθνος».

Αξιοπρόσεχτη είναι και η αναφορά για την άρρηκτη σχέση υλικής και πνευματικής παραγωγής: «Τι άλλο δείχνει η ιστορία των ιδεών παρά πως η πνευματική παραγωγή μεταβάλλεται με την υλική παραγωγή».

Ο Μαρξ τασσόταν και υπέρ των συμμαχιών της εργατικής τάξης και των κομμουνιστών. «Οι κομμουνιστές -αναφέρει- υποστηρίζουν σε όλες τις χώρες κάθε επαναστατικό κίνημα ενάντια στην υπάρχουσα πολιτική και κοινωνική τάξη [...] οι κομμουνιστές δουλεύουν παντού για την ένωση και συνεννόηση των δημοκρατικών κομμάτων σ' όλες τις χώρες».

Τέλος, ορισμός, κατά τη γνώμη μου, του σοσιαλισμού για τη δημοκρατία με ελευθερία είναι το τσιτάτο ότι «στη θέση της παλιάς αστικής κοινωνίας, με τις τάξεις της και τους ταξικούς ανταγωνισμούς έρχεται μια ένωση όπου η ελεύθερη ανάπτυξη καθενός είναι η προϋπόθεση για την ελεύθερη ανάπτυξη όλων». Με άλλα λόγια, η Αριστερά δεν παίρνει την εξουσία για να την ασκήσει αυταρχικά, αλλά για να απελευθερώσει όλη την κοινωνία.

Ζητώ από τους αναγνώστες να μου συγχωρήσουν την «τσιτατολογία», στην οποία καταφεύγω μόνο εν ανάγκη και διορθωτικά προς όσους ή όσες εμφανίζονται ως οι μόνοι αυθεντικοί οπαδοί και γνώστες του μαρξισμού.

* Ο Πάνος Τριγάζης είναι μέλος της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL