Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Σκέψεις πάνω σε μια δημοσκόπηση

Την περασμένη Κυριακή και την περασμένη Τρίτη, η «Αυγή» δημοσίευσε, σε δύο συνέχειες, μια δημοσκόπηση της Palmos Analysis, που έγινε για λογαριασμό της ευρωκοινοβουλευτικής ομάδας της Αριστεράς.

Του Άγγελου Τσέκερη

 

Την περασμένη Κυριακή και την περασμένη Τρίτη, η «Αυγή» δημοσίευσε, σε δύο συνέχειες, μια δημοσκόπηση της Palmos Analysis, που έγινε για λογαριασμό της ευρωκοινοβουλευτικής ομάδας της Αριστεράς. Μια προσεκτική ανάγνωση των ευρημάτων καταλήγει σε πολύ ενδιαφέροντα πολιτικά συμπεράσματα, ειδικά αυτή τη στιγμή, που ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται σε μεταβατική περίοδο.

1. Η διεύρυνση

Από τη δημοσκόπηση γίνεται σαφές ότι η διεύρυνση του ΣΥΡΙΖΑ δεν ενδιαφέρει μόνο όσους τοποθετούνται στην Κεντροαριστερά, αλλά και αυτούς που τοποθετούνται στην Αριστερά. Στα ερωτήματα αν ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να καλύψει χώρο προς την Κεντροαριστερά και το Κέντρο, οι κεντροαριστεροί απαντούν κατά 66% θετικά και κατά 20% αρνητικά και οι αριστεροί κατά 47% θετικά και κατά 26% αρνητικά. Στο ερώτημα αν ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να ανοίξει τις πόρτες του σε νέα μέλη και στελέχη από το Κέντρο και την Κεντροαριστερά, οι κεντροαριστεροί απαντούν 77% θετικά και 10% αρνητικά, ενώ οι αριστεροί 54% θετικά και 10% αρνητικά. Όσο πιθανότερο θεωρεί κάποιος το να ψηφίσει ΣΥΡΙΖΑ, τόσο θετικότερα βλέπει τη διεύρυνσή του.

Είναι λοιπόν λάθος η εκτίμηση ότι οι αριστεροί επιθυμούν έναν ιδεολογικά καθαρό και περιχαρακωμένο ΣΥΡΙΖΑ. Αριστεροί και κεντροαριστεροί χρειάζονται ένα κόμμα που να τους εκφράζει και τους εμπνέει.

2. Οικονομία, ανεργία και κοινωνικό κράτος

Η ατζέντα της οικονομίας και του κοινωνικού κράτους φαίνεται ότι είναι το μεγάλο ατού του ΣΥΡΙΖΑ. Το γεγονός αυτό αναγνωρίζεται σε μεγάλο βαθμό ακόμα και από αυτούς που δεν ψηφίζουν ή δεν θεωρούν πιθανόν να ψηφίσουν ΣΥΡΙΖΑ στο μέλλον. Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να ενισχύσει όσο μπορεί περισσότερο τα δυνατά αυτά χαρακτηριστικά της πολιτικής του. Προγραμματικά, επικοινωνιακά, αλλά πρώτα και κύρια με πολιτική δράση στο πραγματικό πεδίο.

3. Μια ομάδα που ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να προσέξει

Αυτοί που δεν ψήφισαν τον ΣΥΡΙΖΑ στις ευρωεκλογές αλλά τον ψήφισαν στις βουλευτικές εκλογές αναδεικνύονται από τη δημοσκόπηση σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ομάδα. Σε σύγκριση με το σύνολο των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ, είναι πιο απαιτητικοί, πιο αυστηροί και ίσως πιο επιφυλακτικοί απέναντι στο κόμμα. Έχουν επίσης αυξημένα κοινωνικά αντανακλαστικά. Η αντιστοίχιση του ΣΥΡΙΖΑ με το κριτήριο και τις απαιτήσεις αυτής της ομάδας ίσως θα πρέπει να είναι ένας από τους βασικούς ποιοτικούς στόχους της διεύρυνσης.

4. Αντιφασισμός, αντιρατσισμός και κλιματική αλλαγή

Αυτή η ομάδα φαίνεται να αναγνωρίζει το κοινωνικό προφίλ του ΣΥΡΙΖΑ, ζητάει όμως να ενισχυθούν και άλλα στοιχεία της πολιτικής του ατζέντας.

Το ένα είναι το μέτωπο κατά της Ακροδεξιάς, το οποίο θεωρούν πρώτη επιλογή με 7% έναντι 4% του συνόλου των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ. Το άλλο είναι το θέμα της κλιματικής αλλαγής (7% έναντι 2% του συνόλου). Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει βεβαίως και τα δύο ψηλά στην ατζέντα του. Χρειάζεται να υπηρετήσει τα θέματα αυτά με μεγαλύτερη συνέπεια, συνοχή και επάρκεια και να συνδέσει όσο περισσότερο μπορεί την ταυτότητά του με τα θέματα αυτά.

Μιλώντας βέβαια για την κλιματική αλλαγή, προφανώς οι άνθρωποι δεν ζητούν λύση από τον ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό που περιμένουν είναι περισσότερη ευαισθησία στα θέματα αυτά και μια πιο συνεπή αντιπαράθεση με το κυρίαρχο παραγωγικό και καταναλωτικό πρότυπο.

5. Αριστερές θέσεις και δυναμισμός

Από την έρευνα αποδεικνύεται ότι όλοι αυτοί που βλέπουν θετικά τη διεύρυνση προς το Κέντρο δεν επιθυμούν μετατόπιση του ΣΥΡΙΖΑ σε κεντρώες πολιτικές θέσεις. Αντίθετα η υιοθέτηση πιο αριστερών ριζοσπαστικών θέσεων είναι πρώτη επιλογή όχι μόνο για τους αριστερούς (με ένα συντριπτικό 36%) αλλά και για τους κεντροαριστερούς (18% έναντι 17% που ζητούν περισσότερη μετριοπάθεια). Πιο ριζοσπαστικές θέσεις δεν σημαίνει ξύλινος πολιτικός λόγος, αλλά ένα πιο καθαρό μέτωπο απέναντι στον κοινωνικό συντηρητισμό.

Αυτό που ζητούν επίσης από τον ΣΥΡΙΖΑ είναι δυναμικότερο πολιτικό λόγο. Είναι ο τρίτος ισχυρότερος λόγος που θα αποφάσιζαν να ψηφίσουν ΣΥΡΙΖΑ, μετά από τις ριζοσπαστικότερες θέσεις και τον Μητσοτάκη. Δυναμικότερος πολιτικός λόγος δεν σημαίνει φραστική οξύτητα, αλλά περισσότερη ζωτικότητα.

6. Ανανέωση

Για τα κοινά που αυτοτοποθετούνται πέραν της Αριστεράς και της Κεντροαριστεράς και που κάθε άλλο παρά περιφρονούν τις ριζοσπαστικότερες θέσεις και τον δυναμικότερο λόγο, σοβαρός λόγος για να ψηφίσουν ΣΥΡΙΖΑ θα ήταν και η ανανέωση του πολιτικού προσωπικού. Η Αριστερά δεν έχασε ποτέ από την ανανέωση. Ο παραγοντισμός έχασε, αλλά αυτό είναι μια μεγάλη συζήτηση.

7. Απαισιόδοξοι φτωχοί, αισιόδοξοι πλούσιοι

Η έρευνα δείχνει ότι τα φτωχότερα στρώματα είναι απαισιόδοξα για τη βελτίωση της ζωής τους, ενώ τα πιο εύπορα αισιόδοξα. Η υπεράσπιση του κοινωνικού κράτους στρέφει υποχρεωτικά τον ΣΥΡΙΖΑ στους απαισιόδοξους. Πρέπει να μετατρέψει την απαισιοδοξία τους σε όραμα για κοινωνική δικαιοσύνη. Αυτό δεν σημαίνει να τρομάξει τους αισιόδοξους. Αλλά να πείσει ότι η δίκαιη ανάπτυξη είναι πιο αισιόδοξη για όλους.

8. Νεαρές ηλικίες

Στην πρόθεση ψήφου, ο ΣΥΡΙΖΑ κυριαρχεί πλήρως στην ηλικακή κατηγορία 17-35 (30% έναντι 20% της Ν.Δ.). Οφείλει να γίνει πιο νεανικό κόμμα. Και αυτό δεν συναρτάται μόνο με τα ποσοστά που παίρνει στις φοιτητικές εκλογές, αλλά με τη φυσιογνωμία του, τον πολιτικό του λόγο, τους ανθρώπους που τον εκπροσωπούν.

9. Προσφυγικό και Πρέσπες

Η γραμμή του ΣΥΡΙΖΑ για ευρωπαϊκή λύση στο προσφυγικό έχει κυριαρχήσει πλήρως στους πολίτες. Στη γραμμή αυτή έχει συρθεί ο κ. Μητσοτάκης, όχι επειδή το ζητάει η πλειοψηφία, αλλά επειδή δεν υπάρχει άλλος τρόπος διαχείρισης - τα κλειστά σύνορα στους πρόσφυγες είναι ένα καλό ακροδεξιό λαϊκιστικό σύνθημα αλλά δεν μπορεί να υλοποιηθεί από την Ελλάδα. Λόγω του ρόλου που παίζουν τα ΜΜΕ, η πολιτική που υπερασπίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ είναι πλειοψηφική αλλά δεν είναι ηγεμονική. Είναι υποχρέωσή του να εξετάσει το πώς θα γίνονται ηγεμονικές οι ιδέες του στα σοβαρά ζητήματα.

Αντίθετα με το προσφυγικό, στις Πρέσπες είναι πολύ ισχυρή η αρνητική άποψη. Η Δεξιά είναι συμπαγής, ενώ αρνητικός είναι και ένας στους τρεις οπαδούς της Αριστεράς. Ο πόλεμος μίσους που εξαπέλυσε η Ν.Δ. και τα ΜΜΕ ως αντιπολίτευση υπήρξε τόσο επιτυχημένος, που σήμερα πλήττει ακόμα και την ίδια. Ο ΣΥΡΙΖΑ οφείλει να υπερασπιστεί τις Πρέσπες μέσα στις ίδιες του τις γραμμές, αν θέλει να ανατρέψει αυτή την αντίληψη στην υπόλοιπη κοινωνία.

10. Μέσα Μαζική Ενημέρωσης

Η κυριαρχία Μέσων ανυπόληπτων, με χαμηλή ποιότητα ενημέρωσης και παντελή έλλειψη αντικειμενικότητας, πλήττει σοβαρά τον ΣΥΡΙΖΑ. Το φιλικά προς τον ΣΥΡΙΖΑ Μέσα απευθύνονται στους οπαδούς του. Ο αναποφάσιστος κόσμος έχει ανάγκη από ΜΜΕ που θα τον ενημερώνουν σωστά και θα οξύνουν την κριτική του ικανότητα, όχι από ΜΜΕ που θα μεροληπτούν υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ.

Το αίτημα για πιο αξιόπιστα ΜΜΕ θα μπορούσε να φτάσει μέχρι τις παρυφές της λαϊκής Δεξιάς. Είναι υπόθεση πολιτική, κοινωνική και θεσμική. Δεν είναι υπόθεση εκδοτών και συμμαχιών.

 

 

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Το μίσος τούς τραβάει στον πάτο

Αν η Ν.Δ. δεν είχε επενδύσει, ως αντιπολίτευση, τόσο μίσος στο προσφυγικό, αν δεν είχε αγκαλιάσει όλα τα έξαλλα ακροδεξιά στοιχεία, αν δεν είχε βγει στα κεραμίδια για τα ξέφραγα αμπέλια, δεν θα είχε προσαράξει τόσο δραματικά στο προσφυγικό.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις