Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
22.8°C26.3°C
3 BF 32%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.6°C26.2°C
3 BF 34%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
19.0°C24.8°C
2 BF 50%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.8°C
2 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.9°C24.5°C
2 BF 33%
Πώς ο Μελανσόν αξιοποίησε τις ευκαιρίες μιας ψηφιακής προεκλογικής εκστρατείας με μηδενικό κόστος 1
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Πώς ο Μελανσόν αξιοποίησε τις ευκαιρίες μιας ψηφιακής προεκλογικής εκστρατείας με μηδενικό κόστος 1

Της Diane Malosse

Στην διαδικτυακή πλατφόρμα συζήτησης “Discord Insoumis, οι συμπαθούντες και οι φίλοι του υποψηφίου έθεσαν σε εφαρμογή καινοτόμα σχέδια, τα οποία λειτούργησαν προωθητικά για την προεκλογική του εκστρατεία[2]

“Είναι εξαιρετικοί! Έχουν κεντρικό ρόλο στην προεκλογική μας προσπάθεια”. Στην εβδομαδιαία του επισκόπηση στο κανάλι του στο Youtube, ο Jean Luc Mélénchon εκθειάζει την πλατφόρμα “Discord Insoumis”, πίσω από την οποία βρίσκεται μια μεγάλη ομάδα νέων εθελοντών που αλληλεπιδρούν με το διαδίκτυο και τροφοδοτούν την ψηφιακή εκστρατεία του υποψηφίου. Και το βιντεοπαιχνίδι “Fiscal Combat”; Οι ίδιοι! Όπως και το “Méléphone”, ένας ιστότοπος ο οποίος επιτρέπει στους εθελοντές να τηλεφωνούν στους αναποφάσιστους, με στόχο να τους πείσουν. Το Le Point επιχειρεί να αποκωδικοποιήσει την λειτουργία όλου αυτού του δικτύου.

Το “Discord” αποτελεί μία εφαρμογή (και στον υπολογιστή και στο έξυπνο τηλέφωνο), η οποία προσφέρει ένα χώρο συζήτησης (forum), όπου μπορούν να λαμβάνουν χώρα διαφορετικές θεματικές συζητήσεις. Μία μικρή ομάδα “ανυπότακτων”, οι οποίοι επικοινωνούσαν μεταξύ τους μέσα από έναν άλλο ιστότοπο τον “jeuxvidéo.com”, αποφάσισαν να φτιάξουν ένα χώρο συζήτησης για την “Ανυπότακτη Γαλλία”, το “Disord Insoumis”. Στην αρχή συμμετείχαν από 30 έως 50 άτομα. Σήμερα αλληλεπιδρούν με την πλατφόρμα περίπου 15.000 άτομα, τα οποία συνδέονται τουλάχιστον μία φόρα την εβδομάδα. Ο διαδικτυακός αυτός χώρος φιλοξενεί διάφορες θεματικές συζητήσεις, όπως “το νου σου στο facebook”, “το νου σου στο twitter”, “μπλάμπλά...” και κυρίως την ομάδα που ασχολείται με τα “projects”. Διότι, οι διαδικτυακοί αυτοί πολιτικοί υποστηρικτικές στοχεύουν πολύ πιο μακριά από τη διοργάνωση μίας απλής συζήτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επίσης, ορισμένοι από αυτούς βρίσκονται στην αφετηρία πρωτοβουλιών οι οποίες ήταν τελείως έξω από κάθε έλεγχο της προεκλογικής ομάδας του υποψηφίου.

Το βιντεοπαιχνίδι Fiscal Combat, το οποίο κυκλοφόρησε την Παρασκευή 7 Απριλίου είναι μία από εκείνες της πρωτοβουλίες που δημιούργησαν αίσθηση. Η φιγούρα του παίκτη Mélénchon ταρακουνάει τις φιγούρες των Cahuzac, Bettencourt, Balkany (στμ: πρόκειται για Γάλλους πολιτικούς και επιχειρηματίες, οι οποίοι εμπλέκονται σε σοβαρά σκάνδαλα) και πέφτουν ευρώ τα οποία καταλήγουν σε ένα ταμείο. Οι προγραμματιστές του παιχνιδιού χρειάστηκαν 4 μήνες για να το ολοκληρώσουν. Μία τεράστια επικοινωνιακή ώθηση, η οποία δεν στοίχησε ούτε ένα ευρώ για την καμπάνια του υποψηφίου.

Σύντομα το “Macroverdose

Η πλατφόρμα “Discord Insoumis” διαθέτει μία ηγετική ομάδα μερικών ανθρώπων. “Πρόκειται περισσότερο για μια σπονδυλική στήλη, παρά για μια καθοδήγηση. Ίσα ίσα για να είναι το forum λιγότερο χαοτικό”, τονίζει ο Jordan ο οποίος είναι μέλος εδώ και δύο μήνες. Για κάθε νέο σχέδιο αναρτώνται δύο τρεις υπερσύνδεσμοι, διά μέσου των οποίων αναζητούνται ταλέντα σε διάφορους τομείς, όπως στα γραφικά, στον προγραμματισμό, κ.λπ. Κι έτσι δομούνται οι διάφορες ομάδες.

Το πρώτο project κυκλοφόρησε το Δεκέμβριο, ο ιστότοπος “Mélénchon ναι μεν, αλλά...”. “Ήμασταν τρία άτομα που το δουλεύαμε για τρεις εβδομάδες”, θυμάται χαρακτηριστικά ο Midnight, ένας από τους συνιδρυτές της πλατφόρμας, ο οποίος προτιμά να μην χρησιμοποιεί το όνομά του. “Υπάρχουν αρκετές προκαταλήψεις σε σχέση με τον υποψήφιο και το πρόγραμμά του. Η ιδέα ήταν να πληροφορήσουμε τον κόσμο και να αποδαιμονοποιήσουμε τον υποψήφιο”, επεξηγεί ο Jordan. Ο συγκεκριμένος ιστότοπος απαριθμεί τα διάφορα κλισέ γύρω από τον υποψήφιο, παραθέτοντας κάθε φορά και την απάντηση, με βάση την “δική του” αλήθεια.

Τα μέλη της πλατφόρμας “τρέχουν” επίσης, εδώ και δύο μήνες ένα ραδιόφωνο και σε συνέχεια της εφαρμογής Méléphone προετοιμάζουν τώρα ένα νέο ιστότοπο με το όνομα “Macroverdose”, με στόχο, όπως αναφέρει ο Jordan “να αποτελέσει ένα αντίβαρο στον επικοινωνιακό καταιγισμό του υποψηφίου Macron”. Ή, επίσης, ένα πρόσθετο εργαλείο (plugin) που το ονόμασαν “Decodex Insoumis” και προσομοιάζει με το αντίστοιχο που χρησιμοποιεί η εφημερίδα Le Monde για την κατάταξη των μέσων ενημέρωσης, σύμφωνα με την αξιοπιστία τους. Όπως επεξηγεί ο Jordan, “θέλαμε να φτιάξουμε το δικό μας για να δείξουμε ότι εκείνο της εφημερίδας επηρεάζεται από τα οικονομικά συμφέροντα που υπάρχουν από πίσω του”.

Τα μέλη της προεκλογικής ομάδας εξετάζουν τα project και προωθούν εκείνα που τους αρέσουν περισσότερο

Ο νεαρός υποστηρικτής περνά περίπου δύο ώρες την ημέρα συνδεδεμένος στην πλατφόρμα φτιάχνοντας γραφικά ή αναζητώντας πληροφορίες. “Ποτέ δεν υπήρξα κομματικό μέλος, όμως αισθάνθηκα την ανάγκη να συζητήσω με άτομα που σκέφτονται σαν εμένα. Ασχολήθηκα με την προεκλογική εκστρατεία όσο περισσότερο μπορούσα, διότι πιστεύω πολύ στις ιδέες του Mélénchon”. Ο δε Midnight αφιερώνει 10 ώρες την ημέρα στη διαχείριση της πλατφόρμας. “Είναι σαν μία κανονική εργασία. Δυσκολεύομαι να συντονίσω με αυτό και τις σπουδές μου αυτή τη στιγμή”.

Η πλατφόρμα ισχυρίζεται ότι είναι ανεξάρτητη. “Έχουμε ελάχιστες επαφές με την ομάδα της προεκλογικής εκστρατείας”, διαβεβαιώνει ο Jordan. “Δεν λαμβάνουμε καμία οδηγία, οι ιδέες είναι όλες δικές μας”. Ο Midnight λέει ότι ήρθε σε επαφή με την ομάδα της προεκλογικής εκστρατείας μέσα από την περιβόητη εκείνη εκδήλωση-έκπληξη (όπου χάρη στην ψηφιακή τεχνολογία δημιουργήθηκε μία τρισδιάστατη προβολή του υποψηφίου σε επτά μέρη ταυτόχρονα). “Αναρωτιόμασταν αν θα είχαμε προβλήματα με την επίσημη παραγωγή, εάν το προβάλλαμε μέσα από τον ιστότοπό “Το Κοινό μας Μέλλον”. Εντούτοις, παραδέχεται ότι “τα μέλη της προεκλογικής ομάδας παρακολουθούν τα project μας και προβάλλουν εκείνα που τους αρέσουν περισσότερο”.

Μία ψηφιακή προεκλογική εκστρατεία εντελώς δωρεάν

Ο Mathias Enthoven είναι ένας από τους υπευθύνους της ψηφιακής καμπάνιας. Όταν συνάντησε τους διαχειριστές της πλατφόρμας τον Ιανουάριο, όπως ομολογεί, σκέφτηκε ότι πρόκειται απλώς για υποστηρικτές που αλληλεπιδρούσαν στο “σκοτεινό διαδίκτυο” (darknet). “Δεν είχαμε καταλάβει ότι κάνουν τόσα πράγματα! Μόνο το Mélenphone μέτρησε 60.000 κλικ! Για εμάς πρόκειται για μία ψηφιακή εκστρατεία, η οποία είναι εντελώς δωρεάν και που δημιουργήθηκε με ανεξάρτητο και αυθόρμητο τρόπο. Έχουν ικανότητες που καμία δική μας ομάδα δεν θα μπορούσε να έχει”.

Και η ομάδα της προεκλογικής εκστρατείας και οι εθελοντές υποστηρικτές του διαδικτύου υπερθεματίζουν της επιλογής του “γκουρού” τους Jean-Luc Mélenchon να σχεδιάσει μία εκστρατεία “επικοινωνίας από τα κάτω προς τα πάνω” και για το γεγονός ότι “οι άνθρωποι” καθορίζουν την ίδια την εκστρατεία. Στην τελευταία εβδομαδιαία εμφάνισή του ο υποψήφιος εκθειάζει το συγκεκριμένο σχήμα, το οποίο χαρακτηρίζει “καινοτόμο”: “η δράση δημιουργεί το δίκτυο και όχι το δίκτυο τη δράση”. Μία κοροϊδευτική γκριμάτσα του συντρόφου Jean-Luc στα παραδοσιακά κόμματα που, όπως ο ίδιος λέει, “ξεψυχούν”.

Μετάφραση: Νικόλας Κουντούρης

[1] Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο γαλλικό περιοδικό Le Point στις 12/4/2017.

[2] ΣτΜ: η επιλογή του συγκεκριμένου άρθρου σήμερα, παρά το γεγονός ότι δημοσιεύτηκε αρκετό καιρό νωρίτερα σχετίζεται με τη μεγάλη συζήτηση που έχει ξεκινήσει για τον λεγόμενο “e-syriza” και το ρόλο της ψηφιακής επικοινωνίας στην πολιτική κατεύθυνση του κόμματος. Το παράδειγμα της προεκλογικής εκστρατείας της “Ανυπότακτης Γαλλίας” είναι χαρακτηριστικό της αξιοποίησης των δυνατοτήτων της ψηφιακής επικοινωνίας. Ο εν λόγω συνδυασμός κατάφερε με πολύ λιγότερα μέσα από τους υπόλοιπους να αποσπάσει σχεδόν ίδιο ποσοστό με το δεύτερο της συγκεκριμένης εκλογής και να χάσει το δεύτερο γύρο για ελάχιστες ψήφους.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL