Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
18.6°C21.2°C
3 BF 46%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
18.5°C22.0°C
2 BF 36%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C20.5°C
3 BF 59%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.8°C20.2°C
5 BF 44%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
20.1°C20.1°C
2 BF 47%
Γενναίες οι εκπτώσεις, αλλά άφαντοι οι πελάτες
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Γενναίες οι εκπτώσεις, αλλά άφαντοι οι πελάτες

Οι τιμές στις βιτρίνες είναι κατά κανόνα πεσμένες, οι υγειονομικοί κανόνες σε γενικές γραμμές τηρούνται, τα ωράρια προσαρμόζονται έτσι ώστε να καταστούν ελκυστικά για τους πελάτες, όπως λ.χ. με τη δυνατότητα των καταστημάτων να παραμείνουν ανοιχτά την επόμενη Κυριακή, η πλειονότητα των καταστηματαρχών τηρεί τη δεοντολογία των εκπτώσεων, όπως είναι π.χ. η αναγραφή διπλής τιμής με τη διαγεγραμμένη παλιά τιμή και τη νέα όλων των ειδών που πωλούνται με έκπτωση. Κι όμως, λείπει το βασικότερο στοιχείο για να πραγματοποιηθεί τζίρος στις φετινές θερινές εκπτώσεις. Οι καταναλωτές.

Η απογοητευτική εικόνα των άδειων καταστημάτων ενώ συμπληρώνεται η πρώτη εβδομάδα των φετινών θερινών εκπτώσεων, οι οποίες ξεκίνησαν την περασμένη Δευτέρα 13 Ιουλίου και ολοκληρώνονται επίσης ημέρα Δευτέρα, στις 31 Αυγούστου, αποτελεί, σύμφωνα με την καθολική εκτίμηση της αγοράς, ένδειξη των όσων θα ακολουθήσουν το φθινόπωρο, όταν δηλαδή θα έχει «κάνει ταμείο» η συρρικνούμενη τουριστική κίνηση κι όταν θα έχουν θα έχουν κοπεί τα έστω και χαμηλόποσα αυτά βοηθήματα που μέσω προϋπολογισμού «κρατάνε όρθιους» εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους, εμπόρους και επιστήμονες.

Η απουσία πελατών αποτελεί συνέχεια της αναιμικής κίνησης στην αγορά τούς προηγούμενους μήνες. Μάλιστα, χθες δόθηκαν στη δημοσιότητα τα νεότερα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τα οποία δείχνουν τεράστιες απώλειες του τζίρου τον Μάιο, μήνα κατά τον οποίο ξεκίνησε το σταδιακό άνοιγμα της οικονομίας. Ο τζίρος μειώθηκε, από τα 21,55 δισ. ευρώ του περσινού Μαΐου, στα 15,7 δισ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση 27,1%. Ειδικά οι κλάδοι καταλυμάτων και εστίασης είχαν μείωση 88,7%. Όσον αφορά τις επιχειρήσεις που τέθηκαν σε αναστολή λειτουργίας, ο τζίρος τους μειώθηκε κατά 55,8%, από τα 1.605,80 εκατ. ευρώ στα 799,44 εκατ. ευρώ.

Β. Κορκίδης: Η χειρότερη περίοδος εκπτώσεων της δεκαετίας

Αναφερόμενος στη σημαντική συρρίκνωση του τζίρου που προβλέπει ο κόσμος του εμπορίου για τις φετινές θερινές εκπτώσεις στις αγορές της Αττικής, ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης τόνισε ότι ο στόχος είναι να περιοριστεί το σοκ της μείωσης του τζίρου στο -12% και των απολεσθέντων κερδών στο -39%. Όπως δήλωσε, θα είναι βαθύ το αποτύπωμα της πανδημίας στις φετινές θερινές εκπτώσεις, με την αγοραστική κίνηση στην Αττική να συνεχίζει υποτονικά, αντίστοιχα με τα επίπεδα του διαστήματος που έχει μεσολαβήσει από την πλήρη άρση του lockdown. Παραθέτοντας δε τα σχετικά στοιχεία σημείωσε: «Ο τζίρος του λιανεμπορίου κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, που διενεργούνται οι τακτικές θερινές εκπτώσεις, διαμορφώνεται μεσοσταθμικά την τελευταία δεκαετία στα 6 δισ. ευρώ, καταγράφοντας όμως από έτος σε έτος σημαντικές αυξομειώσεις.

Ενδεικτικά, την προ κρίσης περίοδο, και συγκεκριμένα το αντίστοιχο δίμηνο του 2009, ο τζίρος των θερινών εκπτώσεων είχε ξεπεράσει τα 8 δισ. ευρώ, δηλαδή ήταν συγκριτικά 25% υψηλότερα από τον μέσο όρο της δεκαετίας που ακολούθησε. Από τότε οι ετήσιες απώλειες του θερινού εκπτωτικού τζίρου είναι σταθερά στα επίπεδα των μείον 2 δισ. ευρώ.

Η χρονιά που διανύουμε θα μας γυρίσει σίγουρα αρκετά χρόνια πίσω, χωρίς ακόμα να γνωρίζουμε πόσο. Σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα οικονομικά στοιχεία, είναι βέβαιο πως φέτος η ανοδική τάση που είχε εμφανιστεί το καλοκαίρι του 2014, όταν για πρώτη φορά από το 2009 είχε καταγραφεί αύξηση του τζίρου τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, θα διακοπεί λόγω κορωνοϊού.

Ως γνωστόν, η μεγαλύτερη μείωση σε ετήσια βάση που καταγράφηκε ήταν το 2013, όταν ο τζίρος των θερινών εκπτώσεων υποχώρησε κατά 12% σε σύγκριση με το 2012 και διαμορφώθηκε στα 5,8 από 6,6 δισ. ευρώ. Ενδεχομένως η φετινή χρονιά να είναι η χειρότερη της τελευταίας δεκαετίας, αφού η μείωση των πωλήσεων που καταγράφεται το α' εξάμηνο του 2020 στο εμπόριο είναι -23% και η μείωση στα κέρδη των εμπορικών επιχειρήσεων είναι -77%».

Βέβαια, πρόσθεσε πως, αν και αυτά τα μεγέθη δύσκολα ανατρέπονται στο β' εξάμηνο, τουλάχιστον μπορούν να βελτιωθούν μέχρι τέλος του έτους μειώνοντας αισθητά τις προβλεπόμενες απώλειες.

Για τις φετινές θερινές εκπτώσεις στην Αττική, όπου πραγματοποιούνται άνω του 50% των εμπορικών συναλλαγών, η εκτίμηση των εμπόρων είναι ότι ο τζίρος θα σημειώσει σημαντική μείωση (άνω του 17%) σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Το 65% των εμπορικών καταστημάτων στην Αττική δηλώνει πως έχει πληγεί από τη κρίση της πανδημίας και εκτιμά τις απώλειες τζίρου στο -54%. Η εκτίμηση για τις φετινές εκπτώσεις βασίζεται στους δείκτες οικονομικού κλίματος (87,6) και καταναλωτικής εμπιστοσύνης (-1,2), που δείχνουν πως θα διαμορφωθούν σε επίπεδα μνημονιακής περιόδου και πολύ χαμηλότερα από τα 6 δισ. ευρώ.

Η εκτίμηση αυτή επίσης βασίζεται στην πορεία που καταγράφει ο κύκλος εργασιών στο εμπόριο σε ετήσια βάση με μείωση τζίρου, από τα 40,1 δισ. ευρώ πέρσι, στα 31,3 δισ. ευρώ φέτος.

Πρόβλημα και λόγω τουρισμού

Οι έμποροι σημειώνουν ότι οι φετινές θερινές εκπτώσεις στις αγορές της Αττικής σε μικρά και μεγάλα καταστήματα των κεντρικών και περιφερειακών αγορών, καθώς και σε εμπορικά κέντρα, πραγματοποιούνται σε ένα περιβάλλον συνεχούς επιδείνωσης της οικονομικής κατάστασης, με ανύπαρκτη τουριστική κίνηση και δυστυχώς απούσα τόσο την «εισαγόμενη» όσο και την «εσωτερική κατανάλωση». Σε γενικές γραμμές, το κλίμα στον εμπορικό κόσμο της Αττικής είναι απαισιόδοξο, με αμυδρές ελπίδες και έντονο προβληματισμό. «Ο στόχος για φέτος επαναπροσδιορίζεται στο να περιορίσουμε το σοκ της μείωσης του τζίρου στο -12% και των απωλειών κερδών στο -39%» σημειώνει ο Β. Κορκίδης.

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL