Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
17.5°C21.8°C
2 BF 44%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.9°C22.1°C
2 BF 38%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C19.4°C
4 BF 62%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.8°C20.2°C
5 BF 47%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
19.0°C19.9°C
2 BF 40%
Ξεκινά η υλοποίηση του εμβληματικού έργου
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ξεκινά η υλοποίηση του εμβληματικού έργου

Την έναρξη υλοποίησης του μεγαλύτερου έργου υποδομής της χώρας σηματοδοτεί η χθεσινή υπογραφή των συμβάσεων μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και όλων των αναδόχων για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, αναδεικνύοντας για ακόμα μια φορά τον κορυφαίο ρόλο του ισχυρού διαχειριστή των δικτύων μεταφοράς ηλεκτρισμού υπό δημόσιο έλεγχο, αλλά και τα πολλαπλά οφέλη σε κοινωνικό, οικονομικό και περιβαλλοντικό επίπεδο για τη χώρα και τις τοπικές κοινωνίες.

Σε σχετική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην Κρήτη, η υπογραφή των πέντε συμβάσεων έγινε ψηφιακά λόγω των περιορισμών του κορωνοϊού με τη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ και των εκπροσώπων των τεσσάρων αναδόχων από ισάριθμα ευρωπαϊκά κράτη, την Prysmian (Ιταλία, δύο συμβάσεις), τη Siemens (Γερμανία, σε σχήμα με την ΤΕΡΝΑ), τη Nexans (Νορβηγία) και τη NKT (Σουηδία, σε σχήμα με την Ελληνικά Καλώδια), παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ, αλλά και του πρώην υπουργού Γ. Σταθάκη, του περιφερειάρχη Σ. Αρναουτάκη κ.ά.

Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ που αναμένεται να ηλεκτριστεί μέσα στο 2023, ενώ έως το τέλος του 2020 θα ηλεκτριστεί η «μικρή» διασύνδεση Κρήτης - Πελοποννήσου, που θα καλύψει 30% - 40% των ενεργειακών αναγκών της νήσου. Στα οφέλη της διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρισμού περιλαμβάνονται: εξοικονόμηση 400 εκατ. ετησίως για όλους τους καταναλωτές μέσω αντίστοιχης μείωσης των χρεώσεων ΥΚΩ (απόσβεση σε μόλις δυόμισι χρόνια), μείωση ρύπων CO2 κατά 60%, δημιουργία χώρου ανάπτυξης ΑΠΕ, αντισταθμιστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες (π.χ. συμφωνία για 9-9,5 εκατ. από ΑΔΜΗΕ - Πράσινο Ταμείο για τον Δήμο Μαλεβιζίου) κ.λπ.

Ο υπουργός ΠΕΝ Κ.Χατζηδάκης μίλησε για εθνικό έργο, που δεν είναι δικό του, αναγνωρίζοντας τη συμβολή της προηγούμενης κυβέρνησης και προσωπικά του Γ. Σταθάκη. Η ηγεσία του ΥΠΕΝ χαρακτήρισε τον ΑΔΜΗΕ πρωτοπόρο και τον μεγαλύτερο επενδυτή της χώρας, που εξυπηρετεί και την «πράσινη» ανάπτυξη, δημιουργώντας ακόμα περισσότερα ερωτήματα για την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε μείωση του μεριδίου του Δημοσίου στον διαχειριστή...

Πολιτικό επίτευγμα

Ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ Μ. Μανουσάκης έκανε λόγο για ικανοποίηση και δικαίωση, τονίζοντας ότι η έναρξη της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής δεν είναι μόνο ένα τεχνολογικό αλλά και ένα πολιτικό επίτευγμα. Ουσιαστικά, πρόσθεσε, ο ΑΔΜΗΕ, οι δύο διαδοχικές κυβερνήσεις της χώρας και η ΡΑΕ έκαναν μια ιστορική συμμαχία, αποδεικνύοντας ότι «όταν υπάρχει θετική πολιτική βούληση, τα έργα εθνικής σημασίας προχωρούν και υλοποιούνται». Θύμισε ότι πρόκειται για έργο με ιδιαίτερα ευαίσθητα πολιτικά χαρακτηριστικά και αναφέρθηκε στην καίρια απόφαση του Γ. Σταθάκη τον Απρίλιο 2019 και στην οριστική απόφαση τον Οκτώβριο 2019 του Κ. Χατζηδάκη.

Τόνισε ότι πέρασε από χίλια κύματα θυμίζοντας ότι το έργο άρχισε να εξετάζει ο διαχειριστής το καλοκαίρι του 2017 για να συσταθεί τον Σεπτέμβριο του 2018 η εταιρεία ειδικού σκοπού Αριάδνη (100% θυγατρική του ΑΔΜΗΕ), που υλοποιεί το έργο, και τελικά σε μόλις έναν χρόνο να μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, όταν στην Ευρώπη ο μέσος όρος συμβασιοποίησης αντίστοιχων έργων αγγίζει τα δύο χρόνια.

Παράλληλα επισήμανε ότι είναι απολύτως ασφαλής η χρηματοδότηση του έργου: με περίπου 40% του κόστους (κοντά στα 400 εκατ.) να καλύπτεται από τα διαρθρωτικά ταμεία, 200 εκατ. ίδια κεφάλαια μέσω της Αριάδνης από το 2018 και 400 εκατ. με τη σύναψη δανειακής συμφωνίας με τη Eurobank και δυνατότητα συμμετοχής και της ΕΤΕπ.

Αντιδράσεις για τις ΑΠΕ

Σε σχέση με την ανησυχία των τοπικών κοινωνιών και τις διαμαρτυρίες για την εγκατάσταση ΑΠΕ, που έγιναν και στην Κρήτη κατά την επίσκεψή του, ο υπουργός ΠΕΝ Κ. Χατζηδάκης δήλωσε: «Έχουμε αποφασίσει να προχωρήσουμε μπροστά, σε έναν δρόμο ευρωπαϊκό». Επανέλαβε τα περί εφαρμογής του ισχύοντος πλαισίου αναφέροντας ότι «εμείς ως υπουργείο πρέπει να εφαρμόζουμε τους νόμους, δεν μπορώ να εφαρμόζω έναν νόμο του κεφαλιού μου...». Απέκρυψε και πάλι ότι το ισχύον πλαίσιο υπάρχει από το 2008, επί κυβέρνησης Ν.Δ. και υπουργίας Γ. Σουφλιά, όπως και ότι η προηγούμενη κυβέρνηση προκήρυξε αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού ΑΠΕ, στο οποίο για τη μείωση των επιπτώσεων στο περιβάλλον συμπεριέλαβε και εξέταση των σωρευτικών επιπτώσεων από τη λειτουργία πολλαπλών σταθμών στην ίδια περιοχή - η τύχη του οποίου ακόμα αγνοείται...

Ο υπουργός θεωρεί ότι υπάρχει μια συναίνεση προς τη βασική κατεύθυνση, τις ΑΠΕ, «γιατί αν αποκλείσουμε τον λιγνίτη, το φυσικό αέριο, το πετρέλαιο και τις ΑΠΕ, γιατί όλοι αποκλείουν κάτι δικαίως ή αδίκως, στο τέλος δεν μας μένει να πάμε μόνο στα κεριά»...

Πάντως, ήδη υπάρχουν 300 ΜW εγκατεστημένης ισχύος σε ΑΠΕ και μέχρι το 2023 θα υπάρχει διαθεσιμότητα για άλλα 200, και συνολικά, βάσει επικαιροποιημένης μελέτης, υπάρχει δυναμική 2.000 - 2.500 MW.

Γίνονται δε διαπραγματεύσεις των κατόχων δύο μεγάλων αδειών, που προϋπάρχουν, για μεταξύ τους συνεργασία αλλά και με τον ΑΔΜΗΕ για πιθανή συνεπένδυση ή χωριστή επένδυση. Αναφορικά με τον τρόπο παραχώρησης χωρητικότητας στο καινούργιο καλώδιο, έναντι των ισχυόντων όρων για τους επενδυτές ΑΠΕ, από πλευράς ΥΠΕΝ επισημάνθηκε ότι εξετάζεται με ΑΔΜΗΕ και ΡΑΕ ο πιο προσοδοφόρος τρόπος για να προχωρήσουν γρήγορα έργα ΑΠΕ. Υπάρχει μια διαδικασία διαπραγμάτευσης και νομικής εξορθολόγησης με τη ΡΑΕ, αναφέρθηκε.

Τέλος, για την «τύχη» των τριών ρυπογόνων εργοστασίων της ΔΕΗ που θα κλείσουν μετά τη διασύνδεση, ο υπουργός δεσμεύτηκε ότι θα ληφθούν τα μέτρα που ακολουθούνται και για την απολιγνιτοποίηση ως προς τους εργαζόμενους, ενώ θα γίνουν μελέτες ώστε να υπάρχει εφεδρεία από τις μονάδες.

Σ. Φάμελλος: «Η κυβέρνηση υποστηρίζει ή υπονομεύει τον ΑΔΜΗΕ;»

Αναφερόμενος στο εμβληματικό έργο που προωθήθηκε σε όλα τα επίπεδα από την προηγούμενη κυβέρνηση, ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ Σ. Φάμελλος διερωτάται αν τελικά η κυβέρνηση υποστηρίζει ή υπονομεύει τον ΑΔΜΗΕ, παραπέμποντας στις δηλώσεις της ηγεσίας του ΥΠΕΝ που εξήραν τον ΑΔΜΗΕ, ενώ ταυτόχρονα έχει ανοίξει τον δρόμο για πώληση ποσοστού του Δημοσίου στον διαχειριστή με διάταξη στον αντιπεριβαλλοντικό νόμο, χωρίς καμία αιτιολόγηση και αποκρύπτοντας τη ζημιά που θα επέλθει στο δημόσιο συμφέρον και στην ενεργειακή μετάβαση από την πώληση του διαχειριστή.

Ζήτησε να σταματήσει οποιοδήποτε σχέδιο εκχώρησης ποσοστού του Δημοσίου, δεσμευόμενος ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα παλέψει για να μην πραγματοποιηθεί, άλλως θα την ανατρέψει στην επόμενη κυβερνητική περίοδο, αποδεικνύοντας ξανά ότι με αριστερή κυβέρνηση «γίνεται και αλλιώς».

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL