Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.1°C20.7°C
2 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
18 °C
16.5°C18.5°C
2 BF 68%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C16.6°C
3 BF 70%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.4°C18.0°C
4 BF 52%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.9°C19.9°C
3 BF 40%
Κυβερνητική αναξιοπιστία εις τριπλούν το νέο φορολογικό
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κυβερνητική αναξιοπιστία εις τριπλούν το νέο φορολογικό

Κάθε φορολογικό σύστημα, οπουδήποτε και οποτεδήποτε και αν εφαρμόζεται, αποτελεί τον πιο πιστό ιδεολογικό / οικονομικό, διαχειριστικό αλλά ακόμη και πολιτικώς ηθικό "καθρέφτη" της εκάστοτε κυβέρνησης. Το αξίωμα αυτό ίσχυσε ακόμη και στις πιο αντίξοες συνθήκες, όπως συνέβη ώς ένα βαθμό και στη χώρα μας στη μνημονιακή οκταετία της μειωμένης εθνικής κυριαρχίας στα της οικονομίας, καθώς η φορολογική πολιτική της περιόδου 2015 - 2019, σε συνδυασμό με τη διανεμητική, είχε και διαφορετική στόχευση, αλλά και διαφορετική ανταποδοτικότητα από εκείνην της περιόδου 2010 - 2014.

Αλλά ακόμη και όπου επαναλήφθηκαν από την πρώτη άτυχες επιλογές των προηγούμενων χρόνων, όπως λ.χ. η υπέρμετρη φορολογική αυστηρότητα που ασκήθηκε σε βάρος των μεσαίων στρωμάτων, η αυτοκριτική και υπήρξε δημόσια (και μάλιστα με τον πλέον επίσημο τρόπο, με υπουργικές δηλώσεις στην επιτροπή της Βουλής που επεξεργαζόταν το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2018) αλλά και είχε συνέχεια με προεκλογικό πρόγραμμα που θα αποκαθιστούσε την "αδικία".

Από αυτόν τον κανόνα του "καθρέφτη" δεν κατόρθωσε να ξεφύγει ούτε το φορολογικο νομοσχέδιο το οποίο με τον τίτλο "Φορολογική μεταρρύθμιση με αναπτυξιακή διάσταση για την Ελλάδα του αύριο" δόθηκε το βράδυ της Πέμπτης από την κυβέρνηση σε διαβούλευση και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, προκειμένου να κατατεθεί εντός του Νοεμβρίου στη Βουλή και να ισχύσουν οι βασικές του διατάξεις από την 1η Ιανουαρίου του 2020.

Την Τρίτη 9 Απριλίου 2019 η Ελλάδα βρισκόταν σε παρατεταμένη προεκλογική περίοδο, η οποία περιελάμβανε αρχικώς τις ευρωεκλογές και ακολούθως τις πρόωρες βουλευτικές εκλογές. Εκείνη την ημέρα, ο τότε επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης, σε συνέντευξή του στο Reuters, προέταξε τη δέσμευσή του να επιστρέψει στη μεσαία τάξη όσα έχασε τα προηγούμενα χρόνια. "Υπερφορολόγησαν τους πολίτες και γι' αυτό σχεδιάζω να τους επιστρέψω μέρος αυτών που αχρείαστα τους πήρε το κράτος" είχε πει τότε ο νυν πρωθυπουργός.

Την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου, δεν είχαν καλά - καλά κλείσει επτά μήνες επό εκείνη τη συνέντευξη στο Reuters, για να αποδειχθεί ότι οι υποσχέσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη παρέμειναν απλές "υποσχέσεις". Η μεσαία τάξη αποδείχθηκε, με βάση το περιεχόμενο του φορολογικού νομοσχεδίου, η "ριγμένη" συγκριτικά με τα χαμηλά αλλά και τα υψηλότερα εισοδήματα.

Ο εμπαιγμός της μεσαίας τάξης

Για τη λεγόμενη "μεσαία" τάξη" (αυτή που, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΟΟΣΑ, διαθέτει ετήσια εισοδήματα τα οποία ξεκινούν για ένα μονοπρόσωπο νοικοκυριό από τα 7.894 δολάρια έως 21.050 δολάρια, όντας τα χαμηλότερα μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών του ΟΟΣΑ, και βεβαίως αυξάνονται αναλογικά όσο αυξάνεται ο αριθμός μελών ενός νοικοκυριού φτάνοντας περίπου στα 50.000 δολάρια) προκύπτει ελάχιστη "συμβολική" ελάφρυνση της τάξεως των 17-37 ευρώ σε ετήσια βάση.

Συγκεκριμένα, για τα εισοδήματα φορολογουμένων χωρίς παιδιά, που κυμαίνονται από 20.000 μέχρι 50.000 ευρώ, ο φόρος μειώνεται από 0,1% μέχρι και 0,7%, δηλαδή μόλις κατά 17 ευρώ κατά μέσο όρο, ενώ με ένα παιδί η διαφορά είναι μηδενική και με δύο παιδιά περίπου 37 ευρώ. Ουσιαστικά δηλαδή προκύπτει μια έκπτωση - "εμπαιγμός", αφού το ποσό αυτό αντιστοιχεί έως και το 0,13% του συνολικού φόρου που καταβάλλεται, οπότε ευλόγως η έκπτωση περνά απαρατήρητη. Για του λόγου το ασφαλές, ένας μισθωτός με ετήσιες αποδοχές 26.000 ευρώ, πληρώνει σήμερα φόρο 4.776 ευρώ μαζί με την εισφορά αλληλεγγύης. Το ποσό αυτό θα μειωθεί τώρα στις 4.759 ευρώ. Η έκπτωση των 17 ευρώ ισοδυναμεί με περίπου 1 ευρώ στον μισθό ή στη σύνταξη. Εισοδήματα από 16.000-17.000 ευρώ έως και 50.000 ευρώ εμφανίζουν στην Ελλάδα περίπου 1,34 εκατ. φορολογούμενοι, οι οποίοι στην πλειονότητά τους είναι μισθωτοί και συνταξιούχοι. Ενώ λοιπόν αντιστοιχούν στο μόλις 15% του συνολικού αριθμού των φορολογουμένων, πληρώνουν συνολικά 4,4 δισ. ευρώ σε φόρους, δηλαδή το 53% του συνολικού φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων.

Χάιδεμα των πλούσιων

Και ενώ η κυβέρνηση "γύρισε την πλάτη" στα εισοδηματικά στρώματα στα οποία στράφηκε προεκλογικά για να υφαρπάσει την ψήφο τους, την ίδια ώρα όχι μόνο χαμηλώνει τον συντελεστή φόρου για επιχειρήσεις και μερίσματα, αλλά προωθεί επιπλέον και πρωτοφανείς για τα ελληνικά δεδομένα φορολογικές "διευκολύνσεις" για πολύ πλούσιους. Συγκεκριμένα, εισάγεται η θέσπιση κατ' αποκοπήν ετήσιου φόρου σε επιχειρήσεις που δημιουργούνται προς υλοποίηση ξένων επενδύσεων. Τα κίνητρα εν προκειμένω για την προσέλκυση πλουσίων από το εξωτερικό συνίστανται στο να επενδύσουν ποσά άνω των 500.000 ευρώ στην Ελλάδα, μεταφέροντας τη φορολογική τους έδρα και πληρώνοντας προκαθορισμένο φόρο 100.000 ευρώ για το παγκόσμιο εισόδημά τους, ανεξαρτήτως του ύψους του (συν 20.000 ευρώ για κάθε μέλος της οικογένειάς του).

Με το ν/σ χαμηλώνει ακόμη ο συντελεστής φόρου για επιχειρήσεις και μερίσματα.

Μείωση συντελεστών για επιχειρηματικά κέρδη

Ο συντελεστής φόρου επί των επιχειρηματικών κερδών μειώνεται από 28% σε 24% - όπως είχε προαναγγελθεί. Όμως η κυβέρνηση δεν υλοποίησε τελικά τις εξαγγελίες της για δραστική μείωση της προκαταβολής φόρου: Η προκαταβολή μειώνεται μόλις κατά 5% (από 100% σε 95%).

Σημαντική καινοτομία αποτελεί και η θέσπιση κινήτρων για δαπάνες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, που θα εκπίπτουν από τα φορολογητέα έσοδα επιχειρήσεων.

Πέραν του αμιγώς "οικονομικού" πεδίου, ο εμπαιγμός της μεσαίας τάξης αποτελεί και πολιτικό ζήτημα, αλλά και ηθικό σε ό,τι έχει να κάνει με την υφαρπαγή της ψήφου στις εκλογές του Ιουλίου και τη μη εκπλήρωση των προεκλογικών υποσχέσεων της Ν.Δ. αντίστοιχα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL