Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
22.8°C26.3°C
3 BF 32%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.6°C26.2°C
3 BF 34%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
19.0°C24.8°C
2 BF 50%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.8°C
2 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.9°C24.5°C
2 BF 33%
ΣΤΟ ΚΑΙ ΠΕΝΤΕ / "Eυρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας" και μπλα-μπλα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΣΤΟ ΚΑΙ ΠΕΝΤΕ / "Eυρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας" και μπλα-μπλα

Η «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας» είναι το διάδοχο και εν πολλοίς «ξενέρωτο» μόρφωμα μετά τις παλιές ευθύβολες «Ημέρες χωρίς αυτοκίνητο» ή «Πόλεις χωρίς αυτοκίνητο», που αποτέλεσαν προϊόν του διεθνούς οικολογικού κινήματος στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Η συγκεκριμένη μετεξέλιξη -από το 2002 και εντεύθεν- ήταν προϊόν πιέσεων του αυτοκινητιστικού λόμπι. Του οποίου η επιρροή ήταν ορατή πριν από τριάντα χρόνια στον Αντώνη Τρίτση, σε αντίθεση με την πεποίθηση ορισμένων κοκορόμυαλων ότι η κυριαρχία του ΙΧ στις πόλεις είναι αποτέλεσμα ενός μαζικού ανορθολογισμού, «θεραπεύσιμου» με την περιβαλλοντική εκπαίδευση...

Στην Ελλάδα το αυτοκινητιστικό λόμπι προσπάθησε να αποτρέψει τη θέσμιση του αθηναϊκού δακτυλίου και της εκ περιτροπής κυκλοφορίας (Μάιος 1982). 20 χρόνια αργότερα αναγγελλόταν στην Έκθεση Θεσσαλονίκης από τον Σημίτη η ενίσχυση των οχημάτων υψηλού κυβισμού. Το αποτέλεσμα ήταν η εμφάνιση θηριωδών τζιπ χωρίς το παραμικρό ίχνος λάσπης σε όλα τα ελληνικά γεωγραφικά ύψη και πλάτη -από Κολωνακίου μέχρι Κολοπετεινίτσας- με «παράπλευρες» συνέπειες την επιδείνωση του εμπορικού ισοζυγίου, την παγίωση ενός πνεύματος ανέμελης σπατάλης και την περαιτέρω γκλαμουροποίηση της κατανάλωσης...

Οι παράγοντες της Ε.Ε. ανέκαθεν είχαν προτίμηση στις ανώδυνες θεσμίσεις. Επιθυμία τους ήταν η διάχυση της συζήτησης για τις επιπτώσεις του ΙΧ σε μια απεραντολογία για τη «βιώσιμη κινητικότητα» - όρο εξόχως παραπλανητικό όταν το πρόβλημα έγκειται στην «ορθολογική κινητικότητα», που αποφέρει τη μεγαλύτερη δυνατή «είσπραξη» χρήσεων με τις μικρότερες κατά το δυνατόν μετακινήσεις. Από τη μια πλευρά εκτοπιζόταν ο αιχμηρός αγωνιστικός λόγος που απαιτούσε περιορισμό της αυτοκινητιστικής ασυδοσίας στις περιοχές μεγάλης πληθυσμιακής πυκνότητας, από την άλλη πλευρά εξασθενούσε ο οραματικός - ολιστικός λόγος για τη μετεξέλιξη της πόλης σε αυλή των θαυμάτων. Ο Samuel Johnson, Άγγλος λόγιος του 18ου αιώνα, έλεγε ότι αν κάποιος βαριέται στο Λονδίνο, τότε βαριέται τη ζωή, γιατί το Λονδίνο έχει οτιδήποτε η ζωή μπορεί να προσφέρει. Στον 21ο αιώνα αυτό θα μπορούσε να ισχύσει στις υπαρκτές πόλεις με την εξαιρετική πυκνότητα χρήσεων, αν μεταξύ άλλων περιοριζόταν η παρασιτική και αγχογόνα υπερχρησιμοποίηση του ιδιωτικού μεταφορικού μέσου...

Το αστικό περιβάλλον καθορίζει τους πολίτες - σε έναν κάποιο βαθμό. Αλλά η σχέση είναι αμφίδρομη: Οι πολίτες ως πεζοί προσλαμβάνουν τα τοπία και τις λειτουργίες της πόλης ευχερέστερα, και επομένως συγκροτούν εναλλακτικές ή ανατρεπτικές κρίσεις για την αισθητική και τη λειτουργικότητα. Η «Πόλη των πεζών» είναι φυσική μετεξέλιξη της παραδοσιακής οικολογικής συνθηματολογίας («Πόλεις χωρίς αυτοκίνητο»), ενώ η «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας» είναι υποβάθμιση του όλου ζητήματος, στην εποχή της νεοφιλελεύθερης κυριαρχίας και της διαπλεκόμενης οικολογίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL