Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C24.6°C
2 BF 54%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
18.0°C24.3°C
2 BF 53%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C20.9°C
4 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
19.9°C20.8°C
3 BF 56%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.4°C23.9°C
2 BF 35%
Εθνική συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία: / Εθνική συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία: Το 57,3% των μαθητών δεν λαμβάνουν εξειδικευμένη υποστήριξη
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Εθνική συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία: / Εθνική συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία: Το 57,3% των μαθητών δεν λαμβάνουν εξειδικευμένη υποστήριξη

Την έλλειψη υποστήριξης από την Πολιτεία στους μαθητές με αναπηρία αναδεικνύει η ΕΣΑμεΑ (Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία). Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει το 5ο Δελτίο του Παρατηρητηρίου της Ομοσπονδίας, το 57,3% των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα γενικά σχολεία δεν λαμβάνουν εξειδικευμένη υποστήριξη, παρά υποστηρίζονται μόνο από τον εκπαιδευτικό της γενικής τάξης, ενώ στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μόνο 1 στους 10 λαμβάνει εξειδικευμένη υποστήριξη.

Αναλυτικότερα, το 35% των μαθητών των τμημάτων ένταξης έχουν τοποθετηθεί χωρίς καμία αξιολόγηση από διαγνωστικό φορέα. Παράλληλα, μόλις το 7% των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες υποστηρίχθηκε με παράλληλη στήριξη, από τους οποίους 8 στους 10 για λιγότερο από 20 ώρες την εβδομάδα.

Σημειώνεται ότι το ποσοστό των μαθητών με αναπηρία αποτελεί το 6,3% του συνόλου των μαθητών, καθώς για το σχολικό έτος 2017 - 2018 ο αριθμός τους ανήλθε σε 90.743.

«Είναι πολύ ανησυχητικά τα ποσοστά μαθητών, που παρότι φοιτούν σε γενικά σχολεία, δεν λαμβάνουν καμία εξειδικευμένη υποστήριξη, καθώς επίσης και τα ποσοστά αυτών που είτε εντάσσονται σε πολυπληθή και ετερόκλητα τμήματα ένταξης, τα οποία λειτουργούν σε πολλές περιπτώσεις ως ο "Καιάδας" των γενικών σχολείων, είτε λαμβάνουν μόνο μερικώς εξατομικευμένη υποστήριξη, η οποία δεν καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών» επισημαίνει η ΕΣΑμεΑ.

Υποστελεχωμένα τα ΚΕΣΥ

Στη συνέχεια των συμπερασμάτων της, εστιάζει στην ανεπάρκεια και την υποστελέχωση των ΚΕΣΥ (Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης). Όπως αναφέρει, η τωρινή κατάσταση έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρές καθυστερήσεις και προβλήματα στις διαδικασίες αξιολόγησης και υποστήριξης των μαθητών, οι οποίες επιβεβαιώνονται στο παρόν από τον υψηλό αριθμό μαθητών που φοιτούν σε Τ.Ε. χωρίς να φέρουν επίσημη αξιολόγηση/γνωμάτευση.

Η ομοσπονδία αναφέρει ακόμη ότι η πλειονότητα των μέτρων που λαμβάνονται προς την κατεύθυνση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης “περιορίζονται ως επί το πλείστον στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση”, γεγονός που “όχι μόνο δεν εξασφαλίζει τη σχολική εξέλιξη των μαθητών με αναπηρία, επιτείνοντας τη σχολική διαρροή, αλλά και κυρίως αναχαιτίζει την πραγματική δυνατότητα κοινωνικής και επαγγελματικής ένταξης στο μέλλον”.

“Ταυτόχρονα”, σημειώνει η ΕΣΑμεΑ, “ένα τμήμα του πληθυσμού των μαθητών που αντιμετωπίζουν σοβαρές αναπηρίες, μαθητές δηλαδή περισσότερο εκτεθειμένοι στον κοινωνικό αποκλεισμό, εξακολουθούν να φοιτούν στο αυστηρώς διαχωρισμένο πλαίσιο εκπαίδευσης των ειδικών σχολείων, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο πληθυσμός των ειδικών σχολείων αντί να μειώνεται, αυξάνεται τα τελευταία χρόνια”.

Σύμφωνα με την ΕΣΑμεΑ, οι βασικές προτεραιότητες "σε ένα σχέδιο δράσης για την εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία" είναι οι εξής:

* Η εξασφάλιση δωρεάν ποιοτικής Προσχολικής, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά με αναπηρία με ρητή απαγόρευση του αποκλεισμού τους από το γενικό εκπαιδευτικό σύστημα.

* Η καθολική προσβασιμότητα των σχολείων, του εκπαιδευτικού και εποπτικού υλικού και των διδακτικών μεθόδων (για εξατομικευμένη διδασκαλία) και διαδικασιών, η εξασφάλιση της παροχής των εύλογων προσαρμογών (περιλαμβανομένης της μεταφοράς των μαθητών).

* Η ενίσχυση της παρεχόμενης γενικής και ειδικής υποστήριξης των μαθητών με αναπηρία εντός του γενικού σχολείου.

* Η εκπαίδευση, κατάρτιση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις διαφοροποιημένες ανάγκες όλων των μαθητών, ειδικότερα των μαθητών με αναπηρία.

* Η διασφάλιση της πρόσβασης στη γενική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, στην εκπαίδευση ενηλίκων και στη διά βίου μάθηση χωρίς διάκριση και σε ίση βάση με τους άλλους.

"Τέλος, είναι ευνόητο ότι για την υλοποίηση του εθνικού σχεδίου δράσης θα πρέπει να διασφαλιστεί σημαντική αύξηση της χρηματοδότησης για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση από μόνιμες και σταθερές πηγές" σημειώνει η ομοσπονδία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL