Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
18.2°C20.4°C
4 BF 71%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
16 °C
13.6°C17.8°C
1 BF 82%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
17.0°C19.4°C
3 BF 69%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
25 °C
22.2°C24.8°C
6 BF 38%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
12.9°C17.4°C
2 BF 100%
Airbus - Boeing / Airbus - Boeing: Οι γίγαντες των αιθέρων συγκρούονται στο... έδαφος
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Airbus - Boeing / Airbus - Boeing: Οι γίγαντες των αιθέρων συγκρούονται στο... έδαφος

Ένα θεμελιώδες και ιδιάζον χαρακτηριστικό όλων των επιβατικών αεροπλάνων είναι ότι υπόκεινται στις αρχές της στατικής ευστάθειας. Δηλαδή είναι κατασκευασμένα κατά τρόπο ώστε μετά από μια οποιαδήποτε διαταραχή εν πτήσει να δημιουργούνται πάντα οι κατάλληλες αεροδυναμικές δυνάμεις επαναφοράς τους στην κατάσταση οριζόντιας ισορροπίας.

Είναι αυτονόητο γιατί συμβαίνει αυτό. Διαφορετικά, θα ήταν ελάχιστοι εκείνοι οι τολμηροί που θα επέλεγαν το αεροπλάνο για να ταξιδέψουν. Όμως, αυτό είναι ένα «μοντέλο» που ισχύει στο αέρα, όχι στο έδαφος. Εκεί δρουν άλλες δυνάμεις και ακολουθούνται διαφορετικά «μοντέλα». Στον πραγματικό κόσμο των αδυσώπητων ανταγωνισμών, που μαίνονται στην παγκόσμια αεροναυπηγική βιομηχανία και τις αερομεταφορές με στόχο την εμπορική πρωτοκαθεδρία και το μερίδιο αγοράς, η στατική ευστάθεια είναι εν πολλοίς ένας άγνωστος όρος...

Τα σύγχρονα επιβατικά αεροπλάνα, που μπορούν πια να πετάξουν χωρίς ανεφοδιασμό απ' το Λονδίνο έως το Περθ της Αυστραλίας (για μια πτήση διάρκειας 17 ωρών) και από το Όκλαντ της Νέας Ζηλανδίας έως την Ντόχα του Κατάρ (17,5 ώρες!), αποτελούν προϊόν εξέλιξης, όπως περίπου και τα αυτοκίνητα ή οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Αλλά με μια διαφορά: Ενώ τα αυτοκίνητα και οι υπολογιστές είναι προϊόντα που παράγονται από μια πανσπερμία κατασκευαστών διασκορπισμένων στα πέντε σημεία του ορίζοντα, με εξαρτήματα που προέρχονται από μια επίσης πολυεθνική αλυσίδα προμηθευτών, τα επιβατικά αεροπλάνα είναι προϊόντα που σχεδιάζονται και παράγονται σχεδόν κατ' αποκλειστικότητα (και θα 'λεγε κανείς κατ’ αντίφαση των γενικών αρχών του ελεύθερου ανταγωνισμού) από δύο μόνον κατασκευαστές: την αμερικανική Boeing και την ευρωπαϊκή Airbus. Πρόκειται για δύο ονόματα που έχουν ταυτιστεί με την παγκόσμια αεροναυπηγική βιομηχανία. Στους δύο αυτούς κατασκευαστές δίνεται σήμερα το 99% των παραγγελιών μεγάλων επιβατικών αεροσκαφών από τις αεροπορικές εταιρείες, μικρές και μεγάλες, σε όλο τον κόσμο για να εξυπηρετηθούν οι μετακινήσεις περισσότερων από 4 δισεκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο!

Πορεία σύγκρουσης

Κατά τους αναλυτές, δύο είναι οι βασικοί λόγοι της παγκόσμιας εμπορικής κυριαρχίας των Airbus και Boeing στην αεροναυπηγική βιομηχανία: το χρήμα και η τεχνογνωσία. Χάρις σ’ αυτά τα δύο μπόρεσαν -και μπορούν - να διατηρήσουν τις θέσεις τους στην κορυφή. Η ανάπτυξη και κατασκευή επιβατικών αεροπλάνων είναι μια ιδιαίτερα απαιτητική βιομηχανία από πλευράς κεφαλαιακής επάρκειας. Ο πήχης της εισόδου για τους νέους «παίκτες» είναι τοποθετημένος πολύ ψηλά όχι μόνον λόγω κατασκευαστικού κόστους, αλλά και λόγω του κόστους της afrer sales υποστήριξης, συμπεριλαμβανομένων της συντήρησης, των αναβαθμίσεων και πολλών άλλων.

Καθώς οι δύο εταιρίες έχουν κυριαρχήσει στην εγχώρια και διεθνή αγορά τα υψηλά έσοδά τους και η ταμειακή επάρκειά τους τούς επέτρεψαν να εξαγοράσουν τα τελευταία χρόνια και τους άλλους περιφερειακούς ηγέτες του κλάδου -και δυνητικούς ανταγωνιστές τους-, την καναδική Bombardier η Airbus, τη βραζιλιάνικη Embraer η Boeing.

Φυσιολογικό και αναμενόμενο ήταν ότι οι πορείες τους θα βρίσκονταν κάποια στιγμή σε τροχιά σύγκρουσης -αν όχι μετωπικά, σίγουρα "πλαγιομετωπικά". Καθώς η παγκόσμια καπιταλιστική κρίση εντείνεται δίνοντας τον ρυθμό σε κάθε δράση και αντίδραση με κατακλείδα τον προστατευτισμό, η αμερικανική κυβέρνηση έκανε χθες την πρώτη κίνηση για να προστατέψει τα συμφέροντα της Boeing: απείλησε την Ε.Ε. με πόλεμο δασμών.

Η αφορμή έχει δοθεί εδώ και καιρό. Έχει μάλιστα «αναγνωριστεί» ως αθέμιτη πρακτική και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (WTO), αυτόν που η διοίκηση Τραμπ κατηγορούσε μέχρι πρότινος για «μεροληψία» στην εμπορική κόντρα της με το Πεκίνο. Πρόκειται για τις κρατικές ενισχύσεις στην Airbus. Η αμερικανική κυβέρνηση έδωσε χθες στη δημοσιότητα έναν μακρύ κατάλογο προϊόντων που παράγονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση -από μεγάλα εμπορικά αεροσκάφη και τα ανταλλακτικά τους έως γαλακτοκομικά στα οποία προτείνεται να επιβληθούν πρόσθετοι δασμοί σε αντίποινα για τις ευρωπαϊκές κρατικές ενισχύσεις στην Airbus. Σύμφωνα με τον WTO, οι πρακτικές αυτές έχουν «αρνητικές επιπτώσεις» στις ΗΠΑ προκαλώντας τους ετήσιες ζημιές ύψους 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων από απολεσθείσες εμπορικές συναλλαγές.

Σημειωτέον ότι ο ιδιότυπος αυτός «αεροπορικός πόλεμος» ξεσπά σε μια άσχημη συγκυρία και για τις δύο εταιρείες. Αφενός η αίγλη της Boeing έχει τρωθεί απ’ τις δύο πολύνεκρες αεροπορικές τραγωδίες στην Ινδονησία και την Αιθιοπία στις οποίες ενεπλάκη η κορυφαίας τεχνολογίας, τελευταία έκδοση του δημοφιλούς αεροσκάφους της Β-737, αφετέρου η Airbus βλέπει το ναπολεόντειο εγχείρημά της να κυριαρχήσει στους αιθέρες και τις αγορές με το τεράστιο Α380 να συντρίβεται στην αρένα των άτεγκτων νόμων της προσφοράς και της ζήτησης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL