Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Λίθιο: Το νέο «Μεγάλο Παιχνίδι»

Το «Μεγάλο Παιχνίδι» έμεινε στην ιστορία ως η περίοδος έντονης αντιπαλότητας και ανταγωνισμού μεταξύ της Βρετανικής και της Ρωσικής Αυτοκρατορίας για έλεγχο και κυριαρχία στην Κεντρική Ασία.

Απ’ τα μέσα του 19ου αιώνα ώς τις αρχές του 20ού, η Βρετανία επεδίωκε να επηρεάσει ή να ελέγξει το μεγαλύτερο μέρος της περιοχής προκειμένου να δημιουργήσει μια «ζώνη ασφαλείας» για τα συμφέροντά της στην μεγάλη και πολύτιμη αποικία της, την Ινδία. Στις μέρες μας, ένα νέο «Μεγάλο Παιχνίδι» έχει ήδη αρχίσει και βρίσκεται σε εξέλιξη εμπλέκοντας όλους τους μεγάλους και ισχυρούς παγκόσμιους παράγοντες στην οικονομία και την τεχνολογική καινοτομία. Δεν είναι άλλο από τον ανταγωνισμό για πρόσβαση στα αποθέματα του πιο σημαντικού «συστατικού στοιχείου» της δρομολογημένης ενεργειακής επανάσταση της εποχής μας, η οποία «παίρνει ρεύμα» από... μπαταρίες: του λιθίου.

Η σταδιακή απεξάρτηση της παραγωγής ενέργειας και των μεταφορών από τον άνθρακα και το πετρέλαιο, με την παράλληλη εισαγωγή των ανανεώσιμων πηγών, η χρήση των οποίων ωστόσο απαιτεί συστήματα συσσώρευσης και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή ισχυρές μπαταρίες, επιταχύνει την κούρσα αναζήτησης νέων αποθεμάτων και αυξάνει κατακόρυφα το επενδυτικό ενδιαφέρον για το λίθιο σε παγκόσμια κλίμακα. Για να ανταποκριθούν στη ζήτηση που προβλέπεται το 2025, η προσφορά των μεγάλων παραγωγών του κόσμου, Κίνας και ΗΠΑ, θα πρέπει να φτάσει τους 500.000 τόνους ετησίως, δηλαδή τρεις φορές πάνω σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα. Μ’ ένα μέσο όρο 16.000 δολαρίων κεφαλαιωτικής δαπάνης ανά τόνο παραγωγής, η βιομηχανία λιθίου πρέπει να επενδύσει 7 με 8 δισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα δέκα χρόνια ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στη ζήτηση. Για την ώρα, η αγορά βρίσκεται σε φάση διαμόρφωσης, σε κάθε περίπτωση όμως ο πυρετός του κέρδους και του στρατηγικού πλεονεκτήματος ανεβαίνει κατακόρυφα. Ενώ το κόστος των μπαταριών ηλεκτροκίνητων οχημάτων έχει πέσει κατά 80%, απ’ τα 900 δολάρια ανά κιλοβατώρα το 2010, στα 200 το 2017, η τάση για το κόστος των συσσωρευτών ανανεώσιμων πηγών είναι αντιστρόφως ανάλογη. Οι τιμές των συσσωρευτών δικτύου για αποθήκευση ενέργειας υπολογίζεται να 16πλασιαστούν ώς το 2025! Την ίδια ώρα, η τιμή του μετάλλου στις διεθνείς αγορές παραμένει εξαιρετικά ευμετάβλητη. Η τιμή ανά τόνο υπερδιπλασιάστηκε τα τελευταία δύο χρόνια αγγίζοντας τα 11.400 ευρώ, γεγονός που έκανε τους ειδικούς να μιλούν για "λευκό χρυσό".

Νέοι παίκτες

Είναι επόμενο αυτές οι προβλέψεις, κυρίως όμως η διεκδίκηση του στρατηγικού πλεονεκτήματος, να εντείνουν τους υπόγειους οικονομικούς και επενδυτικούς ανταγωνισμούς, βάζοντας στο νέο αυτό «μεγάλο παιχνίδι» νέους, φιλόδοξους παίκτες. Για την ώρα, οι ισχυροί του παιχνιδίου είναι μόλις δύο: Κίνα και ΗΠΑ. Ειδικά η πρώτη, παρά το ότι κατέχει μερίδιο μόλις 7% της παγκόσμιας εξόρυξης λιθίου, ελέγχει το 48% της παγκόσμιας παραγωγής μετάλλου και το 62% της παραγωγής συσσωρευτών λιθίου. Οι Κινέζοι παραγωγοί μετάλλου, μπαταριών και οχημάτων διαπραγματεύονται νέες συμφωνίες με ορυχεία στο εξωτερικό, κυρίως της Αυστραλίας, της Χιλής -που διαθέτει τα μεγαλύτερα μέχρι στιγμής γνωστά αποθέματα στην έρημο Ατακάμα- και της Αργεντινής, ώστε να εξασφαλίσουν σταθερή ροή πρώτης ύλης για τα εργοστάσιά τους. Σχεδόν το 70% των συμβολαίων εκμετάλλευσης ορυχείων λιθίου στην Αυστραλία το 2017 αναλήφθηκαν από Κινέζους παραγωγούς καθαρού μετάλλου και κατασκευαστές μπαταριών. Σημειωτέον ότι η Κίνα έχει επενδύσει τα τελευταία δύο χρόνια 4,2 δισεκατομμύρια δολάρια στην εξόρυξη λιθίου στην Νότια Αμερική ξεπερνώντας την αξία παρόμοιων συμφωνιών από εταιρείες της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας.

Όμως, η κινεζική κυριαρχία στον κύκλο παραγωγής του πολύτιμου μετάλλου της εποχής μπορεί να μην διαρκέσει για πολύ. Ο νέος παίκτης που απειλεί την κινεζική κυριαρχία, παραμένοντας πάντα στο προσκήνιο της τεχνολογικής καινοτομίας, δεν είναι άλλος από τη Γερμανία. Στις 12 Δεκεμβρίου υπογράφηκε στο Βερολίνο μια στρατηγική συμφωνία συνεργασίας μεταξύ της γερμανικής εταιρείας ACI Systems GmbH και της κρατικής εταιρίας YLB της Βολιβίας για την εξόρυξη λιθίου κάτω από την καλυμμένη με αλάτι έρημο Ουγιούνι, όπου πιστεύεται ότι βρίσκεται το μεγαλύτερο απόθεμα μετάλλου στη Γη. «Η Γερμανία θα πρέπει να αποκτήσει ηγετική θέση στην παραγωγή μπαταριών. Η εξασφάλιση πρόσβασης στο λίθιο θα την βοηθήσει να μην μείνει πίσω στις εξελίξεις και να μην διολισθήσει στην εξάρτηση», διακήρυξε σχετικά ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Πίτερ Αλτμάιερ. Όπως σχολιάζει σκωπτικά το Reuters, ενώ το περιεχόμενο και οι όροι της εν λόγω συμφωνίας έγιναν εν πολλοίς γνωστά, παραμένει άγνωστο το πώς η Κίνα, ο μεγαλύτερος θεσμικός δανειστής της Βολιβίας και στενός ιδεολογικός σύμμαχός της στην παγκόσμια σκηνή, έχασε το κορυφαίο αυτό ντιλ από τους Γερμανούς...

 

Δείτε όλα τα σχόλια