Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Μονομαχίες στην άγρια αρένα της τεχνολογίας

Τεχνολογία και δικτύωση μετασχηματίζουν ραγδαία τον κόσμο μας επιφέροντας δραματικές αλλαγές στο μοντέλο και την παραγωγική δομή της παγκόσμιας οικονομίας, όμως το σημαντικότερο είναι άλλο: το ανθρώπινο κεφάλαιο ανάγεται σε καθοριστικό παράγοντα των εξελίξεων, περισσότερο κι από το ίδιο το κεφάλαιο

. Παράλληλα, οι κοσμοϊστορικές μεταβολές που έχουν δρομολογηθεί έχουν συνέπειες σε μικρή και μεγάλη κλίμακα πυροδοτώντας ανταγωνισμούς και αντιπαραθέσεις και κλιμακώνοντας τον σιωπηλό υπόγειο πόλεμο επιρροής και προάσπισης συμφερόντων.

Έναν περίπου χρόνο μετά την παρουσίαση από τους Κινέζους ενός πρωτοποριακού «τηλεκατευθυνόμενου» επιβατικού drone, που μπορεί να καθοδηγηθεί από τον επιβάτη του μέσω εντολών GPS -μια ιδέα πάνω στην οποία δουλεύουν ήδη εταιρείες συνεργαζόμενες με την Uber-, ο αμερικανικός κολοσσός της αεροναυπηγικής, η Boeing, δοκίμασε χθες με επιτυχία το δικό του πρωτότυπο «ιπτάμενου οχήματος». Το μήκους 9 μέτρων σκάφος -κάτι μεταξύ drone, ελικοπτέρου και αεροπλάνου- ανυψώθηκε για λίγα μέτρα πάνω από το έδαφος πριν πραγματοποιήσει ομαλή προσγείωση σε αεροδρόμιο της Βιρτζίνια. Ο επόμενος στόχος είναι να επιτευχθεί αυτονομία 80 χιλιομέτρων και η δυνατότητα μεταφοράς δύο ή τεσσάρων επιβατών.

Το σχέδιο αποτελεί μέρος της προσπάθειας της εταιρείας να τεθεί επικεφαλής μιας επανάστασης στον τομέα των υπηρεσιών αστικών μεταφορών και παράδοσης δεμάτων. Μαζί με την ευρωπαϊκή Airbus -και φυσικά με μια σειρά μεμονωμένων κινεζικών εταιρειών καινοτομίας και υψηλής τεχνολογίας- η Boeing φιλοδοξεί να καθιερώσει τη μαζική χρήση αυτο-χειριζόμενων drones κάθετης απογείωσης και προσγείωσης ως των ιπτάμενων ταξί του μέλλοντος. Οι επενδύσεις στον εν λόγω τομέα, τροφοδοτούμενες από τα άλματα στην τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης-καθοδήγησης, καθώς δημιουργούν μια ρεαλιστική εναλλακτική στην κυκλοφοριακή υπερφόρτωση του αστικού περιβάλλοντος, θα μπορούσαν να αλλάξουν ριζικά τον τομέα της αεροναυπηγικής βιομηχανίας την επόμενη δεκαετία φέρνοντας στο προσκήνιο νέους, ισχυρούς και καινοτόμους παίκτες. Την ίδια ώρα βέβαια, η ιδέα των ιπτάμενων ταξί- ή των ιπτάμενων ρομπότ - ντελιβεράδων- ως μέρος της γενικότερης αυτοματοποίησης στον τομέα των μεταφορών δεν προσφέρονται μόνον για φουτουριστικά όνειρα. Μπορεί να σημαίνει τα δεινά που θα ζήσει μελλοντικά ο κόσμος της εργασίας.

Οι χαμένοι

Οι μεσοδυτικές πολιτείες των ΗΠΑ, που επλήγησαν περισσότερο από την αυτοματοποίηση της απασχόλησης τα τελευταία χρόνια, οι ψηφοφόροι των οποίων έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην άνοδο του Ντόναλντ Τράμπ στην εξουσία, θα είναι εκείνες που θα υποστούν τη μεγαλύτερη πίεση προσεχώς καθώς η πρόοδος στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης αναδιαμορφώνει εκ θεμελίων την αγορά εργασίας.

Σύμφωνα με νέα μελέτη του Ινστιτούτου Brookings την οποία δημοσίευσε χθες το Reuters, η εξάπλωση της τεχνολογίας αυτοματοποίησης σε επαγγέλματα μεσαίων απολαβών όπως στις μεταφορές, τις κατασκευές και τις θέσεις γραφείου καθώς και σε ορισμένα άλλα χαμηλής εξειδίκευσης, π.χ. στον τομέα της εστίασης, θα βαθύνουν το οικονομικό και κοινωνικό χάσμα μεταξύ των ραγδαία αναπτυσσόμενων περιοχών όπου θα συγκεντρώνονται οι υψηλού προφίλ εργαζόμενοι και των υπόλοιπων όπου θα παραμένουν εκείνοι της χαμηλής εξειδίκευσης.

Ακόμα χειρότερα, η τεχνολογία θα σημάνει τον διαχωρισμό των εργαζόμενων μεταξύ εκείνων που οι θέσεις τους είναι λιγότερο «ευάλωτες» στην αυτοματοποίηση και των άλλων που θα τελούν υπό καθεστώς μόνιμης απειλής, ανεξαρτήτως περιοχής. Οι αλλαγές μπορεί να είναι πολύ πιο επίπονες στην ομάδα των πολιτειών με τον μεγαλύτερο πληθυσμό βιομηχανικών εργατών όπως το Ουισκόνσιν, το Οχάιο και η Αϊόβα. Είναι εκείνες που στήριξαν αποφασιστικά τον Τραμπ το 2016, αλλά και αυτές με το μεγαλύτερο μερίδιο θέσεων εργασίας, περίπου 27%, που αντιμετωπίζει "υψηλό κίνδυνο" λόγω της περαιτέρω αυτοματοποίησης τα επόμενα χρόνια.

Σκληρή μάχη

Με την τεχνολογία και τη δικτύωση να αποτελούν τα κλειδιά αυτού του ιστορικού μετασχηματισμού του καπιταλιστικού μοντέλου παραγωγής, η κλιμάκωση των ανταγωνισμών μεταξύ των ισχυρών παγκόσμιων παικτών φαντάζει αναπόφευκτη. Η αμερικανική σπουδή να μπει φρένο στην επέκταση της επιρροής της Κίνας στην τεχνολογική αρένα είναι πια περισσότερο από αντιληπτή: είναι ορατή διά γυμνού οφθαλμού. Φυσικά, η άλλη πλευρά δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια...

Την Τρίτη, η αμερικανική κυβέρνηση επιβεβαίωσε ότι εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, δηλαδή ώς τις 30 Ιανουαρίου, θα ζητήσει επίσημα την έκδοση στις ΗΠΑ της οικονομικής διευθύντριας του κινεζικού κολοσσού των τηλεπικοινωνιών Huawei, Μενγκ Ουάνγκζου, η οποία συνελήφθη τον περασμένο μήνα στον Καναδά, αποφυλακίστηκε με μεγάλη χρηματική εγγύηση και έκτοτε τελεί υπό δικαστική επιτήρηση.

Οι Αμερικανοί κατηγορούν τη Μενγκ για «συνέργεια σε απάτη» με σκοπό την παράκαμψη των αμερικανικών κυρώσεων σε βάρος του Ιράν. Αφού επιδοθεί το επίσημο αίτημα το υπουργείο Δικαιοσύνης του Καναδά θα έχει στη διάθεσή του 30 ημέρες για να αρχίσει τυπικά τη διαδικασία της έκδοσης. Πάντως, λόγω των διαφόρων πιθανών προσφυγών, μπορεί αυτή να διαρκέσει μήνες, ακόμη και χρόνια. Η σύλληψη της οικονομικής διευθύντριας της Huawei προκάλεσε διπλωματική κρίση μεταξύ Οτάβας και Πεκίνου. Οι αρχές της Κίνας συνέλαβαν έκτοτε δύο Καναδούς και καταδίκασαν έναν τρίτο σε θάνατο (για διακίνηση ναρκωτικών), ωστόσο το Πεκίνο διατείνεται πως οι υποθέσεις αυτές δεν συνδέονται με εκείνη της Μενγκ.

Μαύρη λίστα

Εκτός αυτού, οι Κινέζοι «έκοψαν» χθες την πρόσβαση στο Bing, τη μηχανή αναζήτησης της Microsoft, μιας από τις «στάνταρ εναλλακτικές» της Google, που παρά τον αδυσώπητο ανταγωνισμό εξακολουθεί να διατηρεί μερίδιο 34% παγκοσμίως στις μηχανές αναζήτησης των επιτραπέζιων υπολογιστών. Ήταν η τελευταία μεγάλη ξένη μηχανή αναζήτησης που λειτουργούσε στην Κίνα μετά την «απόσυρση» της Google, το 2010. "Έχουμε επιβεβαιώσει ότι το Bing είναι επί του παρόντος απρόσιτο στην Κίνα και προσπαθούμε να καθορίσουμε τα επόμενα βήματά μας" δήλωσε ο εκπρόσωπος της εταιρείας. "Το Bing φαίνεται να εντάχθηκε κι αυτό στον αυξανόμενο κατάλογο παγκόσμιων πλατφορμών Διαδικτύου που αποκλείονται από την τεράστια αγορά της Κίνας λόγω λογοκρισίας" μετέδωσε το CNN. Ωστόσο, το γεγονός ότι η κίνηση αυτή σημειώνεται εν μέσω του κλιμακούμενου αμερικανο-κινεζικού εμπορικού ανταγωνισμού εγείρει σοβαρές αμφιβολίες για το κατά πόσο συνδέεται με λογοκρισία.

Αλλωστε ανάλογες κινήσεις «ανιχνεύονται» και στην αμερικανική πλευρά. Όπως αποκαλύπτει το Reuters, κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ «ξεφορτώνονται» τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό της Huawei και άλλων κινεζικών εταιρειών για να μην κινδυνεύσουν να χάσουν την ομοσπονδιακή χρηματοδότηση βάσει ενός νέου νόμου για την εθνική ασφάλεια που τέθηκε σε ισχύ τον περασμένο Αύγουστο. Διάταξη του εν λόγω νόμου απαγορεύει στους δικαιούχους ομοσπονδιακής χρηματοδότησης να χρησιμοποιούν τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό, υπηρεσίες καταγραφής βίντεο και εξαρτήματα δικτύωσης που παράγουν η Huawei ή η ZTE. Στη μαύρη λίστα επίσης υπάρχουν κινεζικές εταιρείες κατασκευής εξοπλισμού ήχου και βίντεο όπως Hikvision, Hytera, Dahua Technology καθώς και οι θυγατρικές τους.

Δείτε όλα τα σχόλια