Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
21.7°C26.3°C
2 BF 38%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.6°C24.9°C
3 BF 38%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
19.4°C24.3°C
2 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.4°C21.6°C
2 BF 64%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
21.9°C23.5°C
0 BF 37%
Πολλά κεράσια, μικρό καλάθι...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Πολλά κεράσια, μικρό καλάθι...

Τα σύνορά της με τον υπόλοιπο κόσμο άνοιξε χθες η Ευρωπαϊκή  Ένωση μετά από σχεδόν τρεισήμισι μήνες αυστηρής ταξιδιωτικής απαγόρευσης για τον έλεγχο της πανδημίας του νέου κορωνοϊού. Πέρα από την αποκατάσταση της ελεύθερης μετακίνησης των ανθρώπων, ο στόχος είναι προφανής: η επανεκκίνηση της τουριστικής και αεροπορικής βιομηχανίας.  Όμως η κατάσταση δεν είναι τόσο απλή.

Η κατακόρυφη μείωση της οικονομικής δραστηριότητας λόγω των περιοριστικών μέτρων του προηγούμενου διαστήματος, το πάγωμα ουσιαστικά του τουρισμού και των αερομεταφορών και η συνεπακόλουθη βαθιά ύφεση που προκάλεσαν τα μέτρα και οι έκτακτες συνθήκες στις οικονομίες έχουν ήδη διαμορφώσει μια άκρως αρνητική δυναμική και ένα ζοφερό κλίμα για τις επιχειρήσεις του κλάδου.

Δεν προκαλεί έκπληξη το ότι άλλη μια φορά τα σπασμένα της κρίσης θα τα πληρώσουν οι εργαζόμενοι. Την ώρα που τα σύνορα ανοίγουν με την ελπίδα να αναθερμανθούν ο τουρισμός, οι αερομεταφορές και εν γένει η οικονομία, οι μαζικές απολύσεις έχουν ήδη δρομολογηθεί...

Η διοίκηση της Ryanair, της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, απειλεί να απολύσει 3.500 υπαλλήλους της αν δεν δεχθούν μειώσεις μισθών. Τις διαπραγματεύσεις με τα συνδικάτα έχει αναλάβει ο ίδιος ο επικεφαλής της εταιρείας Μάικλ Ο’Λίρι, διατυμπανίζοντας μάλιστα ότι κι ο ίδιος είναι πρόθυμος να μειώσει κατά 50% τον μισθό του.

Μόλις προχθές η Air France γνωστοποίησε ότι θα προχωρήσει σε γενναίο “κούρεμα” θέσεων εργασίας εντός της ίδιας και της θυγατρικής της, της Hop!, την επόμενη διετία με περισσότερες από 7.500 «εθελούσιες εξόδους» και, εν ανάγκη, καθαρές απολύσεις.

Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στην Airbus, τον ευρωπαϊκό κολοσσό της αεροναυπηγικής, όπου τα σχέδια μαζικών απολύσεων έχουν βγει από το συρτάρι. Τον Απρίλιο η διοίκηση είχε ανακοινώσει ρητορικά ότι η εταιρεία «αιμορραγεί οικονομικά με πρωτοφανή ταχύτητα». Χθες ανακοινώθηκε ο τρόπος που επιλέχθηκε για να σταματήσει αυτή η «αιμορραγία»: 15.000 απολύσεις. Οι 1.700 θα αφορούν τις δύο εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Βρετανία και χιλιάδες άλλες σε παραγωγικές μονάδες της στη Γερμανία, την Ισπανία και αλλού.

Στην προκειμένη περίπτωση δεν ακολουθείται το μοντέλο της «εθελουσίας εξόδου», αλλά αυτό της υποχρεωτικής απόλυσης. Το βρετανικό συνδικάτο Unite χαρακτήρισε την απόφαση της Airbus «άλλη μια ενέργεια βιομηχανικού βανδαλισμού» εναντίον του αεροναυπηγικού κλάδου της Βρετανίας.

Σύμπνοια και παρατράγουδα

Σε κάθε περίπτωση το άνοιγμα των ευρωπαϊκών συνόρων εν μέσω καλπάζουσας πανδημίας συνιστά μια πρόκληση. Από τη μία δημιουργεί ελπίδες ότι «κάτι μπορεί να σωθεί» από την τουριστική σεζόν του φετινού καλοκαιριού, από την άλλη εντείνει τις εύλογες ανησυχίες για διασπορά του ιού και επανάκαμψη του επιδημικού κύματος.

H Μάλτα άνοιξε κι αυτή το αεροδρόμιό της, χθες, για να υποδεχθεί τους ξένους τουρίστες, αλλά οι «παραδοσιακοί» επισκέπτες της, οι Βρετανοί, που αντιστοιχούν στο 30% των τουριστικών αφίξεων στη χώρα, δεν περιλαμβάνονται στην ευρωπαϊκή λίστα. Στις αεροπορικές συνδέσεις με τη Μάλτα υπάρχουν μόνον πόλεις στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία και την Ιταλία.

Η υπουργός Τουρισμού Τζούλια Φαρούτζα Πορτέλι εξέφρασε την ελπίδα η χώρα της να υποδεχθεί ώς το τέλος του χρόνου 700.000 τουρίστες, αλλά ο αριθμός αυτός υπολείπεται κατά πολύ από τα 2,7 εκατομμύρια επισκεπτών που έφτασαν πέρυσι στο νησί συνεισφέροντας στο ένα τέταρτο των εσόδων του.

Σύμφωνα με την κοινή ευρωπαϊκή απόφαση, τα εξωτερικά ευρωπαϊκά σύνορα άνοιξαν για 14 χώρες οι οποίες για την ώρα πληρούν τα επιδημιολογικά χαρακτηριστικά της Ε.Ε., με σημαντικότερο όλων ο αριθμός των κρουσμάτων τις τελευταίες 14 ημέρες ανά 100.000 κατοίκους να είναι κοντά ή κάτω από τον μέσο όρο της Ε.Ε.

Με βάση αυτό, ταξιδιώτες από την Αλγερία, την Αυστραλία, τον Καναδά, τη Γεωργία, την Ιαπωνία, το Μαυροβούνιο, το Μαρόκο, τη Νέα Ζηλανδία, τη Ρουάντα, τη Σερβία, τη Νότια Κορέα, την Ταϊλάνδη, την Τυνησία και την Ουρουγουάη θα μπορούν να εισέρχονται στο ευρωπαϊκό έδαφος. Εκτός παραμένουν οι ΗΠΑ, η Ρωσία και η Βραζιλία. Αναφορικά με την Κίνα, θα επιτραπεί η είσοδος Κινέζων ταξιδιωτών εφόσον και το Πεκίνο πράξει το ίδιο για τους πολίτες της Ε.Ε., εάν υπάρξει δηλαδή αμοιβαιότητα.

Η Κίνα έκανε ήδη ένα καταφατικό νεύμα για αποδοχή του ευρωπαϊκού όρου, δεν δεσμεύτηκε όμως σε συγκεκριμένη ημερομηνία. Ως γνωστόν, η χώρα έκλεισε τα σύνορά της στους ξένους ταξιδιώτες στις 28 Μαρτίου. Τους τελευταίους μήνες έχει κατορθώσει να ελέγξει το επιδημικό κύμα αναφέροντας μικρό ημερήσιο αριθμό κρουσμάτων, όμως η εμφάνιση εστίας μόλυνσης νότια του Πεκίνου έχει εντείνει τους φόβους για δεύτερο κύμα.

Στο καθαρά ευρωπαϊκό πλαίσιο, ούτε αυτή τη φορά έλειψαν τα «παρατράγουδα» των διαφοροποιήσεων από την κατά τα άλλα κοινή γραμμή των «27». Αντιπροσωπευτική περίπτωση εκείνη της Αυστρίας, η οποία, την ίδια μέρα που εφαρμοζόταν η απόφαση για το άνοιγμα των συνόρων, «μίκρυνε» αυτοβούλως τη λίστα των 14 χωρών σε 12 αφαιρώντας από αυτήν τη Σερβία και το Μαυροβούνιο.

Η μονομερής απόφαση αιτιολογήθηκε με την επίκληση του αυξανόμενου αριθμού κρουσμάτων στις χώρες των δυτικών Βαλκανίων. Η κυβέρνηση της Βιέννης εξέδωσε μάλιστα ταξιδιωτική προειδοποίηση για τη Σερβία, το Μαυροβούνιο, τη Βοσνία - Ερζεγοβίνη, τη Βόρεια Μακεδονία, την Αλβανία και το Κοσσυφοπέδιο.

Και ο Ταγίπ τον χαβά του...

Υποθέτοντας ότι το άνοιγμα των ευρωπαϊκών συνόρων συνιστά μια πρακτική απόφαση, αλλά ταυτόχρονα και μια κίνηση με πολιτικές προεκτάσεις, αναμφίβολα οι μεγάλοι χαμένοι των ευρωπαϊκών ενεργειών είναι ο Τραμπ και ο Ερντογάν.

Ο αποκλεισμός των Αμερικανών ταξιδιωτών από την Ε.Ε. θα σημάνει ένα ακόμη πλήγμα για τις παραπαίουσες αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες. Αλλά και για την ευρωπαϊκή τουριστική βιομηχανία θα είναι μια τεράστια απώλεια αν σκεφθεί κάποιος ότι κατά μέσον όρο 15 εκατομμύρια Αμερικανοί ταξιδεύουν κάθε χρόνο στην Ευρώπη, με το καλοκαίρι να αποτελεί την κορύφωση της σεζόν.

Όπως επισημαίνουν σε χθεσινό δημοσίευμά τους οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης», οι διεθνείς προορισμοί αντιπροσωπεύουν μεγάλη πηγή κέρδους για τις αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες. Ο αποκλεισμός τους από την Ευρώπη θα τους προκαλέσει πιθανότατα ισχυρό πλήγμα καθυστερώντας περαιτέρω την ανάκαμψή τους.

Οι διεθνείς πτήσεις καταλαμβάνουν μόνον μικρό μέρος στο πτητικό έργο των αμερικανικών εταιρειών, αλλά συνήθως είναι πολύ πιο επικερδείς από τις εσωτερικές. Και οι πτήσεις προς και από την Ευρώπη είναι γενικά οι πιο σημαντικές. «Η ταξιδιωτική απαγόρευση για τους Αμερικανούς, την οποία επιβεβαίωσαν οι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής  Ένωσης την Παρασκευή, πιθανότατα θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερες περικοπές τις αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες» έγραψαν οι «ΝΥΤ».

Βέβαια, αυτός που «το φυσάει και δεν κρυώνει» είναι ο Ερντογάν, ο οποίος ήλπιζε έως και την τελευταία στιγμή πως οι «27» θα ήταν ευνοϊκοί απέναντι στην Τουρκία. Ο Τούρκος Πρόεδρος έσπευσε να κάνει λόγο για «πολιτική απόφαση». «Νιώθουμε απογοήτευση που δεν περιληφθήκαμε στον κατάλογο. Αναμένουμε να διορθωθεί αυτό το λάθος το συντομότερο δυνατόν» δήλωσε ο εκπρόσωπος του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών Χαμί Ακσόι.

Η απόφαση της Ε.Ε. αποτελεί πλήγμα για την κυβέρνηση του Ερντογάν, που προσπαθεί εδώ και εβδομάδες να παρουσιαστεί ως ασφαλής χώρα προκειμένου να προσελκύσει τουρίστες και να σώσει ό,τι έχει απομείνει από τη θερινή τουριστική περίοδο. Η  Άγκυρα ισχυρίζεται ότι έχει αντιμετωπίσει με επιτυχία την πανδημία του νέου κορωνοϊού καταγράφοντας σχεδόν 200.000 κρούσματα και περίπου 5.100 θανάτους. Ωστόσο τις τελευταίες εβδομάδες ο ημερήσιος αριθμός νέων κρουσμάτων παρουσιάζει άνοδο εξαιτίας της χαλάρωσης των περιοριστικών μέτρων.

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL